Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego

Sylabus przedmiotu Inżynieria powypadkowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria powypadkowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotów kierunku studiów: Skutki zagrożeń;Inżynieria bezpieczeństwa technicznego; Techniczne systemy zabezpieczeń;

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz organizacji działań i metod prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
C-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów umiejętności prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umiejętności - w zakresie podstawowym - organizacji działań i prowadzenia działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
C-3Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków, działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami, oraz zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z programem i celami formy zajęć, literaturą i zasadami zaliczenia.1
T-L-2Sporządzenie protokołu oględzin miejsca zdarzenia, protokołu zebrania dowodów, protokołu z opisem miejsca zdarzenia.2
T-L-3Analiza przebiegu wypadku na podstawie opisu lub raportu powypadkowego. Przykładowe wypadki i ustalenie instytucji - organu właściwego dla ustalenia przyczyny oraz ustalenie procedury postępowania.2
T-L-4Ocena przydatności wybranych metod i modeli badania wypadków.1
T-L-5Analiza przyczyn wypadku przy użyciu metody drzewa błędów na podstawie opisu okoliczności zdarzenia.2
T-L-6Opracowanie scenariuszy zdarzeń na podstawie danych cząstkowych dokumentacji powypadkowej.2
T-L-7Przygotowanie dokumentacji powypadkowej.2
T-L-8Analiza dokumentacji powypadkowej i procesowej.1
T-L-9Prezentacji opracowanych protokołów i sprawozdań; ocena pracy studentów; zaliczenie formy zajęć.2
15
wykłady
T-W-1Przekazanie studentom informacji o programie przedmiotu, literaturze i zasadach zaliczenia1
T-W-2Organa i instytucje powołane do badania i ustalania przyczyn wypadków oraz ich kompetencje. Procedury postępowania w sprawach dotyczących ustalenia przyczyny wypadku - rola urzędów, instytucji i poszkodowanych oraz podejrzanych sprawców.1
T-W-3Mechanika ruchu pojazdu, samolotu, statku w warunkach granicznych; mechanika zderzeń. Wpływ budowy dróg, torów wodnych, wyznaczenia korytarzy lotniczych, budowy lotnisk, budowy portów i inżynierii ruchu na zachowanie się pojazdu w warunkach krytycznych.1
T-W-4Czynnik ludzki i ocena roli i zachowania człowieka przed, w czasie i po wypadku.1
T-W-5Metodyka rekonstrukcji wypadków drogowych. Zastosowanie fotogrametrii w rekonstrukcji obiektów technicznych po wypadku. Elementy powypadkowej diagnostyki pojazdów.1
T-W-6Komputerowe wspomaganie rekonstrukcji wypadku.1
T-W-7Wybrane zagadnienia ekspertyzy metalograficznej.1
T-W-8Metodyka opiniowania.1
T-W-9Odpowiedzialność prawna w wypadkach transportowych i pożarach.1
T-W-10Postępowanie procesowe. Medyczno sądowa problematyka wypadków drogowych i pożarów.1
T-W-11Dochodzenia i badania przyczyn pożarów i wybuchów. Zbieranie i zabezpieczenie dowodów i śladów dla ustalenia przyczyn i sposobu przebiegu zdarzeń.2
T-W-12Badania zabezpieczonych dowodów, badania materiałów, tworzenie modeli pożaru i symulacje komputerowe dla ustalenia przyczyny i przebiegu pożaru.2
T-W-13Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury i przepisów.3
A-L-3Studiowanie opisów i protokołów powypadkowych; opracowanie scenariuszy przebiegu wypadków3
A-L-4Opracowanie protokołu oględzin lub protokołu opisu miejsca zdarzenia3
A-L-5Przygotowanie sprawozdania i przygotowanie do zaliczenia formy zajęć.1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury, norm, przepisów.3
A-W-3Studiowanie i analiza opisów wypadków drogowych, morskich, lotniczych i pożarów.5
A-W-4Powtórzenie materiału i przygotowanie do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w celu przekazania elementow wiedzy z przedmiotu
M-2Metoda przypadków dla omówienia metod postępowania na przykładach rzeczywistych wypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe dla przyswojenia praktycznych sposobów postępowania w dochodzeniach i badaniach wypadków i zdarzeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wiedzę studenta na podstawie wyniku zaliczenia pisemnego i ustnego
S-2Ocena formująca: Ocena postępów i wyników pracy studenta nad zadanymi projektami i sprawozdaniami lub raportami.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
IB_1A_W23, IB_1A_W14, IB_1A_W16C-1T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-2, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz powinien umieć - w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U01, IB_1A_U13C-2T-L-1, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-W-9, T-W-2, T-W-10M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C20-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać kompetencje polegające na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencje do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencje do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
IB_1A_K04, IB_1A_K07, IB_1A_K08C-3T-L-1, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
2,0Student nie potrafi wymienić instytucji i opisać struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz nie orientuje się w organizacji działań i nie potrafi wymienić i opisać metod prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz ogólnie orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać niektóre metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy.
3,5Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz powinien umieć - w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
2,0Student nie umie dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz nie umie – nawet w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,0Student umie dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie lecz w sposób niezdecydowany – w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,5Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
4,0Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
4,5Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Umie wskazać zalety i wady zastosowanych metod oraz potrafi przedstawić analizę błędów i ich przyczyn.
5,0Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków, umie określić kompetencje tych struktur, umie szybko określić adresy, kontakty w celu nawiązania komunikacji z tymi organami, oraz umie – samodzielnie i w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Umie wskazać zalety i wady zastosowanych metod oraz potrafi przedstawić analizę błędów i ich przyczyn.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C20-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać kompetencje polegające na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencje do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencje do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
2,0Student nie wykazuje jednej z wymienionych kompetencji: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,0Student wykazuje jedną z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a pozostałe co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,5Student wykazuje dwie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a jedną co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,5Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
5,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości. Wyraża opinie w swym środowisku zachęcając innych do stosowania takich zasad w działalności zawodowej.

Literatura podstawowa

  1. Borowski, Paweł; Pawłowski, Franciszek, Pożary. Przyczyny, przebieg, dochodzenia, Arkady, Warszawa, 1981, ISBN 83-213-3031-2
  2. Klukowski Ryszard [red.], Medycyna wypadków w transporcie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005, ISBN 83-200-3108-7
  3. Pihowicz W., Wybrane zagadnienia inżynierii bezpieczeństwa technicznego - procedura wykrywania miejsc niebezpiecznych w podzespołach krytycznych obiektów technicznych., Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
  4. Wicher, Jerzy, Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności WKiŁ, Warszawa, 2004, ISBN 83-206-1536-4
  5. Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4

Literatura dodatkowa

  1. FEMA, Opisy, zdjęcia i filmy video oraz materiały dotyczące wypadków i akcji ratunkowych na terenie USA, Fderal Emergency Disaster Agency, Washington D.C., 2011, http://www.fema.gov/hazard/index.shtm
  2. Ficoń, K., Inżynieria zarządzania kryzysowego, BEL Studio, Warszawa, 2007
  3. Galpin, J R; Davies, M E, Failures of Low Pressure Fuel Systems on Ship's Diesel Engines, MSA, Southampton, 1997
  4. Grzywaczewski, Zbigniew; Plewa, Henryk; Popielawski, Tadeusz; Załęcki, Stanisław, Walka z pożarami na statkach, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 2011, Wyd. III zmienione, ISBN 83-215-2857
  5. ICAO, 2011 State of Global Aviation Safety, International Civil Aviation Organization, Montreal, 2011, www.icao.int
  6. IMO, Międzynarodowy kodeks zarządzania bepieczną eksploatacją statków i zapobiegania zanieczyszczaniu (Kodeks ISM) z poprawkami, IMO - PRS (tłumaczenie), Londyn - Gdańsk, 2001, PRS/HW, 07/2001
  7. Kaczmarek Maria, Koźmiński Leszek, Zakres badań kryminalistycznych. Przykladowe pytania do biegłych, Szkoła Policji w Pile, Zakład Taktyki i Techniki Kryminalistycznej, Piła, 2008, http://pila.szkolapolicji.gov.pl/joomla/images/stories/Biblioteka/Ebiblioteka/PDF/008_kaczmarek_zakres.pdf
  8. Krystek, Ryszard [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. III tom. Koncepcja zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011, Tom III, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1781-8
  9. Kwiatkowski, Antoni; Rydzek, Tadeusz; Szulc, Czesław; Wolanin, Jerzy; Zdanowski, Mirosław, Matematyczno-Komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989, WKP WOP-I/102
  10. Leszczyński, Ryszard, Ginące frachtowce, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2007, Tom I, ISBN 978-83-60584-08-8 ISSN 1230-7092
  11. Leszczyński, Ryszard, Ginące frachtowce, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009, Tom II, ISBN 978-83-60584-18-7 ISSN 1230-7092
  12. Lipczyński, A, Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Difin, Bydgoszcz, 2007
  13. Pihowicz, Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, Wydawnictwa Naukowo Techniczne WNT, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-204-3420-0
  14. PKP, R-3. Instrukcja o postępowaniu w sprawach wypadków i wydarzeń kolejowych, Polskie koleje Państwowe, Dyrekcja Generalna PKP, Warszawa, 1997
  15. PKP, R-3 Instrukcja o postępowaniu w sprawach wypadków i wydarzeń kolejowych. R. 4. Dochodzenie w sprawie wypadków kolejowych, Polskie Koleje Państwowe, Dyrekcja Generalna PKP, 1997, http://kolej.krb.com.pl/r3/rozdz4.html
  16. Raporty powypadkowe zdarzeń: pożarów, katastrof budowlanych, wypadków drogowych, zatonięć statków, Opisy wypadków i katastrof technicznych i naturalnych, Różne źródła; strony www, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z programem i celami formy zajęć, literaturą i zasadami zaliczenia.1
T-L-2Sporządzenie protokołu oględzin miejsca zdarzenia, protokołu zebrania dowodów, protokołu z opisem miejsca zdarzenia.2
T-L-3Analiza przebiegu wypadku na podstawie opisu lub raportu powypadkowego. Przykładowe wypadki i ustalenie instytucji - organu właściwego dla ustalenia przyczyny oraz ustalenie procedury postępowania.2
T-L-4Ocena przydatności wybranych metod i modeli badania wypadków.1
T-L-5Analiza przyczyn wypadku przy użyciu metody drzewa błędów na podstawie opisu okoliczności zdarzenia.2
T-L-6Opracowanie scenariuszy zdarzeń na podstawie danych cząstkowych dokumentacji powypadkowej.2
T-L-7Przygotowanie dokumentacji powypadkowej.2
T-L-8Analiza dokumentacji powypadkowej i procesowej.1
T-L-9Prezentacji opracowanych protokołów i sprawozdań; ocena pracy studentów; zaliczenie formy zajęć.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przekazanie studentom informacji o programie przedmiotu, literaturze i zasadach zaliczenia1
T-W-2Organa i instytucje powołane do badania i ustalania przyczyn wypadków oraz ich kompetencje. Procedury postępowania w sprawach dotyczących ustalenia przyczyny wypadku - rola urzędów, instytucji i poszkodowanych oraz podejrzanych sprawców.1
T-W-3Mechanika ruchu pojazdu, samolotu, statku w warunkach granicznych; mechanika zderzeń. Wpływ budowy dróg, torów wodnych, wyznaczenia korytarzy lotniczych, budowy lotnisk, budowy portów i inżynierii ruchu na zachowanie się pojazdu w warunkach krytycznych.1
T-W-4Czynnik ludzki i ocena roli i zachowania człowieka przed, w czasie i po wypadku.1
T-W-5Metodyka rekonstrukcji wypadków drogowych. Zastosowanie fotogrametrii w rekonstrukcji obiektów technicznych po wypadku. Elementy powypadkowej diagnostyki pojazdów.1
T-W-6Komputerowe wspomaganie rekonstrukcji wypadku.1
T-W-7Wybrane zagadnienia ekspertyzy metalograficznej.1
T-W-8Metodyka opiniowania.1
T-W-9Odpowiedzialność prawna w wypadkach transportowych i pożarach.1
T-W-10Postępowanie procesowe. Medyczno sądowa problematyka wypadków drogowych i pożarów.1
T-W-11Dochodzenia i badania przyczyn pożarów i wybuchów. Zbieranie i zabezpieczenie dowodów i śladów dla ustalenia przyczyn i sposobu przebiegu zdarzeń.2
T-W-12Badania zabezpieczonych dowodów, badania materiałów, tworzenie modeli pożaru i symulacje komputerowe dla ustalenia przyczyny i przebiegu pożaru.2
T-W-13Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury i przepisów.3
A-L-3Studiowanie opisów i protokołów powypadkowych; opracowanie scenariuszy przebiegu wypadków3
A-L-4Opracowanie protokołu oględzin lub protokołu opisu miejsca zdarzenia3
A-L-5Przygotowanie sprawozdania i przygotowanie do zaliczenia formy zajęć.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury, norm, przepisów.3
A-W-3Studiowanie i analiza opisów wypadków drogowych, morskich, lotniczych i pożarów.5
A-W-4Powtórzenie materiału i przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C20-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W23zna rodzaje komunikacji społecznej, zasady przygotowania skutecznej komunikacji antykryzysowej, zna narzędzia i środki właściwe dla procesu komunikowania
IB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz organizacji działań i metod prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
Treści programoweT-W-8Metodyka opiniowania.
