Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki i technologie w architekturze 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki i technologie w architekturze 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bardzo dobra umiejętność sporządzania rysunku odręcznego i technicznego. Znajomość zagadnień budowlanych umożliwiającym ocenę realności rozwiązania projektowego pod względem materiałowym, technicznym i technologicznym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagadnienia techniczne i technologiczne w budownictwie i architekturze odzwierciedlające przede wszystkim problematykę kształtowania przestrzeni wewnątrznych (zaawansowane). Opracowanie rozwiązań z punktu widzenia ich niezawodnośći i trwałości. Omówienie rozwiązania i i jego przedstawienie rysunkowe. Wykład 1. Kształtowanie budowli zagłębionych w terenie. Zagadnienie przeciwdziałania destrukcyjnemu wpływowi czynników przyrodniczych. Wykład 2. Kształtowanie budowli zagłębionych w terenie - zagadnienie ich odwodnienia i zadaszenia. Przykłady rozwiązań. Wykład 3. Kąt stoku. Sposoby zabezpieczania wykopów, zagłębień oraz wykonywania skarp w układzie tarasowym. Wykład 4. Mury oporowe - drewniane, murowane, żelbetowe i inne. Aspekt estetyczny i techniczny. Wykład 5. Sposoby kształtowania przegród poziomych ze względu na sposób ich użytkowania - tarasy wypoczynkowe, zielone obsługowe i bezobsługowe. Wykład 6. Najbliższe otoczenie budynku i możliwości przenikania elementów i urządzeń z wewnątrzna na zewnątrz i odwrotnie (baseny, trawniki itp.). Wykład 7. Komponowanie drzew w budynkach - aspekt bezpieczeństwa użytkowania oraz sposoby zapewnienia ochrony przed wpływem czynników zewnętrznych. Wykład 8. Posadzki na gruncie - aspekty estetyczne, konstrukcyjne i materiałowe. Wykład 9. Posadzki na gruncie i ściany - problem zawilgocenia przegród i sposoby ich osuszania. Wykład 10. Powłoki naścienne i materiały wykończeniowe. Sposoby ich montażu i pielęgnacji. Wykład 11. Sufity podwieszane - ich rola w pomieszczeniach (aspekt estetyczny i higieniczny). Wykład 12. Sufity podwieszane - ciąg dalszy (sposoby montażu i kształtowanie klimatu estetycznego wnętrza za pomocą koloru i kształtu paneli). Wykład 13. Zagadnienia kształtowania przegród poziomych między kondygnacjami (akustyka, izolacyjność termiczna, przestrzeń techniczna itd.). Wykład 14. Sposoby ogrzewania pomieszczeń w aspekcie estetycznym i higienicznym. Przykłady rozwiązań i lokalizacji urządzeń grzewczych. Wykład 15. Przeszklenia wewnętrzne w budynku - aspekt estetyczny oraz techniczny.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Studenci w trakcie wykładów oprócz poznania technicznych i technologicznych sposobów rozwiazania problemu budowlanego opracowują rysunki techniczne szczegółów architektonicznych zgodnie ze wskazaniami wykładowcy. Wykładowca przedstawia w trakcie trwania zajęć problemy związane z zastosowaniem materiałów budowlanych, technik i technologii oraz sposoby ich rozwiązania. Podawane są również alternatywne rozwiązania techniczne i technologiczne ze wskazaniem apektu trwałości przegród budowlanych i materiałów oraz w odniesienu do zagadnień cieplnych i wilgotnościowych. Aktywne uczestnictwo w zajęciach polega na uczestnictwie w dyskusji i podjęciu próby samodzielnego rozwiązania problemu.15
A-W-2Samodzielna praca w domu polegająca na opracowaniu rysunkowym zagadnienia będącego przedmiotem dyskusji na wykładach oraz prezentacja rozwiązania autorskiego podczas następnych zajęć.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie ich trwania oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych. Zakres opracowania rysunków i ich ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/04A_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i materiałów stosowanych w architekturze wnętrz i budownictwie (asortyment, charakterystyka, zastosowanie).
PAWiO_1A_W02C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/04A_U01
Potrafi w sposób czytelny przedstawić rozwiązanie szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem) oraz użyte w nim materiały.
PAWiO_1A_U04C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/04A_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
PAWiO_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/04A_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i materiałów stosowanych w architekturze wnętrz i budownictwie (asortyment, charakterystyka, zastosowanie).
