Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Plastyczna pracownia uzupełniająca (aneks):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł Dyplom magisterski
Przedmiot Plastyczna pracownia uzupełniająca (aneks)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl>, Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 45 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie w pracowniach: malarstwa, rysunku, rzeźby, fotografii wynikające z planu studiów. Program pracowni bazuje na doświadczeniach i umiejętnościach nabytych w latach poprzednich.
W-2Sprawność warsztatowa podbudowana wiedzą teoretyczną z zakresu estetyki, historii sztuki oraz technologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie współczesnych tendencji kreowania form z wybranej dziedziny plastycznej.
C-2Budowa form plastycznych przy pomocy zróżnicowanych mediów.
C-3Przygotowanie i realizacja własnych projektów plastycznych, cyklu prac tworzących jednolitą wypowiedź artystyczną.
C-4Rozwijanie umiejetności werbalnego przedstawiania własnych dokonań twórczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Etap wstępny - ogólna koncepcja prezentacji, zakres, wybór środków plastycznych.3
T-P-2Realizacja koncepcji - szczegółowe szkice, projekty, makiety prac.9
T-P-3Realizacja projektów. Konsultacje i korekty uwzględniające estetykę, dobór i wykorzystanie stosowanej techniki.21
T-P-4Wstępna prezentacja i omówienie koncepcji ekspozycji.3
T-P-5Realizacja prac - etap podsumowujący, korekty, retusze,oprawa.6
T-P-6Prezentacja dokumentacji /digitalizacja prac/. Omówienie kwestii ekspozycji oraz autoprezentacja.Ocena.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna75
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka.
M-2Metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna.
M-3Metoda eksponująca: ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem.
M-4Metoda programowa: z użyciem komputera.
M-5Metoda praktyczna: pokaz,ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, symulacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualnymi korektami. Systematyczna realizaja kolejnych etapów pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Uwzględnia ocenę formującą oraz efekt końcowej prezentacji prac studenta i przedstawioną dokumentacje.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C28_W05
jest dobrze zorientowany w tendencjach sztuki współczesnej, potrafi wykorzystać to w kreacji swoich prac
Wz_2A_W05, Wz_2A_W07A2_W10, A2_W12C-1, C-2, C-3, C-4T-P-5, T-P-6M-1, M-3, M-5S-2
Wz_2A_C28_W07
posiada wiedzę dotyczącą różnorodności środków plastycznych, efektywnie wykorzystuje znajomość warsztatu twórczego, pogłębia wiedzę z zakresu najnowszych technologii
Wz_2A_W07A2_W12C-1, C-4T-P-1M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C28_U02
potrafi w sposób twórczy łączyć wiedzę z praktyką
Wz_2A_U02A2_U12, A2_U14C-1, C-2, C-3T-P-5, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-3, M-5S-1
Wz_2A_C28_U04
w oparciu o nabytą wiedzę potrafi samodzielnie i profesjonalnie podjąć decyzje projektowe zmierzające do optymalnych rozwiązań realizacji prac plastyczno - projektowych w wybranej dziedzinie
Wz_2A_U04A2_U14C-2, C-3T-P-5, T-P-1, T-P-6, T-P-4, T-P-3M-3, M-4, M-5S-2
Wz_2A_C28_U08
jest profesjonalnie przygotowany do swobodnej realizacji swoich koncepcji twórczych, w sposób odpowiedzialny prezentuje swój dorobek
Wz_2A_U08A2_U17C-3, C-4T-P-5, T-P-6M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C28_K04
student jest zdolny do przeprowadzenia konstruktywnej krytyki dokonań własnych i innych osób
Wz_2A_K04A2_K04C-4T-P-6M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C28_W05
jest dobrze zorientowany w tendencjach sztuki współczesnej, potrafi wykorzystać to w kreacji swoich prac
2,0
3,0student w stopniu podstawowym posiada wiedzę z obszaru kultury i sztuki współczesnej, w sposób mało oryginalny wykorzystuje wiedzę we własnych koncepcjach twórczych
3,5
4,0
4,5
5,0
Wz_2A_C28_W07
posiada wiedzę dotyczącą różnorodności środków plastycznych, efektywnie wykorzystuje znajomość warsztatu twórczego, pogłębia wiedzę z zakresu najnowszych technologii
2,0
3,0w stopniu podstawowym stosuje wiedzę wybranych technik realizacyjnych, które nie w pełni odzwierciedlają idee projektową, koncepcje prac nie posiadają cech oryginalności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C28_U02
potrafi w sposób twórczy łączyć wiedzę z praktyką
2,0
3,0znając relacje pomiędzy teorią a praktyką w sposób podstawowy wykorzystuje tę wiedzę do formułowania własnych koncepcji i realizacji twórczych
3,5
4,0
4,5
5,0
Wz_2A_C28_U04
w oparciu o nabytą wiedzę potrafi samodzielnie i profesjonalnie podjąć decyzje projektowe zmierzające do optymalnych rozwiązań realizacji prac plastyczno - projektowych w wybranej dziedzinie
2,0
3,0w stopniu podstawowym zna, rozumie oraz stosuje różnorodne wzorce kreatywnego rozwijania idei projektowej w oparciu o poznane technologie
3,5
4,0
4,5
5,0
Wz_2A_C28_U08
