Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Bazy budowy i remontów środków transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy budowy i remontów środków transportowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algebry i analizy matematycznej.
W-2Podstawy ekonomiki przedsiębiorstw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi koncepcjami organizacji baz budowy i remontów środków transportu.
C-2Opanowanie przez studentów umiejętności planowania procesów w określonych warunkach potencjału technicznego producenta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie komórek produkcyjnych na podstawie zadanych marszrut technologicznych.6
T-A-2Sporządzanie wykresów mocy produkcyjnych na podstawie zadanych harmonogramów. Analiza bilansu mocy.4
T-A-3Planowanie harmonogramu dostaw do zadanego procesu produkcyjno-remontowego.3
T-A-4Kontrola zadań domowych.2
15
wykłady
T-W-1Organizacja procesów budowy i remontów w transporcie. Komórki produkcyjne. Elastyczne systemy produkcyjne. Organizacja fraktalna.8
T-W-2Czynniki kształtujące potencjał produkcyjny przedsiębiorstwa. Powiązanie z technologicznością ustalonych produktów. Dobór technicznych środków produkcji w zależności od ilościowo-jakościowego charakteru działalności producenta.6
T-W-3Sterowanie zaopatrzeniem i przepływem produkcji w procesach produkcyjno-remontowych. Koncepcje just-in-time oraz lean manufacturing.6
T-W-4Charakterystyka przykładowych baz budowy i remontów środków transportu.8
T-W-5Zaliczenie pisemne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.35
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny za aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - ocena końcowa na podstawie ocen zadań domowych i aktywności studenta podczas zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C27-2_W01
Student posiada wiedzę o organizacji technologii stosowanych w przemyśle, ze szczególnym uwzględnieniem technik wytwarzania i urządzeń wykorzystywanych w budowie środków transportu.
TR_1A_W04, TR_1A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C27-2_U01
Student potrafi zorganizować techniki wytwarzania dla konkretnego zadania produkcyjnego uwzględniając założenia jakościowe oraz kryteria ekonomiczne i bezpieczeństwa.
TR_1A_U10, TR_1A_U13C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C27-2_K01
Student jest świadom społecznego tła i swojej roli w kształtowaniu wydajności procesów budowy i remontów środków transportu.
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C27-2_W01
Student posiada wiedzę o organizacji technologii stosowanych w przemyśle, ze szczególnym uwzględnieniem technik wytwarzania i urządzeń wykorzystywanych w budowie środków transportu.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C27-2_U01
Student potrafi zorganizować techniki wytwarzania dla konkretnego zadania produkcyjnego uwzględniając założenia jakościowe oraz kryteria ekonomiczne i bezpieczeństwa.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C27-2_K01
Student jest świadom społecznego tła i swojej roli w kształtowaniu wydajności procesów budowy i remontów środków transportu.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Chudzikiewicz R., Odlewnictwo i obróbka plastyczna w zarysie, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  2. Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, WM, Gdynia, 1971
  3. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  4. Jemelniak K., Obróbka skrawaniem, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998
  5. Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
  6. Klimpel A., Technologia spawania i cięcia metali, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  7. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie komórek produkcyjnych na podstawie zadanych marszrut technologicznych.6
T-A-2Sporządzanie wykresów mocy produkcyjnych na podstawie zadanych harmonogramów. Analiza bilansu mocy.4
T-A-3Planowanie harmonogramu dostaw do zadanego procesu produkcyjno-remontowego.3
T-A-4Kontrola zadań domowych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja procesów budowy i remontów w transporcie. Komórki produkcyjne. Elastyczne systemy produkcyjne. Organizacja fraktalna.8
T-W-2Czynniki kształtujące potencjał produkcyjny przedsiębiorstwa. Powiązanie z technologicznością ustalonych produktów. Dobór technicznych środków produkcji w zależności od ilościowo-jakościowego charakteru działalności producenta.6
T-W-3Sterowanie zaopatrzeniem i przepływem produkcji w procesach produkcyjno-remontowych. Koncepcje just-in-time oraz lean manufacturing.6
T-W-4Charakterystyka przykładowych baz budowy i remontów środków transportu.8
T-W-5Zaliczenie pisemne.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C27-2_W01Student posiada wiedzę o organizacji technologii stosowanych w przemyśle, ze szczególnym uwzględnieniem technik wytwarzania i urządzeń wykorzystywanych w budowie środków transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W04ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą technologii budowy i remontów obiektów technicznych oraz materiałów inżynierskich stosowanych w transporcie, z uwzględnieniem zagadnień wytrzymałościowych
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi koncepcjami organizacji baz budowy i remontów środków transportu.
Treści programoweT-W-2Czynniki kształtujące potencjał produkcyjny przedsiębiorstwa. Powiązanie z technologicznością ustalonych produktów. Dobór technicznych środków produkcji w zależności od ilościowo-jakościowego charakteru działalności producenta.
T-W-3Sterowanie zaopatrzeniem i przepływem produkcji w procesach produkcyjno-remontowych. Koncepcje just-in-time oraz lean manufacturing.
T-W-4Charakterystyka przykładowych baz budowy i remontów środków transportu.
T-W-1Organizacja procesów budowy i remontów w transporcie. Komórki produkcyjne. Elastyczne systemy produkcyjne. Organizacja fraktalna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C27-2_U01Student potrafi zorganizować techniki wytwarzania dla konkretnego zadania produkcyjnego uwzględniając założenia jakościowe oraz kryteria ekonomiczne i bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie przez studentów umiejętności planowania procesów w określonych warunkach potencjału technicznego producenta.
Treści programoweT-A-2Sporządzanie wykresów mocy produkcyjnych na podstawie zadanych harmonogramów. Analiza bilansu mocy.
T-A-3Planowanie harmonogramu dostaw do zadanego procesu produkcyjno-remontowego.
T-A-1Projektowanie komórek produkcyjnych na podstawie zadanych marszrut technologicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny zadań domowych.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny za aktywność podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C27-2_K01Student jest świadom społecznego tła i swojej roli w kształtowaniu wydajności procesów budowy i remontów środków transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi koncepcjami organizacji baz budowy i remontów środków transportu.
Treści programoweT-W-2Czynniki kształtujące potencjał produkcyjny przedsiębiorstwa. Powiązanie z technologicznością ustalonych produktów. Dobór technicznych środków produkcji w zależności od ilościowo-jakościowego charakteru działalności producenta.
T-W-3Sterowanie zaopatrzeniem i przepływem produkcji w procesach produkcyjno-remontowych. Koncepcje just-in-time oraz lean manufacturing.
T-W-4Charakterystyka przykładowych baz budowy i remontów środków transportu.
T-W-1Organizacja procesów budowy i remontów w transporcie. Komórki produkcyjne. Elastyczne systemy produkcyjne. Organizacja fraktalna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.