Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ciepłownictwo
Specjalność Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,50,56egzamin
projektyP2 9 2,50,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych i węzłów cieplnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej5
T-P-2Projekt węzła cieplnego dwufunkcyjnego4
9
wykłady
T-W-1Instalacje parowe1
T-W-2Kotły parowe, wytwornice pary1
T-W-3Osprzęt kotłów parowych1
T-W-4Przewody parowe i skroplinowe1
T-W-5Odgazowanie wody1
T-W-6Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.1
T-W-7Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni1
T-W-8Kotłownie wodne wysokoparametrowe1
T-W-9Węzły cieplne1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego64
A-P-3Zaliczenie projektu1
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach1
A-W-4Samodzielna lektura23
A-W-5Obecność na egzaminie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/01_W01
Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
S_2A_W06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/01_U01
Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe
S_2A_U19C-1, C-2T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/01_K01
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary
S_2A_K06C-1, C-2T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/01_W01
Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/01_U01
Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/01_K01
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej oraz węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizielińska K., Olszak J., Parowe źródła ciepła, WNT, Warszawa, 2008
  2. Żarski K., Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych, Ośr. Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, Aquarius, Toruń
  3. Zaborowska E., Zasady projektowania wodnych węzłów ciepłowniczych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Żarski K., Obiegi wodne i parowe w kotłowniach, Ośrodek Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, 2000
  2. Praca zbiorowa (red. Szczechowiak E.), Energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło: budowa i eksploatacja, ENVIROTECH, Poznań
  3. Mizielińska K., Centrale cieplne, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa
  4. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej5
T-P-2Projekt węzła cieplnego dwufunkcyjnego4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Instalacje parowe1
T-W-2Kotły parowe, wytwornice pary1
T-W-3Osprzęt kotłów parowych1
T-W-4Przewody parowe i skroplinowe1
T-W-5Odgazowanie wody1
T-W-6Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.1
T-W-7Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni1
T-W-8Kotłownie wodne wysokoparametrowe1
T-W-9Węzły cieplne1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego64
A-P-3Zaliczenie projektu1
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach1
A-W-4Samodzielna lektura23
A-W-5Obecność na egzaminie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/01_W01Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
Treści programoweT-W-4Przewody parowe i skroplinowe
T-W-5Odgazowanie wody
T-W-3Osprzęt kotłów parowych
T-W-1Instalacje parowe
T-W-2Kotły parowe, wytwornice pary
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/01_U01Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych i węzłów cieplnych
Treści programoweT-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej
T-W-4Przewody parowe i skroplinowe
T-W-5Odgazowanie wody
T-W-6Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.
T-W-3Osprzęt kotłów parowych
T-W-1Instalacje parowe
T-W-2Kotły parowe, wytwornice pary
T-W-7Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/01_K01Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych i węzłów cieplnych
Treści programoweT-P-1Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej
T-W-4Przewody parowe i skroplinowe
T-W-5Odgazowanie wody
T-W-6Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny.
T-W-3Osprzęt kotłów parowych
T-W-1Instalacje parowe
T-W-2Kotły parowe, wytwornice pary
T-W-7Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej oraz węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0