T-W-6Komputerowe wspomaganie rekonstrukcji wypadku.
T-W-1Przekazanie studentom informacji o programie przedmiotu, literaturze i zasadach zaliczenia
T-W-4Czynnik ludzki i ocena roli i zachowania człowieka przed, w czasie i po wypadku.
T-W-5Metodyka rekonstrukcji wypadków drogowych. Zastosowanie fotogrametrii w rekonstrukcji obiektów technicznych po wypadku. Elementy powypadkowej diagnostyki pojazdów.
T-W-7Wybrane zagadnienia ekspertyzy metalograficznej.
T-W-9Odpowiedzialność prawna w wypadkach transportowych i pożarach.
T-W-11Dochodzenia i badania przyczyn pożarów i wybuchów. Zbieranie i zabezpieczenie dowodów i śladów dla ustalenia przyczyn i sposobu przebiegu zdarzeń.
T-W-12Badania zabezpieczonych dowodów, badania materiałów, tworzenie modeli pożaru i symulacje komputerowe dla ustalenia przyczyny i przebiegu pożaru.
T-W-13Zaliczenie wykładów
T-W-3Mechanika ruchu pojazdu, samolotu, statku w warunkach granicznych; mechanika zderzeń. Wpływ budowy dróg, torów wodnych, wyznaczenia korytarzy lotniczych, budowy lotnisk, budowy portów i inżynierii ruchu na zachowanie się pojazdu w warunkach krytycznych.
T-W-2Organa i instytucje powołane do badania i ustalania przyczyn wypadków oraz ich kompetencje. Procedury postępowania w sprawach dotyczących ustalenia przyczyny wypadku - rola urzędów, instytucji i poszkodowanych oraz podejrzanych sprawców.
T-W-10Postępowanie procesowe. Medyczno sądowa problematyka wypadków drogowych i pożarów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w celu przekazania elementow wiedzy z przedmiotu
M-2Metoda przypadków dla omówienia metod postępowania na przykładach rzeczywistych wypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wiedzę studenta na podstawie wyniku zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić instytucji i opisać struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz nie orientuje się w organizacji działań i nie potrafi wymienić i opisać metod prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz ogólnie orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać niektóre metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy.
3,5Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C20-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz powinien umieć - w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów umiejętności prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umiejętności - w zakresie podstawowym - organizacji działań i prowadzenia działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z programem i celami formy zajęć, literaturą i zasadami zaliczenia.
T-L-4Ocena przydatności wybranych metod i modeli badania wypadków.
T-L-8Analiza dokumentacji powypadkowej i procesowej.
T-L-3Analiza przebiegu wypadku na podstawie opisu lub raportu powypadkowego. Przykładowe wypadki i ustalenie instytucji - organu właściwego dla ustalenia przyczyny oraz ustalenie procedury postępowania.
T-L-2Sporządzenie protokołu oględzin miejsca zdarzenia, protokołu zebrania dowodów, protokołu z opisem miejsca zdarzenia.
T-L-6Opracowanie scenariuszy zdarzeń na podstawie danych cząstkowych dokumentacji powypadkowej.
T-L-5Analiza przyczyn wypadku przy użyciu metody drzewa błędów na podstawie opisu okoliczności zdarzenia.
T-L-7Przygotowanie dokumentacji powypadkowej.
T-L-9Prezentacji opracowanych protokołów i sprawozdań; ocena pracy studentów; zaliczenie formy zajęć.
