Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla owiec i kóz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla owiec i kóz
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 5 0,20,29zaliczenie
laboratoriaL6 25 1,80,29zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza związana z budową oraz funkcjonowaniem organizmu zwierząt przeżuwających.
W-2Znajomość podstawowych zasad chowu i hodowli owiec i kóz. Podstawy towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego owiec i kóz z uwzględnieniem ras i kierunku użytkowego, nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie, metodami oceny bonitacyjnej, użytkowania wełnistego, mlecznego i mięsnego jak również technologii chowu w zależności od specyfiki gospodarstwa.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny.4
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny. Metody pozyskiwania wełny najlepszej jakości jako surowca dla przemysłu włókienniczego.3
T-L-3Metody oceny pokróju owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.2
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Bieżąca kontrola stanu zdrowia wymienia. Przetwórstwo mleka owczego i koziego w małym gospodarstwie.4
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników2
T-L-7Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Koszarowanie owiec. Żywienie poszczególnych grup owiec/kóz.2
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.6
25
zajęcia terenowe
T-T-1Zajęcia terenowe w jednym z gospodarstw specjalizujących się w produkcji owczarskiej/koziarskiej. Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji m.in. ze sposobem utrzymania i żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnych grup wiekowych oraz organizacją pracy. Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki. Analiza uwarunkowań produkcji owczarskie/koziarskiej na przykładzie odwiedzonego gospodarstwa w województwie zachodniopomorskim. Ocena sposobu żywienia, zadawania i przechowywania pasz w gospodarstwie, organizacji pracy oraz skuteczności przeprowadzonych zabiegów profilaktycznych i pielęgnacyjnych.5
5
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie, charakterystyka, użytkowanie i rozmieszczenie owiec i kóz w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich kierunku produkcji. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.2
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.2
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz i ich wykorzystanie w różnych technologiach produkcji.2
T-W-4Użytkowanie mleczne owiec i kóz. Czynniki wpływające na ilość i jakość produkowanego mleka. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras owiec i kóz utrzymywanych w Polsce i na świecie.3
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz. Czynniki wpływające na wartość rzeźną mięsa jagnięcego.2
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.1
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych.2
T-W-8Psy pasterskie i owczarskie dawniej i współcześnie. Praca psa ze stadem.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie projektów na wskazane tematy.6
A-L-4Omówienie i ocena projektów.3
A-L-5Czytanie wskazanej literatury.6
A-L-6Konsultacje.6
A-L-7Zaliczenie i omówienie projektów2
53
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestniczenie w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć.1
6
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.2
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.2
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-5Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-6Pisemny egzamin1
A-W-7Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
M-8Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-9Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
M-10Wykład informacyjny.
M-11Wykład problemowy.
M-12Filmy tematyczne.
M-13Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej.
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
S-8Ocena podsumowująca: Ocena pisemna wykładów po ich zakończeniu.
S-9Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S1-C13_W01
Student zna podstawowe kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Opisuje pokrój owiec i kóz, zna zasady i metody jego oceny. Zna cel i metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
ZO_1A_W12, ZO_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-6, M-7, M-2, M-4, M-5S-4, S-3, S-2, S-1
ZO_1A_ZOK-S1-C13_W03
Student zna sposoby oceny użytkowości wełnistej, mlecznej i mięsnej owiec i kóz. Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na ilość i jakość mleka oraz mięsa jagnięcego i koziego. Zna zasady pracy hodowlanej w prowadzonej w stadzie. Posiada wiedzę z zakresu organizacji i planowania rozrodu w stadach owiec i kóz. Zna rolę małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego i ochronie przyrody.
ZO_1A_W16, ZO_1A_W04, ZO_1A_W10C-2T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4M-9, M-2, M-7S-7

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S1-C13_U03
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Potrafi zaprojektować całoroczne użytkowanie owiec/kóz na fermie, a następnie z uzyskanych wyników wyciągając wnioski, proponując ewentualne zmiany w dotychczas stosowanym systemie produkcji.
ZO_1A_U19, ZO_1A_U21, ZO_1A_U15, ZO_1A_U17, ZO_1A_U20, ZO_1A_U07C-1, C-2T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-T-1M-9, M-2, M-3, M-4, M-6S-2, S-4
ZO_1A_ZOK-S1-C13_U04
Student potrafi rozpoznać różne rasy owiec i kóz i dostosować do nich odpowiedni kierunek produkcji. Ocenia pokrój owiec i kóz oraz dokonuje analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Analizuje i ocenia wpływ różnych czynników na ilość i jakość pozyskiwanych produktów od owiec i kóz oraz potrafi kalkulować opłacalność ich produkcji.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U20, ZO_1A_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-T-1, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6M-9, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S1-C13_K02
Student opracowując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji wełny, mięsa, mleka z uwzględnieniem warunków środowiskowych w jakich przebywają zwierzęta oraz względó ekonomicznych wykazuje kreatywnością, logicznym syntetycznym myśleniem. Przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu. Postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami; zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. W łatwy i szybki sposób pozyskuje informacje z zakresu problematyki przedmiotu.
