Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Ekologia stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia stosowana
Specjalność Ochrona środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii ogólnej i metod wnioskowania o jakości środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodnosci i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze wzgledu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich użytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależnosci cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń1
T-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego2
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)2
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe3
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń3
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń3
T-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.3
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.3
T-L-9Metodyka poboru prób i badań osadów dennych - praktyczne określanie granulometrii.3
T-L-10Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania.3
T-L-11Zwiedzanie ośrodków związanych z upowszechnianiem wiedzy ekologicznej (m.in. centra edukacji ekologicznej, ośrodek energii odnawialnej)4
30
wykłady
T-W-1Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)3
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego3
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne4
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego3
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego3
T-W-7Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zuzycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody3
T-W-8Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.3
T-W-9Skutki ekologiczne trucizn (farby, powłoki, środki nasycajace) używanych powszechnie do antyfaulingu.2
T-W-10Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.2
T-W-11Park Narodowy i Krajobrazowy jako przykład aktywnej formy ochrony przyrody i przedstawienie możliwosci prowadzenia tam badan2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń praktycznych8
A-L-3Opracowanie wyników i napisanie sprawozdania z wykonywanych badań9
A-L-4Udział w konsultacjach2
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu7
A-L-6Praktyczne zaliczenie ćwiczeń w terenie i laboratorium2
A-L-7Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej lub ustnej2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Zaliczenie wykładów2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
M-4Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-5Dyskusja dydaktyczna (powiązana z wykładem) w ośrodkach związanych z ochroną środowiska

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób i ich opracowania
S-6Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-4_W01
student potrafi opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań terenowych
RYB_2A_W01R2A_W01, R2A_W05C-1, C-2T-L-9, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-W-6, T-W-8, T-W-5M-4, M-1S-4, S-3, S-6, S-7
RYB_2A_D3-4_W02
student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób
RYB_2A_W01, RYB_2A_W04R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-1S-4, S-3, S-1, S-2
RYB_2A_D3-4_W03
Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań
RYB_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06C-1T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-2, M-5S-4, S-3, S-6, S-7, S-1, S-2
RYB_2A_D3-4_W04
student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
RYB_2A_W03, RYB_2A_W05R2A_W02, R2A_W05, R2A_W09InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-3T-L-11, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-11M-4, M-5S-3, S-6, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-4_U01
student obsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób
RYB_2A_U01, RYB_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U06C-1T-L-9, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5M-2S-4, S-5
RYB_2A_D3-4_U02
student wykonuje badania terenowe zgodnie ze standardową metodyką (określa miejsce i czas poboru, wypełnia protokoły z badań terenowych, przeprowadza pobór prób, konserwuje i je opisuje)
RYB_2A_U06R2A_U01, R2A_U05C-1, C-2T-L-9, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-L-5M-2S-4, S-1
RYB_2A_D3-4_U03
Student przeprowadza badania pobranego materiału oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
RYB_2A_U03, RYB_2A_U06, RYB_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U06C-2, C-3T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-4, M-5, M-1, M-3S-4, S-3, S-6, S-7, S-2
RYB_2A_D3-4_U04
Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
RYB_2A_U07, RYB_2A_U15R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05C-2, C-3T-L-11, T-L-10, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-9M-4, M-5, M-1S-4, S-3, S-6, S-7, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-4_K01
student jest zdolny do podjęcia badań w terenie i laboratorium pod nadzorem opiekuna
RYB_2A_K01, RYB_2A_K03R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K06InzA2_K02C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-5, S-1
RYB_2A_D3-4_K02
student postępuje zgodnie z zasadami BHP podczas pracy w warunkach terenowych i laboratoryjnych
RYB_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-4, S-5, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-4_W01
student potrafi opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań terenowych
2,0student nie potrafi opisać wytycznych niezbędnych do prowadzenia standardowych badań terenowych
3,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób oraz wypełnić protokół terenowy
3,5student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy i opisać sposób poboru prób
4,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie
4,5student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód
5,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnić swój wybór
RYB_2A_D3-4_W02
student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób
2,0student nie potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób
3,0student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób tylko jednej grupy ekologicznej (np. planktonu)
3,5student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. planktonu i bentosu)
4,0student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych
4,5student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych
5,0student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych oraz prawidłowo je użyć
RYB_2A_D3-4_W03
Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań
2,0
3,0Student zna budwę i potrafi obsługiwać mikroskop stereoskopowy
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_2A_D3-4_W04
student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
2,0student nie potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
3,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku krajobrazowego
3,5student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku narodowego
4,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku krajobrazowego i narodowego
4,5student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
5,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych oraz określić podstawy prawne takich działań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-4_U01
student obsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób
2,0student nie obsługuje i nie wykorzystuje sprzętu i narzędzi do poboru prób
3,0student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 1 grupy ekologicznej (np. plankton)
3,5student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. plankton i bentos)
4,0student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych
4,5student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód
5,0student obsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób praktycznie wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód oraz uzasadnia swój wybór
RYB_2A_D3-4_U02
student wykonuje badania terenowe zgodnie ze standardową metodyką (określa miejsce i czas poboru, wypełnia protokoły z badań terenowych, przeprowadza pobór prób, konserwuje i je opisuje)
2,0student nie potrafi wykonać badań terenowych
3,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy
3,5student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla wód stojących
4,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla wód płynących
4,5student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla różnych typów wód
5,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnia swój wybór co do metody
RYB_2A_D3-4_U03
Student przeprowadza badania pobranego materiału oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
2,0student nie potrafi przeprowadzić badań pobranego materiału, zinterpretować wyników i obliczyć wskaźników biotycznych
3,0student potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki bez ich interpretacji
3,5student potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne
4,0student potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować
4,5student potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe
5,0student potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować, oszacować błędy pomiarowe i zaproponowaćich modyfikacje
RYB_2A_D3-4_U04
Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
2,0student nie dobiera prawidłowo metod monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod monitoringu środowiska i i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody monitoringu środowiska i i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody monitoringu środowiska i i potrafi je zinterpretowac oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody monitoringu środowiska i i potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywnosc oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-4_K01
student jest zdolny do podjęcia badań w terenie i laboratorium pod nadzorem opiekuna
2,0student nie podejmuje badań w terenie i w laboratorium pod nadzorem
3,0student podejmuje badania w terenie i laboratorium pod nadzorem
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_2A_D3-4_K02
student postępuje zgodnie z zasadami BHP podczas pracy w warunkach terenowych i laboratoryjnych
2,0student nie przestrzega zasad BHP
3,0student postępuje zgodnie z zasadami BHP podczas pracy w warunkach terenowych i laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kurnatowska A. (red.), Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy., PWN Wyd. Naukowe, Warszawa - Łódź, 1997, 1
  2. Rice .W., Baird R.B., Eaton A.D., Clesceri L.S., Standard methods for examination of water and wastewater, AWWA-APWA-WWF, USA, 2012, 22
  3. Russel S., Biotechnologia, PWN Biblioteka problemów, Warszawa, 1990, 1
  4. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2005
  5. Rodina A. G., Mikrobiologiczne metody badania wód, PWRiL, Warszawa, 1968, 1
  6. Dz.U. nr 258, Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 15 listopada 2011r. w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, 2011, poz. 1550
  7. Faliński Janusz B., Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych, PWN, Warszawa, 2001
  8. Paluch J. (red.), Mikrobiologia wód, PWN, Warszawa, 1973, 1
  9. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998, 1
  10. Guziur J., Chów ryb w małych stawach., Hoża, Warszawa, 1997
  11. Bieniarz K., Kownacki A., Epler P., Biologia stawów rybnych., IRS, Olsztyn, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Metodyka poboru i analizy prób fitoplanktonu, GIOŚ, Warszawa, 2010, lub aktualizacja
  2. Praca zbiorowa, Przewodnik metodyczny do badań terenowych i analiz laboratoryjnych fitoplanktonu w wodach przejściowych i przybrzeznych, GIOŚ, Warszawa, 2009, lub aktualizacje
  3. Praca zbiorowa, Przewodnik metodyczny do badań terenowych i analiz laboratoryjnych makrobezkręgowców bentosowych w wodach przejściowych i przybrzeznych, GIOŚ, Warszawa, 2009, lub aktualizacje
  4. Kownacki A., Soszka H., Wytyczne do oceny stanu rzek na podstawie makrobezkręgowców oraz pobierania prób makrobezkręgowców w jeziorach, IOŚ, Warszawa, 2004
  5. Karaczun M.Z., Zatrzymać globalne ocierplenie, Polski Klub Ekologiczny, Warszawa, 2002
  6. Piesik Z., Możliwości biologicznej rekultywacji Zalewu Szczecińskiego, Szczec. Roczn. Nauk., Szczecin, 1992
  7. Jensen A.C., Collins K.J., Lockwood A.P.M., Artificial reefs in European Seas, Kluwer Acadermic Publisher, Dordrecht/Boston/London, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń1
T-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego2
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)2
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe3
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń3
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń3
T-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.3
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.3
T-L-9Metodyka poboru prób i badań osadów dennych - praktyczne określanie granulometrii.3
T-L-10Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania.3
T-L-11Zwiedzanie ośrodków związanych z upowszechnianiem wiedzy ekologicznej (m.in. centra edukacji ekologicznej, ośrodek energii odnawialnej)4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)3
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego3
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne4
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego3
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego3
T-W-7Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zuzycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody3
T-W-8Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.3
T-W-9Skutki ekologiczne trucizn (farby, powłoki, środki nasycajace) używanych powszechnie do antyfaulingu.2
T-W-10Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.2
T-W-11Park Narodowy i Krajobrazowy jako przykład aktywnej formy ochrony przyrody i przedstawienie możliwosci prowadzenia tam badan2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń praktycznych8
A-L-3Opracowanie wyników i napisanie sprawozdania z wykonywanych badań9
A-L-4Udział w konsultacjach2
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu7
A-L-6Praktyczne zaliczenie ćwiczeń w terenie i laboratorium2
A-L-7Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej lub ustnej2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Zaliczenie wykładów2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-4_W01student potrafi opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań terenowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
Treści programoweT-L-9Metodyka poboru prób i badań osadów dennych - praktyczne określanie granulometrii.
