Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Eksploatacja środków transportu wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja środków transportu wodnego
Specjalność Zintegrowany transport wodny i lądowy
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu środków transportu wodnego i inżynierii ruchu morskiego i śródlądowego oraz podstaw eksploatacji technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu wodnego.
C-2Umiejętność doboru środków transportu do określonej partii ładunku i trasy przewozu, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań transportowych dla zapewnienia bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji środków transportu wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie tematyki i zasad wykonywania projektów1
T-P-2Wybór tras transportowych4
T-P-3Analiza parametrów technicznych i eksploatacyjnych środków transportu wodnego4
T-P-4Współzależności techniczno-organizacyjne w ukadzie statek-port4
T-P-5Obsługa statku w porcie4
T-P-6Formy eksploatacji, dokumenty przewozowe4
T-P-7Aspekty ekonomiczne i bezpieczeństwa środków transportu wodnego4
T-P-8Prezentacja projektów i zaliczenie5
30
wykłady
T-W-1Systematyka środków transportu wodnego2
T-W-2Zasady projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu wodnego3
T-W-3Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna statku transportowego4
T-W-4Postój i podróż statku transportowego4
T-W-5Przewóz ładunku w żegludze liniowej i nieregularnej, strategie przewozowe4
T-W-6Organizacja załadunku statku2
T-W-7Dokumentacja techniczno-eksploatacyjna środków transportu wodnego3
T-W-8Bezpieczeństwo statku i ładunku3
T-W-9Sterowanie stanem technicznym statku; kontrole, inspekcje i audyty3
T-W-10Aspekty ekonomiczne eksploatacji statku2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury i innych źródeł informacji7
A-P-3Wykonywanie projektów8
A-P-4Wykonanie prezentacji projektów i przygotowanie do zaliczenia5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-04_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu wodnego
TR_1A_W05, TR_1A_W14C-2T-P-6, T-P-7, T-W-10, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D1-04_W02
Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków transportu wodnego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji, rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia, jak również zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
TR_1A_W07, TR_1A_W10, TR_1A_W13, TR_1A_W16C-1, C-2T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-04_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, przygotować i przedstawić opracowanie i prezentację dotyczące eksploatacji środków transportu wodnego, a także posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U01, TR_1A_U04, TR_1A_U05, TR_1A_U08C-1, C-2T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-7M-3S-2
TR_1A_D1-04_U02
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, ocenić i zastosować własciwą metodę do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, a także zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zweryfikować prosty system lub proces typowy dla transportu wodnego zgodnie z wyznaczonym harmonogramem
TR_1A_U13, TR_1A_U17, TR_1A_U16C-1, C-2T-P-6, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-7, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-04_K01
Student jest wrażliwy na występujace w transporcie wodnym zagrożenia i ma świadomość zwizanago z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_1A_K08C-2T-P-6, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-7M-3S-2
TR_1A_D1-04_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i umiejętności
TR_1A_K04, TR_1A_K07C-2T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-7M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-04_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu wodnego
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
TR_1A_D1-04_W02
Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków transportu wodnego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji, rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia, jak również zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-04_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, przygotować i przedstawić opracowanie i prezentację dotyczące eksploatacji środków transportu wodnego, a także posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także nie potrafi posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
3,5Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz o średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zawansowanym
4,5Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją. Ponadto potrafi dyskutować o osiągniętych wynikach i uzasadniać swoja opinię
5,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, przedstawić wnioski i samodzielnie uzasadniać dokonany wybór, a także zaproponować pewne modyfikacje rozwiązań
TR_1A_D1-04_U02
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, ocenić i zastosować własciwą metodę do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, a także zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zweryfikować prosty system lub proces typowy dla transportu wodnego zgodnie z wyznaczonym harmonogramem
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-04_K01
Student jest wrażliwy na występujace w transporcie wodnym zagrożenia i ma świadomość zwizanago z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
2,0Student nie wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej
3,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu podstawowym