ZO_1A_K02C-1, C-2T-W-7, T-L-8, T-T-1M-2, M-6, M-9, M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S1-C13_W01
Student zna podstawowe kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Opisuje pokrój owiec i kóz, zna zasady i metody jego oceny. Zna cel i metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
2,0Student nie zna podstawowych kierunków produkcji owczarskiej i koziarskiej i nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie potrafi wymienić podstawowych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce. Nie orientuje się w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada.
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
3,5Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej. Rozróżnia podstawowe rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie. Nie potrafi scharakteryzować ras owiec i kóz z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
4,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Orientuje się w stopniu dobrym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić czynniki wpływające na ilość, jakość mleka oraz przydatność technologiczną mleka oraz w stopniu dobrym potrafi je opisać. Student w stopniu dobry potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwości jagnięciny i baraniny. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras owiec i kóz typu mlecznego i mięsnego.
4,5Student zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Zna programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
5,0Student bardzo dobrze zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym je scharakteryzować z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać w stopniu bardzo dobrym wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Bardzo dobrze orientuje się w podstawowych i alternatywnych kierunkach użytkowania owiec i kóz. Zna w stopniu bardzo dobrym poszczególne części programów hodowlanych.
ZO_1A_ZOK-S1-C13_W03
Student zna sposoby oceny użytkowości wełnistej, mlecznej i mięsnej owiec i kóz. Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na ilość i jakość mleka oraz mięsa jagnięcego i koziego. Zna zasady pracy hodowlanej w prowadzonej w stadzie. Posiada wiedzę z zakresu organizacji i planowania rozrodu w stadach owiec i kóz. Zna rolę małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego i ochronie przyrody.
2,0
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie do końca rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca. Zna pokrój owiec i kóz oraz zasady jego oceny. Potrafi wymienić cel i krótko opisać metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S1-C13_U03
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Potrafi zaprojektować całoroczne użytkowanie owiec/kóz na fermie, a następnie z uzyskanych wyników wyciągając wnioski, proponując ewentualne zmiany w dotychczas stosowanym systemie produkcji.
2,0
3,0Posiada umiejętność wstępnej oceny efektywność produkcji wełny, mleka i mięsa owczego i koziego w różnych warunkach produkcyjnych oraz potrafi zaproponować zmiany w dotychczas stosowanej technologii w celu poprawy jej efektywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-S1-C13_U04
Student potrafi rozpoznać różne rasy owiec i kóz i dostosować do nich odpowiedni kierunek produkcji. Ocenia pokrój owiec i kóz oraz dokonuje analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Analizuje i ocenia wpływ różnych czynników na ilość i jakość pozyskiwanych produktów od owiec i kóz oraz potrafi kalkulować opłacalność ich produkcji.
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S1-C13_K02
Student opracowując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji wełny, mięsa, mleka z uwzględnieniem warunków środowiskowych w jakich przebywają zwierzęta oraz względó ekonomicznych wykazuje kreatywnością, logicznym syntetycznym myśleniem. Przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu. Postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami; zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. W łatwy i szybki sposób pozyskuje informacje z zakresu problematyki przedmiotu.
