Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności z elementami biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywności z elementami biotechnologii
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstwowe wiadomości z żywienia, podstawy chemii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć związanych z artykułami żywnościowymi, przemysłem spożywczym, charakterystyka poszczególnych artykułów żywnościowych, ich klasyfikacja, wyróżniki , wymagania jakościowe, wartość odżywcza wybranych produktów i ich znaczenie żywieniowe. Przemiany biologiczne zachodzące w artykułach żywieniowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zboża i produkty zbożowe, pieczywo.3
T-A-2Cukier i wyroby cukiernicze.3
T-A-3Wody mineralne, soki napoje, bezalkoholowe.3
T-A-4Tłuszcze jadalne, mięso.3
T-A-5Herbata, kakao, kawa, przyprawy, koncentraty spożywcze.3
15
wykłady
T-W-1Składniki żywności i ich znaczenie zdrowotne.3
T-W-2Ogólne pojęcia stosowane w towaroznawstwie (towar i jego wartość użytkowa, klasyfikacja towarów, znaki i znakowanie opakowań jednostkowych, normalizacja, normy).3
T-W-3Systemy zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.3
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich.3
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mięsa i przetworów mięsnych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach.10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.7
A-A-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących ćwiczeń.6
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem i ćwiczeń w formie pisemnej.8
46
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.7
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.5
A-W-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów.10
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeńw formie pisemnej.8
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_W01
Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny produktów żywnościowych.Zna normy dotyczące jakości produktów zwierzęcych i roslinnych. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania tych produktów oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem.
BT_2A_W13C-1T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_U01
Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
BT_2A_U04C-1T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_K01
Student ma świadomość procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w trakcie wytwarzania i przechowywania żywności i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem odpowiedniej jakości towaroznawczej żywności.
BT_2A_K03C-1T-A-3, T-W-2, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-4M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_W01
Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny produktów żywnościowych.Zna normy dotyczące jakości produktów zwierzęcych i roslinnych. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania tych produktów oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem.
2,0Student nie posiada wiedzy z towaroznawczej oceny produktów żywnościowych NIe zna norm dotyczących jakości produktów zwierzęcych i roślinnych. Nie zna procesów związanych z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z towaroznawczej oceny produktów żywnościowych Na poziomie podstawowym zna normy dotyczące jakości produktów zwierzęcych i roslinnych. Zna tylko podstawy z procesów związanych z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_U01
Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_K01
Student ma świadomość procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w trakcie wytwarzania i przechowywania żywności i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem odpowiedniej jakości towaroznawczej żywności.
2,0Student nie ma świadomości procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w trakcie wytwarzania i przechowywania żywności i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem odpowiedniej jakości towaroznawczej żywności.
3,0Student ma świadomość w stopniu dostatecznym procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w trakcie wytwarzania i przechowywania żywności i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem odpowiedniej jakości towaroznawczej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. prof.dr hab. Franciszek Świderski, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGGW, Warszawa, 1999
  2. prof. dr hab. Urszula swietlikowska, Surowce spożywcze, Wydawnictwa, Warszawa, 1995
  3. Piotr Palich, Aneta Ocieczek, Zarys Technologii Żywności i Towaroznawstwa, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoły i Hotelarstwa, Bydgoszcz, 2004
  4. Marek. E. Jurczak, Towaroznawstwo Produktów Zwierzęcych, Ocena Jakości Mięsa, SGGW, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Elzbieta Biller, Technologia żywności , Wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
  2. Marek E. Jurczak, Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zboża i produkty zbożowe, pieczywo.3
T-A-2Cukier i wyroby cukiernicze.3
T-A-3Wody mineralne, soki napoje, bezalkoholowe.3
T-A-4Tłuszcze jadalne, mięso.3
T-A-5Herbata, kakao, kawa, przyprawy, koncentraty spożywcze.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Składniki żywności i ich znaczenie zdrowotne.3
T-W-2Ogólne pojęcia stosowane w towaroznawstwie (towar i jego wartość użytkowa, klasyfikacja towarów, znaki i znakowanie opakowań jednostkowych, normalizacja, normy).3
T-W-3Systemy zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.3
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich.3
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mięsa i przetworów mięsnych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach.10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.7
A-A-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących ćwiczeń.6
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem i ćwiczeń w formie pisemnej.8
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.7
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.5
A-W-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów.10
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeńw formie pisemnej.8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.3_W01Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny produktów żywnościowych.Zna normy dotyczące jakości produktów zwierzęcych i roslinnych. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania tych produktów oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć związanych z artykułami żywnościowymi, przemysłem spożywczym, charakterystyka poszczególnych artykułów żywnościowych, ich klasyfikacja, wyróżniki , wymagania jakościowe, wartość odżywcza wybranych produktów i ich znaczenie żywieniowe. Przemiany biologiczne zachodzące w artykułach żywieniowych.
Treści programoweT-A-4Tłuszcze jadalne, mięso.
T-A-1Zboża i produkty zbożowe, pieczywo.
T-W-1Składniki żywności i ich znaczenie zdrowotne.
T-W-2Ogólne pojęcia stosowane w towaroznawstwie (towar i jego wartość użytkowa, klasyfikacja towarów, znaki i znakowanie opakowań jednostkowych, normalizacja, normy).
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich.
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mięsa i przetworów mięsnych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z towaroznawczej oceny produktów żywnościowych NIe zna norm dotyczących jakości produktów zwierzęcych i roślinnych. Nie zna procesów związanych z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z towaroznawczej oceny produktów żywnościowych Na poziomie podstawowym zna normy dotyczące jakości produktów zwierzęcych i roslinnych. Zna tylko podstawy z procesów związanych z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.3_U01Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć związanych z artykułami żywnościowymi, przemysłem spożywczym, charakterystyka poszczególnych artykułów żywnościowych, ich klasyfikacja, wyróżniki , wymagania jakościowe, wartość odżywcza wybranych produktów i ich znaczenie żywieniowe. Przemiany biologiczne zachodzące w artykułach żywieniowych.
Treści programoweT-A-4Tłuszcze jadalne, mięso.
T-A-1Zboża i produkty zbożowe, pieczywo.
T-A-5Herbata, kakao, kawa, przyprawy, koncentraty spożywcze.
T-W-1Składniki żywności i ich znaczenie zdrowotne.
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich.
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mięsa i przetworów mięsnych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.3_K01Student ma świadomość procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w trakcie wytwarzania i przechowywania żywności i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem odpowiedniej jakości towaroznawczej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć związanych z artykułami żywnościowymi, przemysłem spożywczym, charakterystyka poszczególnych artykułów żywnościowych, ich klasyfikacja, wyróżniki , wymagania jakościowe, wartość odżywcza wybranych produktów i ich znaczenie żywieniowe. Przemiany biologiczne zachodzące w artykułach żywieniowych.
Treści programoweT-A-3Wody mineralne, soki napoje, bezalkoholowe.
T-W-2Ogólne pojęcia stosowane w towaroznawstwie (towar i jego wartość użytkowa, klasyfikacja towarów, znaki i znakowanie opakowań jednostkowych, normalizacja, normy).
T-A-1Zboża i produkty zbożowe, pieczywo.
T-W-1Składniki żywności i ich znaczenie zdrowotne.
T-W-3Systemy zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich.
T-A-4Tłuszcze jadalne, mięso.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w trakcie wytwarzania i przechowywania żywności i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem odpowiedniej jakości towaroznawczej żywności.
3,0Student ma świadomość w stopniu dostatecznym procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w trakcie wytwarzania i przechowywania żywności i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem odpowiedniej jakości towaroznawczej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0