Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów

Sylabus przedmiotu Obieg wody oczyszczanie ścieków i powietrza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obieg wody oczyszczanie ścieków i powietrza
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii i technologii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami zanieczyszczeń powstających w elektrowni jadrowej. Omówienie podstawowych metod oczyszczania wody, scieków i powietrza.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prowadzenie obliczeń podstawowych parametrów wody procesowej, jak twardość, alkaliczność, ciśnienie osmotyczne, zasolenie, zawartość związków organicznycjh. Obliczanie siły napędowej w odwróconej osmozie, stopień usunięcia/oddzielenie związków w technikach membranowych, koszt eksplotacji instalacji membranowych.15
15
wykłady
T-W-1Procesy stosowane do oczyszczania wody, ścieków i powietrza. Techniki membranowe. Rodzaje zanieczyszczeń/emisji powstajace w elektrowni jadrowej.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca z literaturą i przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-A-3Zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Praca własna z literaturą przedmotu22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Zajęcia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-03_W13
ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych w oczyszczaniu wody, śieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
TCH_2A_W13T2A_W07InzA2_W02C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-03_U13
Potrafi opracować metody rozdzielania produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych, zwłaszcza radioaktywnych, z mieszanin ciekłych i gazowych powstających w elektrowniach jądrowych
TCH_2A_U13T2A_U17InzA2_U06C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-03_K01
Prawidłowo identyfikuje, odpowiednio okresla priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacja oczyszczania wody, ścieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
TCH_2A_K04T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05InzA2_K02C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-03_W13
ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych w oczyszczaniu wody, śieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody oczyszczania wody, scieków i powietrza. oraz zna podstawowe rodzaje zanieczyszczeń generowanych w elektrowniach jądrowych. Potrafi dobrać do ich usuwania odpowiedni proces separacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-03_U13
Potrafi opracować metody rozdzielania produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych, zwłaszcza radioaktywnych, z mieszanin ciekłych i gazowych powstających w elektrowniach jądrowych
2,0
3,0Potrawfi wybrać odpowiednią metodę separacji w zależności od rodzaju zanieczyszczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-03_K01
Prawidłowo identyfikuje, odpowiednio okresla priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacja oczyszczania wody, ścieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
2,0
3,0Zna zanieczyszczenia powstające w elektrowni jądrowej, ich wpływ na środowisko i w zależności od zagrożenia wie jakie sposoby zapobiegawcze należy zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A.L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa-Wrocław, 1998
  2. R. Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
  3. M. Bodzek, J. Bohdziewicz, K. Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  4. Jerzy Kubowski, Nowoczesne elektrownie jadrowe : fizyka, budowa, technologia, bezpieczenstwo, ekologia, koszty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
  5. Mieczyslaw Lech, Kierunki rozwoju elektrowni jadrowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wroclawskiej, Wroclaw, 1987
  6. Andrzej Strupczewski, Awarie reaktorowe a bezpieczenstwo energetyki jadrowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Grzegorz Jezierski, Energia jadrowa wczoraj i dzis, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  2. Wieslaw Ciechanowicz, Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badan Systemowych PAN, Warszawa, 1995
  3. Jerzy Sobkowski, Malgorzata Jalinska-Kazimierczuk, Chemia jadrowa, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa, 2006
  4. Dawson, J. K.Siemaszko, Aleksander. Tl.Long, Goeffrey., Chemia w energetyce jadrowej, PWN, Warszawa, 1962
  5. R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prowadzenie obliczeń podstawowych parametrów wody procesowej, jak twardość, alkaliczność, ciśnienie osmotyczne, zasolenie, zawartość związków organicznycjh. Obliczanie siły napędowej w odwróconej osmozie, stopień usunięcia/oddzielenie związków w technikach membranowych, koszt eksplotacji instalacji membranowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy stosowane do oczyszczania wody, ścieków i powietrza. Techniki membranowe. Rodzaje zanieczyszczeń/emisji powstajace w elektrowni jadrowej.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca z literaturą i przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-A-3Zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Praca własna z literaturą przedmotu22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-03_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych w oczyszczaniu wody, śieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami zanieczyszczeń powstających w elektrowni jadrowej. Omówienie podstawowych metod oczyszczania wody, scieków i powietrza.
Treści programoweT-A-1Prowadzenie obliczeń podstawowych parametrów wody procesowej, jak twardość, alkaliczność, ciśnienie osmotyczne, zasolenie, zawartość związków organicznycjh. Obliczanie siły napędowej w odwróconej osmozie, stopień usunięcia/oddzielenie związków w technikach membranowych, koszt eksplotacji instalacji membranowych.
T-W-1Procesy stosowane do oczyszczania wody, ścieków i powietrza. Techniki membranowe. Rodzaje zanieczyszczeń/emisji powstajace w elektrowni jadrowej.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne
M-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody oczyszczania wody, scieków i powietrza. oraz zna podstawowe rodzaje zanieczyszczeń generowanych w elektrowniach jądrowych. Potrafi dobrać do ich usuwania odpowiedni proces separacyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-03_U13Potrafi opracować metody rozdzielania produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych, zwłaszcza radioaktywnych, z mieszanin ciekłych i gazowych powstających w elektrowniach jądrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U13potrafi opracować metody rozdzielania mieszanin produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych z surowców naturalnych, zwłaszcza w odniesieniu do związków chemicznych i procesów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami zanieczyszczeń powstających w elektrowni jadrowej. Omówienie podstawowych metod oczyszczania wody, scieków i powietrza.
Treści programoweT-A-1Prowadzenie obliczeń podstawowych parametrów wody procesowej, jak twardość, alkaliczność, ciśnienie osmotyczne, zasolenie, zawartość związków organicznycjh. Obliczanie siły napędowej w odwróconej osmozie, stopień usunięcia/oddzielenie związków w technikach membranowych, koszt eksplotacji instalacji membranowych.
T-W-1Procesy stosowane do oczyszczania wody, ścieków i powietrza. Techniki membranowe. Rodzaje zanieczyszczeń/emisji powstajace w elektrowni jadrowej.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne
M-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrawfi wybrać odpowiednią metodę separacji w zależności od rodzaju zanieczyszczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-03_K01Prawidłowo identyfikuje, odpowiednio okresla priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacja oczyszczania wody, ścieków i powietrza w elektrowniach jądrowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami zanieczyszczeń powstających w elektrowni jadrowej. Omówienie podstawowych metod oczyszczania wody, scieków i powietrza.
Treści programoweT-A-1Prowadzenie obliczeń podstawowych parametrów wody procesowej, jak twardość, alkaliczność, ciśnienie osmotyczne, zasolenie, zawartość związków organicznycjh. Obliczanie siły napędowej w odwróconej osmozie, stopień usunięcia/oddzielenie związków w technikach membranowych, koszt eksplotacji instalacji membranowych.
T-W-1Procesy stosowane do oczyszczania wody, ścieków i powietrza. Techniki membranowe. Rodzaje zanieczyszczeń/emisji powstajace w elektrowni jadrowej.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne
M-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zanieczyszczenia powstające w elektrowni jądrowej, ich wpływ na środowisko i w zależności od zagrożenia wie jakie sposoby zapobiegawcze należy zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0