Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia i instalacje niskiego napięcia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia i instalacje niskiego napięcia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Cierzniewski <Piotr.Cierzniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>, Marcin Wardach <Marcin.Wardach@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 19 3,00,62egzamin
laboratoriaL4 27 4,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy elektrotechniki
W-2Grafika CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z parametrami, charakterystykami urządzeń i aparatów stosowanych w instalacjach elektrycznych
C-2Poznanie zasad działania i funkcjonowania urządzeń i aparatów stosowanych w instalacjach elektrycznych
C-3Umiejętność doboru urządzeń i aparatów stosowanych w instalacjach elektrycznych
C-4Umiejętność łączenia, sterowania i badania oraz uruchamiania instalacji elektrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP1
T-L-2Badanie wyłączników różnicowoprądowych1
T-L-3Badanie wyłączników nadprądowych instalacyjnych1
T-L-4Instalacje i obwody elektryczne w pomieszczeniach mieszkalnych1
T-L-5Sterowanie odbiorników elektrycznych. Oświetlenie elektryczne1
T-L-6Zasilanie instalacji elektryczne w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych1
T-L-7Układ do automatycznego testowania wyłączników różnicowoprądowych1
T-L-8Badanie wyłączników silnikowych1
T-L-9Programowanie w systemie X-Comfort2
T-L-10Badanie przekaźników termobimetalowych1
T-L-11Badanie styczników elektromagnetycznych1
T-L-12Przekaźniki programowalne w układach stycznikowych1
T-L-13Przekaźniki programowalne w obwodach sterowania oświetleniem1
T-L-14Wyłącznik mocy - badanie, konfiguracja2
T-L-15Samoczynne załączanie i testowanie wyłączników modułowych1
T-L-16Analizator sieci1
T-L-17Instalacja w systemie SmartWire1
T-L-18Łączenie rozdzielnic niskiego napięcia2
T-L-19Ochrona od porażeń, przeteżeniowa i przed skutkami przepięć w instalacjach elektrycznych2
T-L-20Zaliczenie ćwiczeń4
27
wykłady
T-W-1Układy sieci1
T-W-2Łączniki niskiego napięcia3
T-W-3Urządzenia ochronne nadprądowe i różnicowoprądowe2
T-W-4Zakłócenia w instalacjach elektrycznych2
T-W-5Przewody i kable1
T-W-6Dobór urządzeń elektrycznych1
T-W-7Ochrona przeciwporażeniowa2
T-W-8Ochrona odgromowa i przepięciowa w instalacjach elektrycznych2
T-W-9Odbiorniki energii elektrycznej1
T-W-10Urządzenia oświetleniowe2
T-W-11Kontrola i monitoring sieci i instalacji elektrycznych1
T-W-12Urządzenia specjalne1
19

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z literatury34
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń35
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń24
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach19
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury41
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4pokaz
M-5metoda tekstu przewodniego
M-6symulacja
M-7Ćwiczenia laboratoryjne
M-8Pokaz
M-9Metoda tekstu przewodniego
M-10Symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej serii ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C07_W01
Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów wchodzących w skład instalacji elektrycznych
EL_1A_W11, EL_1A_W08T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-12, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6M-1, M-4, M-2, M-8S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C07_U01
Potafi połączyć, zbudować, uruchomić i przetestować prostą instalacje elektryczną oraz dobrać jej elementy składowe korzystając z kart katalogowych oraz wykonać poprawnie wszystkie ćwiczenia laboratoryjne
EL_1A_U15, EL_1A_U17T1A_U01, T1A_U16InzA_U08C-2, C-3, C-4T-L-14, T-L-6, T-L-13, T-L-1, T-L-15, T-L-8, T-L-4, T-L-11, T-L-16, T-L-12, T-L-5, T-L-17, T-L-10, T-L-3, T-L-20, T-L-18, T-L-2, T-L-9, T-L-7M-10, M-8, M-7, M-9S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C07_W01
Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów wchodzących w skład instalacji elektrycznych
2,0
3,0Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów wchodzących w skład instalacji elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C07_U01
Potafi połączyć, zbudować, uruchomić i przetestować prostą instalacje elektryczną oraz dobrać jej elementy składowe korzystając z kart katalogowych oraz wykonać poprawnie wszystkie ćwiczenia laboratoryjne
2,0
3,0Potafi połączyć, zbudować, uruchomić i przetestować prostą instalacje elektryczną oraz dobrać jej elementy składowe korzystając z kart katalogowych oraz wykonać poprawnie wszystkie ćwiczenia laboratoryjne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Związane z przedmiotem rozporządzenia i normy - aktualne w okresie realizacji wykładu., 2011
  2. Katalogi aparatów i urządzeń elektrycznych, 2011
  3. Lejdy B., Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych, WNT, Warszawa, 2005, 2
  4. Markiewicz H., Instalacje Elektryczne, WNT, Warszawa, 2005, wyd. VI i dalsze

