Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Platforma LabVIEW:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Platforma LabVIEW
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informatyki, Informatyka i programowanie obiektowe, Metody matematyczne w elektrotechnice

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
C-2Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze, potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
C-3Student potrafi dobierać niezbędne narzędzia, typy zmiennych, struktury algorytmów i narzędzia kontrolno - diagnostyczne by tworzyć aplikacje kontrolno - pomiarowe dla konkretnego typu zagadnień

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do platformy LabView2
T-L-2Nawigacja w programie LabView - okna, menu, front panel, block diagram, tworzenie projektów, funkcje2
T-L-3Implementacja VI - interfejs użytkownika, typy danych, wykresy3
T-L-4Implementacja VI - pętle while i for, sekwencje2
T-L-5Implementacja VI - timing oraz funkcje wyboru, dokumentacja VI3
T-L-6Relacje Danych - użycie łańcuchów, wskaźników, typów3
T-L-7Zasoby - formaty danych, pobieranie i zapisywanie danych2
T-L-8Relacje danych - zmienne lokalne i globalne2
T-L-9Techniki testowania i debugowania aplikacji2
T-L-10Kompilowanie aplikacji i aplikacje przenośne3
T-L-11Akwizycja danych - karty pomiarowe, hardware, pobieranie danych analogowych i cyfrowych, generacja danych4
T-L-12Techniki programowania2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca własna90
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: opis
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu na podstawie analizy działania aplikacji oraz prezentacji studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O17_W01
Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
EL_1A_W11T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-11, T-L-12, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-2, M-3, M-4S-1
EL_1A_O17_W02
Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze,potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
EL_1A_W18T1A_W05C-2T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-11, T-L-12, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O17_U01
Student potrafi dobierać, analizować i tworzyć aplikacje pomiarowo - kontrolno - symulacyjne przy pomocy platformy LabView
EL_1A_U09, EL_1A_U08, EL_1A_U22T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05C-3T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-11, T-L-12, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O17_W01
Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
2,0
3,0Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_O17_W02
Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze,potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
2,0
3,0Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze, potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O17_U01
Student potrafi dobierać, analizować i tworzyć aplikacje pomiarowo - kontrolno - symulacyjne przy pomocy platformy LabView
2,0
3,0Student potrafi dobierać niezbędne narzędzia, typy zmiennych, struktury algorytmów i narzędzia kontrolno - diagnostyczne by tworzyć aplikacje kontrolno - pomiarowe dla konkretnego typu zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tłaczała Wiesław, Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo, WNT, Warszawa, 2002
  2. www.ni.com, MAteriały elektroniczne firmy NI, -, -, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do platformy LabView2
T-L-2Nawigacja w programie LabView - okna, menu, front panel, block diagram, tworzenie projektów, funkcje2
T-L-3Implementacja VI - interfejs użytkownika, typy danych, wykresy3
T-L-4Implementacja VI - pętle while i for, sekwencje2
T-L-5Implementacja VI - timing oraz funkcje wyboru, dokumentacja VI3
T-L-6Relacje Danych - użycie łańcuchów, wskaźników, typów3
T-L-7Zasoby - formaty danych, pobieranie i zapisywanie danych2
T-L-8Relacje danych - zmienne lokalne i globalne2
T-L-9Techniki testowania i debugowania aplikacji2
T-L-10Kompilowanie aplikacji i aplikacje przenośne3
T-L-11Akwizycja danych - karty pomiarowe, hardware, pobieranie danych analogowych i cyfrowych, generacja danych4
T-L-12Techniki programowania2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca własna90
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O17_W01Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W11Ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji sieci i instalacji niskiego napięcia oraz instalacji oświetleniowych a także zna techniki oraz oprogramowanie wykorzystywane przy projektowaniu instalacji, zna języki opisu elementów składowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
Treści programoweT-L-8Relacje danych - zmienne lokalne i globalne
T-L-9Techniki testowania i debugowania aplikacji
T-L-10Kompilowanie aplikacji i aplikacje przenośne
T-L-7Zasoby - formaty danych, pobieranie i zapisywanie danych
T-L-11Akwizycja danych - karty pomiarowe, hardware, pobieranie danych analogowych i cyfrowych, generacja danych
T-L-12Techniki programowania
T-L-1Wprowadzenie do platformy LabView
T-L-6Relacje Danych - użycie łańcuchów, wskaźników, typów
T-L-3Implementacja VI - interfejs użytkownika, typy danych, wykresy
T-L-4Implementacja VI - pętle while i for, sekwencje
T-L-5Implementacja VI - timing oraz funkcje wyboru, dokumentacja VI
T-L-2Nawigacja w programie LabView - okna, menu, front panel, block diagram, tworzenie projektów, funkcje
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu na podstawie analizy działania aplikacji oraz prezentacji studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O17_W02Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze,potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W18Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze, potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
Treści programoweT-L-8Relacje danych - zmienne lokalne i globalne
T-L-9Techniki testowania i debugowania aplikacji
T-L-10Kompilowanie aplikacji i aplikacje przenośne
T-L-7Zasoby - formaty danych, pobieranie i zapisywanie danych
T-L-11Akwizycja danych - karty pomiarowe, hardware, pobieranie danych analogowych i cyfrowych, generacja danych
T-L-12Techniki programowania
T-L-6Relacje Danych - użycie łańcuchów, wskaźników, typów
T-L-3Implementacja VI - interfejs użytkownika, typy danych, wykresy
T-L-4Implementacja VI - pętle while i for, sekwencje
T-L-5Implementacja VI - timing oraz funkcje wyboru, dokumentacja VI
T-L-2Nawigacja w programie LabView - okna, menu, front panel, block diagram, tworzenie projektów, funkcje
Metody nauczaniaM-1Metody podające: opis
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu na podstawie analizy działania aplikacji oraz prezentacji studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze, potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O17_U01Student potrafi dobierać, analizować i tworzyć aplikacje pomiarowo - kontrolno - symulacyjne przy pomocy platformy LabView
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U09Potrafi porównać rozwiązania projektowe elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych oraz instalacji elektrycznych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (pobór mocy, koszt, funkcjonalność itp.)
EL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
EL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Student potrafi dobierać niezbędne narzędzia, typy zmiennych, struktury algorytmów i narzędzia kontrolno - diagnostyczne by tworzyć aplikacje kontrolno - pomiarowe dla konkretnego typu zagadnień
Treści programoweT-L-8Relacje danych - zmienne lokalne i globalne
T-L-9Techniki testowania i debugowania aplikacji
T-L-10Kompilowanie aplikacji i aplikacje przenośne
T-L-7Zasoby - formaty danych, pobieranie i zapisywanie danych
T-L-11Akwizycja danych - karty pomiarowe, hardware, pobieranie danych analogowych i cyfrowych, generacja danych
T-L-12Techniki programowania
T-L-1Wprowadzenie do platformy LabView
T-L-6Relacje Danych - użycie łańcuchów, wskaźników, typów
T-L-3Implementacja VI - interfejs użytkownika, typy danych, wykresy
T-L-4Implementacja VI - pętle while i for, sekwencje
T-L-5Implementacja VI - timing oraz funkcje wyboru, dokumentacja VI
T-L-2Nawigacja w programie LabView - okna, menu, front panel, block diagram, tworzenie projektów, funkcje
Metody nauczaniaM-1Metody podające: opis
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu na podstawie analizy działania aplikacji oraz prezentacji studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobierać niezbędne narzędzia, typy zmiennych, struktury algorytmów i narzędzia kontrolno - diagnostyczne by tworzyć aplikacje kontrolno - pomiarowe dla konkretnego typu zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0