Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury współczesnej. Powinien posiadać umiejetnosci samodzielnego zdobywania informacji oraz orientować się w podstawowych zależnościach pomiędzy kulturą współczesną, a społeczeństwem, polityką, tożsamościami lokalnymi. Powinien również aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1- Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą - Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych - Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady - Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej - Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce i w sposób swobodny analizować różne aspekty jej zastosowania.15
A-W-2Studenci zobowiazani są zaliczyć kolokwium z zakresu omawianego materiału.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-V/3c_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie powinien być w stanie objaśniać omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego.
AU_2A_W20C-1T-W-1M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-V/3c_U01
Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka).
AU_2A_U01C-1T-W-1M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-V/3c_K02
Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej
AU_2A_K02C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-3
AU_2A_AS2-V/3c_K03
Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych.
AU_2A_K03C-1T-W-1M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-V/3c_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie powinien być w stanie objaśniać omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego.
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-V/3c_U01
Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka).
2,0
3,0Student posiada ograniczone umiejętnosci wykorzystywania zdobytych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-V/3c_K02
Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej
2,0
3,0Student jedynie w ograniczonym stopniu jest w stanie skorelować uzyskaną wiedzę z własną postawą projektową i planistyczną
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_AS2-V/3c_K03
Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych.
2,0
3,0Student wykazuje się nieznaczną świadomością charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Rebis, Poznań, 2010
  2. Roland Barthes, Mitologie, Aletheia, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Javier Gimeno-Martinez, Design and National Identity, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
  2. Rebecca Houze, New Mythologies in design and culture. Reading signs and symbols in the visual landscape, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
  3. Artur Żmijewski, Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2008
  4. Dorota Folga- Januszewska, Mit i Zakopane, Bosz, Olszanica, 2006
  5. red. Maria Dziedzic, Warsztaty Krakowskie 1913-1926, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im Jana Matejki w Krakowie, Kraków, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1- Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą - Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych - Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady - Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej - Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce i w sposób swobodny analizować różne aspekty jej zastosowania.15
A-W-2Studenci zobowiazani są zaliczyć kolokwium z zakresu omawianego materiału.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-V/3c_W01Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie powinien być w stanie objaśniać omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W20Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień uzupełniających wykształcenie techniczne.
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1- Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą - Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych - Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady - Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej - Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-V/3c_U01Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1- Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą - Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych - Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady - Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej - Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczone umiejętnosci wykorzystywania zdobytych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-V/3c_K02Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1- Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą - Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych - Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady - Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej - Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w ograniczonym stopniu jest w stanie skorelować uzyskaną wiedzę z własną postawą projektową i planistyczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-V/3c_K03Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K03szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1- Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą - Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych - Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady - Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej - Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.
S-1Ocena formująca: Obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się nieznaczną świadomością charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0