Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w ekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w ekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Oesterreich <Maciej.Oesterreich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>, Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 9 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, ekonometrii a także ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statgraphics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statgraphics oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Prognozowanie na podstwie elastyczności.2
T-L-2Standardowa i ekonometryczna analiza progu rentowności.2
T-L-3Sformułowanie problemu transportowego. Rozwiązywanie zadań.4
T-L-4Kolokwium zaliczeniowe.1
9
wykłady
T-W-1Analiza produkcji i wydajności pracy. Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.3
T-W-2Ekonometryczna analiza progu rentowności. Analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego. Analiza gospodarności.3
T-W-3Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć.20
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-L-3Udział w zajęciach.9
A-L-4Przygotowanie do kolokwium.11
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przrdmiotu.11
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej sprawdzający wiedzę zarówno z teorii, jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych z przedmiotu.
S-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E7_W01
Student zna podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07C-1T-W-2, T-W-1M-1S-1, S-2
E_1A_E7_W02
Student zna podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07C-1T-L-3, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E7_U01
Student umiejętnie stosuje metody ilościowe w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U11C-1T-L-1, T-L-2M-2S-2
E_1A_E7_U02
Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiązania.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U20C-1T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E7_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K06, E_1A_K09C-1T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E7_W01
Student zna podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie zna metod modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Nie potrafi wyznaczyć i zinterpretować progu rentowności.
3,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod.
3,5Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Umie wyznaczyć analitycznie i zinterpretować klasyczny próg rentowności.
4,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych oraz dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Posiada wiedzę na temat badania gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,5Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Samodzielnie dokonuje analizy sytuacji przedsiębiorstwa.
5,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Samodzielnie na podstawie poznanych metod dokonuje analizy i diagnozy sytuacji przedsiębiorstwa na tle innych przedsiębiorstw ze względu na poziom produkcji, wydajności, kosztów, gospodarności i postępu-techniczno-organizacyjnego.
E_1A_E7_W02
Student zna podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
2,0Student nie zna zasad oraz metod analizowania i rozwiązywania problemu transportowego.
3,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Nie zna warunków ich stosowalności. Potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
3,5Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
4,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne za pomocą metod zaproponowanych przez nauczyciela.
4,5Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne i dokonać jego interpretacji.
5,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne, również przy niestandardowych założeniach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E7_U01
Student umiejętnie stosuje metody ilościowe w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
2,0Student nie umie wykorzystać pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych.
3,0Student potrafi wykorzystać do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne tylko z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student samodzielnie potrafi wykorzystać do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych niektóre zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji.
E_1A_E7_U02
Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiązania.
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemu transportowego.
3,0Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
3,5Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe za pomoca wszystkich metod zaproponowanych przez nauczyciela.
4,0Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne.
4,5Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne i dokonać jego interpretacji.
5,0Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe.Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne, również przy niestandardowych założeniach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E7_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych i zorganizować grupową prezentację.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
  2. Hozer J. (red.), Ekonometria, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 1997
  3. Hozer J., Mikroekonometria. Analizy. Diagnozy. Prognozy, PWE, Warszawa, 1993
  4. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2009
  5. Bąk I., Markowicz M., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystcyzne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Czerwiński Z., Matematyka na usługach ekonomii, PWN, Warszawa, 1984

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Prognozowanie na podstwie elastyczności.2
T-L-2Standardowa i ekonometryczna analiza progu rentowności.2
T-L-3Sformułowanie problemu transportowego. Rozwiązywanie zadań.4
T-L-4Kolokwium zaliczeniowe.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza produkcji i wydajności pracy. Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.3
T-W-2Ekonometryczna analiza progu rentowności. Analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego. Analiza gospodarności.3
T-W-3Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.3
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć.20
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-L-3Udział w zajęciach.9
A-L-4Przygotowanie do kolokwium.11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przrdmiotu.11
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E7_W01Student zna podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statgraphics oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-W-2Ekonometryczna analiza progu rentowności. Analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego. Analiza gospodarności.
T-W-1Analiza produkcji i wydajności pracy. Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej sprawdzający wiedzę zarówno z teorii, jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Nie potrafi wyznaczyć i zinterpretować progu rentowności.
3,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod.
3,5Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Umie wyznaczyć analitycznie i zinterpretować klasyczny próg rentowności.
4,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych oraz dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Posiada wiedzę na temat badania gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,5Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Samodzielnie dokonuje analizy sytuacji przedsiębiorstwa.
5,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Samodzielnie na podstawie poznanych metod dokonuje analizy i diagnozy sytuacji przedsiębiorstwa na tle innych przedsiębiorstw ze względu na poziom produkcji, wydajności, kosztów, gospodarności i postępu-techniczno-organizacyjnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E7_W02Student zna podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statgraphics oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-3Sformułowanie problemu transportowego. Rozwiązywanie zadań.
T-W-3Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej sprawdzający wiedzę zarówno z teorii, jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad oraz metod analizowania i rozwiązywania problemu transportowego.
3,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Nie zna warunków ich stosowalności. Potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
3,5Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
4,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne za pomocą metod zaproponowanych przez nauczyciela.
4,5Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne i dokonać jego interpretacji.
5,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne, również przy niestandardowych założeniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E7_U01Student umiejętnie stosuje metody ilościowe w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statgraphics oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Prognozowanie na podstwie elastyczności.
T-L-2Standardowa i ekonometryczna analiza progu rentowności.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych.
3,0Student potrafi wykorzystać do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne tylko z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student samodzielnie potrafi wykorzystać do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych niektóre zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E7_U02Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statgraphics oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-3Sformułowanie problemu transportowego. Rozwiązywanie zadań.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemu transportowego.
3,0Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
3,5Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe za pomoca wszystkich metod zaproponowanych przez nauczyciela.
4,0Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne.
4,5Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne i dokonać jego interpretacji.
5,0Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe.Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne, również przy niestandardowych założeniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E7_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statgraphics oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-2Standardowa i ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-L-3Sformułowanie problemu transportowego. Rozwiązywanie zadań.
T-W-1Analiza produkcji i wydajności pracy. Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych i zorganizować grupową prezentację.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.