Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria bezpieczeństwa technicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria bezpieczeństwa technicznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana od studenta znajomość zagadnień i wiedza ogólna na temat wybranych zagadnień z przedmiotów: Analiza ryzyka, Skutki zagrożeń, Organizacja systemów bezpieczeństwa, Organizacja systemów ratownictwa, Monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa
W-2Wymagana ogólna wiedza techniczna o budowie i zasadach dzialania urządzeń, obiektów technicznych i typowych instalacji przemysłowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien uzyskać wiedzę na temat elementów obiektów technicznych i ich funkcji oraz ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu i jego użytkowników, oraz podstawowych wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę o typowych systemach zabezpieczenia technicznego - przed podstawowywmi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów
C-3Student powinien uzyskać wiedzę na temat rodzajów i zadań jakie stawia się systemom zabezpieczeń w różnych rodzajach obiektów technicznych i budowlanych; także z uwzględnieniem różnych rodzajów i czynników zagrożenia.
C-4Student powinien uzyskać wiedzę o konstrukcji, funkcjach oraz zasadach dzialania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
C-5Student powinien potrafić określić czynniki zagrożenia i scenariusze zdarzeń, oraz dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów
C-6Student powinien uzyskac kompetencję polegającą na świadomym stosowaniu zabezpieczeń technicznych właściwych dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie programu ćwiczeń i zasad uczestnictwa oraz zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Identyfikacja problemów bezpieczeństwa obiektów technicznych w poszczególnych etapach istnienia.2
T-A-3Rozpoznawanie przyczyn powstawania szkód. Monitorowanie poziomu bezpieczeństwa podczas eksploatacji obiektów technicznych.2
T-A-4Modelowanie mechanizmów powstawania szkód.1
T-A-5Prawdopodobieństwo katastrofy obiektu (sumaryczna niezawodność układu bezpieczeństwa i niezawodność elementów układu funkcjonalnego).1
T-A-6Jakościowe wykresy zmienności zagrożenia technicznego i bezpieczeństwa technicznego.1
T-A-7Obliczanie niezawodności działania obiektów technicznych.2
T-A-8Szacowanie nakładów ponoszonych na podnoszenie bezpieczeństwa (koszt zapewnienia odpowiedniej jednostkowej niezawodności całkowitej wpływających na zagrożenie elementów składowych układu funkcjonalnego oraz łączne koszty układu bezpieczeństwa: koszty budowy, remontów, paliwowe).3
T-A-9Kolokwium zaliczające2
15
wykłady
T-W-1Zapoznanie z programem zajęć, literaturą, celami przedmiotu i zasadami zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Istota inżynierii bezpieczeństwa technicznego i cywilnego. Filozofia bezpieczeństwa obiektów technicznych.1
T-W-3Klasyfikacja obiektów technicznych oraz etapów ich istnienia (etap budowy, etap eksploatacji, etap likwidacji). Stany eksploatacji (normalny i anomalny: zakłócenia, awarie i katastrofy).1
T-W-4Pionowo-hierarchiczna struktura układów funkcjonalnych i bezpieczeństwa reprezentatywnych obiektów technicznych oraz wewnątrzukładowe i międzyukładowe powiązania poziome.1
T-W-5Jakościowe i ilościowe ujecie niezawodności technicznej i ludzkiej. Niezawodnościowa teoria bezpieczeństwa technicznego.1
T-W-6Przyczyny powstawania szkód (niszczące działanie sił mechanicznych, strumieni cieplnych, prądów elektrycznych, promieniowania jądrowego oraz substancji toksycznych).1
T-W-7Bezpośredni i pośredni sposób generowania szkód. Mechanizm powstawania szkód powodowanych przez obiekty techniczne (nośniki negatywnego oddziaływania, logiczny mechanizm powstawania szkód).2
T-W-8Metodologia projektowania, budowania, eksploatacji i likwidacji obiektów technicznych ukierunkowana na maksymalizacje ochrony ludzi, środowiska naturalnego i dóbr cywilizacji.2
T-W-9Usuwanie lub unieszkodliwianie wydzielonych do układów nośników negatywnego oddziaływania.1
T-W-10Współzależność między niezawodnością a zagrożeniem technicznym.1
T-W-11Nakłady ponoszone na bezpieczeństwo techniczne (sumaryczne koszty).1
T-W-12Wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice.1
T-W-13Tworzenie nowych rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych i technologicznych zapewniających zmniejszenie generowanego zagrożenia technicznego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury zadanej przez prowadzącego3
A-A-3Samodzielne rozwiązań zadanych przykładów, przygotowanie opisów zdarzeń i katastrof na podstawie literatury, analizy wypadków technicznych5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Studiowanie literatury na tematy przedmiotu, w tym literatury uzupełniającej3
A-W-3Studiowanie raportów wypadków i protokolów powypadkowych, instrukcji bezpieczeństwa, statystyk wypadków i analiza zagrożeń3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i uczestnictwo w egzaminie4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z ukierunkowaniem na analizę zagadnień teortycznych, opracowanie scenariuszy zdarzeń, analiz wypadków; ćwiczenia obliczeniowe i projektowe uczące róznych metod pozyskania informacji, obliczeń i projektowania oraz planowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny sprawdzający wiedzę uzyskaną z zakresu przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Kolkwium pisemne z zakresu objętego programem ćwiczeń i częsci teoretycznej z wykładów objętej zajęciami praktycznymi
S-3Ocena formująca: Ocena zaliczenia zajęć praktycznych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne opracowania, projekty z uwzględnieniem zaangażowania w realizację ćwiczeń; postępy w umiejętnościach praktycznych w trakcie zadanych ćwiczeń; inne wartości wniesione przez studenta np. oryginalność, innowacyjność, konsekwencja .

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C09_W01
Student ma wiedzę na temat obiektów technicznych, klasyfikacji obiektow ich funkcji i wystepujących róznorodnych stanów eksploatacjii oraz urządzeń technicznych i ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu i jego użytkowników.
IB_1A_W21C-1T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
IB_1A_C09_W02
Student zna podstawowe przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna podstawowe wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
IB_1A_W14, IB_1A_W16, IB_1A_W20C-3, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3, S-2
IB_1A_C09_W03
Student ma ogólną wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
IB_1A_W20, IB_1A_W21C-3, C-4T-W-8, T-W-12, T-W-13M-2S-3, S-2
IB_1A_C09_W04
Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa.
IB_1A_W20, IB_1A_W21, IB_1A_W35C-3, C-4T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C09_U01
Student potrafi określić czynniki zagrożenia i scenariusze zdarzeń, oraz przedstawić podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
IB_1A_U11, IB_1A_U13C-6, C-5T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3, S-2
IB_1A_C09_U02
Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w przybliżeniu koszty jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych
IB_1A_U05, IB_1A_U03, IB_1A_U15, IB_1A_U01, IB_1A_U16C-6, C-5T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-9, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C09_K01
Student zna przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
IB_1A_K06, IB_1A_K07, IB_1A_K08C-6T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-9M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C09_W01
Student ma wiedzę na temat obiektów technicznych, klasyfikacji obiektow ich funkcji i wystepujących róznorodnych stanów eksploatacjii oraz urządzeń technicznych i ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu i jego użytkowników.
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać ani wyjaśnić wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji, co najmniej na jednym przykładzie.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
IB_1A_C09_W02
Student zna podstawowe przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna podstawowe wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
2,0Student nie zna podstawowych przyczyn powstawania uszkodzeń i mechanizmów powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Nie zna podstawowych wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
3,0Student zna podstawowe przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna podstawowe wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student zna przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student zna przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
4,5Student zna przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
5,0Student zna przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane
IB_1A_C09_W03
Student ma ogólną wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych.
3,0Student posiada ogólną wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student posiada ogólną wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych.. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student posiada wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
4,5Student posiada szeroką wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
5,0Student posiada wszechstronną wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane
IB_1A_C09_W04
Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa.
2,0Student nie zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Nie zna i nie potrafi przedstawić wpływu inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa.
3,0Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje.
4,0Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
4,5Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
5,0Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C09_U01
Student potrafi określić czynniki zagrożenia i scenariusze zdarzeń, oraz przedstawić podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
2,0Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia.
3,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi opisać podstawowy, prosty i właściwego system zabezpieczenia
3,5Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi przedstawić i wyjaśnić jak jest zbudowany system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je jakościowo i potrafi przedstawić i wyjaśnić jak jest zbudowany system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu poszerzonym
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je jakościowo i potrafi przedstawić i wyjaśnić jak jest zbudowany system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi przedstawić i wyjaśnić jak jest zbudowany system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Potrafi wskazać inne metody zabezpieczenia oraz omówić je i porównać ich koszt i skuteczność
IB_1A_C09_U02
Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w przybliżeniu koszty jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych
2,0Student nie potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez obiekty i urządzenia techniczne. Nie potrafi wymienić i opisać skutków jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student nie potrafi przedstawić skutków ekonomicznych takich zagrożeń oraz nie orientuje się i nie potrafi przedstawić w przybliżeniu kosztów jakie należy ponieść na zabezpieczenie określonych rodzajów obiektów lub procesów technicznych
3,0Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać podstawowe skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w przybliżeniu koszty jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych
3,5Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez różnorodne proste obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w sposób ogólny składniki kosztów jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych
4,0Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez różnorodne i złożone obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w sposób ogólny składniki kosztów jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych.
4,5Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez różnorodne i złożone obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać w pełni skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w sposób zadawalający składniki kosztów jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych.
5,0Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez różnorodne i złożone obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać wyczerpująco skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić analizę skutków ekonomicznych takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić składniki kosztów jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C09_K01
Student zna przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
2,0Student nie zna przeznaczenia i nie uświadamia sobie potrzeby stosowania zabezpieczenia technicznego właściwego dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, a także nie informuje otoczenia społecznego o roli takich zabezpieczeń lub nie dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
3,0Student zna w podstawowym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz sporadycznie informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także czasami dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
3,5Student zna w podstawowym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz zazwyczaj informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także zdarza się że dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
4,0Student zna w pełnym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
4,5Student zna wszechstronnie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz z własnej inicjatywy informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
5,0Student zna wszechstronnie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz inicjuje działania innych w tym celu oraz sam informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.

Literatura podstawowa

  1. Anderson R., Inżynieria zabezpieczeń, WNT, Warszawa, 2005, Tłum. Carlson P., ISBN 83-204-3069-0.
  2. Hansen, Arwid, Kompleksowa ocena poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy, Inst. Wyd. CRZZ, Warszawa, 1977
  3. Kukuła Tadeusz, Getka Ryszard i Żyłkowski Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8
  4. Pihowicz, Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-204-3420-0
  5. Ryng, Marian, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym. Poradnik, WNT, Warszawa, 1980, ISBN 83-204-0180-1
  6. Szopa, Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Ofic. Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-7207-818-6
  7. Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4

Literatura dodatkowa

  1. Colonna, Guy R., [ed.], Fire protection guide to hazardous materials. 14th ed., NFPA, Quincy, MA, 2010, ISBN 1616650419
  2. Czujko, Jerzy, [ed.], Design of Offshore Facilities to Resist Gas Explosion Hazard. Engineering Handbook, CorrOcean ASA, Oslo, 2001, ISBN 82-996080-0-7
  3. Fisher, Robert J.; Halibozek, Edward; Green, Gion, Introduction to security, Elsevier, Amsterdam, Boston, 2008, ISBN 978-0-7506-8432-3
  4. Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
  5. Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.I. Instalacje gaśnicze wodne i pianowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1980
  6. Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.II. Instalacje gaśnicze objętościowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1984
  7. Getka, Ryszard, i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Wojewódzki, Szczecin, 1985
  8. Głowiak, Bohdan; Kempa, Edward; Winnicki, Tomasz, Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985, ISBN 83-01-05267-8
  9. Graczyk, Tadeusz; Piskorski, Łukasz; Siemianowski, Roman, Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami z obiektów oceanotechnicznych, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 2011, ISBN 83-88764-01-2
  10. Grzywaczewski, Zbigniew, Walka z pożarami w portach, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 2011, ISBN 83-215-1640-8
  11. Grzywaczewski, Zbigniew; Plewa, Henryk; Popielawski, Tadeusz; Załęcki, Stanisław, Walka z pożarami na statkach, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2857
  12. Gundlach Wladyslaw R., Podstawy maszyn przepływowych i ich systemów energetycznych, WNT, Warszawa, 2009, ISBN 9788320433586
  13. Hann, Mieczyslaw; Semenov, Jurij N.; Rosochacki, Włodzimierz, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1998, ISBN 83-87423-52-1
  14. HSE, Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997, ISBN 0 7176 1386 0
  15. ICS & OCIMF, International Safety Guide for Oil Tankers and Terminals. Fifth Edition, ICS & OCIMF. Witherby Seamanship International, Livingston, 2006, (ISGOTT)
  16. ISO 13822:2010, Bases for design of structures - Assessment of existing structures, International Standarization Organization, Geneva, 2010
  17. Koronacki Jacek, Mielniczuk Jan, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2009, ISBN 9788320436334
  18. Krystek Ryszard [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa trasnportu. I tom. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1743-6
  19. Kubowski Jerzy, Nowoczesne elektrownie jądrowe - fizyka budowa technologia bezpieczeństwo ekologia koszty, WNT, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-204-3547-4
  20. Laurowski, Tadeusz, Vademecum ochrony przeciwpożarowej, Wyd. KaBe, Krosno, 2006, ISBN 83-89387-31-X
  21. Lennon, Tom et al., Designers' guide to EN 1991-1-2, 1992-1-2, 1993-1-2 and 1994-1-2 : handbook for the fire design of steel, composite and concrete structures to the eurocodes, Thomas Telford, London, 2007, ISBN 0727731572
  22. Lewitowicz, Jerzy, Podstawy eksploatacji statków powietrznych. Systemy eksploatacji statków powietrznych, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2011, ISBN 83-914337-8-1
  23. Litwiński, Zygmunt, Techniczne zabezpieczenie okrętów. Metody badań właściwości palnych, Wyd. Uczelniane Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1988
  24. Małaczyński, Marek, Technika ochrony przed zanieczyszczeniami ze statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1979, ISBN 83-215-1106-6
  25. Markiewicz, Henryk, Bezpieczństwo w elektroenergetyce. Zagadnienia wybrane, WNT, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-204-3548-1
  26. Martin Edward, Johnson James H. [red.], Hazardous Waste Management Engineering, Van Nostrand Reinhold Co., New York, 1987, ISBN 0-442-24439-8
  27. Mizieliński Bogdan, Wentylacja pożarowa, Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1985
  28. Nehrebecki Lucjan, Elektrownie cieplne, WNT, Warszawa, 1974
  29. Nowak, Stanisław; Wołczyński, Wiesław, Eksploatacja instalacji i urządzeń elektrycznych w przestrzeniah zagrożonych wybuchem, COSiW SEP, Warszawa, 2002, ISBN 83-915103-8-7
  30. Olenik, H.; Rentzsch, H.; Wettstein, W., Handbuch fur Explosionsschutz, Verlag W. Girardet, Brown, Boveri & Cie Aktiengesellschaft Mannheim, Essen, 1971, ISBN 3-7736-0875-6
  31. Perepeczko, Andrzej, Instalacje zabezpieczające zbiornikowców, Wydawnictwo Uczeln. WSM, Gdynia, 1982
  32. Skiepko, Edward, Instalacje przeciwpożarowe, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-926815-7-1
  33. Skowroński, Wojciech, Teoria bezpieczeństwa pożarowego konstrukcji metalowych, PWN, Warszawa, 2001, ISBN 83-01-13607-3
  34. Świerżewski, Michał, Urządzenia elektryczne w przestrzeniach zagrożonych wybuchem, Stow. Elektryków Polskich, Warszawa, 2008
  35. UE, Dyrektywa 1999/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na ktorych może wystapić atmosfera wybuchowa, Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, Bruksela, 1999
  36. Wasielewski, Marek; Dawydow, Wiktor, Bezpieczeństwo w pracowni chemicznej, WNT, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-204-3433-0
  37. Wicher, Jerzy, Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2004, ISBN 83-206-1536-4
  38. Wiewióra, Antoni; Wesołek, Zdzisław; Puchalski, Jerzy, Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2011, ISBN 978-83-924540-2-1
  39. Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1975

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie programu ćwiczeń i zasad uczestnictwa oraz zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Identyfikacja problemów bezpieczeństwa obiektów technicznych w poszczególnych etapach istnienia.2
T-A-3Rozpoznawanie przyczyn powstawania szkód. Monitorowanie poziomu bezpieczeństwa podczas eksploatacji obiektów technicznych.2
T-A-4Modelowanie mechanizmów powstawania szkód.1
T-A-5Prawdopodobieństwo katastrofy obiektu (sumaryczna niezawodność układu bezpieczeństwa i niezawodność elementów układu funkcjonalnego).1
T-A-6Jakościowe wykresy zmienności zagrożenia technicznego i bezpieczeństwa technicznego.1
T-A-7Obliczanie niezawodności działania obiektów technicznych.2
T-A-8Szacowanie nakładów ponoszonych na podnoszenie bezpieczeństwa (koszt zapewnienia odpowiedniej jednostkowej niezawodności całkowitej wpływających na zagrożenie elementów składowych układu funkcjonalnego oraz łączne koszty układu bezpieczeństwa: koszty budowy, remontów, paliwowe).3
T-A-9Kolokwium zaliczające2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie z programem zajęć, literaturą, celami przedmiotu i zasadami zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Istota inżynierii bezpieczeństwa technicznego i cywilnego. Filozofia bezpieczeństwa obiektów technicznych.1
T-W-3Klasyfikacja obiektów technicznych oraz etapów ich istnienia (etap budowy, etap eksploatacji, etap likwidacji). Stany eksploatacji (normalny i anomalny: zakłócenia, awarie i katastrofy).1
T-W-4Pionowo-hierarchiczna struktura układów funkcjonalnych i bezpieczeństwa reprezentatywnych obiektów technicznych oraz wewnątrzukładowe i międzyukładowe powiązania poziome.1
T-W-5Jakościowe i ilościowe ujecie niezawodności technicznej i ludzkiej. Niezawodnościowa teoria bezpieczeństwa technicznego.1
T-W-6Przyczyny powstawania szkód (niszczące działanie sił mechanicznych, strumieni cieplnych, prądów elektrycznych, promieniowania jądrowego oraz substancji toksycznych).1
T-W-7Bezpośredni i pośredni sposób generowania szkód. Mechanizm powstawania szkód powodowanych przez obiekty techniczne (nośniki negatywnego oddziaływania, logiczny mechanizm powstawania szkód).2
T-W-8Metodologia projektowania, budowania, eksploatacji i likwidacji obiektów technicznych ukierunkowana na maksymalizacje ochrony ludzi, środowiska naturalnego i dóbr cywilizacji.2
T-W-9Usuwanie lub unieszkodliwianie wydzielonych do układów nośników negatywnego oddziaływania.1
T-W-10Współzależność między niezawodnością a zagrożeniem technicznym.1
T-W-11Nakłady ponoszone na bezpieczeństwo techniczne (sumaryczne koszty).1
T-W-12Wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice.1
T-W-13Tworzenie nowych rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych i technologicznych zapewniających zmniejszenie generowanego zagrożenia technicznego.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury zadanej przez prowadzącego3
A-A-3Samodzielne rozwiązań zadanych przykładów, przygotowanie opisów zdarzeń i katastrof na podstawie literatury, analizy wypadków technicznych5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Studiowanie literatury na tematy przedmiotu, w tym literatury uzupełniającej3
A-W-3Studiowanie raportów wypadków i protokolów powypadkowych, instrukcji bezpieczeństwa, statystyk wypadków i analiza zagrożeń3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i uczestnictwo w egzaminie4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C09_W01Student ma wiedzę na temat obiektów technicznych, klasyfikacji obiektow ich funkcji i wystepujących róznorodnych stanów eksploatacjii oraz urządzeń technicznych i ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu i jego użytkowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę na temat elementów obiektów technicznych i ich funkcji oraz ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu i jego użytkowników, oraz podstawowych wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
Treści programoweT-A-2Identyfikacja problemów bezpieczeństwa obiektów technicznych w poszczególnych etapach istnienia.
T-W-1Zapoznanie z programem zajęć, literaturą, celami przedmiotu i zasadami zaliczenia przedmiotu
T-W-2Istota inżynierii bezpieczeństwa technicznego i cywilnego. Filozofia bezpieczeństwa obiektów technicznych.
T-W-3Klasyfikacja obiektów technicznych oraz etapów ich istnienia (etap budowy, etap eksploatacji, etap likwidacji). Stany eksploatacji (normalny i anomalny: zakłócenia, awarie i katastrofy).
T-W-4Pionowo-hierarchiczna struktura układów funkcjonalnych i bezpieczeństwa reprezentatywnych obiektów technicznych oraz wewnątrzukładowe i międzyukładowe powiązania poziome.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny sprawdzający wiedzę uzyskaną z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać ani wyjaśnić wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji, co najmniej na jednym przykładzie.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C09_W02Student zna podstawowe przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna podstawowe wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W20zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice
Cel przedmiotuC-3Student powinien uzyskać wiedzę na temat rodzajów i zadań jakie stawia się systemom zabezpieczeń w różnych rodzajach obiektów technicznych i budowlanych; także z uwzględnieniem różnych rodzajów i czynników zagrożenia.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę o typowych systemach zabezpieczenia technicznego - przed podstawowywmi rodzajami zagrożeń - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów
Treści programoweT-A-4Modelowanie mechanizmów powstawania szkód.
T-A-5Prawdopodobieństwo katastrofy obiektu (sumaryczna niezawodność układu bezpieczeństwa i niezawodność elementów układu funkcjonalnego).
T-A-6Jakościowe wykresy zmienności zagrożenia technicznego i bezpieczeństwa technicznego.
T-A-2Identyfikacja problemów bezpieczeństwa obiektów technicznych w poszczególnych etapach istnienia.
T-A-3Rozpoznawanie przyczyn powstawania szkód. Monitorowanie poziomu bezpieczeństwa podczas eksploatacji obiektów technicznych.
T-W-7Bezpośredni i pośredni sposób generowania szkód. Mechanizm powstawania szkód powodowanych przez obiekty techniczne (nośniki negatywnego oddziaływania, logiczny mechanizm powstawania szkód).
T-W-5Jakościowe i ilościowe ujecie niezawodności technicznej i ludzkiej. Niezawodnościowa teoria bezpieczeństwa technicznego.
T-W-6Przyczyny powstawania szkód (niszczące działanie sił mechanicznych, strumieni cieplnych, prądów elektrycznych, promieniowania jądrowego oraz substancji toksycznych).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z ukierunkowaniem na analizę zagadnień teortycznych, opracowanie scenariuszy zdarzeń, analiz wypadków; ćwiczenia obliczeniowe i projektowe uczące róznych metod pozyskania informacji, obliczeń i projektowania oraz planowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny sprawdzający wiedzę uzyskaną z zakresu przedmiotu
S-3Ocena formująca: Ocena zaliczenia zajęć praktycznych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne opracowania, projekty z uwzględnieniem zaangażowania w realizację ćwiczeń; postępy w umiejętnościach praktycznych w trakcie zadanych ćwiczeń; inne wartości wniesione przez studenta np. oryginalność, innowacyjność, konsekwencja .
S-2Ocena podsumowująca: Kolkwium pisemne z zakresu objętego programem ćwiczeń i częsci teoretycznej z wykładów objętej zajęciami praktycznymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych przyczyn powstawania uszkodzeń i mechanizmów powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Nie zna podstawowych wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo.
3,0Student zna podstawowe przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna podstawowe wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student zna przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student zna przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
4,5Student zna przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
5,0Student zna przyczyny powstawania uszkodzeń i mechanizmy powstawania awarii urządzeń technicznych, oraz rodzaje szkód jakie wywołują urządzenia i systemy techniczne w otoczeniu. Zna wymagania stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C09_W03Student ma ogólną wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W20zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Cel przedmiotuC-3Student powinien uzyskać wiedzę na temat rodzajów i zadań jakie stawia się systemom zabezpieczeń w różnych rodzajach obiektów technicznych i budowlanych; także z uwzględnieniem różnych rodzajów i czynników zagrożenia.
C-4Student powinien uzyskać wiedzę o konstrukcji, funkcjach oraz zasadach dzialania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
Treści programoweT-W-8Metodologia projektowania, budowania, eksploatacji i likwidacji obiektów technicznych ukierunkowana na maksymalizacje ochrony ludzi, środowiska naturalnego i dóbr cywilizacji.
T-W-12Wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice.
T-W-13Tworzenie nowych rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych i technologicznych zapewniających zmniejszenie generowanego zagrożenia technicznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z ukierunkowaniem na analizę zagadnień teortycznych, opracowanie scenariuszy zdarzeń, analiz wypadków; ćwiczenia obliczeniowe i projektowe uczące róznych metod pozyskania informacji, obliczeń i projektowania oraz planowania
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena zaliczenia zajęć praktycznych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne opracowania, projekty z uwzględnieniem zaangażowania w realizację ćwiczeń; postępy w umiejętnościach praktycznych w trakcie zadanych ćwiczeń; inne wartości wniesione przez studenta np. oryginalność, innowacyjność, konsekwencja .
S-2Ocena podsumowująca: Kolkwium pisemne z zakresu objętego programem ćwiczeń i częsci teoretycznej z wykładów objętej zajęciami praktycznymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych.
3,0Student posiada ogólną wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student posiada ogólną wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych.. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student posiada wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
4,5Student posiada szeroką wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
5,0Student posiada wszechstronną wiedzę o typowych metodach projektowania - w celu zabezpieczenia przed podstawowymi rodzajami zagrożeń i zminimalizowania skutków awarii oraz maksymalizacji bezpieczeństwa ludzi i otoczenia - urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C09_W04Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W20zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
IB_1A_W35ma wiedzę w zakresie oddzialywania różnych rodzajów zagrożeń na człowieka i środowisko
Cel przedmiotuC-3Student powinien uzyskać wiedzę na temat rodzajów i zadań jakie stawia się systemom zabezpieczeń w różnych rodzajach obiektów technicznych i budowlanych; także z uwzględnieniem różnych rodzajów i czynników zagrożenia.
C-4Student powinien uzyskać wiedzę o konstrukcji, funkcjach oraz zasadach dzialania typowych systemów wykrywania zagrożeń i monitorowania stanu technicznego obiektów i urządzeń technicznych.
Treści programoweT-A-5Prawdopodobieństwo katastrofy obiektu (sumaryczna niezawodność układu bezpieczeństwa i niezawodność elementów układu funkcjonalnego).
T-A-6Jakościowe wykresy zmienności zagrożenia technicznego i bezpieczeństwa technicznego.
T-A-8Szacowanie nakładów ponoszonych na podnoszenie bezpieczeństwa (koszt zapewnienia odpowiedniej jednostkowej niezawodności całkowitej wpływających na zagrożenie elementów składowych układu funkcjonalnego oraz łączne koszty układu bezpieczeństwa: koszty budowy, remontów, paliwowe).
T-A-7Obliczanie niezawodności działania obiektów technicznych.
T-A-9Kolokwium zaliczające
T-W-10Współzależność między niezawodnością a zagrożeniem technicznym.
T-W-11Nakłady ponoszone na bezpieczeństwo techniczne (sumaryczne koszty).
T-W-12Wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice.
T-W-13Tworzenie nowych rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych i technologicznych zapewniających zmniejszenie generowanego zagrożenia technicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z ukierunkowaniem na analizę zagadnień teortycznych, opracowanie scenariuszy zdarzeń, analiz wypadków; ćwiczenia obliczeniowe i projektowe uczące róznych metod pozyskania informacji, obliczeń i projektowania oraz planowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny sprawdzający wiedzę uzyskaną z zakresu przedmiotu
S-3Ocena formująca: Ocena zaliczenia zajęć praktycznych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne opracowania, projekty z uwzględnieniem zaangażowania w realizację ćwiczeń; postępy w umiejętnościach praktycznych w trakcie zadanych ćwiczeń; inne wartości wniesione przez studenta np. oryginalność, innowacyjność, konsekwencja .
S-2Ocena podsumowująca: Kolkwium pisemne z zakresu objętego programem ćwiczeń i częsci teoretycznej z wykładów objętej zajęciami praktycznymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Nie zna i nie potrafi przedstawić wpływu inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa.
3,0Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje.
4,0Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
4,5Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane.
5,0Student zna zależności między niezawodnością urządzeń i systemów a zagrożeniem i bezpieczeństwem. Rozumie wpływy inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu technicznego i tworzenie nowych rozwiązań konstrukcji i bezpiecznych technologii. Zna ekonomiczne aspekty i koszty uzyskania oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C09_U01Student potrafi określić czynniki zagrożenia i scenariusze zdarzeń, oraz przedstawić podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów krytycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-6Student powinien uzyskac kompetencję polegającą na świadomym stosowaniu zabezpieczeń technicznych właściwych dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa
C-5Student powinien potrafić określić czynniki zagrożenia i scenariusze zdarzeń, oraz dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów
Treści programoweT-A-4Modelowanie mechanizmów powstawania szkód.
T-A-5Prawdopodobieństwo katastrofy obiektu (sumaryczna niezawodność układu bezpieczeństwa i niezawodność elementów układu funkcjonalnego).
T-A-6Jakościowe wykresy zmienności zagrożenia technicznego i bezpieczeństwa technicznego.
T-A-2Identyfikacja problemów bezpieczeństwa obiektów technicznych w poszczególnych etapach istnienia.
T-A-3Rozpoznawanie przyczyn powstawania szkód. Monitorowanie poziomu bezpieczeństwa podczas eksploatacji obiektów technicznych.
T-W-7Bezpośredni i pośredni sposób generowania szkód. Mechanizm powstawania szkód powodowanych przez obiekty techniczne (nośniki negatywnego oddziaływania, logiczny mechanizm powstawania szkód).
T-W-5Jakościowe i ilościowe ujecie niezawodności technicznej i ludzkiej. Niezawodnościowa teoria bezpieczeństwa technicznego.
T-W-6Przyczyny powstawania szkód (niszczące działanie sił mechanicznych, strumieni cieplnych, prądów elektrycznych, promieniowania jądrowego oraz substancji toksycznych).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z ukierunkowaniem na analizę zagadnień teortycznych, opracowanie scenariuszy zdarzeń, analiz wypadków; ćwiczenia obliczeniowe i projektowe uczące róznych metod pozyskania informacji, obliczeń i projektowania oraz planowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny sprawdzający wiedzę uzyskaną z zakresu przedmiotu
S-3Ocena formująca: Ocena zaliczenia zajęć praktycznych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne opracowania, projekty z uwzględnieniem zaangażowania w realizację ćwiczeń; postępy w umiejętnościach praktycznych w trakcie zadanych ćwiczeń; inne wartości wniesione przez studenta np. oryginalność, innowacyjność, konsekwencja .
S-2Ocena podsumowująca: Kolkwium pisemne z zakresu objętego programem ćwiczeń i częsci teoretycznej z wykładów objętej zajęciami praktycznymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia.
3,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi opisać podstawowy, prosty i właściwego system zabezpieczenia
3,5Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi przedstawić i wyjaśnić jak jest zbudowany system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je jakościowo i potrafi przedstawić i wyjaśnić jak jest zbudowany system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu poszerzonym
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je jakościowo i potrafi przedstawić i wyjaśnić jak jest zbudowany system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi przedstawić i wyjaśnić jak jest zbudowany system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Potrafi wskazać inne metody zabezpieczenia oraz omówić je i porównać ich koszt i skuteczność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C09_U02Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w przybliżeniu koszty jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Cel przedmiotuC-6Student powinien uzyskac kompetencję polegającą na świadomym stosowaniu zabezpieczeń technicznych właściwych dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa
C-5Student powinien potrafić określić czynniki zagrożenia i scenariusze zdarzeń, oraz dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń od typowych zagrożeń dla wybranych urządzeń, obiektów technicznych, budowlanych i obszarów
Treści programoweT-A-4Modelowanie mechanizmów powstawania szkód.
T-A-5Prawdopodobieństwo katastrofy obiektu (sumaryczna niezawodność układu bezpieczeństwa i niezawodność elementów układu funkcjonalnego).
T-A-6Jakościowe wykresy zmienności zagrożenia technicznego i bezpieczeństwa technicznego.
T-A-8Szacowanie nakładów ponoszonych na podnoszenie bezpieczeństwa (koszt zapewnienia odpowiedniej jednostkowej niezawodności całkowitej wpływających na zagrożenie elementów składowych układu funkcjonalnego oraz łączne koszty układu bezpieczeństwa: koszty budowy, remontów, paliwowe).
T-A-7Obliczanie niezawodności działania obiektów technicznych.
T-A-9Kolokwium zaliczające
T-W-7Bezpośredni i pośredni sposób generowania szkód. Mechanizm powstawania szkód powodowanych przez obiekty techniczne (nośniki negatywnego oddziaływania, logiczny mechanizm powstawania szkód).
T-W-2Istota inżynierii bezpieczeństwa technicznego i cywilnego. Filozofia bezpieczeństwa obiektów technicznych.
T-W-3Klasyfikacja obiektów technicznych oraz etapów ich istnienia (etap budowy, etap eksploatacji, etap likwidacji). Stany eksploatacji (normalny i anomalny: zakłócenia, awarie i katastrofy).
T-W-4Pionowo-hierarchiczna struktura układów funkcjonalnych i bezpieczeństwa reprezentatywnych obiektów technicznych oraz wewnątrzukładowe i międzyukładowe powiązania poziome.
T-W-5Jakościowe i ilościowe ujecie niezawodności technicznej i ludzkiej. Niezawodnościowa teoria bezpieczeństwa technicznego.
T-W-6Przyczyny powstawania szkód (niszczące działanie sił mechanicznych, strumieni cieplnych, prądów elektrycznych, promieniowania jądrowego oraz substancji toksycznych).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z ukierunkowaniem na analizę zagadnień teortycznych, opracowanie scenariuszy zdarzeń, analiz wypadków; ćwiczenia obliczeniowe i projektowe uczące róznych metod pozyskania informacji, obliczeń i projektowania oraz planowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny sprawdzający wiedzę uzyskaną z zakresu przedmiotu
S-3Ocena formująca: Ocena zaliczenia zajęć praktycznych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne opracowania, projekty z uwzględnieniem zaangażowania w realizację ćwiczeń; postępy w umiejętnościach praktycznych w trakcie zadanych ćwiczeń; inne wartości wniesione przez studenta np. oryginalność, innowacyjność, konsekwencja .
S-2Ocena podsumowująca: Kolkwium pisemne z zakresu objętego programem ćwiczeń i częsci teoretycznej z wykładów objętej zajęciami praktycznymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez obiekty i urządzenia techniczne. Nie potrafi wymienić i opisać skutków jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student nie potrafi przedstawić skutków ekonomicznych takich zagrożeń oraz nie orientuje się i nie potrafi przedstawić w przybliżeniu kosztów jakie należy ponieść na zabezpieczenie określonych rodzajów obiektów lub procesów technicznych
3,0Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać podstawowe skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w przybliżeniu koszty jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych
3,5Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez różnorodne proste obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w sposób ogólny składniki kosztów jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych
4,0Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez różnorodne i złożone obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w sposób ogólny składniki kosztów jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych.
4,5Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez różnorodne i złożone obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać w pełni skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić skutki ekonomiczne takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić w sposób zadawalający składniki kosztów jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych.
5,0Student potrafi pozyskać z literatury i dostępnych źródeł informacje na temat zasad działania i rodzajów stwarzanego zagrożenia przez różnorodne i złożone obiekty i urządzenia techniczne, oraz wymienić i opisać wyczerpująco skutki jakie te zagrożenia wywołać mogą w otoczeniu. Student potrafi przedstawić analizę skutków ekonomicznych takich zagrożeń oraz orientuje się i potrafi przedstawić składniki kosztów jakie należy ponieść na zabezpieczenie takich obiektów lub procesów technicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C09_K01Student zna przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu — m.in. poprzez środki masowego przekazu — informacji i opinii dotyczących osiągnięć inżynierii bezpieczeństwa i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-6Student powinien uzyskac kompetencję polegającą na świadomym stosowaniu zabezpieczeń technicznych właściwych dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa
Treści programoweT-A-1Przedstawienie programu ćwiczeń i zasad uczestnictwa oraz zaliczenia formy zajęć
T-A-4Modelowanie mechanizmów powstawania szkód.
T-A-5Prawdopodobieństwo katastrofy obiektu (sumaryczna niezawodność układu bezpieczeństwa i niezawodność elementów układu funkcjonalnego).
T-A-6Jakościowe wykresy zmienności zagrożenia technicznego i bezpieczeństwa technicznego.
T-A-8Szacowanie nakładów ponoszonych na podnoszenie bezpieczeństwa (koszt zapewnienia odpowiedniej jednostkowej niezawodności całkowitej wpływających na zagrożenie elementów składowych układu funkcjonalnego oraz łączne koszty układu bezpieczeństwa: koszty budowy, remontów, paliwowe).
T-A-7Obliczanie niezawodności działania obiektów technicznych.
T-A-2Identyfikacja problemów bezpieczeństwa obiektów technicznych w poszczególnych etapach istnienia.
T-A-3Rozpoznawanie przyczyn powstawania szkód. Monitorowanie poziomu bezpieczeństwa podczas eksploatacji obiektów technicznych.
T-A-9Kolokwium zaliczające
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z ukierunkowaniem na analizę zagadnień teortycznych, opracowanie scenariuszy zdarzeń, analiz wypadków; ćwiczenia obliczeniowe i projektowe uczące róznych metod pozyskania informacji, obliczeń i projektowania oraz planowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny sprawdzający wiedzę uzyskaną z zakresu przedmiotu
S-3Ocena formująca: Ocena zaliczenia zajęć praktycznych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne opracowania, projekty z uwzględnieniem zaangażowania w realizację ćwiczeń; postępy w umiejętnościach praktycznych w trakcie zadanych ćwiczeń; inne wartości wniesione przez studenta np. oryginalność, innowacyjność, konsekwencja .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przeznaczenia i nie uświadamia sobie potrzeby stosowania zabezpieczenia technicznego właściwego dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, a także nie informuje otoczenia społecznego o roli takich zabezpieczeń lub nie dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
3,0Student zna w podstawowym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz sporadycznie informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także czasami dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
3,5Student zna w podstawowym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz zazwyczaj informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także zdarza się że dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
4,0Student zna w pełnym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
4,5Student zna wszechstronnie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz z własnej inicjatywy informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
5,0Student zna wszechstronnie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz inicjuje działania innych w tym celu oraz sam informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.