Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały

Sylabus przedmiotu Biochemia i związki biologicznie aktywne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia i związki biologicznie aktywne
Specjalność Technologia leków i pestycydów
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metabolitami i przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi związkami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach, kosmetykach i pestycydach oraz mechanizmami ich działania.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiązywania problemów związanych z działaniem leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.
C-4Ukształtowanie umiejętności pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej oraz prezentacji wiedzy z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa chemiczna cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie.4
T-A-2Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych.3
T-A-3Przemiany biochemiczne cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.4
T-A-4Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.4
15
wykłady
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemicznych występujących w komórce. Przemiany energii i materii w komórce.2
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, tłuszcze, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria.4
T-W-3Właściwości, budowa i klasyfikacja enzymów. Mechanizm działania enzymów i kinetyka reakcji enzymatycznych.2
T-W-4Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie.2
T-W-5Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie.2
T-W-6Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina.3
T-W-7Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego.3
T-W-8Przemiany kataboliczne i anaboliczne lipidów, białek i aminokwasów.4
T-W-9Transport substancji przez błony komórkowe.1
T-W-10Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin.4
T-W-11Mechanizmy działania wybranych substancji biologicznie aktywnych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-04_W01
Potrafi scharakteryzować podstawowe przemiany biochemiczne zachodzące w organizmach żywych oraz przedstawić wybrane związki biologicznie aktywne i mechanizm ich działania.
TCH_2A_W08C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-A-1, T-W-3M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-04_U01
Potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii i biochemii w rozwiązywaniu problemów dotyczących funkcjonowania organizmów żywych oraz działania leków, pestycydów i kosmetyków.
TCH_2A_U09C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-10M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-04_K01
Ma świadomość potrzeby kształcenia ustawicznego w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmach żywych oraz działania substancji biologicznie aktywnych
TCH_2A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-4M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-04_W01
Potrafi scharakteryzować podstawowe przemiany biochemiczne zachodzące w organizmach żywych oraz przedstawić wybrane związki biologicznie aktywne i mechanizm ich działania.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity pierwotne, przemiany biochemiczne oraz wybrane związki biologicznie aktywne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-04_U01
Potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii i biochemii w rozwiązywaniu problemów dotyczących funkcjonowania organizmów żywych oraz działania leków, pestycydów i kosmetyków.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi dokonać przeglądu literatury, przygotować i przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-04_K01
Ma świadomość potrzeby kształcenia ustawicznego w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmach żywych oraz działania substancji biologicznie aktywnych
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0ma świadomość wpływu związków biologicznie aktywnych na procesy zachodzące w organizmach żywych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Berg J. M., Tymoczko J. L., Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2004
  3. Mastalerz P., Elementarna biochemia, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2009
  4. Zejc A., Gorczyca M. (red.), Chemia leków, PZWL, Warszawa, 2004
  5. Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Hooper H, Biochemia, PWN, Warszawa, 2004
  2. Hames B.D., Hooper N.M., Houghton J.D., Krótkie wykłady - biochemia, PWN, Warszawa, 2001
  3. Moszczyński H., Pyć K., Biochemia witamin, PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa chemiczna cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie.4
T-A-2Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych.3
T-A-3Przemiany biochemiczne cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.4
T-A-4Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemicznych występujących w komórce. Przemiany energii i materii w komórce.2
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, tłuszcze, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria.4
T-W-3Właściwości, budowa i klasyfikacja enzymów. Mechanizm działania enzymów i kinetyka reakcji enzymatycznych.2
T-W-4Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie.2
T-W-5Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie.2
T-W-6Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina.3
T-W-7Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego.3
T-W-8Przemiany kataboliczne i anaboliczne lipidów, białek i aminokwasów.4
T-W-9Transport substancji przez błony komórkowe.1
T-W-10Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin.4
T-W-11Mechanizmy działania wybranych substancji biologicznie aktywnych.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-04_W01Potrafi scharakteryzować podstawowe przemiany biochemiczne zachodzące w organizmach żywych oraz przedstawić wybrane związki biologicznie aktywne i mechanizm ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metabolitami i przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi związkami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach, kosmetykach i pestycydach oraz mechanizmami ich działania.
Treści programoweT-A-3Przemiany biochemiczne cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.
T-A-2Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-4Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.
T-W-8Przemiany kataboliczne i anaboliczne lipidów, białek i aminokwasów.
T-W-4Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie.
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, tłuszcze, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria.
T-W-6Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina.
T-W-9Transport substancji przez błony komórkowe.
T-W-7Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego.
T-W-5Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie.
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemicznych występujących w komórce. Przemiany energii i materii w komórce.
T-W-10Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin.
T-A-1Budowa chemiczna cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie.
T-W-3Właściwości, budowa i klasyfikacja enzymów. Mechanizm działania enzymów i kinetyka reakcji enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity pierwotne, przemiany biochemiczne oraz wybrane związki biologicznie aktywne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-04_U01Potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii i biochemii w rozwiązywaniu problemów dotyczących funkcjonowania organizmów żywych oraz działania leków, pestycydów i kosmetyków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metabolitami i przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi związkami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach, kosmetykach i pestycydach oraz mechanizmami ich działania.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiązywania problemów związanych z działaniem leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.
C-4Ukształtowanie umiejętności pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej oraz prezentacji wiedzy z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych.
Treści programoweT-A-3Przemiany biochemiczne cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.
T-A-1Budowa chemiczna cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie.
T-A-2Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-4Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.
T-W-8Przemiany kataboliczne i anaboliczne lipidów, białek i aminokwasów.
T-W-4Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie.
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, tłuszcze, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria.
T-W-6Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina.
T-W-9Transport substancji przez błony komórkowe.
T-W-7Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego.
T-W-5Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie.
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemicznych występujących w komórce. Przemiany energii i materii w komórce.
T-W-10Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi dokonać przeglądu literatury, przygotować i przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-04_K01Ma świadomość potrzeby kształcenia ustawicznego w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmach żywych oraz działania substancji biologicznie aktywnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metabolitami i przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi związkami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach, kosmetykach i pestycydach oraz mechanizmami ich działania.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiązywania problemów związanych z działaniem leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.
C-4Ukształtowanie umiejętności pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej oraz prezentacji wiedzy z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych.
Treści programoweT-A-3Przemiany biochemiczne cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.
T-A-1Budowa chemiczna cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie.
T-A-2Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-4Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, tłuszcze, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria.
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemicznych występujących w komórce. Przemiany energii i materii w komórce.
T-W-5Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie.
T-W-10Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin.
T-W-7Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego.
T-W-6Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina.
T-W-3Właściwości, budowa i klasyfikacja enzymów. Mechanizm działania enzymów i kinetyka reakcji enzymatycznych.
T-W-9Transport substancji przez błony komórkowe.
T-W-8Przemiany kataboliczne i anaboliczne lipidów, białek i aminokwasów.
T-W-11Mechanizmy działania wybranych substancji biologicznie aktywnych.
T-W-4Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0ma świadomość wpływu związków biologicznie aktywnych na procesy zachodzące w organizmach żywych
3,5
4,0
4,5
5,0