2,0
3,0Student ma świadomość humanitarnego postępowania ze zwierzętami, postępuje zgodnie z zasadami higieny bezpieczeństwa pracy w pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. Posiada umiejętność wstępnej oceny efektywność produkcji wełny, mleka i mięsa owczego/koziego w różnych warunkach produkcyjnych oraz potrafi zaproponować zmiany w otychczas stosowanych technologiach produkcji w celu poprawy ich efektywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroz D., Nowicki B., Kozy, chów i hodowla, PWN, Warszawa, 1990
  2. Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz., AR Szczecin, Szczecin, 2008
  3. Kurczak M., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych., SGGW Warszawa., Warszawa, 2004
  4. Kurczak M., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych., SGGW Warszawa., Warszawa, 2004
  5. Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz., AR Szczecin, Szczecin, 2008
  6. Niżnikowski R., Hodowla i chów owiec., SGGW, Warszawa, 2008
  7. Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz., AR Szczecin, Szczecin, 2008
  8. Litwińczuk Z., Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych., Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie., Lublin, 2011
  9. Niżnikowski R., Hodowla i chów owiec., SGGW, Warszawa, 2008
  10. Litwińczuk Z., Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych., Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie., Lublin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Haring F., Hodowla owiec., PWRiL, Warszawa, 1980
  2. Kalinowska Cz., Technologia produkcji owczarskiej., AR Lublin, Lublin, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny.4
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny. Metody pozyskiwania wełny najlepszej jakości jako surowca dla przemysłu włókienniczego.3
T-L-3Metody oceny pokróju owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.2
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Bieżąca kontrola stanu zdrowia wymienia. Przetwórstwo mleka owczego i koziego w małym gospodarstwie.4
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników2
T-L-7Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Koszarowanie owiec. Żywienie poszczególnych grup owiec/kóz.2
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.6
25

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zajęcia terenowe w jednym z gospodarstw specjalizujących się w produkcji owczarskiej/koziarskiej. Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji m.in. ze sposobem utrzymania i żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnych grup wiekowych oraz organizacją pracy. Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki. Analiza uwarunkowań produkcji owczarskie/koziarskiej na przykładzie odwiedzonego gospodarstwa w województwie zachodniopomorskim. Ocena sposobu żywienia, zadawania i przechowywania pasz w gospodarstwie, organizacji pracy oraz skuteczności przeprowadzonych zabiegów profilaktycznych i pielęgnacyjnych.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie, charakterystyka, użytkowanie i rozmieszczenie owiec i kóz w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich kierunku produkcji. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.2
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.2
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz i ich wykorzystanie w różnych technologiach produkcji.2
T-W-4Użytkowanie mleczne owiec i kóz. Czynniki wpływające na ilość i jakość produkowanego mleka. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras owiec i kóz utrzymywanych w Polsce i na świecie.3
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz. Czynniki wpływające na wartość rzeźną mięsa jagnięcego.2
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.1
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych.2
T-W-8Psy pasterskie i owczarskie dawniej i współcześnie. Praca psa ze stadem.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie projektów na wskazane tematy.6
A-L-4Omówienie i ocena projektów.3
A-L-5Czytanie wskazanej literatury.6
A-L-6Konsultacje.6
A-L-7Zaliczenie i omówienie projektów2
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestniczenie w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć.1
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.2
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.2
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-5Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-6Pisemny egzamin1
A-W-7Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S1-C13_W01Student zna podstawowe kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Opisuje pokrój owiec i kóz, zna zasady i metody jego oceny. Zna cel i metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego owiec i kóz z uwzględnieniem ras i kierunku użytkowego, nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie, metodami oceny bonitacyjnej, użytkowania wełnistego, mlecznego i mięsnego jak również technologii chowu w zależności od specyfiki gospodarstwa.
Treści programoweT-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie, charakterystyka, użytkowanie i rozmieszczenie owiec i kóz w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich kierunku produkcji. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz i ich wykorzystanie w różnych technologiach produkcji.
Metody nauczaniaM-3Projekt.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych kierunków produkcji owczarskiej i koziarskiej i nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie potrafi wymienić podstawowych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce. Nie orientuje się w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada.
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
3,5Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej. Rozróżnia podstawowe rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie. Nie potrafi scharakteryzować ras owiec i kóz z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
4,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Orientuje się w stopniu dobrym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić czynniki wpływające na ilość, jakość mleka oraz przydatność technologiczną mleka oraz w stopniu dobrym potrafi je opisać. Student w stopniu dobry potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwości jagnięciny i baraniny. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras owiec i kóz typu mlecznego i mięsnego.
4,5Student zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Zna programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
5,0Student bardzo dobrze zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym je scharakteryzować z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać w stopniu bardzo dobrym wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Bardzo dobrze orientuje się w podstawowych i alternatywnych kierunkach użytkowania owiec i kóz. Zna w stopniu bardzo dobrym poszczególne części programów hodowlanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S1-C13_W03Student zna sposoby oceny użytkowości wełnistej, mlecznej i mięsnej owiec i kóz. Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na ilość i jakość mleka oraz mięsa jagnięcego i koziego. Zna zasady pracy hodowlanej w prowadzonej w stadzie. Posiada wiedzę z zakresu organizacji i planowania rozrodu w stadach owiec i kóz. Zna rolę małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego i ochronie przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W16definiuje podstawowe zasady ekonomiki i marketingu w produkcji zwierzęcej, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie działalności rolniczej
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz).
Treści programoweT-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz. Czynniki wpływające na wartość rzeźną mięsa jagnięcego.
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych.
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.
T-W-4Użytkowanie mleczne owiec i kóz. Czynniki wpływające na ilość i jakość produkowanego mleka. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras owiec i kóz utrzymywanych w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-9Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-7Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie do końca rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca. Zna pokrój owiec i kóz oraz zasady jego oceny. Potrafi wymienić cel i krótko opisać metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S1-C13_U03Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Potrafi zaprojektować całoroczne użytkowanie owiec/kóz na fermie, a następnie z uzyskanych wyników wyciągając wnioski, proponując ewentualne zmiany w dotychczas stosowanym systemie produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
ZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
ZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego owiec i kóz z uwzględnieniem ras i kierunku użytkowego, nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie, metodami oceny bonitacyjnej, użytkowania wełnistego, mlecznego i mięsnego jak również technologii chowu w zależności od specyfiki gospodarstwa.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz).