2,0
3,0Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/04A_U01
Potrafi w sposób czytelny przedstawić rozwiązanie szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem) oraz użyte w nim materiały.
2,0
3,0Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/04A_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
2,0
3,0Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kettler K., Murarstwo, Rea Stam, Warszawa, 2008, 1, Część 1
  2. Kettler K., Murarstwo, Rea Stam, Warszawa, 2008, 1, Część 2
  3. Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, 1
  4. Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, ARCHI plus Markiewicz, Kraków, 2011
  5. Martinek W., Budownictwo ogóne, WSiP, Bytom, 1975, 5, Część 1
  6. Martinek W., Budownictwo ogólne, WSiP, Bytom, 1975, 5, Część 2
  7. Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 1
  8. Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 2
  9. Skórski A., Stropy, dachy, stropodachy w budownictwie wiejskim, ARKADY, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Podwysocka Z., Szczelny komin z klinkieru, Murator, Warszawa, 2012, 8/340, s. 94-98
  2. Kazimierowicz A., Trusewicz E., Ściany działowe, Murator, Warszawa, 2012, 11/343, s. 107-121
  3. Podwysocka Z., Tu wyżej, tam niżej. Budowa sufitu podwieszanego, Murator, Warszawa, 2012, 12/344, s. 122-126

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia techniczne i technologiczne w budownictwie i architekturze odzwierciedlające przede wszystkim problematykę kształtowania przestrzeni wewnątrznych (zaawansowane). Opracowanie rozwiązań z punktu widzenia ich niezawodnośći i trwałości. Omówienie rozwiązania i i jego przedstawienie rysunkowe. Wykład 1. Kształtowanie budowli zagłębionych w terenie. Zagadnienie przeciwdziałania destrukcyjnemu wpływowi czynników przyrodniczych. Wykład 2. Kształtowanie budowli zagłębionych w terenie - zagadnienie ich odwodnienia i zadaszenia. Przykłady rozwiązań. Wykład 3. Kąt stoku. Sposoby zabezpieczania wykopów, zagłębień oraz wykonywania skarp w układzie tarasowym. Wykład 4. Mury oporowe - drewniane, murowane, żelbetowe i inne. Aspekt estetyczny i techniczny. Wykład 5. Sposoby kształtowania przegród poziomych ze względu na sposób ich użytkowania - tarasy wypoczynkowe, zielone obsługowe i bezobsługowe. Wykład 6. Najbliższe otoczenie budynku i możliwości przenikania elementów i urządzeń z wewnątrzna na zewnątrz i odwrotnie (baseny, trawniki itp.). Wykład 7. Komponowanie drzew w budynkach - aspekt bezpieczeństwa użytkowania oraz sposoby zapewnienia ochrony przed wpływem czynników zewnętrznych. Wykład 8. Posadzki na gruncie - aspekty estetyczne, konstrukcyjne i materiałowe. Wykład 9. Posadzki na gruncie i ściany - problem zawilgocenia przegród i sposoby ich osuszania. Wykład 10. Powłoki naścienne i materiały wykończeniowe. Sposoby ich montażu i pielęgnacji. Wykład 11. Sufity podwieszane - ich rola w pomieszczeniach (aspekt estetyczny i higieniczny). Wykład 12. Sufity podwieszane - ciąg dalszy (sposoby montażu i kształtowanie klimatu estetycznego wnętrza za pomocą koloru i kształtu paneli). Wykład 13. Zagadnienia kształtowania przegród poziomych między kondygnacjami (akustyka, izolacyjność termiczna, przestrzeń techniczna itd.). Wykład 14. Sposoby ogrzewania pomieszczeń w aspekcie estetycznym i higienicznym. Przykłady rozwiązań i lokalizacji urządzeń grzewczych. Wykład 15. Przeszklenia wewnętrzne w budynku - aspekt estetyczny oraz techniczny.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studenci w trakcie wykładów oprócz poznania technicznych i technologicznych sposobów rozwiazania problemu budowlanego opracowują rysunki techniczne szczegółów architektonicznych zgodnie ze wskazaniami wykładowcy. Wykładowca przedstawia w trakcie trwania zajęć problemy związane z zastosowaniem materiałów budowlanych, technik i technologii oraz sposoby ich rozwiązania. Podawane są również alternatywne rozwiązania techniczne i technologiczne ze wskazaniem apektu trwałości przegród budowlanych i materiałów oraz w odniesienu do zagadnień cieplnych i wilgotnościowych. Aktywne uczestnictwo w zajęciach polega na uczestnictwie w dyskusji i podjęciu próby samodzielnego rozwiązania problemu.15
A-W-2Samodzielna praca w domu polegająca na opracowaniu rysunkowym zagadnienia będącego przedmiotem dyskusji na wykładach oraz prezentacja rozwiązania autorskiego podczas następnych zajęć.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/04A_W01Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i materiałów stosowanych w architekturze wnętrz i budownictwie (asortyment, charakterystyka, zastosowanie).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W02ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i materiałów stosowanych w architekturze wnętrz i budownictwie (asortyment, charakterystyka, zastosowanie)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia techniczne i technologiczne w budownictwie i architekturze odzwierciedlające przede wszystkim problematykę kształtowania przestrzeni wewnątrznych (zaawansowane). Opracowanie rozwiązań z punktu widzenia ich niezawodnośći i trwałości. Omówienie rozwiązania i i jego przedstawienie rysunkowe. Wykład 1. Kształtowanie budowli zagłębionych w terenie. Zagadnienie przeciwdziałania destrukcyjnemu wpływowi czynników przyrodniczych. Wykład 2. Kształtowanie budowli zagłębionych w terenie - zagadnienie ich odwodnienia i zadaszenia. Przykłady rozwiązań. Wykład 3. Kąt stoku. Sposoby zabezpieczania wykopów, zagłębień oraz wykonywania skarp w układzie tarasowym. Wykład 4. Mury oporowe - drewniane, murowane, żelbetowe i inne. Aspekt estetyczny i techniczny. Wykład 5. Sposoby kształtowania przegród poziomych ze względu na sposób ich użytkowania - tarasy wypoczynkowe, zielone obsługowe i bezobsługowe. Wykład 6. Najbliższe otoczenie budynku i możliwości przenikania elementów i urządzeń z wewnątrzna na zewnątrz i odwrotnie (baseny, trawniki itp.). Wykład 7. Komponowanie drzew w budynkach - aspekt bezpieczeństwa użytkowania oraz sposoby zapewnienia ochrony przed wpływem czynników zewnętrznych. Wykład 8. Posadzki na gruncie - aspekty estetyczne, konstrukcyjne i materiałowe. Wykład 9. Posadzki na gruncie i ściany - problem zawilgocenia przegród i sposoby ich osuszania. Wykład 10. Powłoki naścienne i materiały wykończeniowe. Sposoby ich montażu i pielęgnacji. Wykład 11. Sufity podwieszane - ich rola w pomieszczeniach (aspekt estetyczny i higieniczny). Wykład 12. Sufity podwieszane - ciąg dalszy (sposoby montażu i kształtowanie klimatu estetycznego wnętrza za pomocą koloru i kształtu paneli). Wykład 13. Zagadnienia kształtowania przegród poziomych między kondygnacjami (akustyka, izolacyjność termiczna, przestrzeń techniczna itd.). Wykład 14. Sposoby ogrzewania pomieszczeń w aspekcie estetycznym i higienicznym. Przykłady rozwiązań i lokalizacji urządzeń grzewczych. Wykład 15. Przeszklenia wewnętrzne w budynku - aspekt estetyczny oraz techniczny.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie ich trwania oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych. Zakres opracowania rysunków i ich ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/04A_U01Potrafi w sposób czytelny przedstawić rozwiązanie szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem) oraz użyte w nim materiały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U04potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne we wnętrzu i na zewnątrz budynku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia techniczne i technologiczne w budownictwie i architekturze odzwierciedlające przede wszystkim problematykę kształtowania przestrzeni wewnątrznych (zaawansowane). Opracowanie rozwiązań z punktu widzenia ich niezawodnośći i trwałości. Omówienie rozwiązania i i jego przedstawienie rysunkowe. Wykład 1. Kształtowanie budowli zagłębionych w terenie. Zagadnienie przeciwdziałania destrukcyjnemu wpływowi czynników przyrodniczych. Wykład 2. Kształtowanie budowli zagłębionych w terenie - zagadnienie ich odwodnienia i zadaszenia. Przykłady rozwiązań. Wykład 3. Kąt stoku. Sposoby zabezpieczania wykopów, zagłębień oraz wykonywania skarp w układzie tarasowym. Wykład 4. Mury oporowe - drewniane, murowane, żelbetowe i inne. Aspekt estetyczny i techniczny. Wykład 5. Sposoby kształtowania przegród poziomych ze względu na sposób ich użytkowania - tarasy wypoczynkowe, zielone obsługowe i bezobsługowe. Wykład 6. Najbliższe otoczenie budynku i możliwości przenikania elementów i urządzeń z wewnątrzna na zewnątrz i odwrotnie (baseny, trawniki itp.). Wykład 7. Komponowanie drzew w budynkach - aspekt bezpieczeństwa użytkowania oraz sposoby zapewnienia ochrony przed wpływem czynników zewnętrznych. Wykład 8. Posadzki na gruncie - aspekty estetyczne, konstrukcyjne i materiałowe. Wykład 9. Posadzki na gruncie i ściany - problem zawilgocenia przegród i sposoby ich osuszania. Wykład 10. Powłoki naścienne i materiały wykończeniowe. Sposoby ich montażu i pielęgnacji. Wykład 11. Sufity podwieszane - ich rola w pomieszczeniach (aspekt estetyczny i higieniczny). Wykład 12. Sufity podwieszane - ciąg dalszy (sposoby montażu i kształtowanie klimatu estetycznego wnętrza za pomocą koloru i kształtu paneli). Wykład 13. Zagadnienia kształtowania przegród poziomych między kondygnacjami (akustyka, izolacyjność termiczna, przestrzeń techniczna itd.). Wykład 14. Sposoby ogrzewania pomieszczeń w aspekcie estetycznym i higienicznym. Przykłady rozwiązań i lokalizacji urządzeń grzewczych. Wykład 15. Przeszklenia wewnętrzne w budynku - aspekt estetyczny oraz techniczny.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie ich trwania oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych. Zakres opracowania rysunków i ich ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/04A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia techniczne i technologiczne w budownictwie i architekturze odzwierciedlające przede wszystkim problematykę kształtowania przestrzeni wewnątrznych (zaawansowane). Opracowanie rozwiązań z punktu widzenia ich niezawodnośći i trwałości. Omówienie rozwiązania i i jego przedstawienie rysunkowe. Wykład 1. Kształtowanie budowli zagłębionych w terenie. Zagadnienie przeciwdziałania destrukcyjnemu wpływowi czynników przyrodniczych. Wykład 2. Kształtowanie budowli zagłębionych w terenie - zagadnienie ich odwodnienia i zadaszenia. Przykłady rozwiązań. Wykład 3. Kąt stoku. Sposoby zabezpieczania wykopów, zagłębień oraz wykonywania skarp w układzie tarasowym. Wykład 4. Mury oporowe - drewniane, murowane, żelbetowe i inne. Aspekt estetyczny i techniczny. Wykład 5. Sposoby kształtowania przegród poziomych ze względu na sposób ich użytkowania - tarasy wypoczynkowe, zielone obsługowe i bezobsługowe. Wykład 6. Najbliższe otoczenie budynku i możliwości przenikania elementów i urządzeń z wewnątrzna na zewnątrz i odwrotnie (baseny, trawniki itp.). Wykład 7. Komponowanie drzew w budynkach - aspekt bezpieczeństwa użytkowania oraz sposoby zapewnienia ochrony przed wpływem czynników zewnętrznych. Wykład 8. Posadzki na gruncie - aspekty estetyczne, konstrukcyjne i materiałowe. Wykład 9. Posadzki na gruncie i ściany - problem zawilgocenia przegród i sposoby ich osuszania. Wykład 10. Powłoki naścienne i materiały wykończeniowe. Sposoby ich montażu i pielęgnacji. Wykład 11. Sufity podwieszane - ich rola w pomieszczeniach (aspekt estetyczny i higieniczny). Wykład 12. Sufity podwieszane - ciąg dalszy (sposoby montażu i kształtowanie klimatu estetycznego wnętrza za pomocą koloru i kształtu paneli). Wykład 13. Zagadnienia kształtowania przegród poziomych między kondygnacjami (akustyka, izolacyjność termiczna, przestrzeń techniczna itd.). Wykład 14. Sposoby ogrzewania pomieszczeń w aspekcie estetycznym i higienicznym. Przykłady rozwiązań i lokalizacji urządzeń grzewczych. Wykład 15. Przeszklenia wewnętrzne w budynku - aspekt estetyczny oraz techniczny.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie ich trwania oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych. Zakres opracowania rysunków i ich ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały.
3,5
4,0
4,5
5,0