Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Procesy hydrologiczne i modelowanie matematyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Procesy hydrologiczne i modelowanie matematyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z dyscypliny naukowej inżynieria środowiska na poziomie studiów S2. Zainteresowanie pracą naukową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie do samodzielnej pracy projektowej w zakresie hydrologii. Przygotowanie do egzaminu na uprawnienia hydrologiczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota modelowania matematycznego, typy modeli matematycznych2
T-W-2Zasady konstrukcji modeli matematycznych, specyfikacja, identyfikacja, weryfikacja2
T-W-3Dobór kryteriów oceny jakości modeli matematycznych2
T-W-4Modele relacji opad-odpływ - modele zbiornika liniowego i nieliniowego, kaskada Nasha, model Diskina,, modele UH i IUH4
T-W-5Równanie Boussinesqa, modele ruchu wód podziemnych4
T-W-6Modelowanie infiltracji, model Greena-Ampta2
T-W-7Modelowanie ruchu wody w korytach otwartych, równanie Saint-Venanta i metoda Muskingum3
T-W-8Egzamin1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach19
A-W-2Praca własna40
A-W-3Egzamin1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-12_W01
Doktorant poznaje metody modelowania procesów hydrologicznyc, w szczególności relacji opad-odpływ, infiltracji oraz ruchu wody w korytach otwartych
ISR_3-_W02, ISR_3-_W03, ISR_3-_W01C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-12_U01
Doktorant nabywa umiejętności modelowania matematycznego procesów hydrologicznych
ISR_3-_U03, ISR_3-_U01, ISR_3-_U05, ISR_3-_U08, ISR_3-_U10C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-12_K01
Doktorant nabywa kompetencji w działalności projektowej, rozumie konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań.
ISR_3-_K02, ISR_3-_K01, ISR_3-_K07C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-12_W01
Doktorant poznaje metody modelowania procesów hydrologicznyc, w szczególności relacji opad-odpływ, infiltracji oraz ruchu wody w korytach otwartych
2,0
3,0Doktorant zna metody modelowania procesów hydrologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-12_U01
Doktorant nabywa umiejętności modelowania matematycznego procesów hydrologicznych
2,0
3,0Doktorant posiada umiejętności zastosowania metod modelowania matematycznego w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-12_K01
Doktorant nabywa kompetencji w działalności projektowej, rozumie konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań.
2,0
3,0Doktorant wykazuje kreatywność w działalności projektowej, ma świadomość ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, t. I i II, SGGW, Warszawa, 1999, II
  2. Soczyńska U. (red.), Podstawy hydrologii dynamicznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 1990
  3. Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Chow, V.T., Maidment, D.R., Mays, L.W., Applied hydrology, McGraw-Hill Book Company, New York, St. Louis, London, Tokyo..., 1988
  2. Procesy hydrologiczne, Soczyńska U. (red.), PWN, Warszawa, 1989

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota modelowania matematycznego, typy modeli matematycznych2
T-W-2Zasady konstrukcji modeli matematycznych, specyfikacja, identyfikacja, weryfikacja2
T-W-3Dobór kryteriów oceny jakości modeli matematycznych2
T-W-4Modele relacji opad-odpływ - modele zbiornika liniowego i nieliniowego, kaskada Nasha, model Diskina,, modele UH i IUH4
T-W-5Równanie Boussinesqa, modele ruchu wód podziemnych4
T-W-6Modelowanie infiltracji, model Greena-Ampta2
T-W-7Modelowanie ruchu wody w korytach otwartych, równanie Saint-Venanta i metoda Muskingum3
T-W-8Egzamin1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach19
A-W-2Praca własna40
A-W-3Egzamin1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-12_W01Doktorant poznaje metody modelowania procesów hydrologicznyc, w szczególności relacji opad-odpływ, infiltracji oraz ruchu wody w korytach otwartych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczegółowym, odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
ISR_3-_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów takich badań.
ISR_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do samodzielnej pracy projektowej w zakresie hydrologii. Przygotowanie do egzaminu na uprawnienia hydrologiczne
Treści programoweT-W-1Istota modelowania matematycznego, typy modeli matematycznych
T-W-6Modelowanie infiltracji, model Greena-Ampta
T-W-2Zasady konstrukcji modeli matematycznych, specyfikacja, identyfikacja, weryfikacja
T-W-5Równanie Boussinesqa, modele ruchu wód podziemnych
T-W-4Modele relacji opad-odpływ - modele zbiornika liniowego i nieliniowego, kaskada Nasha, model Diskina,, modele UH i IUH
T-W-7Modelowanie ruchu wody w korytach otwartych, równanie Saint-Venanta i metoda Muskingum
T-W-3Dobór kryteriów oceny jakości modeli matematycznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant zna metody modelowania procesów hydrologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-12_U01Doktorant nabywa umiejętności modelowania matematycznego procesów hydrologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U03Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych.
ISR_3-_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych.
ISR_3-_U05Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz krytycznej ich oceny.
ISR_3-_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
ISR_3-_U10Potrafi oceniać możliwość wykorzystania w praktyce teoretyczne i eksperymentalne wyniki prac badawczych.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do samodzielnej pracy projektowej w zakresie hydrologii. Przygotowanie do egzaminu na uprawnienia hydrologiczne
Treści programoweT-W-1Istota modelowania matematycznego, typy modeli matematycznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada umiejętności zastosowania metod modelowania matematycznego w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-12_K01Doktorant nabywa kompetencji w działalności projektowej, rozumie konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_K02Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej.
ISR_3-_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
ISR_3-_K07Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do samodzielnej pracy projektowej w zakresie hydrologii. Przygotowanie do egzaminu na uprawnienia hydrologiczne
Treści programoweT-W-1Istota modelowania matematycznego, typy modeli matematycznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje kreatywność w działalności projektowej, ma świadomość ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0