Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość geometrii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pobudzenie i rozwinięcie wyobraźni przestrzennej
C-2Student potrafi zobrazować na płaszczyźnie dowolne położenie elementów przestrzeni
C-3Student potrafi narysować rysunek techniczny korzystając z dostępnego programu wspomagającego prace rysunkowe
C-4Student potrafi narysować schemat ideowy prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów elektrycznych
C-5Student potrafi zaprojektować obwód drukowany prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów drukowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych4
T-L-2Rysowanie rysunku zadanego przez prowadzącego z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiązującymi normami3
T-L-3Określenie przy pomocy suwmiarki wymiarów elementu mechanicznego i sporządzenie jego szkicu2
T-L-4Rysowanie rysunku na podstawie sporządzonego szkicu z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiącującymi normami2
T-L-5Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych i projektowanie obwodów drukowanych2
T-L-6Rysowanie schematu ideowego prostego układu z wykorzystaniem programu CAD2
15
wykłady
T-W-1Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji: rzut środkowy, rzut prostokątny1
T-W-2Obrazy elementów podstawowych: punktu, prostej, płaszczyzny2
T-W-3Rzutowanie równoległe i prostokątne, zasady rozmieszczania rzutów2
T-W-4Równoległość i prostopadłość prostych i płaszczyzn2
T-W-5Formaty arkuszy rysunkowych, rodzaje linii i ich przeznaczenie, tabliczki rysunkowe2
T-W-6Wymiarowanie: zasady , łańcuchy wymiarowe, wymiarowanie przekrojów wielobocznych, stożków, oznaczenia zbieżności i pochylenia2
T-W-7Rodzaje schematów elektrycznych i układów automatyki, symbole elementów i sposoby ich oznaczania, określania wartości oraz zasady ich łączenia na schemacie ideowym2
T-W-8Klasyfikacja i charakterystyka obwodów drukowanych, punkty lutownicze, rodzaje ścieżek i czynniki określające ich wymiary oraz odległości między nimi2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć20
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń25
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Rozwiązywanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana po przedstawieniu wydruku sporządzonego rysunku technicznego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostarczonych rysunków i pracy poszczególnych członków zespołów podczas realizacji ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy polegającej na rozwiązaniu zadań graficznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B04_W03
Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni.
AR_1A_W03T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B04_U23
Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową.
AR_1A_U23T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07C-4, C-5, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-6M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B04_W03
Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni.
2,0
3,0Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B04_U23
Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową.
2,0
3,0Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Franciszek Otto, Edward Otto, Podręcznik geometrii wykreślnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998, Wydanie siódme
  2. Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2004, Wydanie dwudzieste czwarte

Literatura dodatkowa

  1. M. Suseł, K. Makowski, Grafika inżynierska z zastosowaniem programu AutoCad, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
  2. T. Lewandowski, Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych4
T-L-2Rysowanie rysunku zadanego przez prowadzącego z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiązującymi normami3
T-L-3Określenie przy pomocy suwmiarki wymiarów elementu mechanicznego i sporządzenie jego szkicu2
T-L-4Rysowanie rysunku na podstawie sporządzonego szkicu z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiącującymi normami2
T-L-5Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych i projektowanie obwodów drukowanych2
T-L-6Rysowanie schematu ideowego prostego układu z wykorzystaniem programu CAD2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji: rzut środkowy, rzut prostokątny1
T-W-2Obrazy elementów podstawowych: punktu, prostej, płaszczyzny2
T-W-3Rzutowanie równoległe i prostokątne, zasady rozmieszczania rzutów2
T-W-4Równoległość i prostopadłość prostych i płaszczyzn2
T-W-5Formaty arkuszy rysunkowych, rodzaje linii i ich przeznaczenie, tabliczki rysunkowe2
T-W-6Wymiarowanie: zasady , łańcuchy wymiarowe, wymiarowanie przekrojów wielobocznych, stożków, oznaczenia zbieżności i pochylenia2
T-W-7Rodzaje schematów elektrycznych i układów automatyki, symbole elementów i sposoby ich oznaczania, określania wartości oraz zasady ich łączenia na schemacie ideowym2
T-W-8Klasyfikacja i charakterystyka obwodów drukowanych, punkty lutownicze, rodzaje ścieżek i czynniki określające ich wymiary oraz odległości między nimi2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć20
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Rozwiązywanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B04_W03Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma wiedzę z informatyki i jej zastosowań przemysłowych niezbędną w nowoczesnej automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zobrazować na płaszczyźnie dowolne położenie elementów przestrzeni
C-1Pobudzenie i rozwinięcie wyobraźni przestrzennej
Treści programoweT-W-1Podstawy graficznego odwzorowania konstrukcji: rzut środkowy, rzut prostokątny
T-W-5Formaty arkuszy rysunkowych, rodzaje linii i ich przeznaczenie, tabliczki rysunkowe
T-W-3Rzutowanie równoległe i prostokątne, zasady rozmieszczania rzutów
T-W-6Wymiarowanie: zasady , łańcuchy wymiarowe, wymiarowanie przekrojów wielobocznych, stożków, oznaczenia zbieżności i pochylenia
T-W-2Obrazy elementów podstawowych: punktu, prostej, płaszczyzny
T-W-8Klasyfikacja i charakterystyka obwodów drukowanych, punkty lutownicze, rodzaje ścieżek i czynniki określające ich wymiary oraz odległości między nimi
T-W-7Rodzaje schematów elektrycznych i układów automatyki, symbole elementów i sposoby ich oznaczania, określania wartości oraz zasady ich łączenia na schemacie ideowym
T-W-4Równoległość i prostopadłość prostych i płaszczyzn
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy polegającej na rozwiązaniu zadań graficznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie zaproponować rozwiązanie zadania stereometrycznego metodą wykreślną i potrafi zobrazować na płaszczyźnie niektóre elementy przestrzeni. Na podstawie rzutów elementów potrafi odtworzyć ich położenie w przestrzeni.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B04_U23Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U23Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku oraz przedstawić je w postaci multimedialnej prezentacji i formie ustnej wypowiedzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Student potrafi narysować schemat ideowy prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów elektrycznych
C-5Student potrafi zaprojektować obwód drukowany prostego układu korzystając z dostępnego programu do projektowania obwodów drukowanych
C-3Student potrafi narysować rysunek techniczny korzystając z dostępnego programu wspomagającego prace rysunkowe
Treści programoweT-L-2Rysowanie rysunku zadanego przez prowadzącego z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiązującymi normami
T-L-4Rysowanie rysunku na podstawie sporządzonego szkicu z wykorzystaniem programu CAD zgodnie z obowiącującymi normami
T-L-6Rysowanie schematu ideowego prostego układu z wykorzystaniem programu CAD
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana po przedstawieniu wydruku sporządzonego rysunku technicznego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostarczonych rysunków i pracy poszczególnych członków zespołów podczas realizacji ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odczytać dostarczony mu rysunek techniczny elementu mechanicznego. Potrafi zaprojektować element współpracujący z powyższym, sporządzić jego dokumentację rysunkową.
3,5
4,0
4,5
5,0