Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień BHP ze studiów I stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.1
T-A-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.1
T-A-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy1
T-A-4Mierniki oceny warunków pracy1
T-A-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czynne uczestnictwo w wykładach0
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Czynne uczestnictwo w wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_DS2-I/2_W01
Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepisów BHP
AU_2A_W02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_DS2-I/2_U01
Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
AU_2A_U17C-1T-A-4, T-A-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_DS2-I/2_K01
Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
AU_2A_K06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_DS2-I/2_W01
Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepisów BHP
2,0
3,0Student definiuje zagrożenia na stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_DS2-I/2_U01
Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia w środowisku pracy i podejmuje właściwe sposoby działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_DS2-I/2_K01
Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
2,0
3,0Student wykazuje małą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bukała W., Szczęch K., Bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2013
  2. Gedliczka A., Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001
  3. Nowak E., Atlas antropometryczny populacji polskiej - dane do projektowania, Instytu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000
  4. Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, II
  5. Morozowski J., Awrejcewicz J., Podstawy biomechaniki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Barnes C, Mercer G., Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.1
T-A-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.1
T-A-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy1
T-A-4Mierniki oceny warunków pracy1
T-A-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czynne uczestnictwo w wykładach0
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_DS2-I/2_W01Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepisów BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W02zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywa-nia zadań projektowych i planistycznych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.
T-A-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.
T-A-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
T-A-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Czynne uczestnictwo w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje zagrożenia na stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_DS2-I/2_U01Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U17ma umiejętność samokształcenia się, w swoich opracowaniach wykorzystuje informację techniczną, różnego rodzaju bazy danych, Internet itd.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-A-4Mierniki oceny warunków pracy
T-A-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Czynne uczestnictwo w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia w środowisku pracy i podejmuje właściwe sposoby działania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_DS2-I/2_K01Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K06w myśleniu i działaniu wykazuje się inicjatywą i innowacyjnością
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.
T-A-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.
T-A-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
T-A-4Mierniki oceny warunków pracy
T-A-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Czynne uczestnictwo w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0