Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo procesów technologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo procesów technologicznych
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikroekonomia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z pojęciami bezpieczeństwa pracy oraz bezpieczeństwa ekonomicznego i ekologicznego procesu.
C-2Zapoznanie z rodzajami zagrożeń związanymi z różnymi technologiami.
C-3Wykształcenie umiejętności projektowania procesu technologicznego z uwzględnieniem kryterium bezpieczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad opracowania projektu. Podział na zespoły projektowe. Przydzielenie zadań.2
T-P-2Identyfikacja potencjału technologicznego i analiza zagrożeń występujących w wybranym przedsiębiorstwie przemysłowym.8
T-P-3Projekt technologii produkcji zadanego wyrobu z uwzględnieniem założonych priorytetów bezpieczeństwa.12
T-P-4Prezentacja projektów przez zespoły. Dyskusja uzyskanych wyników.6
T-P-5Ocena projektów - zaliczenie przedmiotu.2
30
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe z zakresu procesów technologicznych. Główne koncepcje teoretyczne i modele. Proces technologiczny jako system względnie odizolowany. Hierarchiczna struktura procesu technologicznego.4
T-W-2Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością.2
T-W-3Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.6
T-W-4Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.6
T-W-5Technologie obróbcze i montażowe. Charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji, klasyfikacja ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.10
T-W-6Zaliczenie pisemne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach - wykonywanie projektu.22
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach - prezentacja projektu, dyskusja wyników.8
A-P-3Badania poligonowe w wybranym przedsiębiorstwie - pozyskiwanie danych do projektu.16
A-P-4Przygotowanie prezentacji wyników projektu.4
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe - wykonany projekt i jego prezentacja.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-03_W01
Student potrafi scharakteryzować zagrożenia bezpiecznego funkcjonowania systemu produkcyjnego oraz metody ich minimalizacji.
IB_1A_W14, IB_1A_W16, IB_1A_W21C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-03_U01
Student potrafi zidentyfikować zagrożenia występujące w procesie produkcyjnym i dobrać właściwe środki ochrony.
IB_1A_U05, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U01, IB_1A_U18, IB_1A_U19C-3T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-03_K01
Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
IB_1A_K04, IB_1A_K07, IB_1A_K08C-3, C-2, C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-03_W01
Student potrafi scharakteryzować zagrożenia bezpiecznego funkcjonowania systemu produkcyjnego oraz metody ich minimalizacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-03_U01
Student potrafi zidentyfikować zagrożenia występujące w procesie produkcyjnym i dobrać właściwe środki ochrony.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-03_K01
Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarzązaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  2. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  3. Karczewski J. T., System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., 2000
  4. Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego, WNT, 2009
  5. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, 2012

Literatura dodatkowa

  1. CIOP-PIB, Informacje nt. badań prowadzonych w CIOP-PIB, http://www.ciop.pl/425.html, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad opracowania projektu. Podział na zespoły projektowe. Przydzielenie zadań.2
T-P-2Identyfikacja potencjału technologicznego i analiza zagrożeń występujących w wybranym przedsiębiorstwie przemysłowym.8
T-P-3Projekt technologii produkcji zadanego wyrobu z uwzględnieniem założonych priorytetów bezpieczeństwa.12
T-P-4Prezentacja projektów przez zespoły. Dyskusja uzyskanych wyników.6
T-P-5Ocena projektów - zaliczenie przedmiotu.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe z zakresu procesów technologicznych. Główne koncepcje teoretyczne i modele. Proces technologiczny jako system względnie odizolowany. Hierarchiczna struktura procesu technologicznego.4
T-W-2Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością.2
T-W-3Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.6
T-W-4Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.6
T-W-5Technologie obróbcze i montażowe. Charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji, klasyfikacja ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.10
T-W-6Zaliczenie pisemne.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach - wykonywanie projektu.22
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach - prezentacja projektu, dyskusja wyników.8
A-P-3Badania poligonowe w wybranym przedsiębiorstwie - pozyskiwanie danych do projektu.16
A-P-4Przygotowanie prezentacji wyników projektu.4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-03_W01Student potrafi scharakteryzować zagrożenia bezpiecznego funkcjonowania systemu produkcyjnego oraz metody ich minimalizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z rodzajami zagrożeń związanymi z różnymi technologiami.
C-1Zapoznanie z pojęciami bezpieczeństwa pracy oraz bezpieczeństwa ekonomicznego i ekologicznego procesu.
Treści programoweT-W-5Technologie obróbcze i montażowe. Charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji, klasyfikacja ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.
T-W-1Pojęcia podstawowe z zakresu procesów technologicznych. Główne koncepcje teoretyczne i modele. Proces technologiczny jako system względnie odizolowany. Hierarchiczna struktura procesu technologicznego.
T-W-4Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.
T-W-3Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-03_U01Student potrafi zidentyfikować zagrożenia występujące w procesie produkcyjnym i dobrać właściwe środki ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
IB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności projektowania procesu technologicznego z uwzględnieniem kryterium bezpieczeństwa.
Treści programoweT-P-2Identyfikacja potencjału technologicznego i analiza zagrożeń występujących w wybranym przedsiębiorstwie przemysłowym.
T-P-3Projekt technologii produkcji zadanego wyrobu z uwzględnieniem założonych priorytetów bezpieczeństwa.
T-P-4Prezentacja projektów przez zespoły. Dyskusja uzyskanych wyników.
T-P-1Omówienie zasad opracowania projektu. Podział na zespoły projektowe. Przydzielenie zadań.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe - wykonany projekt i jego prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-03_K01Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności projektowania procesu technologicznego z uwzględnieniem kryterium bezpieczeństwa.
C-2Zapoznanie z rodzajami zagrożeń związanymi z różnymi technologiami.
C-1Zapoznanie z pojęciami bezpieczeństwa pracy oraz bezpieczeństwa ekonomicznego i ekologicznego procesu.
Treści programoweT-P-2Identyfikacja potencjału technologicznego i analiza zagrożeń występujących w wybranym przedsiębiorstwie przemysłowym.
T-P-3Projekt technologii produkcji zadanego wyrobu z uwzględnieniem założonych priorytetów bezpieczeństwa.
T-P-4Prezentacja projektów przez zespoły. Dyskusja uzyskanych wyników.
T-W-5Technologie obróbcze i montażowe. Charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji, klasyfikacja ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.
T-W-1Pojęcia podstawowe z zakresu procesów technologicznych. Główne koncepcje teoretyczne i modele. Proces technologiczny jako system względnie odizolowany. Hierarchiczna struktura procesu technologicznego.
T-W-4Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.
T-W-3Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe - wykonany projekt i jego prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.