Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień BHP ze studiów I stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.1
T-A-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.1
T-A-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy1
T-A-4Mierniki oceny warunków pracy1
T-A-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych5
5

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_A05x_W01
Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_A05x_U01
Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
C-1T-A-4, T-A-5M-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_A05x_K01
Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_A05x_W01
Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
2,0
3,0Student definiuje zagrożenia na stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_A05x_U01
Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia w środowisku pracy i podejmuje właściwe sposoby działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_A05x_K01
Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
2,0
3,0Student wykazuje małą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bukała W., Szczęch K., Bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2013
  2. Gedliczka A., Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001
  3. Nowak E., Atlas antropometryczny populacji polskiej - dane do projektowania, Instytu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000
  4. Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, II
  5. Morozowski J., Awrejcewicz J., Podstawy biomechaniki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Barnes C, Mercer G., Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.1
T-A-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.1
T-A-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy1
T-A-4Mierniki oceny warunków pracy1
T-A-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych5
5
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_A05x_W01Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.
T-A-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.
T-A-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
T-A-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje zagrożenia na stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_A05x_U01Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-A-4Mierniki oceny warunków pracy
T-A-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia w środowisku pracy i podejmuje właściwe sposoby działania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_A05x_K01Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-A-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.
T-A-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.
T-A-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
T-A-4Mierniki oceny warunków pracy
T-A-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0