Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MBM_2A_NKS/02_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować, zidentyfikować i opisać omawiane procesy termodynamiczne.
Powinien być w stanie przeprowadzić obliczenia dotyczące procesów termodynamicznych oraz zinterpretować uzyskane wyniki.
Powinien być w stanie przeprowadzić podstawowe pomiary z zakresu termodynamiki oraz zinterpretować wyniki. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MBM_2A_W04 | ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka |
---|
MBM_2A_W02 | ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_W01 | ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T2A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie wiedzy na temat przemian termodynamicznych towarzyszących procesom konwersji energii. Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na obliczanie przemian termodynamicznych. Przekazanie wiedzy na temat podstaw teoretycznych działania wybranych maszyn cieplnych. Nauczenie sposobu pomiarów w termodynamice, zapoznanie z technikami pomiarowymi występujacymi w technice cieplnej. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | - Gazy wilgotne: wilgoć, wilgotność względna, stopień zwilżenia. Termiczne i kaloryczne równanie stanu gazu wilgotnego. Wykres Molier’a i procesy powietrza wilgotnego. Procesy suszenia, fazy procesu suszenia, suszenie jedno i wielostopniowe.
- Spalanie: stechiometria procesu spalania, stosunek nadmiaru powietrza. Bilanse energetyczne procesów spalania w oparciu o wartość opałową, ciepło spalania i molową entalpię tworzenia. Kontrola procesu spalania.
- Równanie stanu mokrej pary wodnej, przemiany charakterystyczne pary. Wykresy entropowe. Wykresy log p-h dla freonów.
- Obieg Clausiusa –Rankine’a. Sposoby poprawy sprawności termicznej obiegu C-R.
- Sprężanie gazu. Sprężarki tłokowe: sprężanie izotermiczne / adiabatyczne wraz z chłodzeniem międzystopniowym. Sprężarki osiowe. Inne typy sprężarek.
- Turbiny i silniki tłokowe parowe.
- Kotły parowe.
- Obiegi porównawcze: obiegi chłodziarek i pomp ciepła.
- Tłokowe silniki spalinowe: obieg Otto, Diesel, Seiliger-Sabathe.
- Siłownie turbo-gazowe: Brayton, Ericson, Ackeret-Keller.
- Silnik Stirlinga.
- Termodynamika przepływu. Jednowymiarowy przepływ płynu ściśliwego. Przepływ adiabatyczny. Dysza Bendemanna. Przepływ krytyczny. Dysza de Lavala i jej działanie po zmianie parametrów. Zastosowanie przepływu w miernictwie cieplnym. |
---|
T-A-1 | Ćwiczenia rachunkowe ilustrujące treść wykładów. |
Metody nauczania | M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia rachunkowe. |
---|
M-1 | Wykład informacyjny / wykład problemowy. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Zrealizowanie i zaliczenie ćwiczeń rachunkowych przewidzianych planem zajęć. |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny / ustny z całości materiału.
Dwie prace kontrolne (cząstkowe) w trakcie semestru (materiał wykładów). Punktowy system ocen wiedzy i umiejętności. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał mniej niż 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,5 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
4,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
4,5 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
5,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |