Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Marketing produktu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing produktu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone, przewidziane planem studiów, zajęcia z przedmiotów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy w zakresie ekonomicznych oraz zarządczo-marketingowych uwarunkowań projektowania wzorniczego
C-2Wyćwiczenie u studneta umiejętności przygotowywania i prezentowania merytorycznych opracowań z obszaru wzornictwa przemysłowego
C-3Wpojenie studentowi nawyku twórczego i krytycznego myślenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do podstawowych zagadnień z zakresu marketingu: przyswojenie kluczowych terminów i zagadnień, analiza miejsca marketingu we wzornictwie przemysłowym, zebranie i usystematyzowanie zdobytej dotychczas w toku studiów wiedzy z tego zakresu; wprowadzenie podstawowych pojęć i zagadnień z zakresu ekonomii, prawa oraz zarządzania6
T-A-2Analiza źródeł innwacji produktow: rozróżnienie rynkowych i technicznych bodźców rozwoju nowego produktu, przyswojenie modeli orientacji przedsiębiorstwa na rynek, analiza typów procesów rozwoju nowego produktu, przyswojene zagadnień z zakresu lean management8
T-A-3Poznanie podstaw planowania marketingowego: pozanie podstaw analizy możliwości rynkowych, ćwiczenie projektowania strategii marketingowej, ćwiczenie opracowywania programu marketingowego6
T-A-4Tworzenie koncepcji promocji produktu: analiza działań marketingowych wybranego przedsiębiorstwa, tworzenie hipotetycznych typów konsumentów, tworzenie koncepcji produktu, wybór kanałów dystrybucji, opracownie kampani reklamowej stworzonego produktu6
T-A-5Przyswojenie podstawowych zagadnień komunikacji marketingowej: analiza pojęć i terminów, określenie sposobów komunikacji producent-konsument, pozanie rodzajów promocji, analiza funkcji i rodzajów reklamy, rozważania nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami przekazu reklamowego, analiza wizualnych i językowych środków stosowanych w reklamie.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Wykłady wprowadzające do ćwiczeń śródsemestralnych5
A-A-2Gry dydaktyczne wspomagające realizację projektów śródsemestralnych10
A-A-3Korekty projektów śródsemestralnych5
A-A-4Prezentacje i dyskusja nad projektami śródsemestralnymi10
A-A-5Samodzielne przygotowanie projektów śródsemestralnych30
A-A-6Czytanie wskazanej literatury15
A-A-7Oglądanie wskazanej ikonografii i filmografii15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
M-2Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
M-5Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania
S-2Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat
S-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A06_W01
zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego, rozumie zjawiska rynkowe w kontekście relacji konsument-producent
Wz_2A_W06C-1T-A-3, T-A-5, T-A-1M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A06_U01
umie przygotowywać raporty, notatki, protokoły, prezentacje dotyczące zagadnień z zakresu zarządzania marketingowego oraz potrafi referować przygotowany materiał
Wz_2A_U07C-2T-A-4, T-A-2M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A06_K01
jest zdolna do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Wz_2A_K01, Wz_2A_K04C-3T-A-2M-3, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A06_W01
zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego, rozumie zjawiska rynkowe w kontekście relacji konsument-producent
2,0nie potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzech wybranych pojęć z zakresu zarządzania marketingowego; nie potrafi opisać wybranego zjawiska rynkowego
3,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi ogólnie opisać wybrane zjawisko rynkowe
3,5
4,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej cztery pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi opisać wybrane zjawisko rynkowe ilustrując je adekwatnymi przykładami
4,5
5,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej pięć pojęć z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi opisać wybrane zjawisko rynkowe w kontekście innych, opis ten potrafi zilustrować adekwatnymi przykładami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A06_U01
umie przygotowywać raporty, notatki, protokoły, prezentacje dotyczące zagadnień z zakresu zarządzania marketingowego oraz potrafi referować przygotowany materiał
2,0student nie umie sporządzić nawet prostej prezentacji, zawierającą konieczne minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
3,0student umie sporządzić prostą prezentację, zawierającą konieczne minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
3,5student umie sporządzić prostą prezentację, zawierającą więcej niż wymagane minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
4,0student umie sporządzić optymalną prezentację, zawierającą optimum koniecznych, lecz prezentuje ją w nieciekawej formie
4,5student sporządza zbyt rozbudowaną prezentację, w której umieszcza maksimum danych, lecz prezentuje ją w interesującej formie
5,0student umie sporządzić optymalną prezentację, zawierającą optimum koniecznych danych i zaprezentować ją w interesującej formie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A06_K01
jest zdolna do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
2,0student nie potrafi odnieść się do żadnego zjawiska rynkowego, nie jest zdolny do sformułowania żadnego sądu na ten temat
3,0student potrafi jedynie dwuwartościowo oceniać zjawiska rynkowe, z trudem formułuje sąd na ten temat, nie potrafi przyjmować rożnych stanowisk przy argumentacji
3,5
4,0student jest w stanie ocenić zjawiska rynkowe, dobrze formułuje sądy, z trudnem jednak przyjmuje rożne stanowiska przy argumentacji
4,5
5,0student swobodnie i wieloaspektowo ocenia zjawiska rynkowe, z łatwością formułuje sądy, potrafi przyjmować różne stanowiska przy arumentacji

Literatura podstawowa

  1. Philip Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa, 1999, VII, Egz. dostępny u prowadzącego
  2. J. Ginalski, M. Liskiewicz, J. Seweryn, Rozwój nowego produktu, Wyd. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział form przemysłowych., Kraków, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Wydział wzornictwa przemysłowego., O wzornictwie przemysłowym, definicje, procedury, korzyści, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział wzornictwa przemysłowego., Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do podstawowych zagadnień z zakresu marketingu: przyswojenie kluczowych terminów i zagadnień, analiza miejsca marketingu we wzornictwie przemysłowym, zebranie i usystematyzowanie zdobytej dotychczas w toku studiów wiedzy z tego zakresu; wprowadzenie podstawowych pojęć i zagadnień z zakresu ekonomii, prawa oraz zarządzania6
T-A-2Analiza źródeł innwacji produktow: rozróżnienie rynkowych i technicznych bodźców rozwoju nowego produktu, przyswojenie modeli orientacji przedsiębiorstwa na rynek, analiza typów procesów rozwoju nowego produktu, przyswojene zagadnień z zakresu lean management8
T-A-3Poznanie podstaw planowania marketingowego: pozanie podstaw analizy możliwości rynkowych, ćwiczenie projektowania strategii marketingowej, ćwiczenie opracowywania programu marketingowego6
T-A-4Tworzenie koncepcji promocji produktu: analiza działań marketingowych wybranego przedsiębiorstwa, tworzenie hipotetycznych typów konsumentów, tworzenie koncepcji produktu, wybór kanałów dystrybucji, opracownie kampani reklamowej stworzonego produktu6
T-A-5Przyswojenie podstawowych zagadnień komunikacji marketingowej: analiza pojęć i terminów, określenie sposobów komunikacji producent-konsument, pozanie rodzajów promocji, analiza funkcji i rodzajów reklamy, rozważania nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami przekazu reklamowego, analiza wizualnych i językowych środków stosowanych w reklamie.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Wykłady wprowadzające do ćwiczeń śródsemestralnych5
A-A-2Gry dydaktyczne wspomagające realizację projektów śródsemestralnych10
A-A-3Korekty projektów śródsemestralnych5
A-A-4Prezentacje i dyskusja nad projektami śródsemestralnymi10
A-A-5Samodzielne przygotowanie projektów śródsemestralnych30
A-A-6Czytanie wskazanej literatury15
A-A-7Oglądanie wskazanej ikonografii i filmografii15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A06_W01zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego, rozumie zjawiska rynkowe w kontekście relacji konsument-producent
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W06ma pogłębioną wiedzę w obszarze metod zarządzania wzornictwem, rozumie w stopniu zaawansowanym zjawiska społeczno-gospodarcze mające wpływ na twórczość projektową
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy w zakresie ekonomicznych oraz zarządczo-marketingowych uwarunkowań projektowania wzorniczego
Treści programoweT-A-3Poznanie podstaw planowania marketingowego: pozanie podstaw analizy możliwości rynkowych, ćwiczenie projektowania strategii marketingowej, ćwiczenie opracowywania programu marketingowego
T-A-5Przyswojenie podstawowych zagadnień komunikacji marketingowej: analiza pojęć i terminów, określenie sposobów komunikacji producent-konsument, pozanie rodzajów promocji, analiza funkcji i rodzajów reklamy, rozważania nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami przekazu reklamowego, analiza wizualnych i językowych środków stosowanych w reklamie.
T-A-1Wprowadzenie do podstawowych zagadnień z zakresu marketingu: przyswojenie kluczowych terminów i zagadnień, analiza miejsca marketingu we wzornictwie przemysłowym, zebranie i usystematyzowanie zdobytej dotychczas w toku studiów wiedzy z tego zakresu; wprowadzenie podstawowych pojęć i zagadnień z zakresu ekonomii, prawa oraz zarządzania
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-1Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzech wybranych pojęć z zakresu zarządzania marketingowego; nie potrafi opisać wybranego zjawiska rynkowego
3,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi ogólnie opisać wybrane zjawisko rynkowe
3,5
4,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej cztery pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi opisać wybrane zjawisko rynkowe ilustrując je adekwatnymi przykładami
4,5
5,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej pięć pojęć z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi opisać wybrane zjawisko rynkowe w kontekście innych, opis ten potrafi zilustrować adekwatnymi przykładami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A06_U01umie przygotowywać raporty, notatki, protokoły, prezentacje dotyczące zagadnień z zakresu zarządzania marketingowego oraz potrafi referować przygotowany materiał
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U07potrafi samodzielnie i całościowo przedstawić rezultaty prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji, posługując się tradycyjnymi jak i zaawansowanymi technikami prezentacyjnymi
Cel przedmiotuC-2Wyćwiczenie u studneta umiejętności przygotowywania i prezentowania merytorycznych opracowań z obszaru wzornictwa przemysłowego
Treści programoweT-A-4Tworzenie koncepcji promocji produktu: analiza działań marketingowych wybranego przedsiębiorstwa, tworzenie hipotetycznych typów konsumentów, tworzenie koncepcji produktu, wybór kanałów dystrybucji, opracownie kampani reklamowej stworzonego produktu
T-A-2Analiza źródeł innwacji produktow: rozróżnienie rynkowych i technicznych bodźców rozwoju nowego produktu, przyswojenie modeli orientacji przedsiębiorstwa na rynek, analiza typów procesów rozwoju nowego produktu, przyswojene zagadnień z zakresu lean management
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie sporządzić nawet prostej prezentacji, zawierającą konieczne minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
3,0student umie sporządzić prostą prezentację, zawierającą konieczne minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
3,5student umie sporządzić prostą prezentację, zawierającą więcej niż wymagane minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
4,0student umie sporządzić optymalną prezentację, zawierającą optimum koniecznych, lecz prezentuje ją w nieciekawej formie
4,5student sporządza zbyt rozbudowaną prezentację, w której umieszcza maksimum danych, lecz prezentuje ją w interesującej formie
5,0student umie sporządzić optymalną prezentację, zawierającą optimum koniecznych danych i zaprezentować ją w interesującej formie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A06_K01jest zdolna do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi jak i kulturowymi); inspiruje otoczenie, poszukuje innowacyjnych rozwiązań
Wz_2A_K04przejawia nawyk krytycznego myślenia i refleksji
Cel przedmiotuC-3Wpojenie studentowi nawyku twórczego i krytycznego myślenia
Treści programoweT-A-2Analiza źródeł innwacji produktow: rozróżnienie rynkowych i technicznych bodźców rozwoju nowego produktu, przyswojenie modeli orientacji przedsiębiorstwa na rynek, analiza typów procesów rozwoju nowego produktu, przyswojene zagadnień z zakresu lean management
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-5Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi odnieść się do żadnego zjawiska rynkowego, nie jest zdolny do sformułowania żadnego sądu na ten temat
3,0student potrafi jedynie dwuwartościowo oceniać zjawiska rynkowe, z trudem formułuje sąd na ten temat, nie potrafi przyjmować rożnych stanowisk przy argumentacji
3,5
4,0student jest w stanie ocenić zjawiska rynkowe, dobrze formułuje sądy, z trudnem jednak przyjmuje rożne stanowiska przy argumentacji
4,5
5,0student swobodnie i wieloaspektowo ocenia zjawiska rynkowe, z łatwością formułuje sądy, potrafi przyjmować różne stanowiska przy arumentacji