Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Grafika CAD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika CAD
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii informatycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia dokumentacji graficznych.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia rysunków technicznych z wykorzystaniem CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe obiekty AutoCAD-a i ich właściwości oraz modyfikacje rysunków.6
T-L-2Rysowanie precyzyjne, wymiarowanie, wydruki.6
T-L-3Tworzenie schematów, opisów, diagramów, planów elektrycznych.6
T-L-4Modelowanie w przestrzeni 3D: tworzenie, modyfikacja, rzutowanie.6
T-L-5Tworzenie modeli 3D urządzeń elektrycznych z gotowych komponentów w postaci bloków.6
30
wykłady
T-W-1Definicje, klasyfikacja dokumentacji.1
T-W-2Zasady dokumentacji stosowanych w elektrotechnice.2
T-W-3Ogólne zasady rysowania.3
T-W-4Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji.2
T-W-5AutoCad w elektrotechnice.5
T-W-6Wykorzystanie gotowych komponentów graficznych z zasobów ogólnodostępnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.20
A-L-3Pisanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiona w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych, złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyników testów z zaliczenia wykładu i rozmowy ze studentem.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B04_W01
Student zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji graficznych, metody przedstawiania schematów, techniki ich tworzenia oraz umie poprawnie opisać prosty rysunek techniczny.
EL_1A_W11T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B04_U01
Student potrafi poprawnie posłużyć się narzędziami CAD przy tworzeniu prostych rysunków technicznych.
EL_1A_U08, EL_1A_U12T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05C-2T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B04_K01
Student rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
EL_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B04_W01
Student zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji graficznych, metody przedstawiania schematów, techniki ich tworzenia oraz umie poprawnie opisać prosty rysunek techniczny.
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji graficznych, metody przedstawiania schematów, techniki ich tworzenia oraz umie poprawnie opisać prosty rysunek techniczny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B04_U01
Student potrafi poprawnie posłużyć się narzędziami CAD przy tworzeniu prostych rysunków technicznych.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie posłużyć się narzędziami CAD przy tworzeniu prostych rysunków technicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B04_K01
Student rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
2,0
3,0Student rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michel K, Sapiński T, Czytam rysunek techniczny, WSiP, Warszawa, 1999, szóste
  2. Otto F., Otto E., Podręcznik geometrii wykreślnej, WNT, Warszawa, 2000
  3. Dobrzański T., Rysunek Techniczny Maszynowy, WNT, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Pikoń A., Pierwsze kroki AutoCAD 2009 PL, Helion, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe obiekty AutoCAD-a i ich właściwości oraz modyfikacje rysunków.6
T-L-2Rysowanie precyzyjne, wymiarowanie, wydruki.6
T-L-3Tworzenie schematów, opisów, diagramów, planów elektrycznych.6
T-L-4Modelowanie w przestrzeni 3D: tworzenie, modyfikacja, rzutowanie.6
T-L-5Tworzenie modeli 3D urządzeń elektrycznych z gotowych komponentów w postaci bloków.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje, klasyfikacja dokumentacji.1
T-W-2Zasady dokumentacji stosowanych w elektrotechnice.2
T-W-3Ogólne zasady rysowania.3
T-W-4Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji.2
T-W-5AutoCad w elektrotechnice.5
T-W-6Wykorzystanie gotowych komponentów graficznych z zasobów ogólnodostępnych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.20
A-L-3Pisanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B04_W01Student zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji graficznych, metody przedstawiania schematów, techniki ich tworzenia oraz umie poprawnie opisać prosty rysunek techniczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W11Ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji sieci i instalacji niskiego napięcia oraz instalacji oświetleniowych a także zna techniki oraz oprogramowanie wykorzystywane przy projektowaniu instalacji, zna języki opisu elementów składowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia dokumentacji graficznych.
Treści programoweT-W-2Zasady dokumentacji stosowanych w elektrotechnice.
T-W-4Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji.
T-W-5AutoCad w elektrotechnice.
T-W-3Ogólne zasady rysowania.
T-W-6Wykorzystanie gotowych komponentów graficznych z zasobów ogólnodostępnych.
T-W-1Definicje, klasyfikacja dokumentacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyników testów z zaliczenia wykładu i rozmowy ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji graficznych, metody przedstawiania schematów, techniki ich tworzenia oraz umie poprawnie opisać prosty rysunek techniczny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B04_U01Student potrafi poprawnie posłużyć się narzędziami CAD przy tworzeniu prostych rysunków technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
EL_1A_U12Potrafi zaprojektować instalację elektryczną i oświetleniową przy użyciu programów CAD oraz - w przypadku wykrycia błędów - przeprowadzić ich diagnozę, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia rysunków technicznych z wykorzystaniem CAD.
Treści programoweT-L-4Modelowanie w przestrzeni 3D: tworzenie, modyfikacja, rzutowanie.
T-L-1Podstawowe obiekty AutoCAD-a i ich właściwości oraz modyfikacje rysunków.
T-L-3Tworzenie schematów, opisów, diagramów, planów elektrycznych.
T-L-2Rysowanie precyzyjne, wymiarowanie, wydruki.
T-L-5Tworzenie modeli 3D urządzeń elektrycznych z gotowych komponentów w postaci bloków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiona w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych, złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie posłużyć się narzędziami CAD przy tworzeniu prostych rysunków technicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B04_K01Student rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia dokumentacji graficznych.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia rysunków technicznych z wykorzystaniem CAD.
Treści programoweT-W-5AutoCad w elektrotechnice.
T-W-6Wykorzystanie gotowych komponentów graficznych z zasobów ogólnodostępnych.
T-L-3Tworzenie schematów, opisów, diagramów, planów elektrycznych.
T-L-5Tworzenie modeli 3D urządzeń elektrycznych z gotowych komponentów w postaci bloków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyników testów z zaliczenia wykładu i rozmowy ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0