Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Napęd hydrostatyczny i pneumatyczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napęd hydrostatyczny i pneumatyczny
Specjalność Transport portowy i przemysłowy
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstaw konstrukcji maszyn
W-2Mechanika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami budowy, działania i właściwościami napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeń i doboru elementów napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-3Wykształcenie umiejętności pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu.4
T-A-2Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym3
T-A-3Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym3
T-A-4Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze3
T-A-5Kolokwia zaliczeniowe2
15
laboratoria
T-L-1Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia.2
T-L-2Badania przepływu w przewodzie prostym.2
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych.2
T-L-4Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej.2
T-L-5Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym2
T-L-6Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne.2
T-L-7Kolokwia zaliczeniowe3
15
wykłady
T-W-1Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.1
T-W-2Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności.3
T-W-3Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich.2
T-W-4Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne.7
T-W-5Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych.9
T-W-6Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne.6
T-W-7Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonywanie zadań domowych7
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów3
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych2
A-L-3Opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań6
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów zaliczeniowych2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazaniej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia, laboratoria)
S-3Ocena formująca: Zaliczenie wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-05_W01
Student ma wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji hudrostatycznych i pneumatycznych układów napędowych. Potrafi nazwać, rozpoznaje i potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Ma wiedze umożliwiającą przeprowadzenie obliczeń i dobór elementów napędów pneumatycznych i hydrostatycznych.
TR_1A_W07, TR_1A_W10C-2, C-1, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-05_U01
Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz zinterpretowaćwyniki pomiarów parametrów eksploatacyjnych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Potrafi samodzielnie zaprojektować oraz zweryfikować zasadę dziłania prostych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń potrafi prawidłowo doborać podzespoły i elementy układów pneumatycznych i hydrostatycznych.
TR_1A_U10, TR_1A_U13, TR_1A_U09, TR_1A_U17, TR_1A_U16C-2, C-1, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-05_K01
Student aktywnie uczestniczy w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych. Student posiada umiejętność krytycznej oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych.
TR_1A_K02, TR_1A_K04C-2, C-1, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-05_W01
Student ma wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji hudrostatycznych i pneumatycznych układów napędowych. Potrafi nazwać, rozpoznaje i potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Ma wiedze umożliwiającą przeprowadzenie obliczeń i dobór elementów napędów pneumatycznych i hydrostatycznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych ale nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student opanował cały zakres materiału i potrafi określać związki przyczynowo-skutkowe
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, analizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-05_U01
Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz zinterpretowaćwyniki pomiarów parametrów eksploatacyjnych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Potrafi samodzielnie zaprojektować oraz zweryfikować zasadę dziłania prostych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń potrafi prawidłowo doborać podzespoły i elementy układów pneumatycznych i hydrostatycznych.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu jedynie typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi bezbłędnie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań; ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza omówiony zakres materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-05_K01
Student aktywnie uczestniczy w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych. Student posiada umiejętność krytycznej oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania efektami pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Nie ma zdolności do kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 3,0 a 4,0
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. Ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny, przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
4,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 4,0 a 5,0
5,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość uzyskiwanych wyników. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen

Literatura podstawowa

  1. Dindorf Ryszard, Napędy płynowe. Podstawy teoretyczne i metody obliczania napędów hydrostatycznych i pneumatycznych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 2009
  2. Stryczek Stefan, Napęd hydrostatyczny. t.1: Elementy, WNT, Warszawa, 1995
  3. Stryczek Stefan, Napęd hydrostatyczny. t.2: Układy, WNT, Warszawa, 1995
  4. Olszewski Mariusz, Helduser Siegfried, Mednis Willi, Elementy i układy hydrauliczne. Ćwiczenia, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2009
  5. Szejnach Wiesław, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Paszota Zygmunt, Aspects énergétiques des transmissions hydrostatiques, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu.4
T-A-2Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym3
T-A-3Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym3
T-A-4Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze3
T-A-5Kolokwia zaliczeniowe2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia.2
T-L-2Badania przepływu w przewodzie prostym.2
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych.2
T-L-4Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej.2
T-L-5Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym2
T-L-6Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne.2
T-L-7Kolokwia zaliczeniowe3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.1
T-W-2Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności.3
T-W-3Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich.2
T-W-4Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne.7
T-W-5Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych.9
T-W-6Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne.6
T-W-7Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonywanie zadań domowych7
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych2
A-L-3Opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań6
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów zaliczeniowych2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazaniej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D3-05_W01Student ma wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji hudrostatycznych i pneumatycznych układów napędowych. Potrafi nazwać, rozpoznaje i potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Ma wiedze umożliwiającą przeprowadzenie obliczeń i dobór elementów napędów pneumatycznych i hydrostatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeń i doboru elementów napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami budowy, działania i właściwościami napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-3Wykształcenie umiejętności pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
Treści programoweT-A-3Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym
T-A-2Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym
T-A-1Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu.
T-A-4Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze
T-L-6Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne.
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych.
T-L-4Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej.
T-L-5Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym
T-L-2Badania przepływu w przewodzie prostym.
T-L-1Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia.
T-W-2Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności.
T-W-3Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich.
T-W-1Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
T-W-6Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne.
T-W-4Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne.
T-W-5Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie wykładu
S-2Ocena formująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia, laboratoria)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych ale nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student opanował cały zakres materiału i potrafi określać związki przyczynowo-skutkowe
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, analizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D3-05_U01Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz zinterpretowaćwyniki pomiarów parametrów eksploatacyjnych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Potrafi samodzielnie zaprojektować oraz zweryfikować zasadę dziłania prostych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń potrafi prawidłowo doborać podzespoły i elementy układów pneumatycznych i hydrostatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeń i doboru elementów napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami budowy, działania i właściwościami napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-3Wykształcenie umiejętności pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
Treści programoweT-A-3Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym
T-A-2Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym
T-A-1Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu.
T-A-4Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze
T-L-6Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne.
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych.
T-L-4Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej.
T-L-5Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym
T-L-2Badania przepływu w przewodzie prostym.
T-L-1Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia.
T-W-2Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności.
T-W-3Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich.
T-W-1Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
T-W-6Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne.
T-W-4Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne.
T-W-5Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie wykładu
S-2Ocena formująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia, laboratoria)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu jedynie typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi bezbłędnie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań; ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza omówiony zakres materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D3-05_K01Student aktywnie uczestniczy w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych. Student posiada umiejętność krytycznej oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeń i doboru elementów napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami budowy, działania i właściwościami napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-3Wykształcenie umiejętności pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
Treści programoweT-A-3Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym
T-A-2Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym
T-A-1Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu.
T-A-4Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze
T-L-6Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne.
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych.
T-L-4Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej.
T-L-5Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym
T-L-2Badania przepływu w przewodzie prostym.
T-L-1Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia.
T-W-2Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności.
T-W-3Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich.
T-W-1Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
T-W-6Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne.
T-W-4Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne.
T-W-5Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie wykładu
S-2Ocena formująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia, laboratoria)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania efektami pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Nie ma zdolności do kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 3,0 a 4,0
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. Ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny, przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
4,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 4,0 a 5,0
5,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość uzyskiwanych wyników. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen