Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Metrologia okrętowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia okrętowa
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z fizyki
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z podstaw oceanotechniki
W-4Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z technologii budowy okrętów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie student z zagadnieniami jakości wymiarowej w produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych.
C-2Kontrola jakości wymiarowej w procesie budowy kadłuba.
C-3Wiedza na temat budowy oraz umiejętność obsługi geodezyjnych urządzeń pomiarowych.
C-4Umiejętność wykorzystania specjalistycznych metod pomiarowych.
C-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów optycznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja2
T-L-2Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów elektronicznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja2
T-L-3Pomiary długości przy pomocy przyrządów wstęgowych oraz dalmierzy elektrooptycznych.6
T-L-4Pomiary kątów poziomych i pionowych.6
T-L-5Pomiary odchyłek kształtu, położenia sekcji i bloku.4
T-L-6Pomiar długości, szerokości, wysokości kadłuba statku.5
T-L-7Pomiar prostoliniowości linii stępki oraz odkształceń kadłuba statku5
30
wykłady
T-W-1Pojęcie tolerancji i jej związek z dokładnością pomiarów.2
T-W-2Pomiary długości: metody bezpośredniego pomiaru długości oraz metody pośredniego pomiaru długości.1
T-W-3Pomiary kątów, budowa teodolitu.1
T-W-4Sprawdzanie warunków geometrycznych i rektyfikacja teodolitu.1
T-W-5Pomiary wysokościowe: niwelatory libelowe i niwelatory samopoziomujące – ich budowa, sprawdzenie i rektyfikacja.1
T-W-6Niwelacja geometryczna,1
T-W-7Niwelacja optyczna.2
T-W-8Elektroniczne metody pomiarowe1
T-W-9Pomiary w procesie prefabrykacji sekcji i bloków.3
T-W-10Osnowa realizacyjna na pochylni.1
T-W-11Prace kontrolno-pomiarowe w procesie wyposażenia kadłuba statku (na wodzie).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć, praca własna10
A-L-3Studiowanie literatury10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Udział w egazminie1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-16_W10
Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W10C-2, C-3, C-5, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-16_U05
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowi-skach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifika-cji technicznych
O_1A_U05C-3, C-5, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-2
O_1A_D1-16_U06
Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U06C-3, C-5, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-16_K01
Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnosze-nia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
O_1A_K01C-5, C-4T-W-11, T-W-1, T-W-9M-1, M-2S-2
O_1A_D1-16_K07
Studnet jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
O_1A_K07C-5, C-4T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-16_W10
Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-16_U05
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowi-skach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifika-cji technicznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
O_1A_D1-16_U06
Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-16_K01
Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnosze-nia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_1A_D1-16_K07
Studnet jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Gałda M., Kujawski E., Przewłocki S., Geodezja i miernictwo budowlane, PPWK, Warszawa, 1994
  2. Janusz W., Obsługa geodezyjna budowli i konstrukcji, PPWK, Warszawa, 1975
  3. Niebylski J., Geodezyjne pomiary w nachylonych układach odniesienia dla potrzeb budownictwa okrętowego, Prace naukowe Politechniki Szczecińskiej, Instytut Okrętowy, Szczecin, 1984
  4. Jezierski J., Analiza tolerancji i niedokładności pomiarów, WNT, Warszawa, 1983
  5. Rutkowski R., Modelowanie systemów kontroli geometrycznej przestrzennych konstrukcji stalowych w aspekcie wymaganych standardów dokładnościowych, Politechnika Szczecińska, Wydział Techniki Morskiej, Szczecin, 1995, Rozprawa Doktorska

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów optycznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja2
T-L-2Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów elektronicznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja2
T-L-3Pomiary długości przy pomocy przyrządów wstęgowych oraz dalmierzy elektrooptycznych.6
T-L-4Pomiary kątów poziomych i pionowych.6
T-L-5Pomiary odchyłek kształtu, położenia sekcji i bloku.4
T-L-6Pomiar długości, szerokości, wysokości kadłuba statku.5
T-L-7Pomiar prostoliniowości linii stępki oraz odkształceń kadłuba statku5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie tolerancji i jej związek z dokładnością pomiarów.2
T-W-2Pomiary długości: metody bezpośredniego pomiaru długości oraz metody pośredniego pomiaru długości.1
T-W-3Pomiary kątów, budowa teodolitu.1
T-W-4Sprawdzanie warunków geometrycznych i rektyfikacja teodolitu.1
T-W-5Pomiary wysokościowe: niwelatory libelowe i niwelatory samopoziomujące – ich budowa, sprawdzenie i rektyfikacja.1
T-W-6Niwelacja geometryczna,1
T-W-7Niwelacja optyczna.2
T-W-8Elektroniczne metody pomiarowe1
T-W-9Pomiary w procesie prefabrykacji sekcji i bloków.3
T-W-10Osnowa realizacyjna na pochylni.1
T-W-11Prace kontrolno-pomiarowe w procesie wyposażenia kadłuba statku (na wodzie).1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć, praca własna10
A-L-3Studiowanie literatury10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Udział w egazminie1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-16_W10Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Cel przedmiotuC-2Kontrola jakości wymiarowej w procesie budowy kadłuba.
C-3Wiedza na temat budowy oraz umiejętność obsługi geodezyjnych urządzeń pomiarowych.
C-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.
C-1Zapoznanie student z zagadnieniami jakości wymiarowej w produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych.
Treści programoweT-W-3Pomiary kątów, budowa teodolitu.
T-W-4Sprawdzanie warunków geometrycznych i rektyfikacja teodolitu.
T-W-5Pomiary wysokościowe: niwelatory libelowe i niwelatory samopoziomujące – ich budowa, sprawdzenie i rektyfikacja.
T-W-6Niwelacja geometryczna,
T-W-8Elektroniczne metody pomiarowe
T-W-2Pomiary długości: metody bezpośredniego pomiaru długości oraz metody pośredniego pomiaru długości.
T-W-7Niwelacja optyczna.
T-W-10Osnowa realizacyjna na pochylni.
T-W-11Prace kontrolno-pomiarowe w procesie wyposażenia kadłuba statku (na wodzie).
T-W-1Pojęcie tolerancji i jej związek z dokładnością pomiarów.
T-W-9Pomiary w procesie prefabrykacji sekcji i bloków.
T-L-1Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów optycznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-2Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów elektronicznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-3Pomiary długości przy pomocy przyrządów wstęgowych oraz dalmierzy elektrooptycznych.
T-L-4Pomiary kątów poziomych i pionowych.
T-L-5Pomiary odchyłek kształtu, położenia sekcji i bloku.
T-L-7Pomiar prostoliniowości linii stępki oraz odkształceń kadłuba statku
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-16_U05Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowi-skach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifika-cji technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U05potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Cel przedmiotuC-3Wiedza na temat budowy oraz umiejętność obsługi geodezyjnych urządzeń pomiarowych.
C-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.
C-4Umiejętność wykorzystania specjalistycznych metod pomiarowych.
Treści programoweT-W-3Pomiary kątów, budowa teodolitu.
T-W-4Sprawdzanie warunków geometrycznych i rektyfikacja teodolitu.
T-W-5Pomiary wysokościowe: niwelatory libelowe i niwelatory samopoziomujące – ich budowa, sprawdzenie i rektyfikacja.
T-W-2Pomiary długości: metody bezpośredniego pomiaru długości oraz metody pośredniego pomiaru długości.
T-W-11Prace kontrolno-pomiarowe w procesie wyposażenia kadłuba statku (na wodzie).
T-W-9Pomiary w procesie prefabrykacji sekcji i bloków.
T-L-1Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów optycznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-2Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów elektronicznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-3Pomiary długości przy pomocy przyrządów wstęgowych oraz dalmierzy elektrooptycznych.
T-L-4Pomiary kątów poziomych i pionowych.
T-L-5Pomiary odchyłek kształtu, położenia sekcji i bloku.
T-L-6Pomiar długości, szerokości, wysokości kadłuba statku.
T-L-7Pomiar prostoliniowości linii stępki oraz odkształceń kadłuba statku
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-16_U06Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Wiedza na temat budowy oraz umiejętność obsługi geodezyjnych urządzeń pomiarowych.
C-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.
C-4Umiejętność wykorzystania specjalistycznych metod pomiarowych.
Treści programoweT-L-1Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów optycznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-2Podstawowe operacje przy obsłudze przyrządów elektronicznych oraz ich sprawdzanie i rektyfikacja
T-L-3Pomiary długości przy pomocy przyrządów wstęgowych oraz dalmierzy elektrooptycznych.
T-L-4Pomiary kątów poziomych i pionowych.
T-L-5Pomiary odchyłek kształtu, położenia sekcji i bloku.
T-L-6Pomiar długości, szerokości, wysokości kadłuba statku.
T-L-7Pomiar prostoliniowości linii stępki oraz odkształceń kadłuba statku
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-16_K01Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnosze-nia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.
C-4Umiejętność wykorzystania specjalistycznych metod pomiarowych.
Treści programoweT-W-11Prace kontrolno-pomiarowe w procesie wyposażenia kadłuba statku (na wodzie).
T-W-1Pojęcie tolerancji i jej związek z dokładnością pomiarów.
T-W-9Pomiary w procesie prefabrykacji sekcji i bloków.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-16_K07Studnet jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-5Podstawy projektowania technologii budowy konstrukcji z punktu widzenia jakości wymiarowej.
C-4Umiejętność wykorzystania specjalistycznych metod pomiarowych.
Treści programoweT-W-1Pojęcie tolerancji i jej związek z dokładnością pomiarów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli