Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika samochodowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika i elektronika samochodowa | ||
Specjalność | eksploatacja pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elektrotechnika i elektronika |
W-2 | Elektrotechnika i elektrotechnika samochodowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych: przyrządy kontrolno-pomiarowe, wyposażenie standardowe, układy bezpieczeństwa i komfortu oraz sterowania i dynamiki jazdy. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP | 3 |
T-L-2 | Badanie wybranych urządzeń kontrolno-pomiarowych | 6 |
T-L-3 | Badanie i kontrola sygnalizatorów ubytków płynów eksploatacyjnych | 3 |
T-L-4 | Badanie i kontrola urządzeń pomocniczych standardowego wyposażenia pojazdu | 3 |
T-L-5 | Badanie i kontrola urządzeń pomocniczych niestandardowego wyposażenia pojazdu | 3 |
T-L-6 | Badanie układu ogrzewania i klimatyzacji | 3 |
T-L-7 | Badanie i kontrola instalacji alarmowej | 3 |
T-L-8 | Badanie i kontrola systemów bezpieczeństwa pojazdu. | 3 |
T-L-9 | Badanie układów sterowania i dynamiki jazdy | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe urządzenia kontrolno-pomiarowe m.in.: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych. | 6 |
T-W-2 | Standardowe urządzenia pomocnicze: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczne szyby i lusterka, otwierany dach. | 6 |
T-W-3 | Układy bezpieczeństwa pojazdów: instalacje alarmowe, transpondery, poduszki powietrzne, kurtyny gazowe, elektryczne napinacze pasów. | 6 |
T-W-4 | Układy komfortu jazdy: ogrzewanie, klimatyzacja, regulacja kolumny kierownicy, podgrzewanie i elektryczne ustawianie foteli, nagrzewnice postojowe. | 6 |
T-W-5 | Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, ESP, blokada mechanizmu różnicowego. | 3 |
T-W-6 | Urządzenia lokalizacyjne | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 10 |
A-L-2 | Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdań. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów. | 10 |
A-L-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do egzaminu końcowego w formie pisemnej | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
M-2 | Metoda eksponująca / filmy tematyczne |
M-3 | Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/02_W01 Studemt potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu, jak również wskazać i wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów. | MBM_2A_W03 | T2A_W02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/02_U01 Student potrafi wskazać i eliminiwać typowe usterki elementów obwodów pomocniczych pojazdów samochodowych, jak również wykazać się umiejętnością prowadzenia pomiarów elektrycznych, przy umiejętności doboru i obsługi przyrządów kontrolno-pomiarowych. | MBM_2A_U07, MBM_2A_U08 | T2A_U07, T2A_U08 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/02_K01 Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia. | MBM_2A_K03, MBM_2A_K04 | T2A_K03, T2A_K04 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/02_W01 Studemt potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu, jak również wskazać i wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić budowy i zasady działania najważniejszych elementów obwodów pomocniczych pojazdu. |
3,0 | Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów obwodów głównych pojazdu, wykazując minimum programowe. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu, w odniesieniu do innych podzespołów. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania większości elementów obwodów pomocniczych pojazdów, scharakteryzować ich parametry robocze oraz ocenić wpływ na działanie innych podzespołów. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze i charakterystyki pracy oraz ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich prarametry robocze, charakterystyki pracy i warunki doboru dla dlanego rozwiązania. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/02_U01 Student potrafi wskazać i eliminiwać typowe usterki elementów obwodów pomocniczych pojazdów samochodowych, jak również wykazać się umiejętnością prowadzenia pomiarów elektrycznych, przy umiejętności doboru i obsługi przyrządów kontrolno-pomiarowych. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać możliwych usterek elementów obwodów pomocniczych, jak również nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów. |
3,0 | Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić elementarne pomiary wymagane przy ich kontroli. | |
3,5 | Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić większość pomiarów wymaganych przy ich kontroli. | |
4,0 | Student potrafi wskazać większość usterek elementów obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń. | |
4,5 | Student potrafi wskazać i scharakteryzować niemal wszystkie usterki obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń. | |
5,0 | Student potrafi wskazać i scharakteryzować wszystkie usterki obwodów pomocniczych, zaproponować i w miarę możliwości przeprowadzić ich usunięcie. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych, z gruntowną znajomością stosowanych przyrządów kontrolno-pomiarowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/02_K01 Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych. | |
3,5 | Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych. | |
4,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych. | |
4,5 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych. | |
5,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować jądo efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi również przedstawić i gruntownie omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. |
Literatura podstawowa
- Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007, 4
- Diubiński Mieczysław, Badania elektronicznych urządzeń pojazdów samochodowych, Wydawnictwo naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1
- Gajek Zdzisław, Juda Andrzej, Czujniki. Mechatronika samochodowa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 1, Podręcznik akademicki
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2001, 1, Informator techniczny Bosch
- Deh Urlich, Klimatyzacja w samochodzie, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 3
- Praca zbiorowa, Układ stabilizacji toru jazdy EPS, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004, 1, Informator techniczny Bosch