Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe

Sylabus przedmiotu Podstawy ciepłownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ciepłownictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 45 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 45 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i węzłów cieplnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej oraz węzła cieplnego dwufunkcyjnego45
45
wykłady
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła2
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.2
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.10
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła8
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.4
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.6
T-W-7Wykresy piezometryczne.2
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.8
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-3Zaliczenie projektu1
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Obecność na egzaminie2
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/18_W01
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
IS_1A_W16T1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/18_U01
Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do projektowania sieci i węzłów cieplnych
IS_1A_U02T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/18_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/18_W01
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/18_U01
Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do projektowania sieci i węzłów cieplnych
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/18_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krygier K., Sieci ciepłownicze, Politechnika Warszawska, Warszawa
  2. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa
  3. Żarski K., Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych, Ośr. Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, Aquarius, Toruń

Literatura dodatkowa

  1. Radlow R., Podręcznik ciepłownictwa. System rur preizolowanych, European District Heating Pipe Manufactures Association. Tłum. PTN CIBET
  2. Kamler W., Ciepłownictwo, PWN, Warszawa
  3. Zaborowska E., Zasady projektowania wodnych węzłów ciepłowniczych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej oraz węzła cieplnego dwufunkcyjnego45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła2
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.2
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.10
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła8
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.4
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.6
T-W-7Wykresy piezometryczne.2
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.8
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-3Zaliczenie projektu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Obecność na egzaminie2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/18_W01Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła, wymienników ciepła, • sieci cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/18_U01Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.Potrafi poprawnie wybrać narzędzia do projektowania sieci i węzłów cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej oraz węzła cieplnego dwufunkcyjnego
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej i węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/18_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych i węzłów cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej i węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-7Wykresy piezometryczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0