Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Udział w zajęciach.
W-2Udział w sprawdzianie wiedzy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o funkcjonowaniu człowieka w środowisku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje i pojęcia w ekologii. Organizmy żywe w środowisku. Nisze ekologiczne. Populacje i ich charakterystyka. Związki między populacjami. Skład ekosystemów. Łańcuchu pokarmowe. Obieg materii i energii w ekosystemach. Globalne zmaiany w ekosystemach. Równowaga ekologiczna. Ochrona środowiska( powietrze, woda, gleba, ludzie).10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie i wygłoszenie referatu.10
A-W-3Przygotowanie do pisemnego sprawdzianu wiedzy.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład. Przygotowanie referatu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiedzy. Wygłoszenie referatu. Udział w dyskusji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-11_W01
Słuchacz ma wiedzę o wpływie działaności przemysłowej na ekosystemy.
AU_3A_W01C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-11_U01
Słuchacz ma umiejętności oceny działaności przemysłowej na ekosystemy.
AU_3A_U05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/A-11_K01
Słuchacz potrafi przewidywać środowiskowe skutki projektowania przemysłowego.
AU_3A_K03C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-11_W01
Słuchacz ma wiedzę o wpływie działaności przemysłowej na ekosystemy.
2,0
3,0Doktorant wykazuje się wiedzą o wpływie działaności przemysłowej na ekosystemy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-11_U01
Słuchacz ma umiejętności oceny działaności przemysłowej na ekosystemy.
2,0
3,0Doktorant wykazuje się umiejętnością oceny działaności przemysłowej na ekosystemy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/A-11_K01
Słuchacz potrafi przewidywać środowiskowe skutki projektowania przemysłowego.
2,0
3,0Doktorant potrafi przewidywać środowiskowe skutki projektowania przemysłowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Eugene P. Odum, Podstawy Ekologii, PWRiL, Warszawa, 1963
  2. Pr. Zbiorowa, Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997, ISBN 83-01-12210-2
  3. J. Banaszek, H. Wiśniewski, Podstawy Ekologii, 1999

Literatura dodatkowa

  1. J.E. Andrews, P. Brimblecombe, T.D.Jickells, P.S.Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000, ISBN 83-204-2488-7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje i pojęcia w ekologii. Organizmy żywe w środowisku. Nisze ekologiczne. Populacje i ich charakterystyka. Związki między populacjami. Skład ekosystemów. Łańcuchu pokarmowe. Obieg materii i energii w ekosystemach. Globalne zmaiany w ekosystemach. Równowaga ekologiczna. Ochrona środowiska( powietrze, woda, gleba, ludzie).10
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie i wygłoszenie referatu.10
A-W-3Przygotowanie do pisemnego sprawdzianu wiedzy.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-11_W01Słuchacz ma wiedzę o wpływie działaności przemysłowej na ekosystemy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o funkcjonowaniu człowieka w środowisku.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje i pojęcia w ekologii. Organizmy żywe w środowisku. Nisze ekologiczne. Populacje i ich charakterystyka. Związki między populacjami. Skład ekosystemów. Łańcuchu pokarmowe. Obieg materii i energii w ekosystemach. Globalne zmaiany w ekosystemach. Równowaga ekologiczna. Ochrona środowiska( powietrze, woda, gleba, ludzie).
Metody nauczaniaM-1Wykład. Przygotowanie referatu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiedzy. Wygłoszenie referatu. Udział w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje się wiedzą o wpływie działaności przemysłowej na ekosystemy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-11_U01Słuchacz ma umiejętności oceny działaności przemysłowej na ekosystemy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U05Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o funkcjonowaniu człowieka w środowisku.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje i pojęcia w ekologii. Organizmy żywe w środowisku. Nisze ekologiczne. Populacje i ich charakterystyka. Związki między populacjami. Skład ekosystemów. Łańcuchu pokarmowe. Obieg materii i energii w ekosystemach. Globalne zmaiany w ekosystemach. Równowaga ekologiczna. Ochrona środowiska( powietrze, woda, gleba, ludzie).
Metody nauczaniaM-1Wykład. Przygotowanie referatu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiedzy. Wygłoszenie referatu. Udział w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje się umiejętnością oceny działaności przemysłowej na ekosystemy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/A-11_K01Słuchacz potrafi przewidywać środowiskowe skutki projektowania przemysłowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K03Prawidłowo identyfikuje wagę pozatechnicznych aspektów działalności badawczej i projektowej oraz ocenia ich wpływ na środowisko życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o funkcjonowaniu człowieka w środowisku.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje i pojęcia w ekologii. Organizmy żywe w środowisku. Nisze ekologiczne. Populacje i ich charakterystyka. Związki między populacjami. Skład ekosystemów. Łańcuchu pokarmowe. Obieg materii i energii w ekosystemach. Globalne zmaiany w ekosystemach. Równowaga ekologiczna. Ochrona środowiska( powietrze, woda, gleba, ludzie).
Metody nauczaniaM-1Wykład. Przygotowanie referatu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiedzy. Wygłoszenie referatu. Udział w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi przewidywać środowiskowe skutki projektowania przemysłowego.
3,5
4,0
4,5
5,0