Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zdrowy tryb życia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW9 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
C-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia: aktywność ruchowa, praca, czas wolny oraz ich wpływ na życie człowieka2
T-W-2Zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci w aspekcie przeciwdziałania otyłości.2
T-W-3Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-11. Uczestnictwo w zajęciach. 2. Opracowanie wskazanych zagadnień na bazie literatury kierunkowej. 3. Zaliczenie5
5

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3pokaz
M-4opis
M-5prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/06_W01
student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
B_1A_W13C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-5, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/06_K01
student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym).
B_1A_K01C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-1
B_1A_N1/A/06_K02
zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów.
B_1A_K01C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/06_W01
student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/06_K01
student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym).
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy.
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia
4,0potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia
4,5aktywnośc ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
5,0potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku płci, stanu zdrowia indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia mobilizuje siebie i innych do postaw prozdrowotnych posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej
B_1A_N1/A/06_K02
zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów.
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętny stosunek do wiedzy
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i się nimi posługuje.
4,0potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu zycia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
4,5potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia posługuje się terminologią w edukacji prozdrowotnej
5,0student prezentuje wszystkie umiejętności wykazane w pełnym efekcie kształcenia. mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.,

Literatura dodatkowa

  1. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Drabik J., Aktywność, sprawność i wydolność fizyczna jako mierniki zdrowia człowieka, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 1997
  3. Drabik J, Styl życia w promocji zdrowia, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia: aktywność ruchowa, praca, czas wolny oraz ich wpływ na życie człowieka2
T-W-2Zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci w aspekcie przeciwdziałania otyłości.2
T-W-3Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-11. Uczestnictwo w zajęciach. 2. Opracowanie wskazanych zagadnień na bazie literatury kierunkowej. 3. Zaliczenie5
5
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/A/06_W01student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia: aktywność ruchowa, praca, czas wolny oraz ich wpływ na życie człowieka
T-W-2Zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci w aspekcie przeciwdziałania otyłości.
T-W-3Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-5prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/A/06_K01student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia: aktywność ruchowa, praca, czas wolny oraz ich wpływ na życie człowieka
T-W-2Zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci w aspekcie przeciwdziałania otyłości.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3pokaz
M-4opis
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy.
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia
4,0potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia
4,5aktywnośc ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
5,0potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku płci, stanu zdrowia indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia mobilizuje siebie i innych do postaw prozdrowotnych posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/A/06_K02zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia: aktywność ruchowa, praca, czas wolny oraz ich wpływ na życie człowieka
T-W-3Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3pokaz
M-4opis
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętny stosunek do wiedzy
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i się nimi posługuje.
4,0potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu zycia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
4,5potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia posługuje się terminologią w edukacji prozdrowotnej
5,0student prezentuje wszystkie umiejętności wykazane w pełnym efekcie kształcenia. mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.,