jest profesjonalnie przygotowany do swobodnej realizacji swoich koncepcji twórczych, w sposób odpowiedzialny prezentuje swój dorobek
2,0
3,0posiada podstawową umiejętność tworzenia i wyrażania własnych idei projektowych, w sposób mało rozbudowany prezentuje swoje dokonania projektowe, posiada ubogie słownictwo z zkresu wybranej dziedziny projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C28_K04
student jest zdolny do przeprowadzenia konstruktywnej krytyki dokonań własnych i innych osób
2,0
3,0w sposób mało zaangażowany i kompetentny podchodzi do publicznych wystąpień, analizy prac własnych oraz innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K.Tessing, Techniki rysunku, WAF, Warszawa, 1982
  2. S. Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, Warszawa, 2007
  3. R. Smith, Tajemnice warsztatu artysty, Muza, Warszawa, 2008
  4. W. Strzemiński, Teoria Widzenia, Warszawa, 2011
  5. A.Kotula, P.Krakowski, Rzeźba współczesna, 2007
  6. M. Freeman, Fotografia studyjna, PWN, 1998
  7. M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków, 1983

Literatura dodatkowa

  1. 2010, Czasopisma Art&Business, Arteon, Format

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Etap wstępny - ogólna koncepcja prezentacji, zakres, wybór środków plastycznych.3
T-P-2Realizacja koncepcji - szczegółowe szkice, projekty, makiety prac.9
T-P-3Realizacja projektów. Konsultacje i korekty uwzględniające estetykę, dobór i wykorzystanie stosowanej techniki.21
T-P-4Wstępna prezentacja i omówienie koncepcji ekspozycji.3
T-P-5Realizacja prac - etap podsumowujący, korekty, retusze,oprawa.6
T-P-6Prezentacja dokumentacji /digitalizacja prac/. Omówienie kwestii ekspozycji oraz autoprezentacja.Ocena.3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna75
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C28_W05jest dobrze zorientowany w tendencjach sztuki współczesnej, potrafi wykorzystać to w kreacji swoich prac
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W05w stopniu zaawansowanym zna style w sztuce oraz związane z nimi tradycje twórcze i kreatywnie wykorzystuje te wiedzę w pracach projektowych
Wz_2A_W07zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W10umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjami twórczymi
A2_W12zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych tendencji kreowania form z wybranej dziedziny plastycznej.
C-2Budowa form plastycznych przy pomocy zróżnicowanych mediów.
C-3Przygotowanie i realizacja własnych projektów plastycznych, cyklu prac tworzących jednolitą wypowiedź artystyczną.
C-4Rozwijanie umiejetności werbalnego przedstawiania własnych dokonań twórczych.
Treści programoweT-P-5Realizacja prac - etap podsumowujący, korekty, retusze,oprawa.
T-P-6Prezentacja dokumentacji /digitalizacja prac/. Omówienie kwestii ekspozycji oraz autoprezentacja.Ocena.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka.
M-3Metoda eksponująca: ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem.
M-5Metoda praktyczna: pokaz,ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, symulacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Uwzględnia ocenę formującą oraz efekt końcowej prezentacji prac studenta i przedstawioną dokumentacje.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym posiada wiedzę z obszaru kultury i sztuki współczesnej, w sposób mało oryginalny wykorzystuje wiedzę we własnych koncepcjach twórczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C28_W07posiada wiedzę dotyczącą różnorodności środków plastycznych, efektywnie wykorzystuje znajomość warsztatu twórczego, pogłębia wiedzę z zakresu najnowszych technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W07zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W12zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych tendencji kreowania form z wybranej dziedziny plastycznej.
C-4Rozwijanie umiejetności werbalnego przedstawiania własnych dokonań twórczych.
Treści programoweT-P-1Etap wstępny - ogólna koncepcja prezentacji, zakres, wybór środków plastycznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka.
M-3Metoda eksponująca: ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Uwzględnia ocenę formującą oraz efekt końcowej prezentacji prac studenta i przedstawioną dokumentacje.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu podstawowym stosuje wiedzę wybranych technik realizacyjnych, które nie w pełni odzwierciedlają idee projektową, koncepcje prac nie posiadają cech oryginalności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C28_U02potrafi w sposób twórczy łączyć wiedzę z praktyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U02umie samodzielnie, metodycznie i całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową w obszarze studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U12umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie studiowanego kierunku studiów i specjalności
A2_U14umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych tendencji kreowania form z wybranej dziedziny plastycznej.
