Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu ludzkich procesów poznawczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-3umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.2
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.4
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.2
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć.2
T-K-5Okreslanie stosunków między nazwami.2
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.2
T-K-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w konwersatoriach15
A-K-2Praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie do zaliczenia, -przygotowanie do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza adekwatnej literatury,opracowanie zadań i prac tematycznych zleconych przez nauczyciela)15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-4Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
S-5Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A5_W01
Zna pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W09C-1, C-2, C-3, C-4T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-5, S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_A5_W02
Ma pogłebioną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
E_2A_W06, E_2A_W09C-1, C-2, C-3, C-4T-K-7, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-5, S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_A5_W03
Ma pogłębioną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
E_2A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-K-7, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-5, S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A5_U01
Potrafi rozwiązywać problemy metodologiczne występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-K-7, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-5, S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A5_K01
Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
E_2A_K03, E_2A_K08C-1, C-2, C-3, C-4T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-5, S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_A5_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
E_2A_K02, E_2A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-K-7, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_A5_K03
Angażuje się w proces nauczania.
E_2A_K01C-1, C-4T-K-7, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-5, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_A5_W01
Zna pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
E_2A_A5_W02
Ma pogłebioną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,5Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
E_2A_A5_W03
Ma pogłębioną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_A5_U01
Potrafi rozwiązywać problemy metodologiczne występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
2,0Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_A5_K01
Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
2,0Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza).
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza).
4,0Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
E_2A_A5_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
2,0W zakresie prac zaspołowych student :nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiazań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny,olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, porafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania oraz panować nad wspołpracą członków zespołu (motywować do działania) oraz terminowością i sposobem prezentacji wyników.
E_2A_A5_K03
Angażuje się w proces nauczania.
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Grobler A., Metodologia nauk, Aureus-Znak, Kraków, 2006
  2. Stachak S., Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, KiW, Warszawa, 1997
  3. Stanisław Stachak, Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Kamiński S., Nauka i metoda.Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin, 1998
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 2016
  3. Blaug M., Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.2
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.4
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.2
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć.2
T-K-5Okreslanie stosunków między nazwami.2
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.2
T-K-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w konwersatoriach15
A-K-2Praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie do zaliczenia, -przygotowanie do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza adekwatnej literatury,opracowanie zadań i prac tematycznych zleconych przez nauczyciela)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A5_W01Zna pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-3umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
Treści programoweT-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć.
T-K-5Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.
S-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-4Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A5_W02Ma pogłebioną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-3umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
Treści programoweT-K-7Zaliczenie
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć.
T-K-5Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.
S-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-4Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,5Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A5_W03Ma pogłębioną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-3umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
Treści programoweT-K-7Zaliczenie
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć.
T-K-5Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.
S-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-4Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A5_U01Potrafi rozwiązywać problemy metodologiczne występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-3umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
Treści programoweT-K-7Zaliczenie
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć.
T-K-5Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.
S-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-4Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A5_K01Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-3umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
Treści programoweT-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć.
T-K-5Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.
S-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-4Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza).
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza).
4,0Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A5_K02Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-3umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
Treści programoweT-K-7Zaliczenie
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć.
T-K-5Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-4Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zaspołowych student :nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiazań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny,olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, porafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania oraz panować nad wspołpracą członków zespołu (motywować do działania) oraz terminowością i sposobem prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A5_K03Angażuje się w proces nauczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-4świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
Treści programoweT-K-7Zaliczenie
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć.
T-K-5Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-6Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.