Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Technika bardzo wysokich częstotliwości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika bardzo wysokich częstotliwości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,56zaliczenie
projektyP5 30 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukonczony kurs akademicki z matematyki i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami techniki wysokiej czestotliwosci w stopniu umozliwiajacym dalsze studiowanie literatury poswieconej projektowaniu systemów radiokomunikacyjnych a takze działalnosc praktyczna w radiokomunikacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zadania projektowego i celu projektu2
T-P-2Realizacja wybranego zadania projektowego w zakresie projektowania, symulacji komputerowych (Matlab, Comsol, PSpice) i konstruowania układów wysokich częstotliwości26
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja otrzymanych wyników.2
30
wykłady
T-W-1Pasmo mikrofalowe, zastosowanie mikrofal, zagrozenia dla organizmów zywych.1
T-W-2Prowadnice falowe. Linie przesyłowe z falami TEM: linia współosiowa, linie paskowe. Parametry obwodowe linii TEM. Dopasowanie impedancji i wykres Smitha.4
T-W-3Falowody - pola typu TE i TM. Struktury mikropaskowe, szczelinowe i koplanarne. Obwody rezonansowe w.cz. Metody pobudzania falowodów i rezonatorów - sonda elektryczna i magnetyczna, szczelina pobudzajaca.4
T-W-4Macierz rozproszenia - własnosci, zwiazki z innymi zaciskowymi opisami obwodów mikrofalowych, metody analizy obwodów mikrofalowych z zastosowaniem parametrów rozproszenia.3
T-W-5Elementy bierne układów w.cz. Filtry w.cz. Mikrofalowe przyrzady ferrytowe.3
T-W-6Elementy czynne układów w.cz.3
T-W-7Miernictwo mikrofalowe.3
T-W-8Technika radarowa.2
T-W-9Technika terahercowa (generowanie i detekcja fal EM w zakresie terahercowym, elementy stosowane w technice terahercowej, zastosowania).4
T-W-10Wspomagane komputerowo projektowanie i analiza układów mikrofalowych i terahercowych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Przygotowanie do zajęć i końcowej prezentacji wyników30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Projekt - rozwiazywanie problemów zadanych przez prowadzacego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie koncowe projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C34_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie techniki wysokich częstotliwości obejmujacą: - podstawowe prawa opisujace generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikację linii przesyłowych z falami TEM oraz falowodów, - klasyfikację elementów czynnych i biernych stosowanych w technice mikrofalowej.
ET_1A_W02, ET_1A_W04T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C34_U01
Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - korzystać z podstawowych praw opisujących generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - klasyfikować i dobrać odpowiednie elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej.
ET_1A_U06, ET_1A_U08, ET_1A_U18T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C34_U01
Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - korzystać z podstawowych praw opisujących generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - klasyfikować i dobrać odpowiednie elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - korzystać z podstawowych praw opisujących generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - klasyfikować i dobrać odpowiednie elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrowolski J.A., Technika wielkich czestotliwosci, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  2. Szóstka J., Mikrofale - Układy i systemy, WKŁ, Warszawa, 2006
  3. Galwas B., Miernictwo mikrofalowe, WKŁ, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Czarczynski W., Podstawy techniki mikrofalowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
  2. Balanis C. A., Antenna Theory: Analysis and Design, John Wiley & Sons Inc., New York, 1997
  3. Szóstka J., Horyzontowe linie radiowe, Wydawnictwo Politechniki Poznanskiej, Poznan, 2011
  4. Collin R. E., Foundations for Microwave Engineering, A John Wiley & Sons Inc., New York, 1992
  5. Czoch R., Francik A., Sachse K., Mikrofale - Cwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1993
  6. Pozar D. M., Microwave Engineering, Addison-Wesley Publishing Company, Reading, Massachusettts, 1993
  7. Rosłoniec S., Liniowe obwody mikrofalowe - Metody analizy i syntezy, WKŁ, Warszawa, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zadania projektowego i celu projektu2
T-P-2Realizacja wybranego zadania projektowego w zakresie projektowania, symulacji komputerowych (Matlab, Comsol, PSpice) i konstruowania układów wysokich częstotliwości26
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja otrzymanych wyników.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasmo mikrofalowe, zastosowanie mikrofal, zagrozenia dla organizmów zywych.1
T-W-2Prowadnice falowe. Linie przesyłowe z falami TEM: linia współosiowa, linie paskowe. Parametry obwodowe linii TEM. Dopasowanie impedancji i wykres Smitha.4
T-W-3Falowody - pola typu TE i TM. Struktury mikropaskowe, szczelinowe i koplanarne. Obwody rezonansowe w.cz. Metody pobudzania falowodów i rezonatorów - sonda elektryczna i magnetyczna, szczelina pobudzajaca.4
T-W-4Macierz rozproszenia - własnosci, zwiazki z innymi zaciskowymi opisami obwodów mikrofalowych, metody analizy obwodów mikrofalowych z zastosowaniem parametrów rozproszenia.3
T-W-5Elementy bierne układów w.cz. Filtry w.cz. Mikrofalowe przyrzady ferrytowe.3
T-W-6Elementy czynne układów w.cz.3
T-W-7Miernictwo mikrofalowe.3
T-W-8Technika radarowa.2
T-W-9Technika terahercowa (generowanie i detekcja fal EM w zakresie terahercowym, elementy stosowane w technice terahercowej, zastosowania).4
T-W-10Wspomagane komputerowo projektowanie i analiza układów mikrofalowych i terahercowych.3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Przygotowanie do zajęć i końcowej prezentacji wyników30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C34_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie techniki wysokich częstotliwości obejmujacą: - podstawowe prawa opisujace generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikację linii przesyłowych z falami TEM oraz falowodów, - klasyfikację elementów czynnych i biernych stosowanych w technice mikrofalowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę atomową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w elementach i układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz w ich otoczeniu.
ET_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie pól i fal elektromagnetycznych, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia generacji, przewodowego i bezprzewodowego przesyłania oraz detekcji sygnałów w paśmie wysokich częstotliwości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami techniki wysokiej czestotliwosci w stopniu umozliwiajacym dalsze studiowanie literatury poswieconej projektowaniu systemów radiokomunikacyjnych a takze działalnosc praktyczna w radiokomunikacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C34_U01Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - korzystać z podstawowych praw opisujących generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - klasyfikować i dobrać odpowiednie elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych, a także prostych systemów telekomunikacyjnych.
ET_1A_U08Potrafi porównać rozwiązania projektowe układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (pobór mocy, szybkość działania, koszt, itp.).
ET_1A_U18Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe urządzeń elektronicznych oraz projekty systemów telekomunikacyjnych, śledzić drogi przepływu sygnału, wyodrębniać bloki funkcjonalne i przypisywać elementom spełniane funkcje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami techniki wysokiej czestotliwosci w stopniu umozliwiajacym dalsze studiowanie literatury poswieconej projektowaniu systemów radiokomunikacyjnych a takze działalnosc praktyczna w radiokomunikacji.
Treści programoweT-P-1Omówienie zadania projektowego i celu projektu
T-P-2Realizacja wybranego zadania projektowego w zakresie projektowania, symulacji komputerowych (Matlab, Comsol, PSpice) i konstruowania układów wysokich częstotliwości
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja otrzymanych wyników.
Metody nauczaniaM-2Projekt - rozwiazywanie problemów zadanych przez prowadzacego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie koncowe projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - korzystać z podstawowych praw opisujących generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - klasyfikować i dobrać odpowiednie elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej.
3,5
4,0
4,5
5,0