Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Psychofizjologia widzenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychofizjologia widzenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Trawiński <wtrawinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących kompozycji, formy, barwy i struktury

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest uksztaltowanie u studenta umiejętności efektywnego kształtowania informacji wizualnej, oraz wszelkich komunikatów medialnych w oparciu o wiedzę z zakresu mechanizmów percepcyjnych człowieka. Ponad to ćwiczenia mają na celu rozwijać indywidualną wrażliwość, kreację twórczą i przygotować do podejmowania samodzielnych decyzji projektowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zagadnienia z zakresu kompozycji układów płaskich i form przestrzennych6
T-P-2Barwa - wrażenie barwy6
T-P-3Materia i faktura. Iluzje faktur.12
T-P-4Złudzenia optyczne4
T-P-5podsumowanie i zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-P-2Praca własna.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1głowna metodą nauczania sa ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena kolejnych etapów ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: ocena dokonywana pod koniec trwania przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C04_W01
zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Wz_2A_W07C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C04_U01
posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Wz_2A_U08C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C04_K01
samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Wz_2A_K02C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C04_W01
zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomości wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej
3,0student w sposób najprostszy wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, ale nie potrafi przeprowadzić ich analizy
3,5student w prosty sposób wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji oraz potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić ich prostą analizę
4,0student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić ich prosta analizę
4,5student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić ich prosta złożoną analizę ujawniając indywidualny stosunek do podjętej tematyki
5,0student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić ich prosta złożoną analizę ujawniając indywidualny stosunek do podjętej tematyki, oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C04_U01
posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej
3,0student w sposób najprostszy wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, ale nie potrafi efektywnie ich zastosować we własnej wypowiedzi artystycznej
3,5student w prosty sposób wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji oraz potrafi przy pomocy nauczyciela zastosować je we własnej wypowiedzi artystycznej
4,0student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi część z nich zastosować we własnej wypowiedzi artystycznej
4,5student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi efektywnie zastosować je we własnej wypowiedzi artystycznej
5,0student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi efektywnie zastosować je we własnej wypowiedzi artystycznej w sposób nowatorski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C04_K01
samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
2,0student nie potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działań zawodowych, nie wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
3,0student w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz w sposób najprostszy wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
3,5student w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz w sposób prosty wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
4,0student potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
4,5student potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności nawet w warunkach ograniczonego dostepu do potrzebnych informacji
5,0student potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności nawet w warunkach ograniczonego dostepu do potrzebnych informacji, wykazuje się przy tym dużą kreatywnością

Literatura podstawowa

  1. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, WaiF, Warszawa, 1982
  2. Arnheim R., Visual Thinking, University of California Press, Berkeley, 1999
  3. Demidow W., Patrzeć i widzieć, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych NOT –SIGMA, Warszawa, 1989
  4. Deręgowski J.B, Oko i obraz.Studium psychologiczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1990
  5. Francuz P., Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2007
  6. Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Optima, Warszawa, 2003
  7. Gage J., Kolor i kultura, Universitas, Kraków, 2008
  8. Gage J., Kolor i znaczenie, Universitas, Kraków, 2010
  9. Gregory R.L., Oko i mózg. Psychologia widzenia., PWN, Warszawa, 1971
  10. Hochberg J.E., Percepcja, PWN, Warszawa, 1970
  11. Hornung D., Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Universitas, Kraków, 2007
  12. Kandyński W., Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich., Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2011
  13. Meerwein G., B. Rodeck, F. H. Mahnke, Color: Communication in Architectural Space, Birkhauser Verlag, 2007
  14. Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Wydawnictwo ,,Arkady’’, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Popek S., Barwy i psychika, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie - Skłodowskiej, Lublin, 2012
  2. Mączyńska - Frydryszek A., Psychofizjologia widzenia. Barwa. Kompendium wiedzy, PWSSP, Poznań, 1976
  3. Pastoureau M., Niebieski. Historia koloru, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2013
  4. Zausznica A., Nauka o barwie, PWN, Warszawa, 1959
  5. Zeugner G., Barwa i człowiek, Wydawnictwo ,,Arkady’’, Warszawa, 1965

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zagadnienia z zakresu kompozycji układów płaskich i form przestrzennych6
T-P-2Barwa - wrażenie barwy6
T-P-3Materia i faktura. Iluzje faktur.12
T-P-4Złudzenia optyczne4
T-P-5podsumowanie i zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-P-2Praca własna.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C04_W01zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W07zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uksztaltowanie u studenta umiejętności efektywnego kształtowania informacji wizualnej, oraz wszelkich komunikatów medialnych w oparciu o wiedzę z zakresu mechanizmów percepcyjnych człowieka. Ponad to ćwiczenia mają na celu rozwijać indywidualną wrażliwość, kreację twórczą i przygotować do podejmowania samodzielnych decyzji projektowych.
Treści programoweT-P-1Zagadnienia z zakresu kompozycji układów płaskich i form przestrzennych
T-P-2Barwa - wrażenie barwy
T-P-3Materia i faktura. Iluzje faktur.
T-P-4Złudzenia optyczne
Metody nauczaniaM-1głowna metodą nauczania sa ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolejnych etapów ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: ocena dokonywana pod koniec trwania przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomości wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej
3,0student w sposób najprostszy wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, ale nie potrafi przeprowadzić ich analizy
3,5student w prosty sposób wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji oraz potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić ich prostą analizę
4,0student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić ich prosta analizę
4,5student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić ich prosta złożoną analizę ujawniając indywidualny stosunek do podjętej tematyki
5,0student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić ich prosta złożoną analizę ujawniając indywidualny stosunek do podjętej tematyki, oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C04_U01posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U08posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uksztaltowanie u studenta umiejętności efektywnego kształtowania informacji wizualnej, oraz wszelkich komunikatów medialnych w oparciu o wiedzę z zakresu mechanizmów percepcyjnych człowieka. Ponad to ćwiczenia mają na celu rozwijać indywidualną wrażliwość, kreację twórczą i przygotować do podejmowania samodzielnych decyzji projektowych.
Treści programoweT-P-1Zagadnienia z zakresu kompozycji układów płaskich i form przestrzennych
T-P-2Barwa - wrażenie barwy
T-P-3Materia i faktura. Iluzje faktur.
T-P-4Złudzenia optyczne
Metody nauczaniaM-1głowna metodą nauczania sa ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolejnych etapów ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: ocena dokonywana pod koniec trwania przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej
3,0student w sposób najprostszy wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, ale nie potrafi efektywnie ich zastosować we własnej wypowiedzi artystycznej
3,5student w prosty sposób wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji oraz potrafi przy pomocy nauczyciela zastosować je we własnej wypowiedzi artystycznej
4,0student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi część z nich zastosować we własnej wypowiedzi artystycznej
4,5student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi efektywnie zastosować je we własnej wypowiedzi artystycznej
5,0student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi efektywnie zastosować je we własnej wypowiedzi artystycznej w sposób nowatorski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C04_K01samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K02samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza swoje działania zawodowe oraz pozazawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uksztaltowanie u studenta umiejętności efektywnego kształtowania informacji wizualnej, oraz wszelkich komunikatów medialnych w oparciu o wiedzę z zakresu mechanizmów percepcyjnych człowieka. Ponad to ćwiczenia mają na celu rozwijać indywidualną wrażliwość, kreację twórczą i przygotować do podejmowania samodzielnych decyzji projektowych.
Treści programoweT-P-1Zagadnienia z zakresu kompozycji układów płaskich i form przestrzennych
T-P-2Barwa - wrażenie barwy
T-P-3Materia i faktura. Iluzje faktur.
T-P-4Złudzenia optyczne
Metody nauczaniaM-1głowna metodą nauczania sa ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolejnych etapów ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: ocena dokonywana pod koniec trwania przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działań zawodowych, nie wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
3,0student w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz w sposób najprostszy wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
3,5student w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz w sposób prosty wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
4,0student potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
4,5student potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności nawet w warunkach ograniczonego dostepu do potrzebnych informacji
5,0student potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności nawet w warunkach ograniczonego dostepu do potrzebnych informacji, wykazuje się przy tym dużą kreatywnością