Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania projektami i innowacjami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania projektami i innowacjami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Hoffmann <Marcin.Hoffmann@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Nowak <Monika.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów Ekonomia, Podstawy zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prezentowania wyników projektu i tworzenia prezentacji w PowerPoint lub PDF |
C-3 | Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zespół projektowy, role w zespole a typy osobowości, test osobowości. | 2 |
T-P-2 | Techniki pracy zespołowej. | 1 |
T-P-3 | Inicjacja projektu, wymagania projektowe, metoda SMART, cykl V. | 2 |
T-P-4 | Formułowanie głównego celu projektu i tworzenie drzewa celów. Karta projektu, cele projektu, harmonogram projektu (WBS, diagram sieciowy, ścieżka krytyczna). | 2 |
T-P-5 | Określenie struktury zadań i zapis w wykresie Gantta. Wyznaczenie relacji i zależności pomiędzy zadaniami. Kamienia milowe. Program MS Project | 2 |
T-P-6 | Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych. | 2 |
T-P-7 | Realizacja przedsięwzięć metodą SCRUM. | 2 |
T-P-8 | Metoda SCRUM - podsumowanie, retrospekcja, porównanie z klasycznymi metodami zarządzania. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji | 3 |
T-W-2 | Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola | 2 |
T-W-3 | Podejście systemowe do analizy problemów w zarządzaniu projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów | 2 |
T-W-4 | Podstawowe formy zarządzania projektami. Struktury organizacyjne | 2 |
T-W-5 | Klasyfikacja typów projektów i ich charakterystyka | 1 |
T-W-6 | Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów | 3 |
T-W-7 | Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | przygotowanie projektu indywidualnego | 8 |
A-P-3 | przygotowanie prezentacji | 2 |
A-P-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-P-5 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 1 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach | ZIIP_2A_W04 | T2A_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
ZIIP_2A_C04_W02 Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka | ZIIP_2A_W04 | T2A_W03 | C-1 | T-W-7, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym | ZIIP_2A_U08, ZIIP_2A_U14, ZIIP_2A_U18, ZIIP_2A_U22 | T2A_U01, T2A_U08, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U19 | C-3 | T-W-3 | M-2 | S-1 |
ZIIP_2A_C04_U02 Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project | ZIIP_2A_U07 | T2A_U07 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-6 | M-2 | S-1 |
ZIIP_2A_C04_U03 Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom | ZIIP_2A_U14 | T2A_U14 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-7, T-P-6 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C04_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego | ZIIP_2A_K04 | T2A_K06 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-P-4, T-P-6 | M-1 | S-1 |
ZIIP_2A_C04_K02 postępowanie w zespole i indywidualnie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych | ZIIP_2A_K03 | T2A_K03, T2A_K04 | C-1, C-3 | T-W-2, T-P-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach | 2,0 | Student nie jest w stanie zdefiniować główne pojęcia i zasady zarządzania projektem innowacyjnym |
3,0 | Student jest w stanie zdefiniować mniejszą część pojęć i zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu | |
3,5 | Student zna definicje pojęć i większość zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu | |
4,0 | Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu i organizowaniu projektu | |
4,5 | Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu i kontrolowaniu projektu | |
5,0 | Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu, kontrolowaniu i koordynowaniu projektu | |
ZIIP_2A_C04_W02 Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka | 2,0 | Student nie jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka |
3,0 | Student jest w stanie scharakteryzować mniejszą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach | |
3,5 | Student jest w stanie scharakteryzować większą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach | |
4,0 | Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować jedną z metod oceny jakościowej ryzyka | |
4,5 | Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować różne metody oceny jakościowej ryzyka | |
5,0 | Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym | 2,0 | nie umie za pomocą metod analizy systemowej przeanalizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym |
3,0 | słabo umie korzystać z większości przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej oraz popełnia grube błędy przy wnioskowaniu | |
3,5 | umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia błędy przy wnioskowaniu | |
4,0 | umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia drobne błędy przy wnioskowaniu | |
4,5 | umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski | |
5,0 | umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski i decyduje o sposobach rozwiązania problemu | |
ZIIP_2A_C04_U02 Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project | 2,0 | nie umie ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project, nie złożył projektu indywidualnego i brał słaby udział w projekcie zespołowym |
3,0 | umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera grube błędy. Udział w projekcie zespołowym jest mały. | |
3,5 | umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera błędy. Udział w projekcie zespołowym jest mały. | |
4,0 | umie wykorzystać główną część pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera niewielkie błędy. Aktywny udział w projekcie zespołowym. | |
4,5 | umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Aktywny udział w projekcie zespołowym . | |
5,0 | umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Student jest liderem w projekcie zespołowym. | |
ZIIP_2A_C04_U03 Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom | 2,0 | Nie umie oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom |
3,0 | umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, ale nie umie decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom | |
3,5 | umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, nie wszystkie decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne | |
4,0 | umie stosować wybrane metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, większość decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne | |
4,5 | umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne | |
5,0 | umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, prawidłowo decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C04_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego | 2,0 | w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego nie wykorzystuje zdobyte wiedzę i umiejętności w odmienny sposób |
3,0 | w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje słabą zdolność do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności | |
3,5 | w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje średni poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności | |
4,0 | w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności | |
4,5 | w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje bardzo dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności | |
5,0 | w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje liderski poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności | |
ZIIP_2A_C04_K02 postępowanie w zespole i indywidualnie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych | 2,0 | nie uczestniczy w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem |
3,0 | odgrywa bardzo pasywną role w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem | |
3,5 | wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest mały | |
4,0 | wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest zauważalny | |
4,5 | wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest znaczący | |
5,0 | wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem odpowiada poziomowi lidera projektu |
Literatura podstawowa
- Project Management Institute (USA), Project Management Body of Knowlege (PMBoK), Drexel Hill, USA, 2008
- Baruk J., Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Adam Marszałek, 2006
- Kerzner H., Project Management: A system aproach to planning, schedulling and controlling.6th ed., Van Noatirad Renhold, New York, 2009
Literatura dodatkowa
- Ralf L. Kliem, Irwin S. Ludin, Project Mamagers Practitioners Handbook, AMACOM, USA, 1999