Treści programoweT-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny. Metody pozyskiwania wełny najlepszej jakości jako surowca dla przemysłu włókienniczego.
T-L-7Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Koszarowanie owiec. Żywienie poszczególnych grup owiec/kóz.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-T-1Zajęcia terenowe w jednym z gospodarstw specjalizujących się w produkcji owczarskiej/koziarskiej. Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji m.in. ze sposobem utrzymania i żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnych grup wiekowych oraz organizacją pracy. Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki. Analiza uwarunkowań produkcji owczarskie/koziarskiej na przykładzie odwiedzonego gospodarstwa w województwie zachodniopomorskim. Ocena sposobu żywienia, zadawania i przechowywania pasz w gospodarstwie, organizacji pracy oraz skuteczności przeprowadzonych zabiegów profilaktycznych i pielęgnacyjnych.
Metody nauczaniaM-9Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-6Praca w grupach.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność wstępnej oceny efektywność produkcji wełny, mleka i mięsa owczego i koziego w różnych warunkach produkcyjnych oraz potrafi zaproponować zmiany w dotychczas stosowanej technologii w celu poprawy jej efektywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S1-C13_U04Student potrafi rozpoznać różne rasy owiec i kóz i dostosować do nich odpowiedni kierunek produkcji. Ocenia pokrój owiec i kóz oraz dokonuje analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Analizuje i ocenia wpływ różnych czynników na ilość i jakość pozyskiwanych produktów od owiec i kóz oraz potrafi kalkulować opłacalność ich produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
ZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego owiec i kóz z uwzględnieniem ras i kierunku użytkowego, nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie, metodami oceny bonitacyjnej, użytkowania wełnistego, mlecznego i mięsnego jak również technologii chowu w zależności od specyfiki gospodarstwa.
Treści programoweT-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny. Metody pozyskiwania wełny najlepszej jakości jako surowca dla przemysłu włókienniczego.
T-L-3Metody oceny pokróju owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-T-1Zajęcia terenowe w jednym z gospodarstw specjalizujących się w produkcji owczarskiej/koziarskiej. Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji m.in. ze sposobem utrzymania i żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnych grup wiekowych oraz organizacją pracy. Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki. Analiza uwarunkowań produkcji owczarskie/koziarskiej na przykładzie odwiedzonego gospodarstwa w województwie zachodniopomorskim. Ocena sposobu żywienia, zadawania i przechowywania pasz w gospodarstwie, organizacji pracy oraz skuteczności przeprowadzonych zabiegów profilaktycznych i pielęgnacyjnych.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Bieżąca kontrola stanu zdrowia wymienia. Przetwórstwo mleka owczego i koziego w małym gospodarstwie.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników
Metody nauczaniaM-9Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S1-C13_K02Student opracowując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji wełny, mięsa, mleka z uwzględnieniem warunków środowiskowych w jakich przebywają zwierzęta oraz względó ekonomicznych wykazuje kreatywnością, logicznym syntetycznym myśleniem. Przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu. Postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami; zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. W łatwy i szybki sposób pozyskuje informacje z zakresu problematyki przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego owiec i kóz z uwzględnieniem ras i kierunku użytkowego, nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie, metodami oceny bonitacyjnej, użytkowania wełnistego, mlecznego i mięsnego jak również technologii chowu w zależności od specyfiki gospodarstwa.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz).
Treści programoweT-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-T-1Zajęcia terenowe w jednym z gospodarstw specjalizujących się w produkcji owczarskiej/koziarskiej. Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji m.in. ze sposobem utrzymania i żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnych grup wiekowych oraz organizacją pracy. Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki. Analiza uwarunkowań produkcji owczarskie/koziarskiej na przykładzie odwiedzonego gospodarstwa w województwie zachodniopomorskim. Ocena sposobu żywienia, zadawania i przechowywania pasz w gospodarstwie, organizacji pracy oraz skuteczności przeprowadzonych zabiegów profilaktycznych i pielęgnacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-6Praca w grupach.
M-9Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
M-3Projekt.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość humanitarnego postępowania ze zwierzętami, postępuje zgodnie z zasadami higieny bezpieczeństwa pracy w pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. Posiada umiejętność wstępnej oceny efektywność produkcji wełny, mleka i mięsa owczego/koziego w różnych warunkach produkcyjnych oraz potrafi zaproponować zmiany w otychczas stosowanych technologiach produkcji w celu poprawy ich efektywności.
3,5
4,0
4,5
5,0