T-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-W-6Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego
T-W-8Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
Metody nauczaniaM-4Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-6Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać wytycznych niezbędnych do prowadzenia standardowych badań terenowych
3,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób oraz wypełnić protokół terenowy
3,5student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy i opisać sposób poboru prób
4,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie
4,5student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód
5,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnić swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-4_W02student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach zdrowotnych występujących w środowisku jak i w warunkach intensywnego chowu, zna nowoczesne metody diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
Treści programoweT-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób
3,0student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób tylko jednej grupy ekologicznej (np. planktonu)
3,5student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. planktonu i bentosu)
4,0student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych
4,5student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych
5,0student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych oraz prawidłowo je użyć
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-4_W03Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
Treści programoweT-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-6Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-1Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
M-5Dyskusja dydaktyczna (powiązana z wykładem) w ośrodkach związanych z ochroną środowiska
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-6Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna budwę i potrafi obsługiwać mikroskop stereoskopowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-4_W04student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
RYB_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych oraz zna metody przetwarzania tych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodnosci i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze wzgledu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich użytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależnosci cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
Treści programoweT-L-11Zwiedzanie ośrodków związanych z upowszechnianiem wiedzy ekologicznej (m.in. centra edukacji ekologicznej, ośrodek energii odnawialnej)
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-8Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-1Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-10Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.
T-W-11Park Narodowy i Krajobrazowy jako przykład aktywnej formy ochrony przyrody i przedstawienie możliwosci prowadzenia tam badan
Metody nauczaniaM-4Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-5Dyskusja dydaktyczna (powiązana z wykładem) w ośrodkach związanych z ochroną środowiska
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-6Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
3,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku krajobrazowego
3,5student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku narodowego
4,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku krajobrazowego i narodowego
4,5student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
5,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych oraz określić podstawy prawne takich działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-4_U01student obsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
Treści programoweT-L-9Metodyka poboru prób i badań osadów dennych - praktyczne określanie granulometrii.
T-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób i ich opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie obsługuje i nie wykorzystuje sprzętu i narzędzi do poboru prób
3,0student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 1 grupy ekologicznej (np. plankton)
3,5student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. plankton i bentos)
4,0student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych
4,5student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód
5,0student obsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób praktycznie wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód oraz uzasadnia swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-4_U02student wykonuje badania terenowe zgodnie ze standardową metodyką (określa miejsce i czas poboru, wypełnia protokoły z badań terenowych, przeprowadza pobór prób, konserwuje i je opisuje)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
Treści programoweT-L-9Metodyka poboru prób i badań osadów dennych - praktyczne określanie granulometrii.
T-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać badań terenowych
3,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy
3,5student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla wód stojących
4,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla wód płynących
4,5student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla różnych typów wód
5,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnia swój wybór co do metody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-4_U03Student przeprowadza badania pobranego materiału oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodnosci i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze wzgledu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich użytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależnosci cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
Treści programoweT-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
Metody nauczaniaM-4Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-5Dyskusja dydaktyczna (powiązana z wykładem) w ośrodkach związanych z ochroną środowiska
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-6Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeprowadzić badań pobranego materiału, zinterpretować wyników i obliczyć wskaźników biotycznych
3,0student potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki bez ich interpretacji
3,5student potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne
4,0student potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować
4,5student potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe
5,0student potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować, oszacować błędy pomiarowe i zaproponowaćich modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-4_U04Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodnosci i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze wzgledu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich użytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależnosci cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
Treści programoweT-L-11Zwiedzanie ośrodków związanych z upowszechnianiem wiedzy ekologicznej (m.in. centra edukacji ekologicznej, ośrodek energii odnawialnej)
T-L-10Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania.
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-6Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego
T-W-8Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-W-7Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zuzycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-10Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.
T-W-9Skutki ekologiczne trucizn (farby, powłoki, środki nasycajace) używanych powszechnie do antyfaulingu.
Metody nauczaniaM-4Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-5Dyskusja dydaktyczna (powiązana z wykładem) w ośrodkach związanych z ochroną środowiska
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-6Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dobiera prawidłowo metod monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod monitoringu środowiska i i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody monitoringu środowiska i i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody monitoringu środowiska i i potrafi je zinterpretowac oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody monitoringu środowiska i i potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywnosc oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-4_K01student jest zdolny do podjęcia badań w terenie i laboratorium pod nadzorem opiekuna
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
Treści programoweT-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób i ich opracowania
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie podejmuje badań w terenie i w laboratorium pod nadzorem
3,0student podejmuje badania w terenie i laboratorium pod nadzorem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-4_K02student postępuje zgodnie z zasadami BHP podczas pracy w warunkach terenowych i laboratoryjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
Treści programoweT-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób i ich opracowania
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przestrzega zasad BHP
3,0student postępuje zgodnie z zasadami BHP podczas pracy w warunkach terenowych i laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0