Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Umowy i procedury kontraktowe w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Umowy i procedury kontraktowe w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 9 1,10,44zaliczenie
wykładyW3 18 0,90,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość procedur przetargowych
C-2Umiejętność przygotowania specyfikacji przetargowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Umowa na roboty budowlane w sektorze publicznym. przygotowanie dokumentów wg FIDIC.9
9
wykłady
T-W-1Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia2
T-W-2Tryby postępowania przetargowego4
T-W-3Zasady sporządzania SIWZ2
T-W-4Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty1
T-W-5Warunki ogólne kontraktu wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia2
T-W-6Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu1
T-W-7Podstawowe prawa i obowiązki stron1
T-W-8Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC2
T-W-9Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - zaliczenie testowe przedmiotu2
T-W-10zaliczenie przedmiotu1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja projektu18
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu5
A-P-4Zaliczenie projektu1
33
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału, rozpoznanie literaturowe8
A-W-3Zaliczenie1
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, problemowy
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy, zaliczenie ustne projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/E/03_W01
Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka związane z różnymi warunkami kontraktowymi.
B_2A_W14T2A_W08C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-P-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/E/03_U01
Potrafi sporządzić specyfikacje istotnych warunków zamówienia robót budowlanych
B_2A_U16T2A_U15, T2A_U17C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/E/03_K01
Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych, nabywa zdolności do aktywnego opowiedzialnegooddziaływania na proces inwestycyjny.
B_2A_K07, B_2A_K01T2A_K04, T2A_K05C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/E/03_W01
Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka związane z różnymi warunkami kontraktowymi.
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%. Sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia na roboty drogowe, określenie warunkow kontraktowych FIDIC - wymagana poprawność merytorycznai formalna,nieznaczne niescislości ,możliwe do samodzielnej poprawy przez studenta
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/E/03_U01
Potrafi sporządzić specyfikacje istotnych warunków zamówienia robót budowlanych
2,0
3,0Potrafi opracować kosztorys ofertowy i przygotować ofertę przetargową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/E/03_K01
Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych, nabywa zdolności do aktywnego opowiedzialnegooddziaływania na proces inwestycyjny.
2,0
3,0Ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem inwestycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John Murdoch, Will Hughes, Construction Contracts Law aud management, Taylor& Francis, London, 2010
  2. Praca zbiorowa, Studium wykonalności, LEMTECH, Kraków, 2011
  3. W.Kietliński, J.Janowska, C.Woźniak, proces inwestycyjny w budownictwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  4. Boczek Z.J., realizacja inwestycji budowlanych w systemie zamówien publicznych oraz procedury FIDIC, EUROINSTYTUT, Szczecin, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Umowa na roboty budowlane w sektorze publicznym. przygotowanie dokumentów wg FIDIC.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia2
T-W-2Tryby postępowania przetargowego4
T-W-3Zasady sporządzania SIWZ2
T-W-4Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty1
T-W-5Warunki ogólne kontraktu wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia2
T-W-6Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu1
T-W-7Podstawowe prawa i obowiązki stron1
T-W-8Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC2
T-W-9Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - zaliczenie testowe przedmiotu2
T-W-10zaliczenie przedmiotu1
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja projektu18
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu5
A-P-4Zaliczenie projektu1
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału, rozpoznanie literaturowe8
A-W-3Zaliczenie1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/E/03_W01Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka związane z różnymi warunkami kontraktowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur przetargowych
C-2Umiejętność przygotowania specyfikacji przetargowej
Treści programoweT-W-4Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty
T-W-6Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu
T-W-7Podstawowe prawa i obowiązki stron
T-W-1Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia
T-W-2Tryby postępowania przetargowego
T-W-8Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC
T-W-3Zasady sporządzania SIWZ
T-W-5Warunki ogólne kontraktu wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia
T-W-9Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - zaliczenie testowe przedmiotu
T-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Umowa na roboty budowlane w sektorze publicznym. przygotowanie dokumentów wg FIDIC.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny, problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy, zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%. Sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia na roboty drogowe, określenie warunkow kontraktowych FIDIC - wymagana poprawność merytorycznai formalna,nieznaczne niescislości ,możliwe do samodzielnej poprawy przez studenta
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/E/03_U01Potrafi sporządzić specyfikacje istotnych warunków zamówienia robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur przetargowych
C-2Umiejętność przygotowania specyfikacji przetargowej
Treści programoweT-W-4Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty
T-W-2Tryby postępowania przetargowego
T-W-3Zasady sporządzania SIWZ
T-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Umowa na roboty budowlane w sektorze publicznym. przygotowanie dokumentów wg FIDIC.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny, problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy, zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opracować kosztorys ofertowy i przygotować ofertę przetargową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/E/03_K01Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych, nabywa zdolności do aktywnego opowiedzialnegooddziaływania na proces inwestycyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
B_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur przetargowych
C-2Umiejętność przygotowania specyfikacji przetargowej
Treści programoweT-W-4Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty
T-W-6Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu
T-W-1Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia
T-W-2Tryby postępowania przetargowego
T-W-5Warunki ogólne kontraktu wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny, problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy, zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem inwestycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0