Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Struktury bioniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Struktury bioniczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,01,00zaliczenie
projektyP2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć języka geometrii takich jak: punkt, linia, płaszczyzna, moduł, rytm oraz sprawność manualna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
C-2Nabycie umiejętności realizowania zamierzonych efektów wizualnych w oparciu o chęć ekspermymentowania i rozwijania własnego warsztatu twórczego .

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Badane są zmiany proporcji wpływające na wzajemne oddziaływanie poszczególnych elementów kompozycji w oparciu o multiplikowanie modułu, zmianę gęstości itp. Obszar ćwiczeń obejmuje sferę 2D i 3D przy użyciu różnych środków plastycznego wyrazu a podstawowym materiałem jest papier, tektura itp. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), struktura przestrzenna modułowa - zmiana wielkości modułu.30
30
projekty
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Badane są zmiany proporcji wpływające na wzajemne oddziaływanie poszczególnych elementów kompozycji w oparciu o multiplikowanie modułu, zmianę gęstości itp. Badanie struktur organicznych w skali 1:1 oraz mikro, poszukiwanie możliwości wykorzystania rozwiązań konstrukcyjnych w układach przestrzennych. Obszar ćwiczeń obejmuje sferę 3D przy użyciu ograniczonej ilości graficznych środków wyrazowych oraz różnorodnych materiałów (papier, plastik, filc, metal itp.). Tematy ćwiczeń: kompozycja modułowa, przestrzenna z zastosowaniem zmiany wielkości i koloru; struktura bioniczna inspirowana formami organicznymi w interpretacji papierowej a następnie w dowolnym materiale.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach26
A-P-2praca własna30
A-P-3wykład informacyjny w oparciu o materiał poglądowy4
60
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach42
A-P-2Praca własna45
A-P-3wykład informacyjny poparty materiałem poglądowym3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń oraz wykładów informacyjnych (1 semestr - PAPIER, 2 semestr - BIONIKA). Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie korekty z każdym ze studentów. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury, książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Przy niektórych ćwiczeniach istnieje możliwość pracy w 2-osobowych zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Wz_1A_U01C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_K01
samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Wz_1A_K02C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kompozycji i stosowania środków ekspresji co uniemożliwia poprawną realizację zadania.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu kompozycji oraz zna podstawowe środki ekspresji co pozwala na realizację ćwiczeń w pełnym zakresie na poprawnym poziomie.
3,5
4,0Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu kompozycji oraz wie jak stosować wybrane środki ekspresji w celu realizacji pełnego zadania na dobrym poziomie.
4,5
5,0Posiada szeroką wiedzę w zakresie kompozycji, zna szeroki wachlarz środków ekspresji. Posiada więcej niż przeciętną wiedzę o stosowanym warsztacie plastyczny. Realizacja zadania na bardzo wysokim poziomie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
2,0Nie potrafi zaprojektować a następnie zrealizować w pełni ćwiczenia.
3,0Realizowane ćwiczenia wykazują braki w umiejętnościach warsztatowych niezbędnych do wyrażenia własnej koncepcji, co uniemożliwia pełne wykonanie zadania.
3,5
4,0Posiada dobre umiejętności warsztatowe, co umożliwia sprawne wyrażanie własnych koncepcji, dokonuje pełnej realizacji zadania.
4,5
5,0Proces koncepcyjny jak i realizacja zadania wykazuje ponadprzeciętne umiejętności studenta. Finalna praca prezentuje oryginalne rozwiązanie koncepcyjne i doskonały warsztat plastyczny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_K01
samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
2,0Nie potrafi samodzielnie zaprojektować, zrealizować i zaprezentować zadania.
3,0Zadania projektowe przeprowadza niesamodzielnie, nie potrafi ich skutecznie zrealizować, ma problemy z werbalną prezentacją.
3,5
4,0Potrafi przeprowadzić samodzielnie działania projektowe, uzyskuje dobre wyniki w jego realizacji i prezentacji.
4,5
5,0Chętnie podejmuje się niezależnych działań projektowych uzyskując bardzo dobre wyniki w ich realizacji i prezentacji. Działania projektowe cechuje samodzielność i metodyczność a realizacja wraz z prezentacją stanowią oryginale rozwiązanie.

Literatura podstawowa

  1. Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, Warszawa, 1981
  2. Wasyl Kandynsky, Punkt, linia płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
  3. Herbert Read, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa, 1973
  4. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2005
  5. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1974
  6. Jack Tresidder, Symbole i ich znaczenie, Horyzont, Warszawa, 2002
  7. Andrzej Samek, BIONIKA. Wiedza przyrodnicza dla inżynierów, AGH, Kraków, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Franz Zeier – Papier, Haupt, 1993, Papier, Haupt, 1993, egz. dostępny u prowadzącego
  2. Nancy Wiliams, Ginko Press, Papier Design, Hamburg, 1993, egz. dostępny u prowadzącego

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Badane są zmiany proporcji wpływające na wzajemne oddziaływanie poszczególnych elementów kompozycji w oparciu o multiplikowanie modułu, zmianę gęstości itp. Obszar ćwiczeń obejmuje sferę 2D i 3D przy użyciu różnych środków plastycznego wyrazu a podstawowym materiałem jest papier, tektura itp. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), struktura przestrzenna modułowa - zmiana wielkości modułu.30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Badane są zmiany proporcji wpływające na wzajemne oddziaływanie poszczególnych elementów kompozycji w oparciu o multiplikowanie modułu, zmianę gęstości itp. Badanie struktur organicznych w skali 1:1 oraz mikro, poszukiwanie możliwości wykorzystania rozwiązań konstrukcyjnych w układach przestrzennych. Obszar ćwiczeń obejmuje sferę 3D przy użyciu ograniczonej ilości graficznych środków wyrazowych oraz różnorodnych materiałów (papier, plastik, filc, metal itp.). Tematy ćwiczeń: kompozycja modułowa, przestrzenna z zastosowaniem zmiany wielkości i koloru; struktura bioniczna inspirowana formami organicznymi w interpretacji papierowej a następnie w dowolnym materiale.45
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach26
A-P-2praca własna30
A-P-3wykład informacyjny w oparciu o materiał poglądowy4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach42
A-P-2Praca własna45
A-P-3wykład informacyjny poparty materiałem poglądowym3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_W01ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Badane są zmiany proporcji wpływające na wzajemne oddziaływanie poszczególnych elementów kompozycji w oparciu o multiplikowanie modułu, zmianę gęstości itp. Obszar ćwiczeń obejmuje sferę 2D i 3D przy użyciu różnych środków plastycznego wyrazu a podstawowym materiałem jest papier, tektura itp. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), struktura przestrzenna modułowa - zmiana wielkości modułu.
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń oraz wykładów informacyjnych (1 semestr - PAPIER, 2 semestr - BIONIKA). Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie korekty z każdym ze studentów. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury, książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Przy niektórych ćwiczeniach istnieje możliwość pracy w 2-osobowych zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kompozycji i stosowania środków ekspresji co uniemożliwia poprawną realizację zadania.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu kompozycji oraz zna podstawowe środki ekspresji co pozwala na realizację ćwiczeń w pełnym zakresie na poprawnym poziomie.
3,5
4,0Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu kompozycji oraz wie jak stosować wybrane środki ekspresji w celu realizacji pełnego zadania na dobrym poziomie.
4,5
5,0Posiada szeroką wiedzę w zakresie kompozycji, zna szeroki wachlarz środków ekspresji. Posiada więcej niż przeciętną wiedzę o stosowanym warsztacie plastyczny. Realizacja zadania na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Badane są zmiany proporcji wpływające na wzajemne oddziaływanie poszczególnych elementów kompozycji w oparciu o multiplikowanie modułu, zmianę gęstości itp. Obszar ćwiczeń obejmuje sferę 2D i 3D przy użyciu różnych środków plastycznego wyrazu a podstawowym materiałem jest papier, tektura itp. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), struktura przestrzenna modułowa - zmiana wielkości modułu.
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń oraz wykładów informacyjnych (1 semestr - PAPIER, 2 semestr - BIONIKA). Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie korekty z każdym ze studentów. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury, książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Przy niektórych ćwiczeniach istnieje możliwość pracy w 2-osobowych zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaprojektować a następnie zrealizować w pełni ćwiczenia.
3,0Realizowane ćwiczenia wykazują braki w umiejętnościach warsztatowych niezbędnych do wyrażenia własnej koncepcji, co uniemożliwia pełne wykonanie zadania.
3,5
4,0Posiada dobre umiejętności warsztatowe, co umożliwia sprawne wyrażanie własnych koncepcji, dokonuje pełnej realizacji zadania.
4,5
5,0Proces koncepcyjny jak i realizacja zadania wykazuje ponadprzeciętne umiejętności studenta. Finalna praca prezentuje oryginalne rozwiązanie koncepcyjne i doskonały warsztat plastyczny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_K01samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K02samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Badane są zmiany proporcji wpływające na wzajemne oddziaływanie poszczególnych elementów kompozycji w oparciu o multiplikowanie modułu, zmianę gęstości itp. Obszar ćwiczeń obejmuje sferę 2D i 3D przy użyciu różnych środków plastycznego wyrazu a podstawowym materiałem jest papier, tektura itp. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), struktura przestrzenna modułowa - zmiana wielkości modułu.
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń oraz wykładów informacyjnych (1 semestr - PAPIER, 2 semestr - BIONIKA). Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie korekty z każdym ze studentów. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury, książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Przy niektórych ćwiczeniach istnieje możliwość pracy w 2-osobowych zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie zaprojektować, zrealizować i zaprezentować zadania.
3,0Zadania projektowe przeprowadza niesamodzielnie, nie potrafi ich skutecznie zrealizować, ma problemy z werbalną prezentacją.
3,5
4,0Potrafi przeprowadzić samodzielnie działania projektowe, uzyskuje dobre wyniki w jego realizacji i prezentacji.
4,5
5,0Chętnie podejmuje się niezależnych działań projektowych uzyskując bardzo dobre wyniki w ich realizacji i prezentacji. Działania projektowe cechuje samodzielność i metodyczność a realizacja wraz z prezentacją stanowią oryginale rozwiązanie.