3,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej na średnim poziomie trudności
4,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków transportu wodnego
4,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków transportu wodnego
5,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków transportu wodnego na wysokim poziomie
TR_1A_D1-04_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i umiejętności
2,0Student nie potrafi dbać i być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, a także nie rozumie społecznych aspektów zdobytej wiedzy
3,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu podstawowym, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
3,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania na średnim poziomie trudności, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
4,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, a także w pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
4,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny, W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać
5,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu wyróżniającym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny i charakteryzować się otwartością pracy zespołowej na wysokim poziomie. W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać

Literatura podstawowa

  1. Chuchla Z. (Red), Zarządzanie morskim statkiem transportowym oraz jego eksploatacja, AM w Gdyni, Gdynia, 2003
  2. Ficoń K, Logistyka morska - statki, porty, spedycja, Bel Studio, Warszawa, 2010
  3. Kujawa J. Red., Organizacja i technika transportu morskiego, Wyd. Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 1999
  4. Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, OWPW, Wrocław, 2003
  5. Tołkacz L., Szanse rozwoju żeglugi śródlądowej, WTM PS, Szczecin, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie tematyki i zasad wykonywania projektów1
T-P-2Wybór tras transportowych4
T-P-3Analiza parametrów technicznych i eksploatacyjnych środków transportu wodnego4
T-P-4Współzależności techniczno-organizacyjne w ukadzie statek-port4
T-P-5Obsługa statku w porcie4
T-P-6Formy eksploatacji, dokumenty przewozowe4
T-P-7Aspekty ekonomiczne i bezpieczeństwa środków transportu wodnego4
T-P-8Prezentacja projektów i zaliczenie5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyka środków transportu wodnego2
T-W-2Zasady projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu wodnego3
T-W-3Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna statku transportowego4
T-W-4Postój i podróż statku transportowego4
T-W-5Przewóz ładunku w żegludze liniowej i nieregularnej, strategie przewozowe4
T-W-6Organizacja załadunku statku2
T-W-7Dokumentacja techniczno-eksploatacyjna środków transportu wodnego3
T-W-8Bezpieczeństwo statku i ładunku3
T-W-9Sterowanie stanem technicznym statku; kontrole, inspekcje i audyty3
T-W-10Aspekty ekonomiczne eksploatacji statku2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury i innych źródeł informacji7
A-P-3Wykonywanie projektów8
A-P-4Wykonanie prezentacji projektów i przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-04_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
TR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru środków transportu do określonej partii ładunku i trasy przewozu, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań transportowych dla zapewnienia bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji środków transportu wodnego.
Treści programoweT-P-6Formy eksploatacji, dokumenty przewozowe
T-P-7Aspekty ekonomiczne i bezpieczeństwa środków transportu wodnego
T-W-10Aspekty ekonomiczne eksploatacji statku
T-W-7Dokumentacja techniczno-eksploatacyjna środków transportu wodnego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-04_W02Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków transportu wodnego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji, rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia, jak również zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W13ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
TR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu wodnego.
C-2Umiejętność doboru środków transportu do określonej partii ładunku i trasy przewozu, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań transportowych dla zapewnienia bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji środków transportu wodnego.
Treści programoweT-P-5Obsługa statku w porcie
T-P-2Wybór tras transportowych
T-P-3Analiza parametrów technicznych i eksploatacyjnych środków transportu wodnego
T-P-4Współzależności techniczno-organizacyjne w ukadzie statek-port
T-W-3Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna statku transportowego
T-W-8Bezpieczeństwo statku i ładunku
T-W-4Postój i podróż statku transportowego
T-W-5Przewóz ładunku w żegludze liniowej i nieregularnej, strategie przewozowe
T-W-9Sterowanie stanem technicznym statku; kontrole, inspekcje i audyty
T-W-1Systematyka środków transportu wodnego
T-W-2Zasady projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu wodnego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-04_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, przygotować i przedstawić opracowanie i prezentację dotyczące eksploatacji środków transportu wodnego, a także posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TR_1A_U04potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu w języku polskim i języku obcym
TR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu wodnego.
C-2Umiejętność doboru środków transportu do określonej partii ładunku i trasy przewozu, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań transportowych dla zapewnienia bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji środków transportu wodnego.
Treści programoweT-P-6Formy eksploatacji, dokumenty przewozowe
T-P-5Obsługa statku w porcie
T-P-3Analiza parametrów technicznych i eksploatacyjnych środków transportu wodnego
T-P-4Współzależności techniczno-organizacyjne w ukadzie statek-port
T-P-7Aspekty ekonomiczne i bezpieczeństwa środków transportu wodnego
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także nie potrafi posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej
3,5Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz o średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zawansowanym
4,5Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją. Ponadto potrafi dyskutować o osiągniętych wynikach i uzasadniać swoja opinię
5,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, przedstawić wnioski i samodzielnie uzasadniać dokonany wybór, a także zaproponować pewne modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-04_U02Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, ocenić i zastosować własciwą metodę do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, a także zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zweryfikować prosty system lub proces typowy dla transportu wodnego zgodnie z wyznaczonym harmonogramem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu wodnego.
C-2Umiejętność doboru środków transportu do określonej partii ładunku i trasy przewozu, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań transportowych dla zapewnienia bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji środków transportu wodnego.
Treści programoweT-P-6Formy eksploatacji, dokumenty przewozowe
T-P-2Wybór tras transportowych
T-P-3Analiza parametrów technicznych i eksploatacyjnych środków transportu wodnego
T-P-4Współzależności techniczno-organizacyjne w ukadzie statek-port
T-P-7Aspekty ekonomiczne i bezpieczeństwa środków transportu wodnego
T-W-10Aspekty ekonomiczne eksploatacji statku
T-W-3Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna statku transportowego
T-W-5Przewóz ładunku w żegludze liniowej i nieregularnej, strategie przewozowe
T-W-9Sterowanie stanem technicznym statku; kontrole, inspekcje i audyty
T-W-7Dokumentacja techniczno-eksploatacyjna środków transportu wodnego
T-W-6Organizacja załadunku statku
T-W-2Zasady projektowania, budowy i eksploatacji środków transportu wodnego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-04_K01Student jest wrażliwy na występujace w transporcie wodnym zagrożenia i ma świadomość zwizanago z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru środków transportu do określonej partii ładunku i trasy przewozu, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań transportowych dla zapewnienia bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji środków transportu wodnego.
Treści programoweT-P-6Formy eksploatacji, dokumenty przewozowe
T-P-5Obsługa statku w porcie
T-P-2Wybór tras transportowych
T-P-3Analiza parametrów technicznych i eksploatacyjnych środków transportu wodnego
T-P-4Współzależności techniczno-organizacyjne w ukadzie statek-port
T-P-7Aspekty ekonomiczne i bezpieczeństwa środków transportu wodnego
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej
3,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu podstawowym
3,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej na średnim poziomie trudności
4,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków transportu wodnego
4,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków transportu wodnego
5,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków transportu wodnego na wysokim poziomie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D1-04_K02Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru środków transportu do określonej partii ładunku i trasy przewozu, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań transportowych dla zapewnienia bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji środków transportu wodnego.
Treści programoweT-P-6Formy eksploatacji, dokumenty przewozowe
T-P-5Obsługa statku w porcie
T-P-3Analiza parametrów technicznych i eksploatacyjnych środków transportu wodnego
T-P-4Współzależności techniczno-organizacyjne w ukadzie statek-port
T-P-7Aspekty ekonomiczne i bezpieczeństwa środków transportu wodnego
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dbać i być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, a także nie rozumie społecznych aspektów zdobytej wiedzy
3,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu podstawowym, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
3,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania na średnim poziomie trudności, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
4,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, a także w pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy
4,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny, W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać
5,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu wyróżniającym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny i charakteryzować się otwartością pracy zespołowej na wysokim poziomie. W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać