Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Projektowanie i obróbka powierzchni 3D:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie i obróbka powierzchni 3D | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc technologii maszyn i programowania obrabiarek sterowanych numerycznie |
W-2 | Dobra znajomość wybranego, zintegrowanego systemu CAD/CAM w zakresie modelowania bryłowego |
W-3 | Znajomość systemu CAD/CAM w zakresie obsługi modułu technologicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabywa wiedzę na temat metodologii projektowania powierzchni złożonych oraz projektowania procesów technologicznych obóbki tych powierzchni z wykorzystaniem zintegrowanego systemu CAD/CAM |
C-2 | Student zdobywa umiejętności projektowania złożonych obiektów powerzchniowych oraz hybrydowych w zintegrowanym systemie CAD/CAM |
C-3 | Student nabywa wiedzę na temat zasad doboru strategii obróbki do typów i rodzajów elementów z powierzchniami krzywoliniowymi oraz zdobywa umiejętności samodzielnego opracowania procesu technologicznego obróbki złożonych powierzchi z zastosowaniem różnmych startegii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie technologii obróbki złożonych powierzchni w różnych wariantach i przy wykorzystaniu różnych strategii obróbkowych. Realizacja wybranych przypadków w postaci projektów. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tworzenia powierzchni. Operacje na powierzchniach. Sprawdzanie poprawności i kierunku powierzchni. Zaawansowane funkcje tworzenia elementów przestrzennych oraz narzędzia do operacji na powierzchniach. Różne metody budowy powierzchni. Wprowadzenie do wybranego systemu CAD/CAM oraz metodologia organizacji pracy technologa CAM, przygotowanie pracy. Wybór dostępnej kategorii operacji technologicznej, typu zabiegu lub cyklu obróbkowego. Definicja lub wskazanie powierzchni do obróbki. Definicja lub wybór narzędzi do obróbki oraz praca katalogami narządzi. Budowa ścieżek narzędzi. Wizualizacja i symulacja obróbki. Wykrywanie kolizji. Generowanie ścieżek narzędzi. Symulacja obróbki i eliminowanie kolizji. Zagadnienia technologii obróbki w kontekście złożonych powierzchni. Strategie obróbki 3 osiowej z dodaniem 4 i 5 osi. Omówienie strategii obróbki 5 osiowej. zagadnienie obszarów resztkowych w obróbce wieloosiowej. Zasady doboru narzędzi skrawających w obróbce wieloosiowej. Omówienie strategii HPC i HSM. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielne opracowanie projektów | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielna realizacja projektów utrwalających wiedzę | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena postępów w pracy nad zadanymi projektami |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektów zaliczeniowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/09-5_W01 ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania zaawansowanej dokumentacji konstrukcyjnej 3D; zna metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania oraz projektowania technologii; ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych obróbki złożonych powierzchni | MBM_2A_W06, MBM_2A_W10, MBM_2A_W07 | T2A_W04, T2A_W07 | C-3, C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/09-5_U01 potrafi samodzielnie zamodelowac złożone powierzchnie w zintegrowanym systemie CAD/CAM, doibrać strategię obróbki, narzędzia ortaz opracować proces technologiczny obróbki i przeprowadzić jego symulację | MBM_2A_U07, MBM_2A_U08, MBM_2A_U09, MBM_2A_U17 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U17 | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/09-5_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania konstrukcyjnego i technologicznego; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań, w tym i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | MBM_2A_K02, MBM_2A_K04 | T2A_K02, T2A_K04 | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/09-5_W01 ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania zaawansowanej dokumentacji konstrukcyjnej 3D; zna metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania oraz projektowania technologii; ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych obróbki złożonych powierzchni | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/09-5_U01 potrafi samodzielnie zamodelowac złożone powierzchnie w zintegrowanym systemie CAD/CAM, doibrać strategię obróbki, narzędzia ortaz opracować proces technologiczny obróbki i przeprowadzić jego symulację | 2,0 | Student nie opracował projektu. |
3,0 | Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania. | |
3,5 | Student opracował projekt w sposób minimalny ale przedstawił podstawową analizę i kryteria wyboru rozwiązania. | |
4,0 | Student opracował projekt zawierający prawidłowo przeprowadzoną analizę i poprawnie opracował dokumentację. | |
4,5 | Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i poprawnie opracował dokumentację. | |
5,0 | Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i bardzo dobrze opracował dokumentację. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/09-5_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania konstrukcyjnego i technologicznego; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań, w tym i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. |
3,0 | Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. | |
3,5 | Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu. | |
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia. | |
4,5 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem. | |
5,0 | Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem. |
Literatura podstawowa
- Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym, Helion, 2005, 8324601759
- Marek Wyleżoł, CATIA. Podstawy modelowania powierzchniowego i hybrydowego, Helion, 2003
- Grzesik W. i inni, Programowanie obrabiarek NC/CNC, WNT Warszawa, 2006
- DSS, CATIA v5 dokumentacja, 2005
Literatura dodatkowa
- Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Sztuka modelowania powierzchniowego, Helion, 2009, 9788324623938
- Przemysław Kiciak, Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. Zastosowania w grafice komputerowej, WNT, Warszawa, 2000