Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Organizacja i zarządzanie w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i zarządzanie w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maja Chmielewska-Przybysz <m.przybysz@zut.edu.pl>, Wojciech Ignalewski <wojciech.ignalewski@zut.edu.pl>, Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość głównych gałęzi i rodzajów transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość i rozumienie form, zasad i mechanizmów funkcjonowania organizacji
C-2Znajomość i rozumienie zasad zarządzania działaniami transportowymi tj. planowaniem, projektowaniem, realizacją i weryfikacją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie programu, literatury i zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu2
T-A-3Style zarządzania2
T-A-4Techniki organizatorskie2
T-A-5Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna2
T-A-6Organizacja firmy transportowej2
T-A-7Planowanie i projektowanie rozwiązań transportowych3
T-A-8Realizacja procesów transportowych3
T-A-9Zarządzanie ryzykiem podejmowania decyzji kierowniczych2
T-A-10Zastosowanie formuł handlowych w transporcie2
T-A-11Analiza i ocena procesów transportowych3
T-A-12Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć1
25
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć1
T-W-2Definicja i cechy organizacji.2
T-W-3Istota zarządzania i kierowania2
T-W-4Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania2
T-W-5Funkcje i mechanizmy zarządznia2
T-W-6Hierarchia celów organizacji i zarządzania.2
T-W-7Podejścia do zarządzania firmą transportową (celowościowe, systemowe itp.).2
T-W-8Planowanie i budowanie strategii firmy transportowej2
T-W-9Analizy strategiczne2
T-W-10Organizowanie - cele i zadania2
T-W-11Podstawowe struktury organizacyjne firm transportowych2
T-W-12Systemy motywacyjne w organizacji2
T-W-13Podstawowe role menedżerskie2
T-W-14Metody i etapy kontroli procesu zarządzania2
T-W-15Innowacyjne metody i koncepcje organizacji i zarządzania.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć17
A-A-3Udział w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajęce: wykład informacyny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C15_W01
Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą organizacji i zarządzania w transporcie, a także prowadzenia działalnosci gospodarczej i rozwoju form indywidualanej przedsiębiorczości
TR_1A_W12, TR_1A_W15C-1T-A-6, T-A-8, T-A-5, T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-15, T-W-3M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C15_U01
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dotyczących organizacji i zarzadzania w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, a także dokonąć krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące struktury, systemy i prcesy w transporcie
TR_1A_U05, TR_1A_U11, TR_1A_U13C-2T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-10M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C15_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi pracować i współdziałać w grupie, a także zachowywać się w sposób profesjonalny i przestrzegać zasad etyki zawodowej i poszanowania róznorodności kultur
TR_1A_K02, TR_1A_K03, TR_1A_K04C-2T-A-11, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-9, T-W-13, T-W-12M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C15_W01
Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą organizacji i zarządzania w transporcie, a także prowadzenia działalnosci gospodarczej i rozwoju form indywidualanej przedsiębiorczości
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C15_U01
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dotyczących organizacji i zarzadzania w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, a także dokonąć krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące struktury, systemy i prcesy w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C15_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi pracować i współdziałać w grupie, a także zachowywać się w sposób profesjonalny i przestrzegać zasad etyki zawodowej i poszanowania róznorodności kultur
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Stoner A.F., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2003
  2. Szeloch M., Podstawy organizacji i zarządzania, MWSLiT, Wrocław, 2004
  3. Dembińska-Cyran I., Gubała M., Podstawy zarządzania transportem w przykładach, Instytul Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2005
  4. Marszałek S., Ekonomika, organizacja i zarządzanie w transporcie, Śląska Szkoła Zarządzania, Katowice, 2001
  5. Dołhasz M., Fudaliński J., Kosala M., Smutek H., Podstawy Zarządzania, Koncepcje - strategia-zastosowania, PWN, Warszawa, 2009
  6. Chauvet A., Metody zarządzania, Poltext, Warszawa, 1997
  7. Butwa J., Janowski A., Kicki J i inni, Przedsiębiorstwo i jego otoczenie w gospodarce rynkowej, PAN, Kraków, 1999
  8. Kostera M., Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie programu, literatury i zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu2
T-A-3Style zarządzania2
T-A-4Techniki organizatorskie2
T-A-5Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna2
T-A-6Organizacja firmy transportowej2
T-A-7Planowanie i projektowanie rozwiązań transportowych3
T-A-8Realizacja procesów transportowych3
T-A-9Zarządzanie ryzykiem podejmowania decyzji kierowniczych2
T-A-10Zastosowanie formuł handlowych w transporcie2
T-A-11Analiza i ocena procesów transportowych3
T-A-12Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć1
T-W-2Definicja i cechy organizacji.2
T-W-3Istota zarządzania i kierowania2
T-W-4Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania2
T-W-5Funkcje i mechanizmy zarządznia2
T-W-6Hierarchia celów organizacji i zarządzania.2
T-W-7Podejścia do zarządzania firmą transportową (celowościowe, systemowe itp.).2
T-W-8Planowanie i budowanie strategii firmy transportowej2
T-W-9Analizy strategiczne2
T-W-10Organizowanie - cele i zadania2
T-W-11Podstawowe struktury organizacyjne firm transportowych2
T-W-12Systemy motywacyjne w organizacji2
T-W-13Podstawowe role menedżerskie2
T-W-14Metody i etapy kontroli procesu zarządzania2
T-W-15Innowacyjne metody i koncepcje organizacji i zarządzania.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć17
A-A-3Udział w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C15_W01Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą organizacji i zarządzania w transporcie, a także prowadzenia działalnosci gospodarczej i rozwoju form indywidualanej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W15ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Znajomość i rozumienie form, zasad i mechanizmów funkcjonowania organizacji
Treści programoweT-A-6Organizacja firmy transportowej
T-A-8Realizacja procesów transportowych
T-A-5Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna
T-W-14Metody i etapy kontroli procesu zarządzania
T-W-7Podejścia do zarządzania firmą transportową (celowościowe, systemowe itp.).
T-W-8Planowanie i budowanie strategii firmy transportowej
T-W-9Analizy strategiczne
T-W-5Funkcje i mechanizmy zarządznia
T-W-6Hierarchia celów organizacji i zarządzania.
T-W-11Podstawowe struktury organizacyjne firm transportowych
T-W-15Innowacyjne metody i koncepcje organizacji i zarządzania.
T-W-3Istota zarządzania i kierowania
Metody nauczaniaM-1Metody podajęce: wykład informacyny
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C15_U01Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dotyczących organizacji i zarzadzania w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, a także dokonąć krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące struktury, systemy i prcesy w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Znajomość i rozumienie zasad zarządzania działaniami transportowymi tj. planowaniem, projektowaniem, realizacją i weryfikacją
Treści programoweT-A-11Analiza i ocena procesów transportowych
T-A-7Planowanie i projektowanie rozwiązań transportowych
T-A-8Realizacja procesów transportowych
T-A-10Zastosowanie formuł handlowych w transporcie
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C15_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi pracować i współdziałać w grupie, a także zachowywać się w sposób profesjonalny i przestrzegać zasad etyki zawodowej i poszanowania róznorodności kultur
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Znajomość i rozumienie zasad zarządzania działaniami transportowymi tj. planowaniem, projektowaniem, realizacją i weryfikacją
Treści programoweT-A-11Analiza i ocena procesów transportowych
T-A-3Style zarządzania
T-A-4Techniki organizatorskie
T-A-8Realizacja procesów transportowych
T-A-9Zarządzanie ryzykiem podejmowania decyzji kierowniczych
T-W-13Podstawowe role menedżerskie
T-W-12Systemy motywacyjne w organizacji
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli