Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Techniczne systemy zabezpieczeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniczne systemy zabezpieczeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Łukaszczuk <Pawel.Lukaszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 30 2,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,29zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawy wiedzy z fizyki, oraz przedmiotów kierunkowych zaliczonych wcześniej lub studiowanych na kierunku inżynieria bezpieczeństwa: analiza ryzyka, skutki zagrożeń, inżynieria bezpieczeństwa technicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien uzyskać wiedzę na temat elementów obiektów technicznych i ich funkcji oraz ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu i jego użytkowników, oraz podstawowych wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę o typowych systemach zabezpieczenia technicznego - przed podstawowywmi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów
C-3Student powinien uzyskać wiedzę na temat rodzajów i zadań jakie stawia się systemom zabezpieczeń w różnych rodzajach obiektów technicznych i budowlanych; także z uwzględnieniem różnych rodzajów i czynników zagrożenia.
C-4Student powinien uzyskać wiedzę o konstrukcji, funkcjach oraz zasadach dzialania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
C-5Student powinien potrafić określić czynniki zagrożenia i scenariusze zdarzeń, oraz dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów
C-6Student powinien uzyskac kompetencję polegającą na świadomym stosowaniu zabezpieczeń technicznych właściwych dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie programu ćwiczeń audytoryjnych, literatury i zasad zaliczenia1
T-A-2Dobór środków biernej ochrony przeciwpożarowej w obiekcie budowalnym i na statku4
T-A-3Dobór i obliczenie zaworu bezpieczeństwa oraz membrany bezpieczeństwa dla instalacji spręzonego powietrza3
T-A-4Dobór i obliczenie systemu odwodnienia ładowni samochodowej promu bronionej systeme gaśniczym zraszania wodnego2
T-A-5Dobór i obliczenie barier ochronnych przed uderzeniami oraz przed wypadnięciem3
T-A-6Kolokwium i pisemne zaliczenie ćwiczeń2
15
projekty
T-P-1Zapoznanie studentów z programem zajęć i tematyką projektów oraz z zasadami zaliczenia formy zajęć1
T-P-2Projektowanie procedur i systemów zabezpieczeń dla wybranych procesów i systemów eksploatacji obiektów technicznych: podział obiektów na strefy pożarowe, projekty zabezpieczeń biernych i konstrukcyjnych np. przegród przeciwpożarowych, projekty systemu wyjść i wymiarowanie dróg ewakuacji, projekty systemów oddymiania budynków8
T-P-3Projektowanie systemów wykrywania i monitorowania obiektów i urządzeń technicznych: pomiar i monitorowanie parametrów fizycznych płynów i gazów w zbiornikach, poziomu cieczy, prędkości wypływu, lepkości, składu itp.6
T-P-4Projekt monitoringu stanu środowiska: wilgotności, temperatury, prędkości wiatrru, składu powietrza i zawartości zanieczyszczeń, wykrywanie gazowych substancji niebeziecznych w powietrzu itp.5
T-P-5Projekt monitoringu i systemu wspomagania ochrony obiektu przed włamaniem i wejściem osób niepowołanych4
T-P-6Projektowanie systemu wykrywania pożaru i stężeń mieszanin wybuchowych4
T-P-7Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych2
30
wykłady
T-W-1Program przedmiotu, literatura i zasady zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Niezawodność a bezpieczeństwo.1
T-W-3Bezpieczeństwo obiektu, obszaru oraz infrastruktury krytycznej.1
T-W-4Elementy obiektu i ich funkcje w ochronie przed zagrożeniami. Wymagania dla obiektów budowlanych i urządzeń.2
T-W-5Bezpieczeństwo w procesie eksploatacji.2
T-W-6Pojęcia z zakresu teorii sterowania i regulacji w zastosowaniu do zachowania obiektów i systemów zabezpieczeń1
T-W-7Organizacja alarmowania. Systemy sygnalizacji zagrożeń - struktura, właściwości funkcjonalne.2
T-W-8Wymagania i warunki bezpieczeństwa stawiane urządzeniom.1
T-W-9Zadania systemów zabezpieczeń. Klasyfikacja i ogólne zasady doboru systemów zabezpieczeń.2
T-W-10Wpływ zabezpieczeń na warunki techniczne obiektów.1
T-W-11Projektowanie systemów zabezpieczeń.1
T-W-12Systemy zabezpieczające obiekty przed przekroczeniem dopuszczalnych parametrów pracy: temperatury (urządzenia grzewcze), ciśnienia (zbiorniki i układy pompowe i sprężarkowe), poziomu cieczy (zbiorniki), prędkości obrotowej, odległości itp.3
T-W-13Systemy odprowadzania dymu i ciepła.1
T-W-14Systemy zabezpieczające obiekty przed wybuchami.1
T-W-15Techniczne środki zabezpieczen przed skutkami katastrof naturalnych.1
T-W-16Obiekty ochrony przeciwpowodziowej.1
T-W-17Wpływ obecności systemów zabezpieczeń na prowadzenie akcji ratowniczych.1
T-W-18Monitoring obiektu. Zintegrowane systemy nadzoru nad bezpieczeństwem funkcjonowania obiektów, obszarów i infrastruktury krytycznej. Systemy monitoringu i technicznych zabezpieczeń infrastruktury krytycznej.4
T-W-19Monitoring powietrza, wody i gleby.1
T-W-20Środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy. Bezpieczeństwo miejsca pracy.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Rozwiązywanie samodzielne zadań i zadanych przykładów15
A-A-3Studiowanie przepisów, norm, wytycznych projektowych, katalogów10
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zaliczenia10
50
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Poszukiwanie w bazach danych i studiowanie literatury, norm, kart katalogowych6
A-P-3Samodzielne i w grupach wykonanie zadanych projektów (2 szt.)10
A-P-4Opracowanie końcowe projektu i prezentacji projektu, przygotowanie do zaliczenia.4
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Studiowanie literatury, norm i przepisów10
A-W-3Poszukiwanie przykładów rozwiązań systemow zabezpieczeń, studiowanie schematów i rysunków systemow zabezpieczeń5
A-W-4Powtórzenie i utrwalenie materialu i przygotowanie do oraz zdawanie egzaminu5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o konstrukcji, przeznaczeniu i funkcjach podstawowych elementówi i systemów zabezpieczenia technicznego urządzeń i obiektów technicznych
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem rodzajów i sposobów dzialania urządzeń zabezpieczenia technicznego
M-3Metody eksponujace, w tym pokaz czujników, elementów wykonawczych i systemów technicznego zabezpieczenia urządzeń technicznych, obiektów i obszarów
M-4Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności właściwego doboru i obliczenia podstawowych parametrów urządzeń stosowanych w technicznych systemach zabezpieczenia
M-5Cwiczenia projektowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego dla ukształtowania umiejętności właściwego doboru, obliczenia i zaprojektowania podstawowych urządzeń stosowanych w technicznych systemach zabezpieczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie cwiczen audytoryjnych i projektowych; egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny rozwiązań zadań obejmujących zagadnienia z odbytych i wykonanych ćwiczeń oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć projektowych, na podstawie oceny projektów wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych projektów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C16_W01
Student ma wiedzę na temat elementów obiektów technicznych i ich funkcji oraz ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu i jego użytkowników, oraz podstawowych wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
IB_1A_W18, IB_1A_W21C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1, M-2S-1
IB_1A_C16_W02
Student ma wiedzę o typowych systemach zabezpieczenia technicznego - przed podstawowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
IB_1A_W21C-2T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-20M-1, M-3S-1
IB_1A_C16_W03
Student posiada wiedzę na temat rodzajów i zadań jakie stawia się systemom zabezpieczeń w różnych rodzajach urządzeń i obiektów technicznych, obiektach budowlanych i obszarach zagrożonych; także z uwzględnieniem różnych rodzajów i czynników zagrożenia.
IB_1A_W19, IB_1A_W21C-3T-W-9, T-W-15, T-W-13, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-17, T-W-16, T-W-14M-1, M-2S-1
IB_1A_C16_W04
Student powinien uzyskać wiedzę o konstrukcji oraz zasadach działania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
IB_1A_W21C-4T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-W-18, T-W-19M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C16_U01
Student potrafi pozyskać z literatury w języku polskim i obcym informacje dotyczące zasad dzialania, parametrów i zakresu stosowania elementów urządzeń wykrywania, monitorowania i zabezpieczenia technicznego; potrafi przedstawić takie informacje i wyjaśnić cel i zasadę działania takich urządzeń osobom z otoczenia w środowisku zawodowym i w innych środowiskach niespecjalistycznych; potrafi takie informacje przedstawić w formie pisemnej, zwięzłego raportu lub projektu, oraz zaprezentować je publicznie w sposób zrozumiały także dla osób nie posiadających wiedzy z inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U05, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U01C-5, C-6T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-4, M-5S-3, S-2
IB_1A_C16_U02
Student potrafi, dla określonych czynników zagrożenia i scenariuszy zdarzeń, dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych; potrafi dobrac i zaprojektować urządzenia zabezpieczające, system wykrywania i monitorowania zagrożeń
IB_1A_U15, IB_1A_U16, IB_1A_U17C-5, C-6T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-4, M-5S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C16_K01
Student zna przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne własciwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczenstwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu roli takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
IB_1A_K06, IB_1A_K07, IB_1A_K08C-6T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-P-7M-2, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C16_W01
Student ma wiedzę na temat elementów obiektów technicznych i ich funkcji oraz ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu i jego użytkowników, oraz podstawowych wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać ani wyjaśnić wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji, co najmniej na jednym przykładzie.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
IB_1A_C16_W02
Student ma wiedzę o typowych systemach zabezpieczenia technicznego - przed podstawowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać ani wyjaśnić typowych systemów zabezpieczenia technicznego - przed podstawowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Zna, w stopniu minimalnym, typowe systemy zabezpieczenia technicznego - przed podstawowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe systemy zabezpieczenia technicznego - przed podstawowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe systemy zabezpieczenia technicznego - przed typowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe systemy zabezpieczenia technicznego - przed różnymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe systemy zabezpieczenia technicznego - przed różnymi i złożonymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych.
IB_1A_C16_W03
Student posiada wiedzę na temat rodzajów i zadań jakie stawia się systemom zabezpieczeń w różnych rodzajach urządzeń i obiektów technicznych, obiektach budowlanych i obszarach zagrożonych; także z uwzględnieniem różnych rodzajów i czynników zagrożenia.
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać ani wyjaśnić typowych rodzajów systemów zabezpieczeń i zadań jakie się im stawia w różnych rodzajach urządzeń, obiektów technicznych i w obszarach krytycznych
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Zna, w stopniu minimalnym, typowe rodzaje systemów zabezpieczeń i zadania jakie się im stawia w podstawowych rodzajach urządzeń, obiektów technicznych i w obszarach krytycznych
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe rodzaje systemów zabezpieczeń i zadania jakie się im stawia w różnych rodzajach urządzeń, obiektów technicznych i w obszarach krytycznych.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe rodzaje systemów zabezpieczeń i zadania jakie się im stawia w różnych rodzajach złożonych urządzeń, obiektów technicznych i w obszarach krytycznych
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe rodzaje systemów zabezpieczeń i zadania jakie się im stawia w różnych rodzajach urządzeń, skomplikowanych obiektów technicznych i w obszarach krytycznych
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe rodzaje systemów zabezpieczeń i zadania jakie się im stawia w różnych rodzajach złożonych urządzeń, skomplikowanych obiektów technicznych i w obszarach krytycznych
IB_1A_C16_W04
Student powinien uzyskać wiedzę o konstrukcji oraz zasadach działania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny opisać ani wyjaśnić konstrukcji oraz zasad działania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Zna, w stopniu minimalnym, i potrafi opisać oraz wyjaśnić konstrukcję a także zasady działania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić konstrukcję a także zasady działania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić konstrukcję a także zasady działania różnych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić konstrukcję a także zasady działania różnych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego złożonych obiektów i urządzeń technicznych.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić konstrukcję a także zasady działania zaawansowanych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego złożonych obiektów i urządzeń technicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C16_U01
Student potrafi pozyskać z literatury w języku polskim i obcym informacje dotyczące zasad dzialania, parametrów i zakresu stosowania elementów urządzeń wykrywania, monitorowania i zabezpieczenia technicznego; potrafi przedstawić takie informacje i wyjaśnić cel i zasadę działania takich urządzeń osobom z otoczenia w środowisku zawodowym i w innych środowiskach niespecjalistycznych; potrafi takie informacje przedstawić w formie pisemnej, zwięzłego raportu lub projektu, oraz zaprezentować je publicznie w sposób zrozumiały także dla osób nie posiadających wiedzy z inżynierii bezpieczeństwa
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji ani nie potrafi wykorzystać jej dla celów rozwiązania zadanego problemu. Nie potrafi zinterpretować wyników obliczeń lub projektu. Student nie potrafi przedstawić wyników projektu lub obliczeń ani przedstawić poprawnego opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym. Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny oraz uzasadnić i umotywować wybór.. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny.
IB_1A_C16_U02
Student potrafi, dla określonych czynników zagrożenia i scenariuszy zdarzeń, dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych; potrafi dobrac i zaprojektować urządzenia zabezpieczające, system wykrywania i monitorowania zagrożeń
2,0Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia.
3,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy, prosty i właściwego system zabezpieczenia.
3,5Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy i właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym.
4,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C16_K01
Student zna przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne własciwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczenstwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu roli takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
2,0Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania urządzeń i zabezpieczeń technicznych.
3,0Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
3,5Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
4,0Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
4,5Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
5,0Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych

Literatura podstawowa

  1. Anderson R., Inżynieria zabezpieczeń, WNT, Warszawa, 2005, Tłum. Carlson P., ISBN 83-204-3069-0.
  2. Ficoń, K., Inżynieria zarządzania kryzysowego, BEL Studio, Warszawa, 2007
  3. Hansen, Arwid, Kompleksowa ocena poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy, Inst. Wyd. CRZZ, Warszawa, 1977
  4. Kukuła Tadeusz, Getka Ryszard i Żyłkowski Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8
  5. Pihowicz, Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-204-3420-0
  6. Ryng, Marian, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym. Poradnik, WNT, Warszawa, 1980, ISBN 83-204-0180-1
  7. Szopa, Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Ofic. Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-7207-818-6
  8. Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4

Literatura dodatkowa

  1. Colonna, Guy R., [ed.], Fire protection guide to hazardous materials. 14th ed., NFPA, Quincy, MA, 2010, ISBN 1616650419
  2. Czujko, Jerzy, [ed.], Design of Offshore Facilities to Resist Gas Explosion Hazard. Engineering Handbook, CorrOcean ASA, Oslo, 2001, ISBN 82-996080-0-7
  3. Fisher, Robert J.; Halibozek, Edward; Green, Gion, Introduction to security, Elsevier, Amsterdam, Boston, 2008, ISBN 978-0-7506-8432-3
  4. Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
  5. Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.I. Instalacje gaśnicze wodne i pianowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1980
  6. Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.II. Instalacje gaśnicze objętościowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1984
  7. Getka, Ryszard, i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Wojewódzki, Szczecin, 1985
  8. Głowiak, Bohdan; Kempa, Edward; Winnicki, Tomasz, Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985, ISBN 83-01-05267-8
  9. Graczyk, Tadeusz; Piskorski, Łukasz; Siemianowski, Roman, Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami z obiektów oceanotechnicznych, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 2011, ISBN 83-88764-01-2
  10. Grzywaczewski, Zbigniew, Walka z pożarami w portach, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 2011, ISBN 83-215-1640-8
  11. Grzywaczewski, Zbigniew; Plewa, Henryk; Popielawski, Tadeusz; Załęcki, Stanisław, Walka z pożarami na statkach, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2857
  12. Hann, Mieczyslaw; Semenov, Jurij N.; Rosochacki, Włodzimierz, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1998, ISBN 83-87423-52-1
  13. House, D.J., Marine Survival and Rescue Systems, E. & F. N. SPON, London, 1988, ISBN 0-419-14520-6
  14. HSE, Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997, ISBN 0 7176 1386 0
  15. ICS & OCIMF, International Safety Guide for Oil Tankers and Terminals. Fifth Edition, ICS & OCIMF. Witherby Seamanship International, Livingston, 2006, (ISGOTT)
  16. ISO 13822:2010, Bases for design of structures - Assessment of existing structures, International Standarization Organization, Geneva, 2010
  17. IMO, FSS Code. International Code for Fire Safety Systems. 2007 Edition, International Maritime Organization, London, 2007, ISBN 978-92-801-1481-2
  18. IMO, FTP Code. International Code for Application of Fire Test Procedures (Resolution MSC.61(67)) including fire test procedures referred to in and relevant to the FTP Code, International Maritime Organization, London, 1998, ISBN 92-801-1452-2
  19. IMO, International Code of Safety for High-Speed Craft, 2000 (2000 HSC Code), International Maritime Organization, London, 2008
  20. IMO, International Ship & PortFacility Security Code and SOLAS Amendments 2002 (ISPS Code) 2003 Edition, International Maritime Organization, London, 2003
  21. IMO, SOLAS Consolidated Edition 2009. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974, and its Protocol of 1988: articles, annexes and certificates, International Maritime Organization, London, 2009, ISBN 978-92-801-1505-5
  22. Krystek Ryszard [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa trasnportu. I tom. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1743-6
  23. Laurowski, Tadeusz, Vademecum ochrony przeciwpożarowej, Wyd. KaBe, Krosno, 2006, ISBN 83-89387-31-X
  24. Lennon, Tom et al., Designers' guide to EN 1991-1-2, 1992-1-2, 1993-1-2 and 1994-1-2 : handbook for the fire design of steel, composite and concrete structures to the eurocodes, Thomas Telford, London, 2007, ISBN 0727731572
  25. Lewitowicz, Jerzy, Podstawy eksploatacji statków powietrznych. Systemy eksploatacji statków powietrznych, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2011, ISBN 83-914337-8-1
  26. Litwiński, Zygmunt, Techniczne zabezpieczenie okrętów. Metody badań właściwości palnych, Wyd. Uczelniane Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1988
  27. Małaczyński, Marek, Technika ochrony przed zanieczyszczeniami ze statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1979, ISBN 83-215-1106-6
  28. Markiewicz, Henryk, Bezpieczństwo w elektroenergetyce. Zagadnienia wybrane, WNT, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-204-3548-1
  29. Martin Edward, Johnson James H. [red.], Hazardous Waste Management Engineering, Van Nostrand Reinhold Co., New York, 1987, ISBN 0-442-24439-8
  30. Mizieliński Bogdan, Wentylacja pożarowa, Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1985
  31. Nowak, Stanisław; Wołczyński, Wiesław, Eksploatacja instalacji i urządzeń elektrycznych w przestrzeniah zagrożonych wybuchem, COSiW SEP, Warszawa, 2002, ISBN 83-915103-8-7
  32. Olenik, H.; Rentzsch, H.; Wettstein, W., Handbuch fur Explosionsschutz, Verlag W. Girardet, Brown, Boveri & Cie Aktiengesellschaft Mannheim, Essen, 1971, ISBN 3-7736-0875-6
  33. Perepeczko, Andrzej, Instalacje zabezpieczające zbiornikowców, Wydawnictwo Uczeln. WSM, Gdynia, 1982
  34. Skiepko, Edward, Instalacje przeciwpożarowe, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-926815-7-1
  35. Skowroński, Wojciech, Teoria bezpieczeństwa pożarowego konstrukcji metalowych, PWN, Warszawa, 2001, ISBN 83-01-13607-3
  36. Świerżewski, Michał, Urządzenia elektryczne w przestrzeniach zagrożonych wybuchem, Stow. Elektryków Polskich, Warszawa, 2008
  37. UE, Dyrektywa 1999/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na ktorych może wystapić atmosfera wybuchowa, Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, Bruksela, 1999
  38. Wasielewski, Marek; Dawydow, Wiktor, Bezpieczeństwo w pracowni chemicznej, WNT, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-204-3433-0
  39. Wicher, Jerzy, Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2004, ISBN 83-206-1536-4
  40. Wiewióra, Antoni; Wesołek, Zdzisław; Puchalski, Jerzy, Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2011, ISBN 978-83-924540-2-1
  41. Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1975

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie programu ćwiczeń audytoryjnych, literatury i zasad zaliczenia1
T-A-2Dobór środków biernej ochrony przeciwpożarowej w obiekcie budowalnym i na statku4
T-A-3Dobór i obliczenie zaworu bezpieczeństwa oraz membrany bezpieczeństwa dla instalacji spręzonego powietrza3
T-A-4Dobór i obliczenie systemu odwodnienia ładowni samochodowej promu bronionej systeme gaśniczym zraszania wodnego2
T-A-5Dobór i obliczenie barier ochronnych przed uderzeniami oraz przed wypadnięciem3
T-A-6Kolokwium i pisemne zaliczenie ćwiczeń2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie studentów z programem zajęć i tematyką projektów oraz z zasadami zaliczenia formy zajęć1
T-P-2Projektowanie procedur i systemów zabezpieczeń dla wybranych procesów i systemów eksploatacji obiektów technicznych: podział obiektów na strefy pożarowe, projekty zabezpieczeń biernych i konstrukcyjnych np. przegród przeciwpożarowych, projekty systemu wyjść i wymiarowanie dróg ewakuacji, projekty systemów oddymiania budynków8
T-P-3Projektowanie systemów wykrywania i monitorowania obiektów i urządzeń technicznych: pomiar i monitorowanie parametrów fizycznych płynów i gazów w zbiornikach, poziomu cieczy, prędkości wypływu, lepkości, składu itp.6
T-P-4Projekt monitoringu stanu środowiska: wilgotności, temperatury, prędkości wiatrru, składu powietrza i zawartości zanieczyszczeń, wykrywanie gazowych substancji niebeziecznych w powietrzu itp.5
T-P-5Projekt monitoringu i systemu wspomagania ochrony obiektu przed włamaniem i wejściem osób niepowołanych4
T-P-6Projektowanie systemu wykrywania pożaru i stężeń mieszanin wybuchowych4
T-P-7Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Program przedmiotu, literatura i zasady zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Niezawodność a bezpieczeństwo.1
T-W-3Bezpieczeństwo obiektu, obszaru oraz infrastruktury krytycznej.1
T-W-4Elementy obiektu i ich funkcje w ochronie przed zagrożeniami. Wymagania dla obiektów budowlanych i urządzeń.2
T-W-5Bezpieczeństwo w procesie eksploatacji.2
T-W-6Pojęcia z zakresu teorii sterowania i regulacji w zastosowaniu do zachowania obiektów i systemów zabezpieczeń1
T-W-7Organizacja alarmowania. Systemy sygnalizacji zagrożeń - struktura, właściwości funkcjonalne.2
T-W-8Wymagania i warunki bezpieczeństwa stawiane urządzeniom.1
T-W-9Zadania systemów zabezpieczeń. Klasyfikacja i ogólne zasady doboru systemów zabezpieczeń.2
T-W-10Wpływ zabezpieczeń na warunki techniczne obiektów.1
T-W-11Projektowanie systemów zabezpieczeń.1
T-W-12Systemy zabezpieczające obiekty przed przekroczeniem dopuszczalnych parametrów pracy: temperatury (urządzenia grzewcze), ciśnienia (zbiorniki i układy pompowe i sprężarkowe), poziomu cieczy (zbiorniki), prędkości obrotowej, odległości itp.3
T-W-13Systemy odprowadzania dymu i ciepła.1
T-W-14Systemy zabezpieczające obiekty przed wybuchami.1
T-W-15Techniczne środki zabezpieczen przed skutkami katastrof naturalnych.1
T-W-16Obiekty ochrony przeciwpowodziowej.1
T-W-17Wpływ obecności systemów zabezpieczeń na prowadzenie akcji ratowniczych.1
T-W-18Monitoring obiektu. Zintegrowane systemy nadzoru nad bezpieczeństwem funkcjonowania obiektów, obszarów i infrastruktury krytycznej. Systemy monitoringu i technicznych zabezpieczeń infrastruktury krytycznej.4
T-W-19Monitoring powietrza, wody i gleby.1
T-W-20Środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy. Bezpieczeństwo miejsca pracy.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Rozwiązywanie samodzielne zadań i zadanych przykładów15
A-A-3Studiowanie przepisów, norm, wytycznych projektowych, katalogów10
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Poszukiwanie w bazach danych i studiowanie literatury, norm, kart katalogowych6
A-P-3Samodzielne i w grupach wykonanie zadanych projektów (2 szt.)10
A-P-4Opracowanie końcowe projektu i prezentacji projektu, przygotowanie do zaliczenia.4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Studiowanie literatury, norm i przepisów10
A-W-3Poszukiwanie przykładów rozwiązań systemow zabezpieczeń, studiowanie schematów i rysunków systemow zabezpieczeń5
A-W-4Powtórzenie i utrwalenie materialu i przygotowanie do oraz zdawanie egzaminu5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C16_W01Student ma wiedzę na temat elementów obiektów technicznych i ich funkcji oraz ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu i jego użytkowników, oraz podstawowych wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W18zna zasady analizy jakości funkcjonowania systemu, zna metody i techniki doskonalenia jakości eksploatacji systemów technicznych
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę na temat elementów obiektów technicznych i ich funkcji oraz ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu i jego użytkowników, oraz podstawowych wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
Treści programoweT-W-1Program przedmiotu, literatura i zasady zaliczenia przedmiotu
T-W-2Niezawodność a bezpieczeństwo.
T-W-3Bezpieczeństwo obiektu, obszaru oraz infrastruktury krytycznej.
T-W-4Elementy obiektu i ich funkcje w ochronie przed zagrożeniami. Wymagania dla obiektów budowlanych i urządzeń.
T-W-5Bezpieczeństwo w procesie eksploatacji.
T-W-6Pojęcia z zakresu teorii sterowania i regulacji w zastosowaniu do zachowania obiektów i systemów zabezpieczeń
T-W-9Zadania systemów zabezpieczeń. Klasyfikacja i ogólne zasady doboru systemów zabezpieczeń.
T-W-7Organizacja alarmowania. Systemy sygnalizacji zagrożeń - struktura, właściwości funkcjonalne.
T-W-8Wymagania i warunki bezpieczeństwa stawiane urządzeniom.
T-W-10Wpływ zabezpieczeń na warunki techniczne obiektów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o konstrukcji, przeznaczeniu i funkcjach podstawowych elementówi i systemów zabezpieczenia technicznego urządzeń i obiektów technicznych
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem rodzajów i sposobów dzialania urządzeń zabezpieczenia technicznego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie cwiczen audytoryjnych i projektowych; egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać ani wyjaśnić wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji, co najmniej na jednym przykładzie.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C16_W02Student ma wiedzę o typowych systemach zabezpieczenia technicznego - przed podstawowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Cel przedmiotuC-2Student powinien uzyskać wiedzę o typowych systemach zabezpieczenia technicznego - przed podstawowywmi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów
Treści programoweT-W-4Elementy obiektu i ich funkcje w ochronie przed zagrożeniami. Wymagania dla obiektów budowlanych i urządzeń.
T-W-6Pojęcia z zakresu teorii sterowania i regulacji w zastosowaniu do zachowania obiektów i systemów zabezpieczeń
T-W-9Zadania systemów zabezpieczeń. Klasyfikacja i ogólne zasady doboru systemów zabezpieczeń.
T-W-11Projektowanie systemów zabezpieczeń.
T-W-12Systemy zabezpieczające obiekty przed przekroczeniem dopuszczalnych parametrów pracy: temperatury (urządzenia grzewcze), ciśnienia (zbiorniki i układy pompowe i sprężarkowe), poziomu cieczy (zbiorniki), prędkości obrotowej, odległości itp.
T-W-20Środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy. Bezpieczeństwo miejsca pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o konstrukcji, przeznaczeniu i funkcjach podstawowych elementówi i systemów zabezpieczenia technicznego urządzeń i obiektów technicznych
M-3Metody eksponujace, w tym pokaz czujników, elementów wykonawczych i systemów technicznego zabezpieczenia urządzeń technicznych, obiektów i obszarów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie cwiczen audytoryjnych i projektowych; egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać ani wyjaśnić typowych systemów zabezpieczenia technicznego - przed podstawowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Zna, w stopniu minimalnym, typowe systemy zabezpieczenia technicznego - przed podstawowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe systemy zabezpieczenia technicznego - przed podstawowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe systemy zabezpieczenia technicznego - przed typowymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe systemy zabezpieczenia technicznego - przed różnymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe systemy zabezpieczenia technicznego - przed różnymi i złożonymi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C16_W03Student posiada wiedzę na temat rodzajów i zadań jakie stawia się systemom zabezpieczeń w różnych rodzajach urządzeń i obiektów technicznych, obiektach budowlanych i obszarach zagrożonych; także z uwzględnieniem różnych rodzajów i czynników zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W19ma uporządkowaną wiedzę w zakresie kontroli i audytu
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Cel przedmiotuC-3Student powinien uzyskać wiedzę na temat rodzajów i zadań jakie stawia się systemom zabezpieczeń w różnych rodzajach obiektów technicznych i budowlanych; także z uwzględnieniem różnych rodzajów i czynników zagrożenia.
Treści programoweT-W-9Zadania systemów zabezpieczeń. Klasyfikacja i ogólne zasady doboru systemów zabezpieczeń.
T-W-15Techniczne środki zabezpieczen przed skutkami katastrof naturalnych.
T-W-13Systemy odprowadzania dymu i ciepła.
T-W-10Wpływ zabezpieczeń na warunki techniczne obiektów.
T-W-11Projektowanie systemów zabezpieczeń.
T-W-12Systemy zabezpieczające obiekty przed przekroczeniem dopuszczalnych parametrów pracy: temperatury (urządzenia grzewcze), ciśnienia (zbiorniki i układy pompowe i sprężarkowe), poziomu cieczy (zbiorniki), prędkości obrotowej, odległości itp.
T-W-17Wpływ obecności systemów zabezpieczeń na prowadzenie akcji ratowniczych.
T-W-16Obiekty ochrony przeciwpowodziowej.
T-W-14Systemy zabezpieczające obiekty przed wybuchami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o konstrukcji, przeznaczeniu i funkcjach podstawowych elementówi i systemów zabezpieczenia technicznego urządzeń i obiektów technicznych
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem rodzajów i sposobów dzialania urządzeń zabezpieczenia technicznego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie cwiczen audytoryjnych i projektowych; egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać ani wyjaśnić typowych rodzajów systemów zabezpieczeń i zadań jakie się im stawia w różnych rodzajach urządzeń, obiektów technicznych i w obszarach krytycznych
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Zna, w stopniu minimalnym, typowe rodzaje systemów zabezpieczeń i zadania jakie się im stawia w podstawowych rodzajach urządzeń, obiektów technicznych i w obszarach krytycznych
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe rodzaje systemów zabezpieczeń i zadania jakie się im stawia w różnych rodzajach urządzeń, obiektów technicznych i w obszarach krytycznych.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe rodzaje systemów zabezpieczeń i zadania jakie się im stawia w różnych rodzajach złożonych urządzeń, obiektów technicznych i w obszarach krytycznych
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe rodzaje systemów zabezpieczeń i zadania jakie się im stawia w różnych rodzajach urządzeń, skomplikowanych obiektów technicznych i w obszarach krytycznych
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić typowe rodzaje systemów zabezpieczeń i zadania jakie się im stawia w różnych rodzajach złożonych urządzeń, skomplikowanych obiektów technicznych i w obszarach krytycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C16_W04Student powinien uzyskać wiedzę o konstrukcji oraz zasadach działania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Cel przedmiotuC-4Student powinien uzyskać wiedzę o konstrukcji, funkcjach oraz zasadach dzialania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
Treści programoweT-P-3Projektowanie systemów wykrywania i monitorowania obiektów i urządzeń technicznych: pomiar i monitorowanie parametrów fizycznych płynów i gazów w zbiornikach, poziomu cieczy, prędkości wypływu, lepkości, składu itp.
T-P-5Projekt monitoringu i systemu wspomagania ochrony obiektu przed włamaniem i wejściem osób niepowołanych
T-P-4Projekt monitoringu stanu środowiska: wilgotności, temperatury, prędkości wiatrru, składu powietrza i zawartości zanieczyszczeń, wykrywanie gazowych substancji niebeziecznych w powietrzu itp.
T-P-6Projektowanie systemu wykrywania pożaru i stężeń mieszanin wybuchowych
T-W-18Monitoring obiektu. Zintegrowane systemy nadzoru nad bezpieczeństwem funkcjonowania obiektów, obszarów i infrastruktury krytycznej. Systemy monitoringu i technicznych zabezpieczeń infrastruktury krytycznej.
T-W-19Monitoring powietrza, wody i gleby.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o konstrukcji, przeznaczeniu i funkcjach podstawowych elementówi i systemów zabezpieczenia technicznego urządzeń i obiektów technicznych
M-3Metody eksponujace, w tym pokaz czujników, elementów wykonawczych i systemów technicznego zabezpieczenia urządzeń technicznych, obiektów i obszarów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie cwiczen audytoryjnych i projektowych; egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny opisać ani wyjaśnić konstrukcji oraz zasad działania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Zna, w stopniu minimalnym, i potrafi opisać oraz wyjaśnić konstrukcję a także zasady działania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić konstrukcję a także zasady działania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić konstrukcję a także zasady działania różnych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić konstrukcję a także zasady działania różnych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego złożonych obiektów i urządzeń technicznych.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić konstrukcję a także zasady działania zaawansowanych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego złożonych obiektów i urządzeń technicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C16_U01Student potrafi pozyskać z literatury w języku polskim i obcym informacje dotyczące zasad dzialania, parametrów i zakresu stosowania elementów urządzeń wykrywania, monitorowania i zabezpieczenia technicznego; potrafi przedstawić takie informacje i wyjaśnić cel i zasadę działania takich urządzeń osobom z otoczenia w środowisku zawodowym i w innych środowiskach niespecjalistycznych; potrafi takie informacje przedstawić w formie pisemnej, zwięzłego raportu lub projektu, oraz zaprezentować je publicznie w sposób zrozumiały także dla osób nie posiadających wiedzy z inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-5Student powinien potrafić określić czynniki zagrożenia i scenariusze zdarzeń, oraz dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów
C-6Student powinien uzyskac kompetencję polegającą na świadomym stosowaniu zabezpieczeń technicznych właściwych dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa
Treści programoweT-P-2Projektowanie procedur i systemów zabezpieczeń dla wybranych procesów i systemów eksploatacji obiektów technicznych: podział obiektów na strefy pożarowe, projekty zabezpieczeń biernych i konstrukcyjnych np. przegród przeciwpożarowych, projekty systemu wyjść i wymiarowanie dróg ewakuacji, projekty systemów oddymiania budynków
T-P-3Projektowanie systemów wykrywania i monitorowania obiektów i urządzeń technicznych: pomiar i monitorowanie parametrów fizycznych płynów i gazów w zbiornikach, poziomu cieczy, prędkości wypływu, lepkości, składu itp.
T-P-5Projekt monitoringu i systemu wspomagania ochrony obiektu przed włamaniem i wejściem osób niepowołanych
T-P-4Projekt monitoringu stanu środowiska: wilgotności, temperatury, prędkości wiatrru, składu powietrza i zawartości zanieczyszczeń, wykrywanie gazowych substancji niebeziecznych w powietrzu itp.
T-P-6Projektowanie systemu wykrywania pożaru i stężeń mieszanin wybuchowych
T-P-7Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych
T-A-2Dobór środków biernej ochrony przeciwpożarowej w obiekcie budowalnym i na statku
T-A-3Dobór i obliczenie zaworu bezpieczeństwa oraz membrany bezpieczeństwa dla instalacji spręzonego powietrza
T-A-4Dobór i obliczenie systemu odwodnienia ładowni samochodowej promu bronionej systeme gaśniczym zraszania wodnego
T-A-5Dobór i obliczenie barier ochronnych przed uderzeniami oraz przed wypadnięciem
T-A-6Kolokwium i pisemne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności właściwego doboru i obliczenia podstawowych parametrów urządzeń stosowanych w technicznych systemach zabezpieczenia
M-5Cwiczenia projektowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego dla ukształtowania umiejętności właściwego doboru, obliczenia i zaprojektowania podstawowych urządzeń stosowanych w technicznych systemach zabezpieczenia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć projektowych, na podstawie oceny projektów wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych projektów.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny rozwiązań zadań obejmujących zagadnienia z odbytych i wykonanych ćwiczeń oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji ani nie potrafi wykorzystać jej dla celów rozwiązania zadanego problemu. Nie potrafi zinterpretować wyników obliczeń lub projektu. Student nie potrafi przedstawić wyników projektu lub obliczeń ani przedstawić poprawnego opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym. Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny oraz uzasadnić i umotywować wybór.. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C16_U02Student potrafi, dla określonych czynników zagrożenia i scenariuszy zdarzeń, dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych; potrafi dobrac i zaprojektować urządzenia zabezpieczające, system wykrywania i monitorowania zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Student powinien potrafić określić czynniki zagrożenia i scenariusze zdarzeń, oraz dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów
C-6Student powinien uzyskac kompetencję polegającą na świadomym stosowaniu zabezpieczeń technicznych właściwych dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa
Treści programoweT-P-2Projektowanie procedur i systemów zabezpieczeń dla wybranych procesów i systemów eksploatacji obiektów technicznych: podział obiektów na strefy pożarowe, projekty zabezpieczeń biernych i konstrukcyjnych np. przegród przeciwpożarowych, projekty systemu wyjść i wymiarowanie dróg ewakuacji, projekty systemów oddymiania budynków
T-P-3Projektowanie systemów wykrywania i monitorowania obiektów i urządzeń technicznych: pomiar i monitorowanie parametrów fizycznych płynów i gazów w zbiornikach, poziomu cieczy, prędkości wypływu, lepkości, składu itp.
T-P-5Projekt monitoringu i systemu wspomagania ochrony obiektu przed włamaniem i wejściem osób niepowołanych
T-P-4Projekt monitoringu stanu środowiska: wilgotności, temperatury, prędkości wiatrru, składu powietrza i zawartości zanieczyszczeń, wykrywanie gazowych substancji niebeziecznych w powietrzu itp.
T-P-6Projektowanie systemu wykrywania pożaru i stężeń mieszanin wybuchowych
T-P-7Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych
T-A-2Dobór środków biernej ochrony przeciwpożarowej w obiekcie budowalnym i na statku
T-A-3Dobór i obliczenie zaworu bezpieczeństwa oraz membrany bezpieczeństwa dla instalacji spręzonego powietrza
T-A-4Dobór i obliczenie systemu odwodnienia ładowni samochodowej promu bronionej systeme gaśniczym zraszania wodnego
T-A-5Dobór i obliczenie barier ochronnych przed uderzeniami oraz przed wypadnięciem
T-A-6Kolokwium i pisemne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności właściwego doboru i obliczenia podstawowych parametrów urządzeń stosowanych w technicznych systemach zabezpieczenia
M-5Cwiczenia projektowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego dla ukształtowania umiejętności właściwego doboru, obliczenia i zaprojektowania podstawowych urządzeń stosowanych w technicznych systemach zabezpieczenia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć projektowych, na podstawie oceny projektów wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych projektów.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny rozwiązań zadań obejmujących zagadnienia z odbytych i wykonanych ćwiczeń oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia.
3,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy, prosty i właściwego system zabezpieczenia.
3,5Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy i właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym.
4,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C16_K01Student zna przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne własciwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczenstwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu roli takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu — m.in. poprzez środki masowego przekazu — informacji i opinii dotyczących osiągnięć inżynierii bezpieczeństwa i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-6Student powinien uzyskac kompetencję polegającą na świadomym stosowaniu zabezpieczeń technicznych właściwych dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa
Treści programoweT-P-2Projektowanie procedur i systemów zabezpieczeń dla wybranych procesów i systemów eksploatacji obiektów technicznych: podział obiektów na strefy pożarowe, projekty zabezpieczeń biernych i konstrukcyjnych np. przegród przeciwpożarowych, projekty systemu wyjść i wymiarowanie dróg ewakuacji, projekty systemów oddymiania budynków
T-P-3Projektowanie systemów wykrywania i monitorowania obiektów i urządzeń technicznych: pomiar i monitorowanie parametrów fizycznych płynów i gazów w zbiornikach, poziomu cieczy, prędkości wypływu, lepkości, składu itp.
T-P-5Projekt monitoringu i systemu wspomagania ochrony obiektu przed włamaniem i wejściem osób niepowołanych
T-P-4Projekt monitoringu stanu środowiska: wilgotności, temperatury, prędkości wiatrru, składu powietrza i zawartości zanieczyszczeń, wykrywanie gazowych substancji niebeziecznych w powietrzu itp.
T-P-6Projektowanie systemu wykrywania pożaru i stężeń mieszanin wybuchowych
T-P-7Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem rodzajów i sposobów dzialania urządzeń zabezpieczenia technicznego
M-4Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności właściwego doboru i obliczenia podstawowych parametrów urządzeń stosowanych w technicznych systemach zabezpieczenia
M-5Cwiczenia projektowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego dla ukształtowania umiejętności właściwego doboru, obliczenia i zaprojektowania podstawowych urządzeń stosowanych w technicznych systemach zabezpieczenia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć projektowych, na podstawie oceny projektów wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych projektów.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie cwiczen audytoryjnych i projektowych; egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny rozwiązań zadań obejmujących zagadnienia z odbytych i wykonanych ćwiczeń oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania urządzeń i zabezpieczeń technicznych.
3,0Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
3,5Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
4,0Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
4,5Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
5,0Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych