Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiadanie wiedzy biologicznej (na poziomie szkoły średniej) i podstaw chemi i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
C-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy w terenie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Interakcje międzygatunkowe4
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz4
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu2
10
laboratoria
T-L-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.4
T-L-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany4
T-L-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa2
10
wykłady
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa2
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.2
T-W-3Biomy Ziemi2
T-W-4Specyfika ekologiczna ekosystemów rolniczych2
T-W-5Ekologiczne zasady gospodarowania i kształtowania obszarów wiejskich2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów7
A-A-3studiowanie zalecanej literatury7
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Zaliczenie pisemne zajęć1
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie zalecanej literatury7
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów7
A-L-4Konsultacje5
A-L-5Pisemne zaliczenie zajęć1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemne zaliczenie zajęć1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_W01
Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,
ZO_1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ZO_1A_ZO-S1-B4_W01
Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07C-3, C-4, C-2, C-1T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_U01
Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
ZO_1A_U08C-3T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S1-B4_U01
student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
ZO_1A_U01, ZO_1A_U21C-3, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_K01
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
ZO_1A_K03C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-4
ZO_1A_ZO-S1-B4_K01
Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
ZO_1A_K02C-3, C-4, C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-L-2, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-2, M-3, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_W01
Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,
2,0
3,0Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy, tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-B4_W01
Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
2,0
3,0Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_U01
Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
2,0
3,0Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-B4_U01
student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
2,0
3,0student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_K01
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-B4_K01
Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
2,0
3,0Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
  2. Odum E. P., Podstawy ekologii., PW Rolnicze i Leśne, 1977
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 1999
  4. Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa, 1981
  5. Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierzat i roslin, PWN, Warszawa, 1999
  2. Łabno G., Ekologia, słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo "Europa", Warszawa, 2007
  3. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań, 1999
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Interakcje międzygatunkowe4
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz4
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.4
T-L-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany4
T-L-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa2
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.2
T-W-3Biomy Ziemi2
T-W-4Specyfika ekologiczna ekosystemów rolniczych2
T-W-5Ekologiczne zasady gospodarowania i kształtowania obszarów wiejskich2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów7
A-A-3studiowanie zalecanej literatury7
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Zaliczenie pisemne zajęć1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie zalecanej literatury7
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów7
A-L-4Konsultacje5
A-L-5Pisemne zaliczenie zajęć1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemne zaliczenie zajęć1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B4_W01Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
C-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
Treści programoweT-W-4Specyfika ekologiczna ekosystemów rolniczych
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
T-W-5Ekologiczne zasady gospodarowania i kształtowania obszarów wiejskich
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
T-A-1Interakcje międzygatunkowe
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy, tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-B4_W01Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy w terenie
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
Treści programoweT-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-L-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa
T-L-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.
T-L-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B4_U01Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
Treści programoweT-A-1Interakcje międzygatunkowe
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-L-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-L-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.
T-L-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-B4_U01student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
Treści programoweT-L-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa
T-L-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-L-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B4_K01Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
C-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
Treści programoweT-A-1Interakcje międzygatunkowe
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-L-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-L-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.
T-L-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa
T-W-4Specyfika ekologiczna ekosystemów rolniczych
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
T-W-5Ekologiczne zasady gospodarowania i kształtowania obszarów wiejskich
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-B4_K01Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy w terenie
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
Treści programoweT-A-1Interakcje międzygatunkowe
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-L-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-W-5Ekologiczne zasady gospodarowania i kształtowania obszarów wiejskich
T-W-3Biomy Ziemi
T-L-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.
T-L-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
T-W-4Specyfika ekologiczna ekosystemów rolniczych
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
3,5
4,0
4,5
5,0