Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Maszyny przepływowe i wyporowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny przepływowe i wyporowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,34zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,40,33zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,60,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn, m.in. budowa i zastosowanie elementów maszyn i zespołów napędowych.
W-2Wiadomości z podstawy termodynamiki, m.in. przemiany gazów i obiegi cieplne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami, budową i zasadą działania maszyn przepływowych i wyporowych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji maszyn przepływowych i wyporowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania podstawowych obliczeń i doboru pomp, sprężarek i wentylatorów.
C-4Ukształtowanie umiejętności właściwej eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów.
C-5Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy pomp, sprężarek i wentylatorów oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie parametrów pracy pomp.3
T-A-2Obliczanie parametrów pracy sprężarek.3
T-A-3Obliczenia termodynamiczne sprężarki tłokowej. Dobór wymiarów głównych spręzarki tłokowej.5
T-A-4Dobór pomp, sprężarek i wentylatorów.2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15
laboratoria
T-L-1Budowa konstrukcyjna i eksploatacja pomp. Demontaż i montaż pomp.2
T-L-2Badanie współpracy pomp z instalacją rurociągów. Układy pompowe.3
T-L-3Budowa konstrukcyjna i eksploatacja sprężarek.2
T-L-4Badania sprężarki tłokowej powietrza rozruchowego. Instalacja sprężonego powietrza.3
T-L-5Badanie charakterystyki wentylatora.2
T-L-6Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.3
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i zasada działania maszyn wyporowych i przepływowych.2
T-W-2Pompy i układy pompowe. Klasyfikacja pomp.2
T-W-3Pompy wyporowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.3
T-W-4Pompy wirowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.3
T-W-5Regulacja wydajności pomp. Współpraca pomp. Zasady doboru pomp.4
T-W-6Eksploatacja pomp.1
T-W-7Sprężanie gazów. Klasyfikacja sprężarek.2
T-W-8Sprężarki wyporowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.3
T-W-9Sprężarki wirowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.3
T-W-10Wentylatory i dmuchawy.2
T-W-11Regulacja wydajności sprężarek i wentylatorów. Współpraca sprężarek i wentylatorów z instalacją. Zasady doboru sprężarek i wentylatorów.4
T-W-12Eksploatacja sprężarek i wentylatorów.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie pracy kontrolnej.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.10
35
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach.15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy kontrolnej z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C06_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować rodzaje, budowę i zasadę działania maszyn przepływowych i wyporowych. Student zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji maszyn przepływowych i wyporowych.
CK_1A_W10C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C06_U01
Student posiada umiejętności: - przeprowadzania podstawowych obliczeń i doboru pomp, sprężarek i wentylatorów, - właściwej eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów, - przeprowadzania pomiarów parametrów pracy pomp, sprężarek i wentylatorów oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań.
CK_1A_U11, CK_1A_U12C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C06_K01
Student posiada umiejętności właściwej organizacji pracy podczas obliczeń i pomiarów parametrów pracy maszyn, jak równiez podczas analiz i dyskusji prowadzonych w ramach ćwiczeń audytoryjnych.
CK_1A_K07C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4M-2, M-3, M-4S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C06_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować rodzaje, budowę i zasadę działania maszyn przepływowych i wyporowych. Student zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji maszyn przepływowych i wyporowych.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C06_U01
Student posiada umiejętności: - przeprowadzania podstawowych obliczeń i doboru pomp, sprężarek i wentylatorów, - właściwej eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów, - przeprowadzania pomiarów parametrów pracy pomp, sprężarek i wentylatorów oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań.
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia, analizy i pomiary oraz przygotować prace kontrolne i sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń, analiz i pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C06_K01
Student posiada umiejętności właściwej organizacji pracy podczas obliczeń i pomiarów parametrów pracy maszyn, jak równiez podczas analiz i dyskusji prowadzonych w ramach ćwiczeń audytoryjnych.
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej, jak również potrafi pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górski Z., Budowa i działanie pomp okrętowych., Wydawnictwo WSM w Gdyni., Gdynia, 2001
  2. Górski Z., Perepeczko A., Okrętowe maszyny i urządzenia pomocnicze., Trademar., Gdynia, 1998
  3. Górski Z., Perepeczko A., Okrętowe sprężarki, dmuchawy i wentylatory., Wydawnictwo WSM w Gdyni., Gdynia, 1996
  4. Praca zbiorowa pod redakcją Tadeusza R. Fodemskiego., Pomiary cieplne – część 2. Badania cieplne maszyn i urządzeń., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Jędral W., Pompy wirowe., Państwowe Wydawnictwa Naukowe., Warszawa, 2001
  2. Stępniewski M., Pompy., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie parametrów pracy pomp.3
T-A-2Obliczanie parametrów pracy sprężarek.3
T-A-3Obliczenia termodynamiczne sprężarki tłokowej. Dobór wymiarów głównych spręzarki tłokowej.5
T-A-4Dobór pomp, sprężarek i wentylatorów.2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa konstrukcyjna i eksploatacja pomp. Demontaż i montaż pomp.2
T-L-2Badanie współpracy pomp z instalacją rurociągów. Układy pompowe.3
T-L-3Budowa konstrukcyjna i eksploatacja sprężarek.2
T-L-4Badania sprężarki tłokowej powietrza rozruchowego. Instalacja sprężonego powietrza.3
T-L-5Badanie charakterystyki wentylatora.2
T-L-6Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i zasada działania maszyn wyporowych i przepływowych.2
T-W-2Pompy i układy pompowe. Klasyfikacja pomp.2
T-W-3Pompy wyporowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.3
T-W-4Pompy wirowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.3
T-W-5Regulacja wydajności pomp. Współpraca pomp. Zasady doboru pomp.4
T-W-6Eksploatacja pomp.1
T-W-7Sprężanie gazów. Klasyfikacja sprężarek.2
T-W-8Sprężarki wyporowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.3
T-W-9Sprężarki wirowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.3
T-W-10Wentylatory i dmuchawy.2
T-W-11Regulacja wydajności sprężarek i wentylatorów. Współpraca sprężarek i wentylatorów z instalacją. Zasady doboru sprężarek i wentylatorów.4
T-W-12Eksploatacja sprężarek i wentylatorów.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie pracy kontrolnej.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach.15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C06_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować rodzaje, budowę i zasadę działania maszyn przepływowych i wyporowych. Student zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji maszyn przepływowych i wyporowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W10ma pogłębioną uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zasad działania i budowy maszyn przepływowych i wyporowych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania podstawowych obliczeń i doboru pomp, sprężarek i wentylatorów.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji maszyn przepływowych i wyporowych.
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami, budową i zasadą działania maszyn przepływowych i wyporowych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i zasada działania maszyn wyporowych i przepływowych.
T-W-5Regulacja wydajności pomp. Współpraca pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-10Wentylatory i dmuchawy.
T-W-3Pompy wyporowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.
T-W-4Pompy wirowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.
T-W-6Eksploatacja pomp.
T-W-8Sprężarki wyporowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.
T-W-7Sprężanie gazów. Klasyfikacja sprężarek.
T-W-9Sprężarki wirowe – zasada działania, budowa, charakterystyki.
T-W-12Eksploatacja sprężarek i wentylatorów.
T-W-11Regulacja wydajności sprężarek i wentylatorów. Współpraca sprężarek i wentylatorów z instalacją. Zasady doboru sprężarek i wentylatorów.
T-W-2Pompy i układy pompowe. Klasyfikacja pomp.
T-A-1Obliczanie parametrów pracy pomp.
T-A-2Obliczanie parametrów pracy sprężarek.
T-A-4Dobór pomp, sprężarek i wentylatorów.
T-A-3Obliczenia termodynamiczne sprężarki tłokowej. Dobór wymiarów głównych spręzarki tłokowej.
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy kontrolnej z ćwiczeń audytoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C06_U01Student posiada umiejętności: - przeprowadzania podstawowych obliczeń i doboru pomp, sprężarek i wentylatorów, - właściwej eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów, - przeprowadzania pomiarów parametrów pracy pomp, sprężarek i wentylatorów oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U11potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
CK_1A_U12potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania podstawowych obliczeń i doboru pomp, sprężarek i wentylatorów.
C-4Ukształtowanie umiejętności właściwej eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów.
C-5Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy pomp, sprężarek i wentylatorów oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-A-1Obliczanie parametrów pracy pomp.
T-A-2Obliczanie parametrów pracy sprężarek.
T-A-4Dobór pomp, sprężarek i wentylatorów.
T-A-3Obliczenia termodynamiczne sprężarki tłokowej. Dobór wymiarów głównych spręzarki tłokowej.
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
T-L-6Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-2Badanie współpracy pomp z instalacją rurociągów. Układy pompowe.
T-L-3Budowa konstrukcyjna i eksploatacja sprężarek.
T-L-5Badanie charakterystyki wentylatora.
T-L-1Budowa konstrukcyjna i eksploatacja pomp. Demontaż i montaż pomp.
T-L-4Badania sprężarki tłokowej powietrza rozruchowego. Instalacja sprężonego powietrza.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy kontrolnej z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia, analizy i pomiary oraz przygotować prace kontrolne i sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń, analiz i pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C06_K01Student posiada umiejętności właściwej organizacji pracy podczas obliczeń i pomiarów parametrów pracy maszyn, jak równiez podczas analiz i dyskusji prowadzonych w ramach ćwiczeń audytoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania podstawowych obliczeń i doboru pomp, sprężarek i wentylatorów.
C-4Ukształtowanie umiejętności właściwej eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów.
C-5Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy pomp, sprężarek i wentylatorów oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-A-1Obliczanie parametrów pracy pomp.
T-A-2Obliczanie parametrów pracy sprężarek.
T-A-4Dobór pomp, sprężarek i wentylatorów.
T-A-3Obliczenia termodynamiczne sprężarki tłokowej. Dobór wymiarów głównych spręzarki tłokowej.
T-L-2Badanie współpracy pomp z instalacją rurociągów. Układy pompowe.
T-L-3Budowa konstrukcyjna i eksploatacja sprężarek.
T-L-5Badanie charakterystyki wentylatora.
T-L-1Budowa konstrukcyjna i eksploatacja pomp. Demontaż i montaż pomp.
T-L-4Badania sprężarki tłokowej powietrza rozruchowego. Instalacja sprężonego powietrza.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej, jak również potrafi pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0