Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)

Sylabus przedmiotu Statystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomosci z zakresu matematyki ze szkoły średniej, zaliczony przedmiot statystyka matematyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą w zakresie planowania i metodyki wykonywania doświadczeń
C-2Nauczenie wykorzystywania metod statystycznych do rozwiazywania problemów badawczych
C-3Ukształtowanie świadomości o konieczności podnoszenia swoich umiejętności i ciągłego samodoskonalenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia doswiadczalnictwa, ocena minimalnej wielkości próby, analiza wyników odstających, układy doświadczeń2
T-A-2Zastosowanie testu t-studenta do porównania średnich2
T-A-3Analiza wariancji doświadczenia 1-czynnikowego - wnioskowanie na podstawie testu F i porównania wielokrotne średnichi2
T-A-4Analiza doświadczeń 2 czynnikowych - planowanie, interpretacja na podstawie testu F i wielokrotnych porównań średnich, graficzne przedstawienie wyników2
T-A-5Analiza doświadczeń wielokrotnych2
T-A-6Regresja w doświadczeniach (analiza wariancji z regresją, analiza kowariancji)2
T-A-7Zastosowanie metod nieparametrycznych w analizie danych2
T-A-8Zasady graficznego i tabelarycznego przedstawiania wyników1
15
wykłady
T-W-1Planowanie doświadczeń, rodzaje doświadczeń, ocena wielkości próby2
T-W-2Analiza wyników doświadczeń 1 i 2 czynnikowych - analiza wariancji, testy do porównań wielokrotnych średnich2
T-W-3Regresja i jej zastosowanie w doświadczeniach2
T-W-4Analiza doświadczeń wielokrotnych2
T-W-5Wykorzystanie testów nieparametrycznych do analizy danych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2wykonanie prac kontrolnych10
A-A-3Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury24
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Prace projektowe
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_B02_W01
Zapoznanie z wiedzą w zakresie planowania i metodyki wykonywania doświadczeń
TRL_2A_W05R2A_W01InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_B02_U01
Nauczenie wykorzystywania metod statystycznych do rozwiazywania problemów badawczych
TRL_2A_U07R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U07C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_B02_K01
Ukształtowanie świadomości o konieczności podnoszenia swoich umiejętności i ciągłego samodoskonalenia
TRL_2A_K02R2A_K01, R2A_K07C-3T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_B02_W01
Zapoznanie z wiedzą w zakresie planowania i metodyki wykonywania doświadczeń
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń
3,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w ograniczonym zakresie
3,5Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie
4,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod
4,5Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_B02_U01
Nauczenie wykorzystywania metod statystycznych do rozwiazywania problemów badawczych
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badań
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność, oraz możliwość ich wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_B02_K01
Ukształtowanie świadomości o konieczności podnoszenia swoich umiejętności i ciągłego samodoskonalenia
2,0Student nie ma świadomości swoich kwalifikacji
3,0Student ma świadomość swoich kwalifikacji
3,5Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia
4,0Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia, jest przygotowany do znajdowania dodatkowych źródeł wiedzy
4,5Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia, jest przygotowany do znajdowania dodatkowych źródeł wiedzy, aktywnie rozwija swoje umiejętności
5,0Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia, jest przygotowany do znajdowania dodatkowych źródeł wiedzy, aktywnie rozwija swoje umiejętności, stara sie swoją postawą wpływać na otaczające środowisko

Literatura podstawowa

  1. Rudnicki F. Bydgoszcz, 1991, Doświadczalnictwo rolnicze, Wydawnictwo ATR w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1991
  2. Mądry W., Doswiadczalnictwo - Doświadczenia czynnikowe - Wyklady i ćwiczenia, Fundacja ROZWÓJ SGGW, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Bruchwald A., Statystyka matematyczna dla leśników, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1997, III

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia doswiadczalnictwa, ocena minimalnej wielkości próby, analiza wyników odstających, układy doświadczeń2
T-A-2Zastosowanie testu t-studenta do porównania średnich2
T-A-3Analiza wariancji doświadczenia 1-czynnikowego - wnioskowanie na podstawie testu F i porównania wielokrotne średnichi2
T-A-4Analiza doświadczeń 2 czynnikowych - planowanie, interpretacja na podstawie testu F i wielokrotnych porównań średnich, graficzne przedstawienie wyników2
T-A-5Analiza doświadczeń wielokrotnych2
T-A-6Regresja w doświadczeniach (analiza wariancji z regresją, analiza kowariancji)2
T-A-7Zastosowanie metod nieparametrycznych w analizie danych2
T-A-8Zasady graficznego i tabelarycznego przedstawiania wyników1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie doświadczeń, rodzaje doświadczeń, ocena wielkości próby2
T-W-2Analiza wyników doświadczeń 1 i 2 czynnikowych - analiza wariancji, testy do porównań wielokrotnych średnich2
T-W-3Regresja i jej zastosowanie w doświadczeniach2
T-W-4Analiza doświadczeń wielokrotnych2
T-W-5Wykorzystanie testów nieparametrycznych do analizy danych2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2wykonanie prac kontrolnych10
A-A-3Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_B02_W01Zapoznanie z wiedzą w zakresie planowania i metodyki wykonywania doświadczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W05ma pogłębioną wiedzę w zakresie statystyki, obejmującą planowanie i metodykę przeprowadzania doświadczeń i zasady pobierania prób, podstawowe układy eksperymentalne, metody statystyczne wykorzystywane do analizy doświadczeń niezbędne m.in. do: 1) zastosowania narzędzi statystycznych dla celów badawczych, 2) wnioskowania na podstawie wyników testów statystycznych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą w zakresie planowania i metodyki wykonywania doświadczeń
Treści programoweT-W-1Planowanie doświadczeń, rodzaje doświadczeń, ocena wielkości próby
T-W-2Analiza wyników doświadczeń 1 i 2 czynnikowych - analiza wariancji, testy do porównań wielokrotnych średnich
T-W-3Regresja i jej zastosowanie w doświadczeniach
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń
3,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w ograniczonym zakresie
3,5Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie
4,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod
4,5Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_B02_U01Nauczenie wykorzystywania metod statystycznych do rozwiazywania problemów badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich, a także prostych problemów badawczych występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nauczenie wykorzystywania metod statystycznych do rozwiazywania problemów badawczych
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia doswiadczalnictwa, ocena minimalnej wielkości próby, analiza wyników odstających, układy doświadczeń
T-A-3Analiza wariancji doświadczenia 1-czynnikowego - wnioskowanie na podstawie testu F i porównania wielokrotne średnichi
T-A-4Analiza doświadczeń 2 czynnikowych - planowanie, interpretacja na podstawie testu F i wielokrotnych porównań średnich, graficzne przedstawienie wyników
T-A-6Regresja w doświadczeniach (analiza wariancji z regresją, analiza kowariancji)
T-A-7Zastosowanie metod nieparametrycznych w analizie danych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace projektowe
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badań
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność, oraz możliwość ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_B02_K01Ukształtowanie świadomości o konieczności podnoszenia swoich umiejętności i ciągłego samodoskonalenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K02ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego samodoskonalenia się zawodowego, potrafi samodzielnie wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia, a także drugich osób, potrafi trafnie i precyzyjnie formułować pytania, w celu pogłębienia własnego zrozumienia danego zagadnienia lub odnalezienia brakujących elementów rozumowania, jest świadomy i przygotowany do pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz ich łącznia, interpretowania i analizy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości o konieczności podnoszenia swoich umiejętności i ciągłego samodoskonalenia
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia doswiadczalnictwa, ocena minimalnej wielkości próby, analiza wyników odstających, układy doświadczeń
T-A-3Analiza wariancji doświadczenia 1-czynnikowego - wnioskowanie na podstawie testu F i porównania wielokrotne średnichi
T-A-4Analiza doświadczeń 2 czynnikowych - planowanie, interpretacja na podstawie testu F i wielokrotnych porównań średnich, graficzne przedstawienie wyników
T-A-6Regresja w doświadczeniach (analiza wariancji z regresją, analiza kowariancji)
T-A-7Zastosowanie metod nieparametrycznych w analizie danych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace projektowe
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swoich kwalifikacji
3,0Student ma świadomość swoich kwalifikacji
3,5Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia
4,0Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia, jest przygotowany do znajdowania dodatkowych źródeł wiedzy
4,5Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia, jest przygotowany do znajdowania dodatkowych źródeł wiedzy, aktywnie rozwija swoje umiejętności
5,0Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia, jest przygotowany do znajdowania dodatkowych źródeł wiedzy, aktywnie rozwija swoje umiejętności, stara sie swoją postawą wpływać na otaczające środowisko