Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Profilaktyka i patologia w rozrodzie psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Profilaktyka i patologia w rozrodzie psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 8 1,80,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,60,20zaliczenie
wykładyW5 5 0,60,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym1
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu1
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego1
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie1
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki1
5
laboratoria
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych2
T-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.2
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki2
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie2
8
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt1
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych1
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny1
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.1
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanię sie do zaliczenia8
18
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć22
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia części laboratoryjnej20
A-L-4zaliczenie zajęć2
54
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego8
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-2Ocena formująca: odpowiedzi na zadane pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajeciach
S-3Ocena podsumowująca: kontrola czastkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C28_W01
Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
Kn_1P_W05, Kn_1P_W21, Kn_1P_W22C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C28_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
Kn_1P_U09, Kn_1P_U10, Kn_1P_U13, Kn_1P_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C28_K01
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K04, Kn_1P_K01C-1T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-L-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C28_W01
Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki w rozrodzie zwierząt, charakteryzuje objawy oraz zna zasady postepowania przy najważniejszych chorobach psów, przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C28_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
2,0
3,0Student stosuje odpowiednie procedury zapobiegania rozprzestrzenianiu sie chorób, przygotowuje dokumentację związaną z obrotem nasienia i zarodków popełniając niewielkie błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C28_K01
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym
2,0
3,0Student ma świadomość roli profilaktyki w rozrodzie i hodowli zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wierzbowski S., Andrologia, Platan-Kryspinów, Kraków, 1996
  2. Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, I, Red. wyd. pol. J. Twardoń
  3. Zduńczyk s., Janowski T, Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2014, 4

Literatura dodatkowa

  1. Hoskins J., D., Pediatria weterynaryjna, psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, I, Red. I wyd. pol. R. Lechowski

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym1
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu1
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego1
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie1
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych2
T-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.2
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki2
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt1
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych1
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny1
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.1
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanię sie do zaliczenia8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć22
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia części laboratoryjnej20
A-L-4zaliczenie zajęć2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C28_W01Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne
Treści programoweT-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki
T-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kontrola czastkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki w rozrodzie zwierząt, charakteryzuje objawy oraz zna zasady postepowania przy najważniejszych chorobach psów, przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C28_U01Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne
Treści programoweT-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki
T-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kontrola czastkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach
S-2Ocena formująca: odpowiedzi na zadane pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje odpowiednie procedury zapobiegania rozprzestrzenianiu sie chorób, przygotowuje dokumentację związaną z obrotem nasienia i zarodków popełniając niewielkie błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C28_K01Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne
Treści programoweT-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli profilaktyki w rozrodzie i hodowli zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach.
3,5
4,0
4,5
5,0