Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Technologiczność konstrukcji stalowych - CAD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologiczność konstrukcji stalowych - CAD
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 18 1,50,50zaliczenie
wykładyW8 9 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Podstawy CAD
W-2Ukończony kurs: Konstrukcje metalowe -2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.1
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.2
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.2
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.1
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.3
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.3
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.2
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.3
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.1
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D1
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie1
T-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.2
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.1
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.1
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.1
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania1
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielne przygotowanie zadania projektowego15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-5Zaliczenie projektu2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Opracowanie materiału - studia literaturowe6
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wiedzy z zakresu wykonywania dokumentacji warsztatowej konstrukcji stalowych.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji dokumentacji hali stalowej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy semetralnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D11_W01
Definuje geometrię przestrzenną hali stalowej. Rozpoznaje elementy wysyłkowe. Odtwarza dokumentację warsztatową sporządzanego obiektu. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji stalowych (BOCAD).
B_1A_W02, B_1A_W14C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D11_U01
Zna sposoby wykonywania dokumentacji warsztatowej hali stalowej. Potrafi sporządzić podstawową dokumentację warsztatową hali stalowej. Zna w stopniu podstawowym obsdluge programu Bocad.
B_1A_U11, B_1A_U19C-1, C-2T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-P-7, T-P-2, T-P-4, T-P-9, T-P-8, T-P-6M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D11_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek i wrażliwość do przygotowanego przez siebie projektu konstrukcji stalowej.
B_1A_K01C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-P-7, T-P-2, T-P-4, T-P-9, T-P-8, T-P-6M-2, M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D11_W01
Definuje geometrię przestrzenną hali stalowej. Rozpoznaje elementy wysyłkowe. Odtwarza dokumentację warsztatową sporządzanego obiektu. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji stalowych (BOCAD).
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D11_U01
Zna sposoby wykonywania dokumentacji warsztatowej hali stalowej. Potrafi sporządzić podstawową dokumentację warsztatową hali stalowej. Zna w stopniu podstawowym obsdluge programu Bocad.
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D11_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek i wrażliwość do przygotowanego przez siebie projektu konstrukcji stalowej.
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bocad Polska, Instrukcja obsługi systemu Bocad- 3D, wlasne, Ostrów Wlkp, 2011
  2. J. Augustyn , E. Sledziewski, Technologicznosc konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1987
  3. Jakubiec M., Lesinski K., Czajkowski H, Technologia konstrukcji spawanych, WNT, Warszawa, 1987
  4. Ziółko J., Orlik G., Montaz konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Szymanski A, Kontrola i zapewnienie jakosci w spawalnictwie, wyd. Politechniki Slaskiej, Gliwice, 1998
  2. Poradnik, Poradnik inzyniera. Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.1
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.2
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.2
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.1
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.3
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.3
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.2
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.3
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D1
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie1
T-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.2
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.1
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.1
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.1
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania1
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielne przygotowanie zadania projektowego15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-5Zaliczenie projektu2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Opracowanie materiału - studia literaturowe6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/KBI/D11_W01Definuje geometrię przestrzenną hali stalowej. Rozpoznaje elementy wysyłkowe. Odtwarza dokumentację warsztatową sporządzanego obiektu. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji stalowych (BOCAD).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Cel przedmiotuC-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe
Treści programoweT-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.
T-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wiedzy z zakresu wykonywania dokumentacji warsztatowej konstrukcji stalowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/KBI/D11_U01Zna sposoby wykonywania dokumentacji warsztatowej hali stalowej. Potrafi sporządzić podstawową dokumentację warsztatową hali stalowej. Zna w stopniu podstawowym obsdluge programu Bocad.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe
Treści programoweT-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy semetralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/KBI/D11_K01Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek i wrażliwość do przygotowanego przez siebie projektu konstrukcji stalowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe
Treści programoweT-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.
T-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.
T-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy semetralnej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wiedzy z zakresu wykonywania dokumentacji warsztatowej konstrukcji stalowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0