Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe

Sylabus przedmiotu PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja2
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)2
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa2
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju2
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych2
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów4
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne2
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie2
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie2
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast2
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym4
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym2
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie - test2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_A/03-2a_W01
Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju.
C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-3, T-W-2, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_A/03-2a_U01
Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa
S_2A_U01, S_2A_U05C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-3, T-W-2, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_A/03-2a_K01
Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja
S_2A_K01C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-3, T-W-2, T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_A/03-2a_W01
Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju.
2,0
3,0Student zna zasady zrównoważonego rozwoju stosowane w architekturze i budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_A/03-2a_U01
Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa
2,0
3,0Student potrafi określić aspekty społeczne zrównoważonego rozwoju, potrafi wskazać podstawowe przykłady z realizacji projektów architektury i budownictwa w świecie i w kraju. Student potrafi sformułować podstawowe tezy dotyczące budownictwa zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_A/03-2a_K01
Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja
2,0
3,0Student potrafi wymienić spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacjach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pearce A.R., Yong H.A., Sustainable buildings and infrastructure, Routledge, London and New Jork, 2012
  2. Wołoszyn M. A., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Wyd. EXEMPLUM, Poznań, 2013
  3. Vale B. i Vale R., Green Architecture. Bulfinch Press., 1991
  4. Wines J., Green Architecture, Architecture & design series, Taschen America Llc, 2000
  5. Brian R., Architectural Design, nr 4, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja2
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)2
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa2
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju2
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych2
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów4
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne2
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie2
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie2
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast2
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym4
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym2
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie - test2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_A/03-2a_W01Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
Treści programoweT-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady zrównoważonego rozwoju stosowane w architekturze i budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_A/03-2a_U01Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
S_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
Treści programoweT-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić aspekty społeczne zrównoważonego rozwoju, potrafi wskazać podstawowe przykłady z realizacji projektów architektury i budownictwa w świecie i w kraju. Student potrafi sformułować podstawowe tezy dotyczące budownictwa zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_A/03-2a_K01Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
Treści programoweT-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacjach
3,5
4,0
4,5
5,0