Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Autostrady i węzły drogowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Autostrady i węzły drogowe
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 18 2,50,44zaliczenie
wykładyW2 18 3,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs "Budownictwo komunikacyjne"
W-2Zaliczony kurs "Skrzyżowania drogowe"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
C-3Poznanie zasad projektowania urządzeń oświetleniowych, technicznych i infrastruktury uzbrojenia technicznego dróg i ulic.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Wydanie tematów i podkładów mapowych do projektu węzła drogowego. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu.2
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.2
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.4
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.4
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.2
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.2
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.2
18
wykłady
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu.1
T-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie.2
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w profilu podłużnym i przekroju normalnym.2
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów.2
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.2
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.3
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.1
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.1
T-W-9Projektowanie autostrad płatnych.1
T-W-10Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg.1
T-W-11Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.18
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.8
A-P-4Samodzielna praca studenta - ugruntowanie wiedzy z zakresu treści ćwiczeń i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD.20
A-P-5Wykonanie projektu27
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.18
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.62
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.23
A-W-4Udział w egzaminie.2
105

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/06_W01
Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
B_2A_W10, B_2A_W06, B_2A_W13T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-P-7, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1, M-2S-1
B_2A_N2/D/D/06_W02
Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
B_2A_W09T2A_W07C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-P-7, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/06_U01
Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
B_2A_U18, B_2A_U22, B_2A_U14, B_2A_U08, B_2A_U21, B_2A_U07T2A_U07, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-P-7, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/06_K01
Jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
B_2A_K02T2A_K03C-2T-P-7, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/06_W01
Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
2,0Student(ka) nie ma wiedzy dotyczącej wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,0Student(ka) ma minimalną wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,5Student(ka) ma podstawową wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,0Student(ka) ma dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,5Student(ka) ma więcej niż dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
5,0Student(ka) ma bardzo dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
B_2A_N2/D/D/06_W02
Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
2,0Student(ka) nie zna zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,0Student(ka) posiada dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,5Student(ka) posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
5,0Student(ka) posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/06_U01
Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
2,0Student(ka) nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
3,0Student(ka) z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
3,5Student(ka) bez większych trudności potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
4,0Student(ka) potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
4,5Student(ka) w sposób dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
5,0Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/06_K01
Jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
2,0Student(ka) nie jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego i może wymagać nadzoru.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
4,0Student(ka) jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
4,5Student(ka) jest bardzo odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
5,0Student(ka) jest bardzo odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego, nadzoruje i koordynuje pracę innych członków zespołu.

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. 1999 nr 43 poz. 430
  2. Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych, 2007, Dz. U. 2007 nr 19 poz. 115
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2003, Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, 2002, Dz. U. 2002 nr 12 poz. 116
  5. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, 2004, Dz. U. 2004 nr 256 poz. 2571
  6. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie., 2000, Dz. U. 2000 nr 63 poz. 735
  7. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
  8. Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, Warszawa, 2008
  9. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
  10. Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
  11. Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
  2. Stypułkowski B., Drogi kołowe i węzły drogowe, PWN, Warszawa, 1984
  3. Datka S., Ulice, Politechnika Krakowska, Kraków, 1986

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Wydanie tematów i podkładów mapowych do projektu węzła drogowego. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu.2
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.2
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.4
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.4
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.2
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.2
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu.1
T-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie.2
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w profilu podłużnym i przekroju normalnym.2
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów.2
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.2
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.3
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.1
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.1
T-W-9Projektowanie autostrad płatnych.1
T-W-10Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg.1
T-W-11Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.18
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.8
A-P-4Samodzielna praca studenta - ugruntowanie wiedzy z zakresu treści ćwiczeń i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD.20
A-P-5Wykonanie projektu27
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.18
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.62
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.23
A-W-4Udział w egzaminie.2
105
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/06_W01Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
C-3Poznanie zasad projektowania urządzeń oświetleniowych, technicznych i infrastruktury uzbrojenia technicznego dróg i ulic.
Treści programoweT-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie.
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w profilu podłużnym i przekroju normalnym.
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów.
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.
T-W-9Projektowanie autostrad płatnych.
T-W-10Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg.
T-W-11Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym.
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie ma wiedzy dotyczącej wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,0Student(ka) ma minimalną wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,5Student(ka) ma podstawową wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,0Student(ka) ma dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,5Student(ka) ma więcej niż dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
5,0Student(ka) ma bardzo dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/06_W02Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów.
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie zna zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,0Student(ka) posiada dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,5Student(ka) posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
5,0Student(ka) posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/06_U01Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
B_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
B_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów.
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
3,0Student(ka) z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
3,5Student(ka) bez większych trudności potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
4,0Student(ka) potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
4,5Student(ka) w sposób dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
5,0Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/06_K01Jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-P-7Organizacja ruchu na węźle.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego i może wymagać nadzoru.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
4,0Student(ka) jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
4,5Student(ka) jest bardzo odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
5,0Student(ka) jest bardzo odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego, nadzoruje i koordynuje pracę innych członków zespołu.