Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algery i analizy matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student rozumie istotę optymalizacji i jej znaczenie w zarzązaniu transportem.
C-2Student potrafi rozwiązywać problemy badań operacyjnych z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.4
T-L-2Domykanie zagadnienia transportowego. Rozwiązywanie problemów transportowych metodą aproksymacji Vogel'a.4
T-L-3Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.3
T-L-4Kolokwium 1.1
T-L-5Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Matlab.4
T-L-6Analiza problemu komiwojażera.2
T-L-7Kolokwium 2.1
T-L-8Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.4
T-L-9Harmonogramowanie przedsięwzięć i budżetowanie zasobów.6
T-L-10Kolokwium 3.1
30
wykłady
T-W-1Zbiory wypukłe.5
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.7
T-W-3Elementy teorii gier.6
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.8
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów. Budżetowanie zasobów.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach12
A-L-2Rozwiązywanie zadań domowych komputerowych.15
A-L-3Rozwiązywanie zadań domowych pisemnych.8
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów.12
A-L-5Uczestnictwo w kolokwiach.3
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.43
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - oceny formujące na podstawie trzech kolokwiów (komputerowych) podsumowujących kolejne części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena podsumowująca na podstawie ocen uzyskanych z kolokwiów i aktywności w rozwiązywaniu zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B11_W01
Student potrafi scharakteryzować metody modelowania i optymalizacji wykorzystywane w zarzązaniu procesami transportowymi.
TR_1A_W01, TR_1A_W12C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B11_U01
Student potrafi modelować procesy transportowo-produkcyjne i przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
TR_1A_U10, TR_1A_U13, TR_1A_U17, TR_1A_U08, TR_1A_U16C-2T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B11_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania metod optymalizacyjnych oraz istotności poprawnie budowanych modeli obliczeniowych w trafności podejmowaych decyzji i postrzeganiu jakości jego pracy w społeczeństwie.
TR_1A_K02, TR_1A_K05, TR_1A_K07C-1T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B11_W01
Student potrafi scharakteryzować metody modelowania i optymalizacji wykorzystywane w zarzązaniu procesami transportowymi.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B11_U01
Student potrafi modelować procesy transportowo-produkcyjne i przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B11_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania metod optymalizacyjnych oraz istotności poprawnie budowanych modeli obliczeniowych w trafności podejmowaych decyzji i postrzeganiu jakości jego pracy w społeczeństwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Guzik B. (red.), Ekonometria i badania operacyjne – zagadnienia podstawowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2000
  2. Ignasiak E., Badania operacyjne, PWE, Łódź, 1998
  3. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2011, 6
  4. Pawłowski O., Brewka M., Majewski W., PERT, CPA, CPM – siatki czynności i ich analiza, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1967
  5. Siudmak M., Badania operacyjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  6. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Łódź, 2007, 2

Literatura dodatkowa

  1. European Journal of Operational Research, Elsevier
  2. Lange O., Optymalne decyzje – zasady programowania, PWN, Warszawa, 1964
  3. Radzikowski W., Badania operacyjne w zarządzaniu, Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa, 1994
  4. Zawadzka L., Metody ilościowe w organizacji i zarządzaniu, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.4
T-L-2Domykanie zagadnienia transportowego. Rozwiązywanie problemów transportowych metodą aproksymacji Vogel'a.4
T-L-3Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.3
T-L-4Kolokwium 1.1
T-L-5Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Matlab.4
T-L-6Analiza problemu komiwojażera.2
T-L-7Kolokwium 2.1
T-L-8Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.4
T-L-9Harmonogramowanie przedsięwzięć i budżetowanie zasobów.6
T-L-10Kolokwium 3.1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zbiory wypukłe.5
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.7
T-W-3Elementy teorii gier.6
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.8
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów. Budżetowanie zasobów.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach12
A-L-2Rozwiązywanie zadań domowych komputerowych.15
A-L-3Rozwiązywanie zadań domowych pisemnych.8
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów.12
A-L-5Uczestnictwo w kolokwiach.3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.43
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B11_W01Student potrafi scharakteryzować metody modelowania i optymalizacji wykorzystywane w zarzązaniu procesami transportowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki i badań operacyjnych, obejmującą algebrę, analizę matematyczną, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu transportu; 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu transportu; 3) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi; 4) podejmowania optymalnych decyzji
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Cel przedmiotuC-1Student rozumie istotę optymalizacji i jej znaczenie w zarzązaniu transportem.
Treści programoweT-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów. Budżetowanie zasobów.
T-W-3Elementy teorii gier.
T-W-1Zbiory wypukłe.
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B11_U01Student potrafi modelować procesy transportowo-produkcyjne i przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Student potrafi rozwiązywać problemy badań operacyjnych z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
Treści programoweT-L-5Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Matlab.
T-L-3Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.
T-L-8Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.
T-L-9Harmonogramowanie przedsięwzięć i budżetowanie zasobów.
T-L-2Domykanie zagadnienia transportowego. Rozwiązywanie problemów transportowych metodą aproksymacji Vogel'a.
T-L-6Analiza problemu komiwojażera.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - oceny formujące na podstawie trzech kolokwiów (komputerowych) podsumowujących kolejne części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B11_K01Student ma świadomość konieczności stosowania metod optymalizacyjnych oraz istotności poprawnie budowanych modeli obliczeniowych w trafności podejmowaych decyzji i postrzeganiu jakości jego pracy w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Student rozumie istotę optymalizacji i jej znaczenie w zarzązaniu transportem.
Treści programoweT-L-5Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Matlab.
T-L-3Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.
T-L-8Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów. Budżetowanie zasobów.
T-W-3Elementy teorii gier.
T-W-1Zbiory wypukłe.
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena podsumowująca na podstawie ocen uzyskanych z kolokwiów i aktywności w rozwiązywaniu zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.