Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Metodyka prowadzenia badań i pomiarów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Metodyka prowadzenia badań i pomiarów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,30egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 20 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień na poziomie studiów S2 lub studiów jednolitych magisterskich. Zainteresowanie pracą naukową. Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki rozprawy doktorskiej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
C-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Definiowanie zainteresowań i preferenacji osobistych w zakresie zagadnień dodyczących obranego kierunku studiow.1
T-A-2Ogólne zasady pozyskiwania, gromadzeni i opracowywania informacji dotyczących wybranego zagadnienia badawczego oraz badawczo-rozwojowego.2
T-A-3Definiowanie tematu pracy badawczej lub badawczo-rozwojowej.2
T-A-4Przegląd literatury dotyczącej wybranego tematu badań.6
T-A-5Definiowanie tematu zamierzonej pracy badawczej lub badawczo-rozwojowej, jej celu i tezy.1
T-A-6Przygotowanie planu badań, wybór metody badawczej, rozwiązywanie problemów dotyczących pozyskiwania aparatury badawczej, materiałów i środków finansowych. Współpraca badawcza.2
T-A-7Realizacja zamierzonego przedsięwzięcia badawczego - organizacja przestrzeni badawczej, możliwe problemy i ich rozwiązywanie, biężące udostępnianie wyników badań i ich autorstwo.3
T-A-8Opracowywanie wyników badań, tworzenie raportów i sprawozdań, publikowanie/ochrona wyników.3
20
wykłady
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania1
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; logika badań naukowych a dobór metody1
T-W-3Standardy dociekań naukowych1
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu1
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy1
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych1
T-W-7Metoda badań jakościowych1
T-W-8Metoda badań korelacyjnych1
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych2
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie1
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza1
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda1
T-W-13Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność1
T-W-14Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zajęć, szczególnie w zakresie prowadzenia studiów literaturowych oraz wnioskowania na podstawie ich wyników20
A-A-3Bieżące utrwalanie materiału18
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia30
A-A-5Zaliczenie2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie15
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego i studia literatury14
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Egzamin1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład będzie prowadzony w formie prelekcji oraz prezentacji przez nauczyciela. Przewiduje się podsumowywanie poszczególnych etapów w formie dyskusji studentów z nauczycielem oraz pomiędzy studentami.
M-2Przewiduje się prowadzenie ćwiczeń w formie interaktywnej - studenci rozwiązują zadania stawiane przez prowadzacego oraz wymieniją poglądy i doświadczenia z prowadzącym i między sobą.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowo będą dokonywane sprawdzenia postępów kształcenia w formie krótkich sprawdzianów, kolokwiów oraz przedstawianych przed grupą studencką i nauczycielem prezentacji mulitemedialnch.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe sprawdzenie osiągniętych efektów ształcenia, zarówno podczas uczestniczenia w wykładach jak i ćwiczeniach, będzie odybywało sie w formie rozmowy ustnej lub rozmowy poprzedzonej pisemnym sprawdzianem.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-14_W01
Doktorant rozumie standardy badań naukowych i metod badawczych.
ISR_3-_W02, ISR_3-_W03, ISR_3-_W01, ISR_3-_W04C-2, C-1T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-14M-2S-2
ISR_3-_S3/C-14_W02
Doktorant rozumie relacje między metodą a aplikacyjnością i przydatnością wyników badań.
ISR_3-_W02, ISR_3-_W03, ISR_3-_W01, ISR_3-_W04C-2, C-1T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-14M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-14_U01
Doktorant posiada umiejętność rozpoznawania rodzaju metod wraz ze zdolnością do ich prawidłowego przyporządkowania w zależności od tematu badawczego, znajomość zróżnicowanych metod i ich cech dystynktywnych.
ISR_3-_U03, ISR_3-_U01, ISR_3-_U02, ISR_3-_U05, ISR_3-_U08C-2, C-1T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-14M-2S-2
ISR_3-_S3/C-14_U02
Doktorant posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz właściwego doboru metody do celu i tematu badania.
ISR_3-_U03, ISR_3-_U01, ISR_3-_U02, ISR_3-_U05, ISR_3-_U08C-2, C-1T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-14M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-14_K01
Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań
ISR_3-_K02, ISR_3-_K01, ISR_3-_K05C-2, C-1T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-14M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-14_W01
Doktorant rozumie standardy badań naukowych i metod badawczych.
2,0Doktorant nie opanował zagadnień będących przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,0Doktorant opanował zagadnienia będące przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ISR_3-_S3/C-14_W02
Doktorant rozumie relacje między metodą a aplikacyjnością i przydatnością wyników badań.
2,0Doktorant nie opanował zagadnień będących przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,0Doktorant opanował zagadnienia będące przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-14_U01
Doktorant posiada umiejętność rozpoznawania rodzaju metod wraz ze zdolnością do ich prawidłowego przyporządkowania w zależności od tematu badawczego, znajomość zróżnicowanych metod i ich cech dystynktywnych.
2,0Doktorant nie opanował zagadnień będących przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,0Doktorant opanował zagadnienia będące przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ISR_3-_S3/C-14_U02
Doktorant posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz właściwego doboru metody do celu i tematu badania.
2,0Doktorant nie opanował zagadnień będących przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,0Doktorant opanował zagadnienia będące przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-14_K01
Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań
2,0Doktorant nie opanował zagadnień będących przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,0Doktorant opanował zagadnienia będące przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Apanowicz, J., Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej, Gdynia, 2002
  2. Bazewicz, M. and Collen, A.: Bazewicz, M. and Collen, A., Podstawy metodologii systemów ludzkiej aktywności i informatyki, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995
  3. Carnap, R.: Carnap, R.: Carnap, R., Wprowadzenie do filozofii nauki, Aletheia, Warszawa, 2000
  4. Creswell, J. W., Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, University of Nebraska – Lincoln, Pearson, Boston, 2003
  5. Dunin-Woyseth, H. and Michl, J., Towards a Disciplinary Identity of the Making Professions, The Oslo illenium Reader, Oslo School of Architecture, Oslo, 2001
  6. Feyerabend, P., Przeciw metodzie, Siedmioróg, Wrocław, 2001
  7. Gaugh, H. G., Scientific Method in Practice, Cambridge University Press, Cambridge, 2003
  8. Groat, L. and Wang, D., Architectural Research Methods, John Wiley and Sons, New York, 2002
  9. Popper, K., Logika odkrycia naukowego, Aletheia, Warszawa, 2002
  10. National Science and Technology Council (NSTC): Proposed Federal Policy on Research Misconduct, Office of Science and Technology, Washington DC, 1999
  11. Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki (ZENMN): Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje, dokument z 25 maja 2004
  12. Zgromadzenie Ogólne Polskiej Akademii Nauk (ZO PAN) Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, załącznik do uchwały nr 10/2012 ZO PAN z dnia 13 grudnia 2012 roku, Komisja do spraw etyki w nauce, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa, 2001
  2. Picon A. and Ponte, A. (eds.), Architecture and the Sciences, Princeton Architectural Press, New York, 2003
  3. Zeisel J., Inquiry by Design, W. W. Norton and Co., New York, 2006
  4. Znaniecki F., Metoda socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Definiowanie zainteresowań i preferenacji osobistych w zakresie zagadnień dodyczących obranego kierunku studiow.1
T-A-2Ogólne zasady pozyskiwania, gromadzeni i opracowywania informacji dotyczących wybranego zagadnienia badawczego oraz badawczo-rozwojowego.2
T-A-3Definiowanie tematu pracy badawczej lub badawczo-rozwojowej.2
T-A-4Przegląd literatury dotyczącej wybranego tematu badań.6
T-A-5Definiowanie tematu zamierzonej pracy badawczej lub badawczo-rozwojowej, jej celu i tezy.1
T-A-6Przygotowanie planu badań, wybór metody badawczej, rozwiązywanie problemów dotyczących pozyskiwania aparatury badawczej, materiałów i środków finansowych. Współpraca badawcza.2
T-A-7Realizacja zamierzonego przedsięwzięcia badawczego - organizacja przestrzeni badawczej, możliwe problemy i ich rozwiązywanie, biężące udostępnianie wyników badań i ich autorstwo.3
T-A-8Opracowywanie wyników badań, tworzenie raportów i sprawozdań, publikowanie/ochrona wyników.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania1
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; logika badań naukowych a dobór metody1
T-W-3Standardy dociekań naukowych1
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu1
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy1
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych1
T-W-7Metoda badań jakościowych1
T-W-8Metoda badań korelacyjnych1
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych2
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie1
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza1
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda1
T-W-13Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność1
T-W-14Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zajęć, szczególnie w zakresie prowadzenia studiów literaturowych oraz wnioskowania na podstawie ich wyników20
A-A-3Bieżące utrwalanie materiału18
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia30
A-A-5Zaliczenie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie15
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego i studia literatury14
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Egzamin1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-14_W01Doktorant rozumie standardy badań naukowych i metod badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczegółowym, odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
ISR_3-_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów takich badań.
ISR_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
ISR_3-_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
Treści programoweT-W-13Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy
T-W-7Metoda badań jakościowych
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych
T-W-8Metoda badań korelacyjnych
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; logika badań naukowych a dobór metody
T-W-3Standardy dociekań naukowych
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda
T-W-14Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych
Metody nauczaniaM-2Przewiduje się prowadzenie ćwiczeń w formie interaktywnej - studenci rozwiązują zadania stawiane przez prowadzacego oraz wymieniją poglądy i doświadczenia z prowadzącym i między sobą.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe sprawdzenie osiągniętych efektów ształcenia, zarówno podczas uczestniczenia w wykładach jak i ćwiczeniach, będzie odybywało sie w formie rozmowy ustnej lub rozmowy poprzedzonej pisemnym sprawdzianem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie opanował zagadnień będących przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,0Doktorant opanował zagadnienia będące przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-14_W02Doktorant rozumie relacje między metodą a aplikacyjnością i przydatnością wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczegółowym, odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
ISR_3-_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów takich badań.
ISR_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
ISR_3-_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
Treści programoweT-W-13Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy
T-W-7Metoda badań jakościowych
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych
T-W-8Metoda badań korelacyjnych
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; logika badań naukowych a dobór metody
T-W-3Standardy dociekań naukowych
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda
T-W-14Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych
Metody nauczaniaM-2Przewiduje się prowadzenie ćwiczeń w formie interaktywnej - studenci rozwiązują zadania stawiane przez prowadzacego oraz wymieniją poglądy i doświadczenia z prowadzącym i między sobą.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe sprawdzenie osiągniętych efektów ształcenia, zarówno podczas uczestniczenia w wykładach jak i ćwiczeniach, będzie odybywało sie w formie rozmowy ustnej lub rozmowy poprzedzonej pisemnym sprawdzianem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie opanował zagadnień będących przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,0Doktorant opanował zagadnienia będące przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-14_U01Doktorant posiada umiejętność rozpoznawania rodzaju metod wraz ze zdolnością do ich prawidłowego przyporządkowania w zależności od tematu badawczego, znajomość zróżnicowanych metod i ich cech dystynktywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U03Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych.
ISR_3-_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych.
ISR_3-_U02Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe, z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich.
ISR_3-_U05Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz krytycznej ich oceny.
ISR_3-_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
Treści programoweT-W-13Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy
T-W-7Metoda badań jakościowych
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych
T-W-8Metoda badań korelacyjnych
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; logika badań naukowych a dobór metody
T-W-3Standardy dociekań naukowych
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda
T-W-14Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych
Metody nauczaniaM-2Przewiduje się prowadzenie ćwiczeń w formie interaktywnej - studenci rozwiązują zadania stawiane przez prowadzacego oraz wymieniją poglądy i doświadczenia z prowadzącym i między sobą.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe sprawdzenie osiągniętych efektów ształcenia, zarówno podczas uczestniczenia w wykładach jak i ćwiczeniach, będzie odybywało sie w formie rozmowy ustnej lub rozmowy poprzedzonej pisemnym sprawdzianem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie opanował zagadnień będących przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,0Doktorant opanował zagadnienia będące przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-14_U02Doktorant posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz właściwego doboru metody do celu i tematu badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U03Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych.
ISR_3-_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych.
ISR_3-_U02Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe, z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich.
ISR_3-_U05Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz krytycznej ich oceny.
ISR_3-_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
Treści programoweT-W-13Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy
T-W-7Metoda badań jakościowych
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych
T-W-8Metoda badań korelacyjnych
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; logika badań naukowych a dobór metody
T-W-3Standardy dociekań naukowych
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda
T-W-14Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych
Metody nauczaniaM-2Przewiduje się prowadzenie ćwiczeń w formie interaktywnej - studenci rozwiązują zadania stawiane przez prowadzacego oraz wymieniją poglądy i doświadczenia z prowadzącym i między sobą.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe sprawdzenie osiągniętych efektów ształcenia, zarówno podczas uczestniczenia w wykładach jak i ćwiczeniach, będzie odybywało sie w formie rozmowy ustnej lub rozmowy poprzedzonej pisemnym sprawdzianem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie opanował zagadnień będących przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,0Doktorant opanował zagadnienia będące przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-14_K01Doktorant rozumie społeczne znaczenie badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_K02Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej.
ISR_3-_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
ISR_3-_K05Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej i społecznej roli uczonego.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wachlarza metod badawczych oraz warsztatu umożliwiającego wiązanie metod z tematyką badań.
C-1Rozbudzenie świadomości i wpojenie zasad obowiązujących na polu nauk technicznych w relacji do procedur badawczych, ich znaczenia, formowania, użyteczności i rzetelności.
Treści programoweT-W-13Metoda a rzetelność wyników badań w kontekście aplikacyjności; aplikacja rezultatów jako ostateczna weryfikacja poprawności badania; metody weryfikacji badań; aplikacyjność a przydatność
T-W-5Teoria a metoda; projektowanie a proces badawczy
T-W-7Metoda badań jakościowych
T-W-4Praca ze źródłami naukowymi; analizy literatury przedmiotu
T-W-11Proces dedukcyjny a metoda badawcza
T-W-10Metoda badań opartych o symulacje i modelowanie
T-W-9Metoda badań eksperymentalnych i quasi eksperymentalnych
T-W-8Metoda badań korelacyjnych
T-W-6Metody badań historyczno-interpretacyjnych
T-W-1Metoda jako podstawowe narzędzie uporządkowanego procesu dociekania
T-W-2Cel a metoda w badaniu naukowym; temat a metoda w badaniu naukowym; logika badań naukowych a dobór metody
T-W-3Standardy dociekań naukowych
T-W-12Studia przypadków i strategie złożone jako metoda
T-W-14Retrospektywny przegląd problematyki metodologicznej w naukach stosowanych technicznych
Metody nauczaniaM-2Przewiduje się prowadzenie ćwiczeń w formie interaktywnej - studenci rozwiązują zadania stawiane przez prowadzacego oraz wymieniją poglądy i doświadczenia z prowadzącym i między sobą.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe sprawdzenie osiągniętych efektów ształcenia, zarówno podczas uczestniczenia w wykładach jak i ćwiczeniach, będzie odybywało sie w formie rozmowy ustnej lub rozmowy poprzedzonej pisemnym sprawdzianem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie opanował zagadnień będących przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,0Doktorant opanował zagadnienia będące przedmiotem zajęć w stopniu minimalnie wystarczającym do praktycznego ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0