Literatura dodatkowa

  1. Sowa A., Kompleksowa ochrona odgromowa i przepięciowa, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP1
T-L-2Badanie wyłączników różnicowoprądowych1
T-L-3Badanie wyłączników nadprądowych instalacyjnych1
T-L-4Instalacje i obwody elektryczne w pomieszczeniach mieszkalnych1
T-L-5Sterowanie odbiorników elektrycznych. Oświetlenie elektryczne1
T-L-6Zasilanie instalacji elektryczne w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych1
T-L-7Układ do automatycznego testowania wyłączników różnicowoprądowych1
T-L-8Badanie wyłączników silnikowych1
T-L-9Programowanie w systemie X-Comfort2
T-L-10Badanie przekaźników termobimetalowych1
T-L-11Badanie styczników elektromagnetycznych1
T-L-12Przekaźniki programowalne w układach stycznikowych1
T-L-13Przekaźniki programowalne w obwodach sterowania oświetleniem1
T-L-14Wyłącznik mocy - badanie, konfiguracja2
T-L-15Samoczynne załączanie i testowanie wyłączników modułowych1
T-L-16Analizator sieci1
T-L-17Instalacja w systemie SmartWire1
T-L-18Łączenie rozdzielnic niskiego napięcia2
T-L-19Ochrona od porażeń, przeteżeniowa i przed skutkami przepięć w instalacjach elektrycznych2
T-L-20Zaliczenie ćwiczeń4
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układy sieci1
T-W-2Łączniki niskiego napięcia3
T-W-3Urządzenia ochronne nadprądowe i różnicowoprądowe2
T-W-4Zakłócenia w instalacjach elektrycznych2
T-W-5Przewody i kable1
T-W-6Dobór urządzeń elektrycznych1
T-W-7Ochrona przeciwporażeniowa2
T-W-8Ochrona odgromowa i przepięciowa w instalacjach elektrycznych2
T-W-9Odbiorniki energii elektrycznej1
T-W-10Urządzenia oświetleniowe2
T-W-11Kontrola i monitoring sieci i instalacji elektrycznych1
T-W-12Urządzenia specjalne1
19

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z literatury34
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń35
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń24
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach19
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury41
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C07_W01Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów wchodzących w skład instalacji elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W11Ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji sieci i instalacji niskiego napięcia oraz instalacji oświetleniowych a także zna techniki oraz oprogramowanie wykorzystywane przy projektowaniu instalacji, zna języki opisu elementów składowych
EL_1A_W08Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie urządzeń i aparatów elektrycznych, ich charakterystyk, zasad działania, parametrów, doboru i zastosowań aplikacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad działania i funkcjonowania urządzeń i aparatów stosowanych w instalacjach elektrycznych
C-1Zapoznanie się z parametrami, charakterystykami urządzeń i aparatów stosowanych w instalacjach elektrycznych
Treści programoweT-W-9Odbiorniki energii elektrycznej
T-W-11Kontrola i monitoring sieci i instalacji elektrycznych
T-W-10Urządzenia oświetleniowe
T-W-2Łączniki niskiego napięcia
T-W-1Układy sieci
T-W-12Urządzenia specjalne
T-W-4Zakłócenia w instalacjach elektrycznych
T-W-3Urządzenia ochronne nadprądowe i różnicowoprądowe
T-W-5Przewody i kable
T-W-8Ochrona odgromowa i przepięciowa w instalacjach elektrycznych
T-W-7Ochrona przeciwporażeniowa
T-W-6Dobór urządzeń elektrycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący
M-4pokaz
M-2Wykład problemowy
M-8Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów wchodzących w skład instalacji elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C07_U01Potafi połączyć, zbudować, uruchomić i przetestować prostą instalacje elektryczną oraz dobrać jej elementy składowe korzystając z kart katalogowych oraz wykonać poprawnie wszystkie ćwiczenia laboratoryjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U15Potrafi korzystać z kart katalogowych i not aplikacyjnych w celu dobrania odpowiednich komponentów projektowanego układu lub systemu elektrycznego
EL_1A_U17Potrafi połączyć, zbudować, uruchomić oraz przetestować zaprojektowany układ, przekształtnik lub prostą instalację elektryczną, w tym instalację inteligentną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad działania i funkcjonowania urządzeń i aparatów stosowanych w instalacjach elektrycznych
C-3Umiejętność doboru urządzeń i aparatów stosowanych w instalacjach elektrycznych
C-4Umiejętność łączenia, sterowania i badania oraz uruchamiania instalacji elektrycznych
Treści programoweT-L-14Wyłącznik mocy - badanie, konfiguracja
T-L-6Zasilanie instalacji elektryczne w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych
T-L-13Przekaźniki programowalne w obwodach sterowania oświetleniem
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP
T-L-15Samoczynne załączanie i testowanie wyłączników modułowych
T-L-8Badanie wyłączników silnikowych
T-L-4Instalacje i obwody elektryczne w pomieszczeniach mieszkalnych
T-L-11Badanie styczników elektromagnetycznych
T-L-16Analizator sieci
T-L-12Przekaźniki programowalne w układach stycznikowych
T-L-5Sterowanie odbiorników elektrycznych. Oświetlenie elektryczne
T-L-17Instalacja w systemie SmartWire
T-L-10Badanie przekaźników termobimetalowych
T-L-3Badanie wyłączników nadprądowych instalacyjnych
T-L-20Zaliczenie ćwiczeń
T-L-18Łączenie rozdzielnic niskiego napięcia
T-L-2Badanie wyłączników różnicowoprądowych
T-L-9Programowanie w systemie X-Comfort
T-L-7Układ do automatycznego testowania wyłączników różnicowoprądowych
Metody nauczaniaM-10Symulacja
M-8Pokaz
M-7Ćwiczenia laboratoryjne
M-9Metoda tekstu przewodniego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej serii ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potafi połączyć, zbudować, uruchomić i przetestować prostą instalacje elektryczną oraz dobrać jej elementy składowe korzystając z kart katalogowych oraz wykonać poprawnie wszystkie ćwiczenia laboratoryjne
3,5
4,0
4,5
5,0