C-2Budowa form plastycznych przy pomocy zróżnicowanych mediów.
C-3Przygotowanie i realizacja własnych projektów plastycznych, cyklu prac tworzących jednolitą wypowiedź artystyczną.
Treści programoweT-P-5Realizacja prac - etap podsumowujący, korekty, retusze,oprawa.
T-P-2Realizacja koncepcji - szczegółowe szkice, projekty, makiety prac.
T-P-4Wstępna prezentacja i omówienie koncepcji ekspozycji.
T-P-3Realizacja projektów. Konsultacje i korekty uwzględniające estetykę, dobór i wykorzystanie stosowanej techniki.
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca: ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem.
M-5Metoda praktyczna: pokaz,ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, symulacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualnymi korektami. Systematyczna realizaja kolejnych etapów pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0znając relacje pomiędzy teorią a praktyką w sposób podstawowy wykorzystuje tę wiedzę do formułowania własnych koncepcji i realizacji twórczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C28_U04w oparciu o nabytą wiedzę potrafi samodzielnie i profesjonalnie podjąć decyzje projektowe zmierzające do optymalnych rozwiązań realizacji prac plastyczno - projektowych w wybranej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U04potrafi samodzielnie przewidywać oraz oceniać rezultat swoich działań projektowych w kontekście estetycznym, społecznym i prawnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U14umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
Cel przedmiotuC-2Budowa form plastycznych przy pomocy zróżnicowanych mediów.
C-3Przygotowanie i realizacja własnych projektów plastycznych, cyklu prac tworzących jednolitą wypowiedź artystyczną.
Treści programoweT-P-5Realizacja prac - etap podsumowujący, korekty, retusze,oprawa.
T-P-1Etap wstępny - ogólna koncepcja prezentacji, zakres, wybór środków plastycznych.
T-P-6Prezentacja dokumentacji /digitalizacja prac/. Omówienie kwestii ekspozycji oraz autoprezentacja.Ocena.
T-P-4Wstępna prezentacja i omówienie koncepcji ekspozycji.
T-P-3Realizacja projektów. Konsultacje i korekty uwzględniające estetykę, dobór i wykorzystanie stosowanej techniki.
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca: ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem.
M-4Metoda programowa: z użyciem komputera.
M-5Metoda praktyczna: pokaz,ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, symulacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Uwzględnia ocenę formującą oraz efekt końcowej prezentacji prac studenta i przedstawioną dokumentacje.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu podstawowym zna, rozumie oraz stosuje różnorodne wzorce kreatywnego rozwijania idei projektowej w oparciu o poznane technologie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C28_U08jest profesjonalnie przygotowany do swobodnej realizacji swoich koncepcji twórczych, w sposób odpowiedzialny prezentuje swój dorobek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U08posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U17posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie i realizacja własnych projektów plastycznych, cyklu prac tworzących jednolitą wypowiedź artystyczną.
C-4Rozwijanie umiejetności werbalnego przedstawiania własnych dokonań twórczych.
Treści programoweT-P-5Realizacja prac - etap podsumowujący, korekty, retusze,oprawa.
T-P-6Prezentacja dokumentacji /digitalizacja prac/. Omówienie kwestii ekspozycji oraz autoprezentacja.Ocena.
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca: ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem.
M-4Metoda programowa: z użyciem komputera.
M-5Metoda praktyczna: pokaz,ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, symulacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Uwzględnia ocenę formującą oraz efekt końcowej prezentacji prac studenta i przedstawioną dokumentacje.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawową umiejętność tworzenia i wyrażania własnych idei projektowych, w sposób mało rozbudowany prezentuje swoje dokonania projektowe, posiada ubogie słownictwo z zkresu wybranej dziedziny projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C28_K04student jest zdolny do przeprowadzenia konstruktywnej krytyki dokonań własnych i innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K04przejawia nawyk krytycznego myślenia i refleksji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K04posiada umiejętność krytycznej oceny
Cel przedmiotuC-4Rozwijanie umiejetności werbalnego przedstawiania własnych dokonań twórczych.
Treści programoweT-P-6Prezentacja dokumentacji /digitalizacja prac/. Omówienie kwestii ekspozycji oraz autoprezentacja.Ocena.
Metody nauczaniaM-5Metoda praktyczna: pokaz,ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, symulacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Uwzględnia ocenę formującą oraz efekt końcowej prezentacji prac studenta i przedstawioną dokumentacje.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w sposób mało zaangażowany i kompetentny podchodzi do publicznych wystąpień, analizy prac własnych oraz innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0