Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Żelazny <Katarzyna.Zelazny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.8
T-L-2Wprowadzenie do języka C++. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu w C++. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w C++.6
T-L-3Tworzenie programów w języku C++14
T-L-4Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-4Studiowanie literatury5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B20_W01
Posiada wiedzę z zakrsu algorytmiki oraz podstawowych zasad tworzenia programów obliczeniowych
BJ_1A_W04T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-L-1, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B20_U01
Potrafi stworzyć algorytm oraz program obliczeniowy dla danego zagadnienia inżynierskiego
BJ_1A_U17T1A_U07InzA_U07C-1T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B20_K01
Rozumie potrzeby stosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
BJ_1A_K01T1A_K01InzA_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B20_W01
Posiada wiedzę z zakrsu algorytmiki oraz podstawowych zasad tworzenia programów obliczeniowych
2,0
3,0Zna podstawowe metody tworzenia algorytmów oraz strukturę prostego programu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B20_U01
Potrafi stworzyć algorytm oraz program obliczeniowy dla danego zagadnienia inżynierskiego
2,0
3,0Potrafi utworzyć algorytm prostego programu oraz napisać program
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B20_K01
Rozumie potrzeby stosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
2,0
3,0Jest w stanie utworzyć prosty program obliczeniowy dla zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wirth N., Algorytmy+struktury=Programy, WNT, Warszawa, 1999
  2. Majczak A., Od c do C++ Builder w 48 godzin, Inter Softland, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Neibauer A. R., Języki C i C++ Twój pierwszy program, Komputerowa Oficyna Wydawnicza HELP, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.8
T-L-2Wprowadzenie do języka C++. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu w C++. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w C++.6
T-L-3Tworzenie programów w języku C++14
T-L-4Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-4Studiowanie literatury5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B20_W01Posiada wiedzę z zakrsu algorytmiki oraz podstawowych zasad tworzenia programów obliczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W04ma elementarną wiedzę w zakresie architektury systemów i sieci komputerowych oraz systemów operacyjnych, niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych, korzystania z komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania, korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.
T-L-2Wprowadzenie do języka C++. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu w C++. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w C++.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe metody tworzenia algorytmów oraz strukturę prostego programu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B20_U01Potrafi stworzyć algorytm oraz program obliczeniowy dla danego zagadnienia inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U17potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do projektowania i konstruowania jachtów, do doboru odpowiedniego wyposażenia, w tym żagli lub napędu mechanicznego, potrafi, wykorzystując oprogramowanie, określić parametry eksploatacyjne jachtu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-3Tworzenie programów w języku C++
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi utworzyć algorytm prostego programu oraz napisać program
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B20_K01Rozumie potrzeby stosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.
T-L-2Wprowadzenie do języka C++. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu w C++. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w C++.
T-L-3Tworzenie programów w języku C++
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w stanie utworzyć prosty program obliczeniowy dla zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0