T-W-9Odpowiedzialność prawna w wypadkach transportowych i pożarach.
T-W-2Organa i instytucje powołane do badania i ustalania przyczyn wypadków oraz ich kompetencje. Procedury postępowania w sprawach dotyczących ustalenia przyczyny wypadku - rola urzędów, instytucji i poszkodowanych oraz podejrzanych sprawców.
T-W-10Postępowanie procesowe. Medyczno sądowa problematyka wypadków drogowych i pożarów.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków dla omówienia metod postępowania na przykładach rzeczywistych wypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe dla przyswojenia praktycznych sposobów postępowania w dochodzeniach i badaniach wypadków i zdarzeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena postępów i wyników pracy studenta nad zadanymi projektami i sprawozdaniami lub raportami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz nie umie – nawet w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,0Student umie dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie lecz w sposób niezdecydowany – w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,5Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
4,0Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
4,5Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Umie wskazać zalety i wady zastosowanych metod oraz potrafi przedstawić analizę błędów i ich przyczyn.
5,0Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków, umie określić kompetencje tych struktur, umie szybko określić adresy, kontakty w celu nawiązania komunikacji z tymi organami, oraz umie – samodzielnie i w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Umie wskazać zalety i wady zastosowanych metod oraz potrafi przedstawić analizę błędów i ich przyczyn.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C20-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać kompetencje polegające na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencje do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencje do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków, działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami, oraz zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z programem i celami formy zajęć, literaturą i zasadami zaliczenia.
T-L-4Ocena przydatności wybranych metod i modeli badania wypadków.
T-L-8Analiza dokumentacji powypadkowej i procesowej.
T-L-3Analiza przebiegu wypadku na podstawie opisu lub raportu powypadkowego. Przykładowe wypadki i ustalenie instytucji - organu właściwego dla ustalenia przyczyny oraz ustalenie procedury postępowania.
T-L-2Sporządzenie protokołu oględzin miejsca zdarzenia, protokołu zebrania dowodów, protokołu z opisem miejsca zdarzenia.
T-L-6Opracowanie scenariuszy zdarzeń na podstawie danych cząstkowych dokumentacji powypadkowej.
T-L-5Analiza przyczyn wypadku przy użyciu metody drzewa błędów na podstawie opisu okoliczności zdarzenia.
T-L-7Przygotowanie dokumentacji powypadkowej.
T-L-9Prezentacji opracowanych protokołów i sprawozdań; ocena pracy studentów; zaliczenie formy zajęć.
T-W-8Metodyka opiniowania.
T-W-6Komputerowe wspomaganie rekonstrukcji wypadku.
T-W-4Czynnik ludzki i ocena roli i zachowania człowieka przed, w czasie i po wypadku.
T-W-5Metodyka rekonstrukcji wypadków drogowych. Zastosowanie fotogrametrii w rekonstrukcji obiektów technicznych po wypadku. Elementy powypadkowej diagnostyki pojazdów.
T-W-7Wybrane zagadnienia ekspertyzy metalograficznej.
T-W-9Odpowiedzialność prawna w wypadkach transportowych i pożarach.
T-W-11Dochodzenia i badania przyczyn pożarów i wybuchów. Zbieranie i zabezpieczenie dowodów i śladów dla ustalenia przyczyn i sposobu przebiegu zdarzeń.
T-W-12Badania zabezpieczonych dowodów, badania materiałów, tworzenie modeli pożaru i symulacje komputerowe dla ustalenia przyczyny i przebiegu pożaru.
T-W-13Zaliczenie wykładów
T-W-10Postępowanie procesowe. Medyczno sądowa problematyka wypadków drogowych i pożarów.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków dla omówienia metod postępowania na przykładach rzeczywistych wypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe dla przyswojenia praktycznych sposobów postępowania w dochodzeniach i badaniach wypadków i zdarzeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena postępów i wyników pracy studenta nad zadanymi projektami i sprawozdaniami lub raportami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje jednej z wymienionych kompetencji: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,0Student wykazuje jedną z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a pozostałe co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,5Student wykazuje dwie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a jedną co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,5Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
5,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości. Wyraża opinie w swym środowisku zachęcając innych do stosowania takich zasad w działalności zawodowej.