Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>, Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.1
T-W-5Platformy usługowe w internecie1
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci1
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.4
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A02_W01
ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji; posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
IB_1A_W24C-4T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A02_U01
potrafi obsługiwać narzędzia do grafiki menedżerskiej i prezentacyjnej
IB_1A_U05C-1T-W-3, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1
IB_1A_A02_U02
potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym oraz edytorem tekstu
IB_1A_U08C-1T-W-3, T-L-4, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A02_K01
rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci
IB_1A_K04C-4T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1
IB_1A_A02_K02
posiada umiejętność przygotowania i opublikowania informacji w postaci dokumentu, prezentacji oraz w internecie
IB_1A_K06C-2, C-3, C-1, C-4T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_A02_W01
ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji; posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
2,0Student nie ma wiedzy na temat zagrożeń w sieci.
3,0Student posiada wiedzę na temat zagrzożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować oprogramowanie antywirusowe, jednak popełnia błędy podczas konfiguracji.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wiedzę na temat zagrzożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować i poprawnie skonfigurować oprogramowanie antywirusowe. Popełnia błędy przy konfiguracji przeglądarki internetowej oraz klienta poczty.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wiedzę na temat zagrzożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować i poprawnie skonfigurować oprogramowanie antywirusowe. Student posiada wiedzę na temat konfiguracji przeglądarki internetowej, klients poczty.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_A02_U01
potrafi obsługiwać narzędzia do grafiki menedżerskiej i prezentacyjnej
2,0Student nie potrafi utworzć prostej prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi utworzć prostą prezentację multimedialną jednak nie potrafi formatować stron, edytować efektów zmiany slajdów, osadzać obiektów, itp
3,5Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi utworzć prezentację multimedialną, formatować strony, edytować efekty zmian slajdów, osadzać obiekty, itp.
4,5Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
5,0Student potrafi utworzć zawansowaną prezentację multimedialną, oraz w sposób zawansowany formatować strony, edytować efekty zmiany slajdów, osadzać obiektów, itp.
IB_1A_A02_U02
potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym oraz edytorem tekstu
2,0Student nie potrafi utworzyć prostego dokumentu w edytorze tekstu i arkuszu kalkulacyjnym
3,0Student potrafi utworzyć prosty dokument w edytorze tekstu oraz arkuszu kalkulacyjnym
3,5Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi tworzyć zawansowane dokumenty w edytorze tekstu oraz arkuszu kalkulacyjnym
4,5Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi tworzyć bardzo zawansowane dokumenty w edytorze tekstu oraz arkuszu kalkulacyjnym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_A02_K01
rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci
2,0Student nie rozróżnia podstawowych metod licencjonowania oraz nie jest w stanie określić zagrożeń z sieci.
3,0Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania, ale nie w pełni rozumie. Student jest w stanie określić podstawowe zagrożenia z sieci.
3,5Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania wraz zpełnym zrozumieniem. Student jest w stanie określić zagrożenia z sieci, popełnia błędy przy konfiguracji ochrony komputera.
4,5Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania wraz zpełnym zrozumieniem. Student jest w stanie określić zagrożenia z sieci, poprawnie konfiguruje ochronę komputera.
IB_1A_A02_K02
posiada umiejętność przygotowania i opublikowania informacji w postaci dokumentu, prezentacji oraz w internecie
2,0Student nie potrafi przygotować i opublikować informacji.
3,0Student potrafi przygotować informację ale nie jest w stanie skutecznie jej opublikować.
3,5Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi przygotować informację, jest w stanie skutecznie ją opublikować ale nie jest w stanie dotrzeć wszystkich odbiorców.
4,5Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi przygotować informację, jest w stanie skutecznie ją opublikować docierając do bardzo szerokiej rzeszy odbiorców.

Literatura podstawowa

  1. Litwin L., ECDL. Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych. Przewodnik., HELION, Warszawa, 2009
  2. Willett E. C., Cummings S., ABC Access 2002/XP PL, HELION, Warszawa, 2002
  3. Tadeusiewicz R., Choraś R. S., Rudowski R., Leksykon e-nauczania, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.1
T-W-5Platformy usługowe w internecie1
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci1
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.4
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A02_W01ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji; posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W24ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji
Cel przedmiotuC-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-5Platformy usługowe w internecie
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat zagrożeń w sieci.
3,0Student posiada wiedzę na temat zagrzożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować oprogramowanie antywirusowe, jednak popełnia błędy podczas konfiguracji.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wiedzę na temat zagrzożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować i poprawnie skonfigurować oprogramowanie antywirusowe. Popełnia błędy przy konfiguracji przeglądarki internetowej oraz klienta poczty.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wiedzę na temat zagrzożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować i poprawnie skonfigurować oprogramowanie antywirusowe. Student posiada wiedzę na temat konfiguracji przeglądarki internetowej, klients poczty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A02_U01potrafi obsługiwać narzędzia do grafiki menedżerskiej i prezentacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
Treści programoweT-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi utworzć prostej prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi utworzć prostą prezentację multimedialną jednak nie potrafi formatować stron, edytować efektów zmiany slajdów, osadzać obiektów, itp
3,5Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi utworzć prezentację multimedialną, formatować strony, edytować efekty zmian slajdów, osadzać obiekty, itp.
4,5Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
5,0Student potrafi utworzć zawansowaną prezentację multimedialną, oraz w sposób zawansowany formatować strony, edytować efekty zmiany slajdów, osadzać obiektów, itp.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A02_U02potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym oraz edytorem tekstu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
Treści programoweT-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-L-3Przetwarzanie tekstu
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi utworzyć prostego dokumentu w edytorze tekstu i arkuszu kalkulacyjnym
3,0Student potrafi utworzyć prosty dokument w edytorze tekstu oraz arkuszu kalkulacyjnym
3,5Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi tworzyć zawansowane dokumenty w edytorze tekstu oraz arkuszu kalkulacyjnym
4,5Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi tworzyć bardzo zawansowane dokumenty w edytorze tekstu oraz arkuszu kalkulacyjnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A02_K01rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-5Platformy usługowe w internecie
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia podstawowych metod licencjonowania oraz nie jest w stanie określić zagrożeń z sieci.
3,0Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania, ale nie w pełni rozumie. Student jest w stanie określić podstawowe zagrożenia z sieci.
3,5Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania wraz zpełnym zrozumieniem. Student jest w stanie określić zagrożenia z sieci, popełnia błędy przy konfiguracji ochrony komputera.
4,5Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania wraz zpełnym zrozumieniem. Student jest w stanie określić zagrożenia z sieci, poprawnie konfiguruje ochronę komputera.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A02_K02posiada umiejętność przygotowania i opublikowania informacji w postaci dokumentu, prezentacji oraz w internecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu — m.in. poprzez środki masowego przekazu — informacji i opinii dotyczących osiągnięć inżynierii bezpieczeństwa i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
T-L-5Bazy danych
T-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować i opublikować informacji.
3,0Student potrafi przygotować informację ale nie jest w stanie skutecznie jej opublikować.
3,5Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi przygotować informację, jest w stanie skutecznie ją opublikować ale nie jest w stanie dotrzeć wszystkich odbiorców.
4,5Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi przygotować informację, jest w stanie skutecznie ją opublikować docierając do bardzo szerokiej rzeszy odbiorców.